2021-03-03, 11:12
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur kan det vara förtal när det stämmer det hon skriver?

Vi har en speciell version av förtal i Sverige, i tex Tyskland så kan man inte dömas för förtal om det man skriver är sant, men så är det inte i Sverige...

Ebba skrev ju inte Binninges namn och har 75 000 följare där hon skrev det...

Binninges själv skickade ju ut en pressrelease om att han dömts och straffats som pedofil, till alla nyhetsredaktioner, så jag tycker att Binninge borde åtalas för förtal av Binninge. Finns det ett kryphål i lagen, så man slipper straff om man förtalar sig själv?
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-03 kl. 11:16.
2021-03-03, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle också bli lack om Ebba lurat min farfar att sälja sin kåk till underpris. Är inte det en naturlig reaktion?

Det är inte någons farfar utan om jag förstått rätt en brorson samt en krets runt denne som driver detta. Vad de egentligen hoppas få ut av processen är oklart då det ju visat sig den fastställda köpeskillingen ligger rel när den av just denna krets gjorda värderingen. Känns mer som att Arlandabytet kanske är nedgrävt i källaren eller något annat som inte får komma fram ligger bakom deras "kamp".

Media däremot, och inte minst S trollarme här och i andra forum är ju enbart ute efter att skada Ebba Busch och KD inför valet. Detta och en del andra "taktiska" grepp (inkl jakten på Sabuni) är för att skada den potentiella konstellationen M+KD med stöd av SD (och ev L) i riksdagsvalet som kommer.
2021-03-03, 11:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Det är det som är problemet. Om du inte är doktor kan det vara svårt att avgöra hur med i matchen en person faktiskt är. Därför skulle jag inte göra affärer ensam med 80-åringar.

Det avgörande är väl om Esbjörn bestämmer över sig själv eller inte, dvs om han har en God Man.

Och det har han inte, då gäller alla kontrakt som han skriver på. De flesta 81-åringar är alldeles klara i knoppen och man kan inte gå omkring och misstänka alla för att vara senila och inte veta vad de gör.

Nu verkar det mest vara en efterhandskonstruktion att han inte "visste vad han gjorde" osv. Gubbfan ångrar sig, under starkt inlytande av en pedofildömd, nolltaxerande tvivelaktig person som vill lura Ebba på pengar och status.

Borde vara: 100-0 till Ebba, alla dagar i veckan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Ok. 🙂 Faktum är att EB endast följer avtalet och den lagstiftning vi har. Jag förstår inte varför hon ska släppa ifrån sig denna fastighet pga kverulerande släktingar. EB har gjort det hon ska, och ändå så slaktar hatvänstern (inte du då) henne bara för att vinna politiska poäng. Jag ser mig som vänster (ej hatvänster) själv, och vet att det i vissa hatvänsterkretsar ger en fjäder i hatten bara man man djävlas med det som ses som motståndaren.

Ha en fin dag!

Du är en del av problemet. Du har förstått att avtal i princip ska följas, men du har inte förstått att denna sak handlar om avtalets innebörd, och de ovanliga omständigheter som ledde till avtalet, och särskilt den situation som förelåg vid avtalets tecknande, när Esbjörn undertecknade ett avtal utan vittnen närvarande.

Det var ett köpebrev där Ebba Busch själv inte förstod, trots att hon inte har kognitiva svårigheter och är ung, att detta var en bristfällig handling utan Jordabalkens formkrav för att få lagfart. Det framgår av att hon sökte lagfart två gånger. på en handling utan obligatoriska formkrav

Avtalet har mycket att önska när det gäller formkrav och avtalsvillkor, som Esbjörn skrivit under. Det finns punkter i avtalet som inte berör denna överlåtelse,och det saknas avtal om saker som berör Esbjörn. Om Esbjörn blivit informerad innan om hur det blir med ny ägare efter att fastigheten var såld, hade vi undvikit incidenten med Ebbas "röjning" av sly där träd fälldes och lämnades i högar. Eller så hade Esbjörn inte gått med på att sälja till henne, om han hade vetat konsekvenserna av att egendom överlåts.

Jag ser direkt, utan att känna personerna, att här har vi en säljare som inte förstod innebörden av en fastighetsförsäljning. En av de mäklare som Ebba hade rådgivning ifrån, hade kunnat kontakta Esbjörn och ta ett uppdrag, i det fall Esbjörn verklige ville sälja, där han får den service han har rätt till. Att Esbjörn är snål, är nonsens för det finns inga formkrav för att ingå avtal om mäklararvoden.

Arvodet hade kunnat prutas ner eller betalas av köparen. Esbjörn hade informerats om att arvodet är avdragsgillt, och att mäklaren tar hand om försäljningen, och ansvarar för den värdering han gör.

Oavsett Esbjörns ålder är det en obalans mellan parterna där avgrunden mellan parterna aldrig varit så stor i någon affär om fast gendom. Där den ena parten är partiledare för KD med den trovärdighet jobbet innebär, och den andra parten har kognitiva svårigheter. Där Ebba Busch medger att hon uppfattade honom som "egen".

Det går inte att prata bort, så som det görs nu i damage Control i syfte att skydda bilden av Sverige och vilka filurer som tar sig in i det som borde vara de heligaste rummen i en demokrati.

Det intressanta med debatten och media i Sverige om politiker om missköter sig, handlar i de flesta fall om politiker i andra länder, där det är fritt fram att granska och sprida allt. När media granskar svenska politiker blir det en upprörd debatt där man talar om trollfabriker och inte om varför just Ebba Buschs gärningar granskas. Dessa aktivister som påtalar troll, kommer märkligt nog inte till slutsatsen att hon självförvållat satt sig i en situation där vi nu diskuterar vad vi tycker om hennes bravader i pestens tid.

Jag har efter Ebba Busch framfart i politiken och med Esbjörn omvärderat mycket om det pris jag vill betala för en regering där Ebba Busch har makt. Hon är helt enkelt okunnig om det hon pratar om, hon kan inte ens få till ett korrekt genomfört köp av bostad. Med berått mod babblar hon på utan att förstå annat om det hon säger, än att grumliga krafter gillar det hon säger. När hon bemöter en motpart i domstol med förtal, istället för rättsliga grunder är min avsky total.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-03 kl. 11:17.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Å jag håller med i sak.
Varför skulle hon då förtala hans ombud?

Smart?

I vilken del av texten som hon lade ut, anser du att det förkommer förtal?
2021-03-03, 11:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Meningen från Per Samuelsson var väl:
Det här är inget förtursmål, men ställs någon annan förhandling in kan detta tas tidigare.

Han nämnde inte något om:
"I domstolarna är det brottmål med häktade personer eller ungdomar som främst behandlas med förtur"
Som du vill påskina.
Däremot har rätten kommit fram till, att det enda som ska bedömas av rätten är om 31 i avtalslagen är tillämplig.
Rätten har fastslagit att den som har bevisbördan för detta är Esbjörn/Binninge.
Nu ska inom 4v inlämnas bevis om det som Binninge hävdar i svaromålet.
Det han lämnat in är då ingen bevisning av det han till tingsrätten hävdar och han har även tidigare förelagts lämna in bevisning.

Jag klippte och klistrade ur Expressen.

Det är bara den makalösa fräckheten att Ebba kräver särbehandling och kräver förtur och använder sina barn som bollträ. Människan är så osmaklig att jag vet inte hur jag ska beskriva det.

Det spelar inte så stor roll vad de än lämnar in så blir det rättegång i oktober. Där blir det oberoende prövning.
2021-03-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vi har en speciell version av förtal i Sverige, i tex Tyskland så kan man inte dömas för förtal om det man skriver är sant, men så är det inte i Sverige...

Ebba skrev ju inte Binninges namn och har 75 000 följare där hon skrev det...

Binninges själv skickade ju ut en pressrelease om att han dömts och syraffats som pedofil, till alla nyhetsredaktioner, så jag tycker att Binninge borde åtalas för förtal av Binninge. Finns det ett kryphål i lagen, så man slipper straff om man förtalar sig själv?

Att berätta en sanning om sig själv då kan man ju inte bli förtalad av någon som inte ens nämner ens namn rakt ut??!!
2021-03-03, 11:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag trodde det var allmänt känt att Ebba fått huset till ett jävligt bra pris. Men jag är inte fastighetsmäklare.
Nja, om EBT vill tjäna någon miljon på fastigheten så får hon plöja ned 2-3 miljoner för att renovera om modernisera + komplettera med garage, bastu och badtunna/utespa.

Då kan nog EBT sälja fastigheten för 7-8 miljoner.

Men samma manövrer hade Snålbjörn kunnat göra istället för att sälja, men det ville han tydligen inte.
2021-03-03, 11:18
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
I vilken del av texten som hon lade ut, anser du att det förkommer förtal?

Hon kränker ombudet i syfte att förminska honom för egen vinning. Koll vad GW sa på TV4 i morse. Jag håller honom högt i en sån här fråga.
2021-03-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur kan det vara förtal när det stämmer det hon skriver?

Det är alltid förtal när man hänger ut någon som klandervärd, t.ex. som brottslig. Det kan däremot vara försvarligt om det
1. finns ett allmänt intresse av att informationen sprids, och
2. om det är sant.

Eftersom nr 1 inte är uppfyllt är det inte försvarligt och alltså brottsligt.

Regleringen finns därför att man inte ska få hänga ut folk hur som helst. Det är helt rimligt i min mening.
Senast redigerad av reinfeldtsuger 2021-03-03 kl. 11:32.
2021-03-03, 11:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej du HD kommer avvisa målet i så fall.
Det finns inga högre värde eller ens behov av något prejudikat, det finns redan i JB.
Tvistemål i tingsrätten med 3 domare som enigt kommer fram till att:
Säljaren inte kan bevisa sitt svaromål, köpeavtal enligt JB föreligger och säljaren har att följa detta.
HD skickar tillbaka överklagadet med vändande post, som JK gjort med förtalet.

Ja, att hovrätten skulle ta upp detta mål som dömts av en fullsutten tingsrätt är högst osannolikt. Det är ett mål där de juridiska bitarna inte är värre än att en domare räcker gott. Men nu blir det tre, och bevisen i målet lämnar inga direkta öppningar för tolkningar utan är mycket tydliga. Det lär bli ett av historiens mest säkra tingsrättsdomar.

Och ja, visst, om det är något som tyder på att Esbjörn är koko så är det att han fortsätter driva detta. Men att han är tjurig till gränsen på att vara knäpp, betyder ändå inte att han inte förstod att han sålt huset.

Det faktum att Matz kommit upp för att hämta saker ur huset som han ville ha, är ännu ett belägg för att Esbjörn var väl införstådd med att han sålt.
2021-03-03, 11:20
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ja det låter som uppvigling och kanske anstiftan, men för att det ska vara straffbart måste man uppvigla till att begå ett brott eller anstifta någon att begå ett brott. Vilket eller vilka brott har man uppviglat eller anstiftat till? (Allt otrevligt uppträdande är inte straffbart.)

Det här är väl mera ett eko-brott?, att höja ett värde utan grund typ otillbörlig marknadspåverkan vilket förekommer inom bl.a aktiehandel, vad vi sett här är en slags budtrissning efter signerat köpeavtal där div troll på nätet flummat iväg med extrema värden.
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Senaste budet gubben fick på huset var 2.5 mil så klart under det som Ebba bjöd. Att Majkgård som la det tidigare budet även är den som startat drevet mot Ebba har säkerligen inget att vinna på att köpet dras tillbaka? Speccielt eftersom hon nu har en fullmakt över Esbjörn alla tillgångar.

Inte Majkgård, det är Monica som har fullmakten.
Majkgård äger däremot massa hus i Marielund, både privat och genom sitt företag Odalbygg AB, kan hon i framtiden sen slå ihop Esb:s mark med sina egna tomter vid ny detaljplan kan hon alltså bygga ett helt område med massa bostäder, mycket stora vinster här.

Något är på g eftersom Majkgård nu säljer av sin andra kursgård Morgården, hon fick bl.a höga böter för att ha sålt sprit där utan utskänkningstillstånd, och Odalgården går back, hon har sänkt dygnshyran, inte förvånande p.g.a corona-epedemin. Allt detta spelar in i cirkus Esbjörn- det gäller bara att bena ut olika personers planer, Monica letar just nu plats att placera Esb på, så det är bara en tidsfråga innan Esb blir förflyttad med eller mot sin vilja...
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-03 kl. 11:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in