2021-03-03, 11:00
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det handlar inte om KD eller en partiledare
Det handlar om det juridiska förfarandet vid en husaffär och om man ser till vad som framkommit så är husaffären helt OK.

Å jag håller med i sak.
Varför skulle hon då förtala hans ombud?

Smart?
2021-03-03, 11:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det handlar inte om KD eller en partiledare
Det handlar om det juridiska förfarandet vid en husaffär och om man ser till vad som framkommit så är husaffären helt OK.

Exakt!

Resten är ett politiskt drev hur djävla osmakligt som helst, lögner och överdrifter haglar från våra så kallade oberoende medier.
2021-03-03, 11:01
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur kan det vara förtal när det stämmer det hon skriver?

Det är tyvärr så lagen ser ut. Den är helt galen och strider mot yttrandefrihet, sunt förnuft och tydligen folks allmänna uppfattning om rätt och fel.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Stackars Ebba, känns som hon är helt rättslös. Det finns ingen anledning att tvivla på att historien började just på det sättet som Ebba beskriver i sitt FB-inlägg från 19/2:

I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig. Vilket han var. Huset som är obeboeligt besiktigades av Anticimex och hantverkare gjorde kostnadsberäkningar på att rädda huset. Uppsalamäklare kom ut och värderade huset. Ännu en mäklare upprättade standardkontrakt. Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020. Vi hörs dagarna som följer och säljaren, Esbjörn, uttrycker både glädje och lättnad. Röjning på tomten påbörjas för att förbereda för hantverkare som ska dit samma dag som tillträdet. Esbjörn är där samma dag som röjningen, vi fikar och tittar på sådant som vilken färg rummen var målade i från början. Det finns många som kan vittna om detta.

Sen har alltså Esbjörn kapats av mörka krafter som antagligen ser sin chans att pressa Ebba på pengar och förtroende, då hon är en känd person. Huvudpersonen i detta är alltså en person som nolltaxerar, är dömd till fängelse för sexuella övergrepp mot barn med mera! Och när hon sen nämner detta i samma FB-inlägg så blir det "Ebba utreds efter Facebookinlägg".

Det är ju helt sjukt.
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Förtal och otillåten påverkan, t.ex.
Ja det är klart att det lurar förtal i vassen, men duger det som vi sett på Fejan som uppmaning att förtala?

Vilket brott tänker du på när du skriver otillåten påverkan?
2021-03-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Finns en ny maskad aktbilaga i dagboksbladet, troligen är det Majkgårds kompletteringar som har sekretessprövats, vi får se om Uppsala Tingsrätt levererar något
Hon var nog tvungen att försöka komplettera något om vuxenblöjor eftersom psykologens slutsats var att Esbjörn är helt klar i knoppen. Det skickades in en komplettering för att en gång till försöka framställa honom som dement.
2021-03-03, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Samma Svt har ju grovt förtalat Esbjörn, genom att på bästa sändningstid kalla honom för Esbjörn virrpitten Bohlin: https://ibb.co/NntG4DB

Ja Svt är utan självinsikt, men denna förundersökning gäller ju ev grovt förtal av Esbjörns ombud, inte ens han själv (Esbjörn) alltså, och därtill förefaller ombudet faktiskt ha dömts för brott. Men Svt smetar så gott de kan, på uppdrag av moderskeppet (S) naturligtvis.
2021-03-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ja det är klart att det lurar förtal i vassen, men duger det som vi sett på Fejan som uppmaning att förtala?

Vilket brott tänker du på när du skriver otillåten påverkan?

Otillåten påverkan då falangen bakom Esb helt öppet pratar om hur att påverka affären och få Ebba mör.

I mina ögon anstiftan och uppvigling.
2021-03-03, 11:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är det som är problemet. Om du inte är doktor kan det vara svårt att avgöra hur med i matchen en person faktiskt är. Därför skulle jag inte göra affärer ensam med 80-åringar.

Menar du att 80-åringar är sega i huvudet? Låter ganska generaliserande.
2021-03-03, 11:10
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Otillåten påverkan då falangen bakom Esb helt öppet pratar om hur att påverka affären och få Ebba mör.

I mina ögon anstiftan och uppvigling.
Ja det låter som uppvigling och kanske anstiftan, men för att det ska vara straffbart måste man uppvigla till att begå ett brott eller anstifta någon att begå ett brott. Vilket eller vilka brott har man uppviglat eller anstiftat till? (Allt otrevligt uppträdande är inte straffbart.)
2021-03-03, 11:11
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag trodde det var allmänt känt att Ebba fått huset till ett jävligt bra pris. Men jag är inte fastighetsmäklare.

Senaste budet gubben fick på huset var 2.5 mil så klart under det som Ebba bjöd.

Att Majkgård som la det tidigare budet även är den som startat drevet mot Ebba har säkerligen inget att vinna på att köpet dras tillbaka? Speccielt eftersom hon nu har en fullmakt över Esbjörn alla tillgångar.
2021-03-03, 11:11
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Uppsala tingsrätt visade sig bara ha tid för att hålla en eventuell huvudförhandling i tvistemålet under en oktobervecka. Det fick Busch att ta till orda och vädja om ett snabbare avgörande med tanke på att hennes barn behöver en fast bostad.
Rättens ordförande, tingsfiskal Per Samuelsson, avbröt henne och gav ett beskt besked om att tvisten ”inte är något förtursmål”. I domstolarna är det brottmål med häktade personer eller ungdomar som främst behandlas med förtur.
---------
Förlikningssamtalen blev givande: Ebba Busch har lämnat ett bud till Bolin som han nu ska fundera på. Han förkastade inte det direkt.
----------
Och om Esbjörn Bolin inte vill ta risken att förlora i rätten med allt vad det innebär i form av rättegångskostnader – alternativt bli stående med huset utan att få Busch miljoner – borde det luta åt att han accepterar budet förutsatt att han inte påverkas av dåliga rådgivare.
Det är något patetiskt att som Ebba använda sina barn som slagträ i målet. Jag ser ned på vuxna människor som använder sina barn som en sköld. Ta lite vuxenansvar Enna!. Hur lågt är det inte? Det kommer att slå tillbaka på hennes framtid.

Det känns verkligen inte ok att en partiledare "lämnar bud" för att köpa ut personer som hon målat ut som kriminella. Ska partiledare i Sverige ge sig in i affärer med kriminella inblandade? Det kommer att slå tillbaka på henne i framtiden. Ge inga pengar till kriminella Ebba!

Jag är ganska säker på att ett av riksdagspartierna som inte tillhör sjuklövern redan har garanterat Esbjörn full täckning under bordet, bara detta kan dras ut på till i oktober. Överklagande, knappast ny rättegång i hovrätten, överklagande igen och stopp i HD. Bättre PR mot KD kan de inte köpa får andra pengar. Det blir mycket billigare än att köpa ut en rasist ur riksdagsgruppen i alla fall och det skulle helt krossa KD. Se bara till att det inte syns var pengarna kommer ifrån.

Crewfunding för Esbjörn kanske? Jag skulle personligen bidra för att dra ut på det roliga till i oktober. Även om jag röstar sjuklöver.

Meningen från Per Samuelsson var väl:
Det här är inget förtursmål, men ställs någon annan förhandling in kan detta tas tidigare.

Han nämnde inte något om:
"I domstolarna är det brottmål med häktade personer eller ungdomar som främst behandlas med förtur"
Som du vill påskina.
Däremot har rätten kommit fram till, att det enda som ska bedömas av rätten är om 31 i avtalslagen är tillämplig.
Rätten har fastslagit att den som har bevisbördan för detta är Esbjörn/Binninge.
Nu ska inom 4v inlämnas bevis om det som Binninge hävdar i svaromålet.
Det han lämnat in är då ingen bevisning av det han till tingsrätten hävdar och han har även tidigare förelagts lämna in bevisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in