2021-03-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ebba hade nyckel för målning mm
Men det borde varit efter Anticimex. Och efter att dom kommit överens om priset.
Innan borde det varit Esb, då han ej hade flef än en nycke(nu har han fått en av en släkting)

Esb har alltså medvetet släppt in två värderingsfirmor och då bör han ju vara riktigt medveten om vad som pågår och det har inte bara varit en snygg känd blondin som räckt fram en penna och sagt skriv ditt namn där där och där.
2021-03-03, 10:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ebbas advokat ska ha klargjort när röjningen på tomten skedde, i hennes inlaga till rätten, ska varit tio dagar efter kontraktet skrevs...

Så det bör väl justeras i diagrammet (har inte läst inlagan själv, men laddat ner den). Så dubbelkolla vad jag skriver...

Ja har ochså hört det men i polisförhöret ang anmälan var det i samband med kontraktskrivningen sa Esb. han hörde mågar mm utanför genom fönstret som var öppet.
Jag har lagt till det datumet med och gulmarkerat det.
2021-03-03, 10:44
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachotallrik
Jag är inte alls insatt i varken politik eller husköpet, men har gubben inte rätt till ångerrätt?
Man får väl för fan ångra sig... jävla barnsligt detta.

Ånger rätt ? Gäller vid konsumentköp. Detta är två privatpersoner som gör affär. Då gäller Köplagen. Finns ingen ångerrätt där.
2021-03-03, 10:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så du vill ha en god man för flera äldre? Stackars Esbjörn blev utsatt för manipulering.

Tror absolut att det skulle behövas fler gode män som kan hjälpa äldre med deras pengar. Jag skulle inte känt mig bekväm med att ensam göra affärer med en 80-åring.
2021-03-03, 10:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Esb har alltså medvetet släppt in två värderingsfirmor och då bör han ju vara riktigt medveten om vad som pågår och det har inte bara varit en snygg känd blondin som räckt fram en penna och sagt skriv ditt namn där där och där.

Ja troligen, detta blir ganska klart iom översikten jag gjorde.
2021-03-03, 10:46
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej. Hur fan skulle det se ut om man lättvindigt kunde ångra fastighetsförsäljningar? Det skulle bli kaos.

Ja, plötsligt dyker gamla ägaren upp med rätt att kasta ut en på gatan...

Skulle allmänt bli kaos om säljare av saker kunde ångra sig... Korvförsäljare: Spotta ut och återlämna!
2021-03-03, 10:47
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Något boende som kanske skulle gått att ordna mer skyndsamt än ett renoveringsobjekt om hon är hemlös som hon påstår.

Nu kommer detta i bästa fall upp i rätten i slutet av oktober. Därefter väntas ca 3 veckor innan domen kommer. Därefter 3 veckor innan den vinner laga kraft såvida den inte överklagas till hovrätten. Då hinner vi komma en bra bit in på våren 2022 som tidigast. Hovrätten kommer sannolikt att ta upp målet eftersom det är av höga värden

Nej du HD kommer avvisa målet i så fall.
Det finns inga högre värde eller ens behov av något prejudikat, det finns redan i JB.
Tvistemål i tingsrätten med 3 domare som enigt kommer fram till att:
Säljaren inte kan bevisa sitt svaromål, köpeavtal enligt JB föreligger och säljaren har att följa detta.
HD skickar tillbaka överklagadet med vändande post, som JK gjort med förtalet.
2021-03-03, 10:47
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ännu värre, den som är lagman är chef för rätten i fråga.

Jag använde termen i överförd, generell betydelse, för att framhålla att det är utbildade jurister som dömer i tvistemål. Det skall inte upprepas
Ah, du tänkte så! Ja det kan man ju göra. Termen lagman betyder ju att man är chef för en domstol (eller för en avdelning av en överrätt). Att använda lagman i betydelsen utbildad jurist är också lite tveksamt för det krävs nog minst 20 års erfarenheter efter juristutbildningen innan man kan bli lagman.

Den normala gången för dem som är inne i domarbanan är, om man antas efter den två-åriga notarietjänstöringen, vara fiskal dels vid överrätt, dels vid underrätt för att därefter blir assessor vid överrätt. Under den tiden arbetar man ofta en tid i regeringskansliet eller med utredningar ("SOU:er"). Sedan är det dags att söka rådmanstjänst, vid tingsrätt eller förvaltningsrätt, eller rådstjänst vid kammarrätt eller hovrätt. Sen kan man bli lagman om man bedöms ha de ledaregenskaper som behövs. - En rätt omständlig bana som synes, de flesta domare blir aldrig lagmän.
2021-03-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Gamla människor har ofta skitdålig koll på vad saker är värda. De ska inte göra affärer själva när det handlar om mycket pengar.

Och här kommer en till besserwisser som tror att vi som är äldre saknar kontroll, inte vet vad saker är värda och inte ska få göra affärer själva. Själv har du ju, precis som de som "hjälper" Esb, noll koll på vad det handlar om att köpa en fastighet.

Här kan du läsa på. Kapitel 12 rekommenderas.

https://lagen.nu/1970:994
2021-03-03, 10:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror absolut att det skulle behövas fler gode män som kan hjälpa äldre med deras pengar. Jag skulle inte känt mig bekväm med att ensam göra affärer med en 80-åring.

Nej, en uppenbart dement, som bevisat inte var dement är givetvis problematiskt. Våga vägra affärer med mormor.
2021-03-03, 10:51
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachotallrik
Jag är inte alls insatt i varken politik eller husköpet, men har gubben inte rätt till ångerrätt?
Man får väl för fan ångra sig... jävla barnsligt detta.
Så här barnsligt har det varit i nästan 300 år; https://sv.wikisource.org/wiki/Jordabalken Tur att det kommer några som är wokna och vill ändra det.
2021-03-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du bara vinklar och ljuger vidare, men det kanske är lögner som är er gemensamma nämnare mellan dej och Ebba!
Ebba smög med allt innan Esbjörn skrev på, hon visste att fastigheten var värd betydligt mer så hon beställde värdering till för henne rätt pris, Ebba är inget annat än en uträknade bedragerska!
Det säger allt om dig att du kallar mig för lögnare utan att med ett ord peka på vad lögnen i så fall är och vad du har för fakta bakom din anklagelse. Din trovärdighet är lika mycket värd som en hundbajs under skosulan.

Både Ebba Busch värdering och Esbjörn Bolins värdering visar att köpeskillingen är helt rimlig. Att du sen fantiserar om något annat gör inte deras värderingar ogiltiga. Det bevisar bara att du är bakom flötet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in