Citat:
Ursprungligen postat av
BIB3l
Ok. 🙂 Faktum är att EB endast följer avtalet och den lagstiftning vi har. Jag förstår inte varför hon ska släppa ifrån sig denna fastighet pga kverulerande släktingar. EB har gjort det hon ska, och ändå så slaktar hatvänstern (inte du då) henne bara för att vinna politiska poäng. Jag ser mig som vänster (ej hatvänster) själv, och vet att det i vissa hatvänsterkretsar ger en fjäder i hatten bara man man djävlas med det som ses som motståndaren.
Ha en fin dag!

Du är en del av problemet. Du har förstått att avtal i princip ska följas, men du har inte förstått att denna sak handlar om avtalets innebörd, och de ovanliga omständigheter som ledde till avtalet, och särskilt den situation som förelåg vid avtalets tecknande, när Esbjörn undertecknade ett avtal utan vittnen närvarande.
Det var ett köpebrev där Ebba Busch själv inte förstod, trots att hon inte har kognitiva svårigheter och är ung, att detta var en bristfällig handling utan Jordabalkens formkrav för att få lagfart. Det framgår av att hon sökte lagfart två gånger. på en handling utan obligatoriska formkrav
Avtalet har mycket att önska när det gäller formkrav och avtalsvillkor, som Esbjörn skrivit under. Det finns punkter i avtalet som inte berör denna överlåtelse,och det saknas avtal om saker som berör Esbjörn. Om Esbjörn blivit informerad innan om hur det blir med ny ägare efter att fastigheten var såld, hade vi undvikit incidenten med Ebbas "röjning" av sly där träd fälldes och lämnades i högar. Eller så hade Esbjörn inte gått med på att sälja till henne, om han hade vetat konsekvenserna av att egendom överlåts.
Jag ser direkt, utan att känna personerna, att här har vi en säljare som inte förstod innebörden av en fastighetsförsäljning. En av de mäklare som Ebba hade rådgivning ifrån, hade kunnat kontakta Esbjörn och ta ett uppdrag, i det fall Esbjörn verklige ville sälja, där han får den service han har rätt till. Att Esbjörn är snål, är nonsens för det finns inga formkrav för att ingå avtal om mäklararvoden.
Arvodet hade kunnat prutas ner eller betalas av köparen. Esbjörn hade informerats om att arvodet är avdragsgillt, och att mäklaren tar hand om försäljningen, och ansvarar för den värdering han gör.
Oavsett Esbjörns ålder är det en obalans mellan parterna där avgrunden mellan parterna aldrig varit så stor i någon affär om fast gendom. Där den ena parten är partiledare för KD med den trovärdighet jobbet innebär, och den andra parten har kognitiva svårigheter. Där Ebba Busch medger att hon uppfattade honom som "egen".
Det går inte att prata bort, så som det görs nu i damage Control i syfte att skydda bilden av Sverige och vilka filurer som tar sig in i det som borde vara de heligaste rummen i en demokrati.
Det intressanta med debatten och media i Sverige om politiker om missköter sig, handlar i de flesta fall om politiker i andra länder, där det är fritt fram att granska och sprida allt. När media granskar svenska politiker blir det en upprörd debatt där man talar om trollfabriker och inte om varför just Ebba Buschs gärningar granskas. Dessa aktivister som påtalar troll, kommer märkligt nog inte till slutsatsen att hon självförvållat satt sig i en situation där vi nu diskuterar vad vi tycker om hennes bravader i pestens tid.
Jag har efter Ebba Busch framfart i politiken och med Esbjörn omvärderat mycket om det pris jag vill betala för en regering där Ebba Busch har makt. Hon är helt enkelt okunnig om det hon pratar om, hon kan inte ens få till ett korrekt genomfört köp av bostad. Med berått mod babblar hon på utan att förstå annat om det hon säger, än att grumliga krafter gillar det hon säger. När hon bemöter en motpart i domstol med förtal, istället för rättsliga grunder är min avsky total.