2021-03-03, 10:02
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Styckningsdelar kanske. Bara delar av en kropp kan ha hittats.

Snarare att djur dragit iväg med delar av kroppen.
Det är väl därför de spärrat av ett stort sökområde.

Kan det inte vara djur som dragit in kroppsdelar i skrevan då?

Svårt att veta när de inte släpper info om hur mycket "kvarlevor" de hittat.

Allt sammantaget talar nästan emot att det är Deniz Arda de hittat.

Han borde vara lätt att identifiera på kläder, skor och klocka. Ev en ryggsäck också.

Det här verkar vara någon som legat länge i skogen.
Citera
2021-03-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetekrantz
Jo, men du måste ju komma dit också.
Typ trekvart antingen från Åva eller Tyresta längst huvudstråket, sen ytterligare nån kilometer ut i skogen. Föreställ dig då att du först går o tokdrar typ en vagn eller nåt med en död kropp i. Förmodligen betydligt svårare än vad man kan tycka, men kanske genomförbart på själva leden. Men sen måste du lämna vagnen o börja släpa kroppen över stock o sten, över berg o genom dalar. Dagtid finns det alltid folk ute o strövar längst lederna, stor upptäcktsrisk. Kvällstid, nja, lika långsökt.

Jag föreställer mig att kroppen antingen förolyckats på platsen eller förts till grottan/skrevan i delar. Det beror på hur intakt kroppen är. En person som förolyckas i svår terräng hamnar inte i en grotta i delar post mortem.
Citera
2021-03-03, 10:05
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Hur skogen ser ut beror mest på om den tillåts påverkas på nåt sätt, dvs regler osv, inte om den är urskog eller ej. Urskogen i Fulufjället tex, får ingen riktigt beträda, så den är extremt svår-forcerad med fallna träd typ överallt..

Det har du nog helt rätt i, mitt svar avsåg just Tyresta men det var nog inte riktigt tydligt.
Citera
2021-03-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Snarare att djur dragit iväg med delar av kroppen.
Det är väl därför de spärrat av ett stort sökområde.

Kan det inte vara djur som dragit in kroppsdelar i skrevan då?

Svårt att veta när de inte släpper info om hur mycket "kvarlevor" de hittat.

Allt sammantaget talar nästan emot att det är Deniz Arda de hittat.

Han borde vara lätt att identifiera på kläder, skor och klocka. Ev en ryggsäck också.

Det här verkar vara någon som legat länge i skogen.
Jag har för mig att det är väldigt björnaktigt beteende att släpa byte till skrevor eller grott liknande tillhåll för att slippa undan andra rovdjur för att äta ifred.
Ett citat som jag hittade från en hemsida,
The bear has a very special way of storing the carcass. It places the carcass in an appropriate spot and buries it under several cubic metres of moss, sprigs and soil-http://www.largecarnivores.fi/species/brown-bear/bears-diet-and-hunting-behaviour.html
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2021-03-03 kl. 10:11.
Citera
2021-03-03, 10:13
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Kroppen verkar av polisens hållning och uttalanden (problem med basic identifiering) vara så illa åtgången att jag börjat misstänka att det inte rör sig om den försvunna D ändå. Snarare någon som tagit sig av daga eller bragts om livet för flera år sedan.

Har rört mig en hel del i Tyresta med omnejd. och fyndplatsen är i det område jag skulle tagit mig till om jag ville försvinna och inte bli hittad. Det är ett av de mest ödsliga - rita i princip en tjock korvformad historia söder om Stensjön med Åvavägen som mitt.
Tror samma sak. Efter 3.5 månad, vintertid, borde det gå att identifiera en människa någorlunda både på kläder och huvudet. Även om människan i fråga sprängt sig till döds.
Citera
2021-03-03, 10:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Mjo, fast om DA framled av olycka tror jag det skedde genom att han slogs medvetslös direkt. "Bara" skadar han sig utan att tappa medvetande, förutom bryta nacken osv då, så skulle han krypa å skripa i en halv dag innan han lugnade ner sig, så funkar elitsoldater. Jag vet, jag är elitsoldat, vi ger inte upp. Och på den tiden, 12 h, hade han blivit upptäckt och fått hjälp.

Om det är honom man hittat nu låter jag vara osagt.
Medvetslös direkt, efter en halvtimme eller ett par timmar spelar mindre roll. Är du tillräckligt omtöcknad kan du inta ta dig för särskilt mycket oavsett om du är en skrivbordsryttare eller Rambo.

Vräker det dessutom ned regn så blir eventuella skrik svåra att höra.

Elitsoldater är inte övermänniskor. De har fysiska begränsningar som alla andra trots "pannbenet", stark vilja, överlevnadsinstinkt, självdisciplin osv.

Har han sprungit i flera mil torde han vara hyfsat uttorkad. Lägg till en skada som gör att han inte kan röra sig effektivt så tuppar han till slut av. Kylan gör sitt och vätskebristen gör sitt.
Citera
2021-03-03, 10:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det är svårt att se att det är en människa så är det minst sagt märkligt. Även om skelettet kan vara rensat av rävar, korpar och andra djur, så bör man ju hitta till exempel kraniet eller bäckenbenet som skiljer människor från djur. Dessutom bör man ju hitta kläder.
Skulle man till exempel sakna kraniet så är det konstigt att man är klar med undersökningen på plats. Man borde fortsätta att leta tills man har en komplett kropp,

Det är enkelt för någon som är van att se om skelett är mänskligt även på andra skelettdelar.
Citera
2021-03-03, 10:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAmQ95/manskliga-kvarlevor-hittade-i-naturomrade
Det finns vävnad kvar på kroppen kan man konstatera.

Frågan är om det säger så mycket om åldern på kvarlevorna. Har man exempelvis hittat en käke så kan man väl plocka vävnadsprover från den även om den legat där länge då tänder mer eller mindre kapslar in material av det slaget.
Citera
2021-03-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Medvetslös direkt, efter en halvtimme eller ett par timmar spelar mindre roll. Är du tillräckligt omtöcknad kan du inta ta dig för särskilt mycket oavsett om du är en skrivbordsryttare eller Rambo.

Vräker det dessutom ned regn så blir eventuella skrik svåra att höra.

Elitsoldater är inte övermänniskor. De har fysiska begränsningar som alla andra trots "pannbenet", stark vilja, överlevnadsinstinkt, självdisciplin osv.

Har han sprungit i flera mil torde han vara hyfsat uttorkad. Lägg till en skada som gör att han inte kan röra sig effektivt så tuppar han till slut av. Kylan gör sitt och vätskebristen gör sitt.

Ja, nej vi är inte övermänniskor, men han hade både kropp och psyke troligtvis. Vatten löser han lätt, bara å dricka lite varstans ju. Jag har själv sprungit en del ultra-lopp och det är fantastiskt vad en del klarar av att dricka lite om det inte är varmt då..

Angående vädret, har vi koll på vädret? Jag googlade fram att det var 5-10 grader i _Stockholm_ de första fem dagarna han var borta, men hittade inte om nederbörd och vind..
Citera
2021-03-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanBrady
Nu har jag inte läst igenom tråden men finns det något som säger att det inte skulle kunna röra sig om en kropp som legat i flera decennier? Just epitetet "kvarlevor" när polisen annars brukar använda begrepp som "kropp" eller "Lik" ställer ju en del frågor. Jag finner det nästan osannolikt att det skulle röra sig om Arda om man tar alla som försvunnit de senaste 40-50 åren i Sverige med i beräkningen.

Jo men är det kvarlevor eller benrester av en person som dog för 40 år sedan då inleder man nog inte någon mordutredning. Finns det andra fynd av elektronik tex går ju gammalt lik-teorin bort.
Citera
2021-03-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Endast Deniz kan ha tillgång till handgranat.

Lite världsfrånvänt, kanske? De flesta organiserat kriminella värda namnet har väl ändå tillgång till handgranater, och mycket mer? ☺️
Citera
2021-03-03, 10:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan är om det säger så mycket om åldern på kvarlevorna. Har man exempelvis hittat en käke så kan man väl plocka vävnadsprover från den även om den legat där länge då tänder mer eller mindre kapslar in material av det slaget.

Ja, framförallt kan tänder kapsla in DNA som överlever även om tanden hamnar i magsmältningsystemet hos något djur. Det är framförallt vildsvin som kan ha ätit upp kroppen helt och hållet så att det bara finns klädesfragment och tänder kvar. Då måste man också avsöka ett större område efter djurspillning mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in