Citat:
Ursprungligen postat av
Spakur
Hon söker upp en man över 80.
Hon uppfattar honom som egen.
Hon och hennes kompis upprättar ett kontrakt där han säljer sin gård i ett attraktivt område för ett, för Ebba, förmånligt pris.
Ingen utom Ebba, Ebbas kompis och mannen över 80 som Ebba uppfattade som egen är med när detta skrivs på.
Notera att detta är under pågående pandemi och Ebba har pendlat mellan att festa på Stureplan och att stå och prata om regeringens grymhet mot äldre som inte tar pandemin på allvar.
Detta är ett halvår in i pandemin, folk firar inte midsommar och födelsedagar med sina föräldrar/mor- och farföräldrar för att det inte anses vara värt risken.
Men Ebba vill ju ha denna sjötomt.
Detta är dessutom bara första delen av affären, där hon bara visade girighet och dåligt omdöme.
Sen kom grymheten, lögnerna, hoten och smutskastningen av dom som befinner sig runt Esbjörn.
så skulle det kunna vara, men det kan också vara så här:
Av den information som jag har tagit del av har det gått till så här:
Esb har gått i säljtankar i ca 7 år. Han har dock inte lagt ut fastigheten på öppen försäljning men han har enligt honom själv funderat på att sälja och mottagit bud från spekulanter som han avböjt. En av spekulanterna var hans nuvarande värdinna. Här påvisar ESB:s beteende att han är fullt kapabel att avböja en affär om han inte är nöjd med den även, till personer som han kan sägas stå i en viss beroendeställning till.
Ebba kontaktar honom i juni och anmäler sitt intresse för fastigheten. Köpekontraktet skrivs på 20:e augusti. Hon har således gett honom 2 månaders betänketid där han noggrant kan avväga om han vill sälja eller ej och till det priset. Han har mycket god tid att själv skaffa en egen värderingsman till fastigheten, eller lägga ut fastigheten på den öppna marknaden och sälja genom mäklare.
Den 20 augusti skrivs kontraktet på.
De träffas den 30 augusti och han framför då heller inga invändningar mot köpet.
Han framför att skälet till att han vill bryta kontraktet är att Ebba har röjt upp sly, inga träd verkar ha avverkats.
Min fråga är om detta är ett giltigt skäl att bryta ett ingånget avtal?
Hans juridiska ombud hävdar att Esb är dement eller har nedsatt kognitiv förmåga. Det test som de utför påvisar inte att han har något grav kognitiv handikapp. Inte heller de experter som Ebba konsulterar kan upptäcka någon kognitiv svikt hos Esb. Tvärtom verkar Esb ha ett mycket gott minne som kan redogöra för hur den trafikolycka som han orsakade för 1 1/2 år sedan nästan i detalj gick till. Det är nog inte alla som deltar i denna debatt som har ett så fullgott minne.
Således går det inte att häva avtalet till följd av att Esb skulle ha försämrad kognitiv funktion. Detta får nog ses som en efterhandskonstruktion av hans juridiska ombud som inte håller.
När det gäller priser så kan jag tycka att det är lite i underkant, men ändå inom rimlighetens ramar. Vem vill själv inte göra en bra affär? Märk väl att Esb verkar inte ha några invändningar mot köpeskillingens storlek. Den har ju dessutom varit bättre från i alla fall den som var på 2,5 miljoner som han avböjt. Förmodligen bättre än de övriga buden också.
Varför ska då Ebba backa från denna affär?
Esb har visat full rättshandlingsförmåga, han klarar att värja sig mot andra köpare, även den som han står i en beroendeställning till, han har visat sig ha ett utmärkt minne vid trafikrättegången.
Det skäl till hävning som Esb lyfter fram finns nog ingen part som skulle godta det. Jag tror knappast att någon som deltar i den här debatten skulle godta ett sådant skäl.
Ni som fortfarande är arga på Ebba, kan ni visa upp någonting som påvisar att hon agerat bedräglig i denna affär? Jag är inte Ebbas försvarare och jag kan ändra åsikt i denna fråga om nya fakta läggs fram. Jag var från början mycket kritiskt till Ebbas förfarande, men ser man på de fakta som har presenterats och Esbs egna ord så pekar det entydigt så långt att Ebbas version stämmer.
Så om ni inte kan presenterat något till Ebbas nackdel. Är det då inte på tiden att ni istället börjar plädera för att pensionärer rent generellt ska förbjudas att sälja sin egendom?
Eller att partiledare inte ska för köpa fastigheter eller bostadsrätter? Speciellt inte om det är partiledare för KD då flera här inne verkar ogilla det partiet.
Ska pensionärer har ensidig och ovillkorlig rätt att häva ingångna avtal och påskrivna kontrakt med vilken anledning som helst?