2021-03-03, 09:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Göteborgsposten gick tidigare idag ut med att kvarlevor hittats i en grotta. Nu har man ändrat till "klippigt område". Uppenbarligen försöker media dölja något. False flag-operation? Psy-ops?

Haha you wish

För att blaskan Aftonbladet benämnde det grotta. Det såg väl mer spännande ut vid rubriksättningen. Allt handlar om klick och AB är värst.

Fast Exepressen verkar dessutom ha varit närmare fyndplatsen (av deras bilder att döma) och ha kunnat bedöma att:

”KVARLEVORNA HITTADES I EN SKREVS UNDER EN KLIPPA”

https://www.expressen.se/nyheter/manskliga-kvarlevor-funna-i-naturomrade/
Citera
2021-03-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Flygbasjägaråldern?
Skämt åsido.
Ingen grotta. Det är bara slarvigt utryckt av Aftonblaskan
Enligt Expressen
” Kvarlevorna hittades i en skreva under en klippa”
https://www.expressen.se/nyheter/manskliga-kvarlevor-funna-i-naturomrade/
Expressen har dessutom mycket bättre bilder och verkar ha varit närmare, bla bilden av krimtekninerna, än AB.

Att kvarlevorna låg på detta ställe kan ju tyda på att någon har försökt dölja kroppen. Man har ju troligtvis flugit över området med helikopter, men då han låg under en klippa så kunde han inte ses från luften. Annars är det ju ganska lite träd i området på grund av branden. Men det är väldigt lite folk som rör sig i området på grund av den svåra terrängen. Det är ju därför det tog så lång tid innan han hittades.
Citera
2021-03-03, 09:50
Medlem
Mr.Swedens avatar
Att kroppen hittades i en skreva är inte så märkvärdigt. Antingen föll han ner i skrevan uppifrån, skadade sig och avled. Eller så var han skadad och kröp in i skrevan för att söka skydd, han var ju tränad militär.

Eller så sökte han upp denna isolerade plats för att ta sitt liv.
Citera
2021-03-03, 09:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Det indikerar att han (om det nu är DA) att han haft telefonen med, då Forerunner 645 inte har LTE (https://www.dcrainmaker.com/2019/05/garmin-live-event-sharing-review-everything.html) som krävs för Livetrack.

Om man spekulerar utifrån att DA har haft telefon med sig så har han råkat ut för abrupt olycka eller sjukdomsfall från vilken han inte varit i stånd att tillkalla hjälp (eller att mobilbatteriet tagit slut och därmed inte kunnat söka hjälp) eller att han tagit sig själv av daga.

Hade livetrack varit på hela vägen hade det varit en smal sak att hitta honom, så deduktion ger att batteriet tog slut innan olyckan.

NEJ - telefon, plånbok, busskort och pass återfanns i lägenheten

KÄLLA 1
https://m.facebook.com/groups/1020344228469521?view=info&sfd=1&refid=18&ref=cont ent_filter

KÄLLA 2 https://m.facebook.com/groups/1020344228469521/permalink/1025462941290983/?ref=content_filter
Citera
2021-03-03, 09:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att kvarlevorna låg på detta ställe kan ju tyda på att någon har försökt dölja kroppen. Man har ju troligtvis flugit över området med helikopter, men då han låg under en klippa så kunde han inte ses från luften. Annars är det ju ganska lite träd i området på grund av branden. Men det är väldigt lite folk som rör sig i området på grund av den svåra terrängen. Det är ju därför det tog så lång tid innan han hittades.

Det kan ju lika gärna tyda på att personen skadat sig och försöktskydda sig från väder och vind.

Eftersom det tar 30 min att gå dit, så är det inget ställe man dumpar ett lik på. Det är för tungt att bära en kropp dit. Om det är mord, så måste mordet ha skett på plats.

Men jag tror inte det är mord.
Citera
2021-03-03, 09:53
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han var väl iofs elitsoldat och lite av extremidrottare, så han gillade väl att pressa sig till max. Så hade han ”bara” ramlat och brutit sig så borde han klarat att hålla sig vid liv längre än de flesta. Hans psyke var rimligen av det hårdare och uthålligare slaget.
Elitsoldat eller inte. Utan vatten klarar du dig inte och blöder du från skallen (eller inuti) efter ett fall så är du körd ganska snart.
Citera
2021-03-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att kroppen hittades i en skreva är inte så märkvärdigt. Antingen föll han ner i skrevan uppifrån, skadade sig och avled. Eller så var han skadad och kröp in i skrevan för att söka skydd, han var ju tränad militär.

Eller så sökte han upp denna isolerade plats för att ta sitt liv.
Eller så är det inte DA. Det alternativet finns också, vilket jag själv tror på. Men tiden får utvisa vem det är som hittats.
Citera
2021-03-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det kan ju lika gärna tyda på att personen skadat sig och försöktskydda sig från väder och vind.

Eftersom det tar 30 min att gå dit, så är det inget ställe man dumpar ett lik på. Det är för tungt att bära en kropp dit. Om det är mord, så måste mordet ha skett på plats.

Men jag tror inte det är mord.
Styckningsdelar kanske. Bara delar av en kropp kan ha hittats.
Citera
2021-03-03, 09:57
Medlem
Kroppen verkar av polisens hållning och uttalanden (problem med basic identifiering) vara så illa åtgången att jag börjat misstänka att det inte rör sig om den försvunna D ändå. Snarare någon som tagit sig av daga eller bragts om livet för flera år sedan.

Har rört mig en hel del i Tyresta med omnejd. och fyndplatsen är i det område jag skulle tagit mig till om jag ville försvinna och inte bli hittad. Det är ett av de mest ödsliga - rita i princip en tjock korvformad historia söder om Stensjön med Åvavägen som mitt.
Citera
2021-03-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Elitsoldat eller inte. Utan vatten klarar du dig inte och blöder du från skallen (eller inuti) efter ett fall så är du körd ganska snart.

Mjo, fast om DA framled av olycka tror jag det skedde genom att han slogs medvetslös direkt. "Bara" skadar han sig utan att tappa medvetande, förutom bryta nacken osv då, så skulle han krypa å skripa i en halv dag innan han lugnade ner sig, så funkar elitsoldater. Jag vet, jag är elitsoldat, vi ger inte upp. Och på den tiden, 12 h, hade han blivit upptäckt och fått hjälp.

Om det är honom man hittat nu låter jag vara osagt.
Citera
2021-03-03, 09:59
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackmove
Jag tror du har missuppfattat hur en urskog ser ut. Urskog (eller väldigt gammal skog) är normalt gles och lättframkomlig. Däremot kan så kallad urskog finnas i terräng som av geologiska skäl är svårframkomlig, men då är detta helt frikopplat från att skogen i sig är gammal. Planterad ungskog på hyggen (tät sly) är däremot svår att ta sig fram i. Och det är motsatsen till urskog. Tips är att bild-googla urskog för att få en uppfattning av hur det ser ut, om du aldrig varit i en urskog själv. Karaktärsdragen är relativt gles öppen skog med stora träd samt mycket liggande mossbeklädda stammar. Bästa skogen att gå i är just urskog, enligt min erfarenhet, om vi snackar skog utan leder/stigar.

Helt sant. Det är inga problem alls att gå utanför stigarna i Tyresta, det är väldigt lättvandrat. Brandområdet är en helt annan femma dock och är extremt svårforcerat, där tar man sig knappt framåt i vissa delar.
Citera
2021-03-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Helt sant. Det är inga problem alls att gå utanför stigarna i Tyresta, det är väldigt lättvandrat. Brandområdet är en helt annan femma dock och är extremt svårforcerat, där tar man sig knappt framåt i vissa delar.

Hur skogen ser ut beror mest på om den tillåts påverkas på nåt sätt, dvs regler osv, inte om den är urskog eller ej. Urskogen i Fulufjället tex, får ingen riktigt beträda, så den är extremt svår-forcerad med fallna träd typ överallt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in