2021-03-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Området där fynden nu är gjorda.
Är det långt från den led man tror han skulle springa?
Det har ju sökts en hel del i Tyresta men förstår att man inte varit här. Eller har man sökt här men missat detta?
Är det någon här som vet

Bara Tyresta Nationalpark och Tyresta Naturresevat har 550 kilometer vandringsleder, som är utmärka att springa på. Området är i sin helhet 5000 hektar stort. Och naturen slutar inte där...Vad skulle han då gjort där man hittade kroppen, när det finns bra leder att springa på. Man hittade kroppen där man skulle minst anat att man hittar hittar någon.
Citera
2021-03-02, 22:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinLever
Jag har oerhört svårt att tro att en FM-anställd skulle stjäla handgranater för att bege sig ut i skogen för att öva själv. Det förhåller ju sig så att man kan öva sig i ämnet och få betalt för det. Utan att riskera att bli av med jobbet. Eller var karln galen?

Vem är mest galen? En man som råkar spränga sig själv eller en man som medvetet spränger sig själv?
Citera
2021-03-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
En yrkesmilitär skulle:
1.ha säkerhetstänk-om man skulle ge sig ut på 5 mil. Skulle ta med sig minimum telefon. Garanterat med sig plånbok. Han skulle med största sannolikhet berätta för någon exakt vart han skulle springa.

2. Han äter för att springa 5 mil-kolhydratsladda. (En omelett skulle inte räcka.)

3. Har tillgång till handgranater

4. Det är inget normalt beteende att jogga 5 mil ensam och inte tala om det för någon (ENORM påfrestning på kroppen. DA hade sprungit ett par km i normala fall enligt info i tidningar)
Att han skulle springa sörmlandsleden (som förövrigt är 100 mil lång utan att säga exakt vart-finns inte. Militärer är inte fostrade så.

Gällande DA:
5. Kulturella skillnader finns, oavsett om man är född här eller ej. Självmord är ett big no no
Många gånger vet ingen vad en självmordsbenägen människa tänker på. Ibland, men inte alltid.

6. Bilderna visar en ganska ångestladdad person- titta på hans ögon.

Är övertygad om att det är DA som är hittad. Ingen skulle ta någon till otillgänglig terräng för att därefter sätta en handgranat i handen och blåsa personen. (då gör man det på ett mycket enklare sätt)

Han har helt enkelt sprängt sig till döds och trott att ingen skulle hitta honom.
Valt en väldigt enskild plats.

Vaför en hgr?
Pentylstubin är lättare att komma över.
Citera
2021-03-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Va?
🤣🤣🤣🤣
SVAR:Fanns det något roligt här?! En man har försvinnit! I sina bästa år! En familj broder och vänner saknar honom!! Är ni helt förstöra i huvudet här alla??
Om han sprängts! Så har han självklart!! INTE! gjort detta själv! Vem kan var så urbota korkad att ens tänka detta?!
R.I.P Deniz Arda..
En sista sång från mig: STOP WHEN YOU SEE A UNIFORM.. https://www.youtube.com/watch?v=-hr5mf2_ECU
Citera
2021-03-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
"Där var han, anade detta att det var i detta området."
Vad menar du med 'detta område'?
Om man hittade honom lite mer norrut i den stora Nationalparekn, så skulle jag gå med på. Där är det perfekta leder att spinga på. Kartor och skyltar så man inte kommer i vilse. Men det området som man hittade honom, dit kan han inte ens i misstag kommit. I så fall någon har tagit honom dit. Så jag tror att det är nogon mer lokal person som har hamnat där.
SVAR: Och jag tror han är mördad! Varför kan ni försöka gissa.. Sedan gömt kroppen o.s.v
Han har självklart inte lagt sig där frivilligt! Skulle endast vara om var utsatt för ett personligt och reellt hot antar jag.. Vilket jag tycker är något mindre troligt.. Så ledsamt!
Citera
2021-03-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet inte hur nära det är mellan Tyresta och Tyresö, men i Tyresö finns det varg.... Kanske finns i Tyresta också.

Det fanns en norsk varg med en sändare, men vargen avlivades 4 år sedan. Vargen rörde sig mest i Haninge området.
Citera
2021-03-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Har du källa på att kvarlevorna var brända?
Nej, det har jag inte, annat än vad som skrivs på här på Flashback om att personen sprängt sig själv i en grotta.
Citera
2021-03-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Min magkänsla säger att det är Deniz Arda och att någon mördat honom. Men det finns väl andra personer som försvunnit i området. En kvinna i 20-årsåldern försvann i närheten av en sjö förra sommaren.
Men vem är kvinnan som försvann förra sommaren?
Det finns inte kvar någon försvunnen ung 20årig kvinna i missing peoples försvunna lista-
oj det kan faktiskt vara en kvinnas kvarlevor som hittats, därför någon skrev så säkert att det inte
är D.A
minns du vilken denna kvinna heter och var hon bott
Citera
2021-03-02, 22:57
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Karta var kroppen hittades och området runt omkring.

https://ibb.co/WphdzRQ

DA försvann enligt uppgift en kväll mitt i november. Alla som har varit i Tyresta efter kl 17 under vintermånaderna vet att det är i princip helt kolsvart i området. Oavsett om DA sparang på Sörmlandsleden eller 5 mils marathon längs med Åvavägen, så är fyndplatsen helt, helt off. Ca 2 km från Sörmlandsleden och ca 1,5 km från Åvavägen. Som man kan se på kartan är det fullt av sankmark/våtmark/träsk i området och mängder med fälda träd. Det är svårt att ta sig fram och det går absolut inte att springa. Jag rörde mig i närområdet i november och det var bara vatten, lera och stockar precis överallt. DA försvann i vanliga gympadojor. Att han ska ha irrat omkring i dessa träsk i gympadojor i mörkret en novembernatt ser jag som helt uteslutet. Personen som har hittats igår/idag har hamnat där dagtid och troligen när terrängen var klart mycket torrare än den är nu. Det är inte DA som har hittats. Punkt!

Om det är DA, har hans kvarlevor dumpats där av en extern part. Verkar vara ett relativt bra område för en brottsling som inte har all tid i världen att göra sig av med en kropp. Men vad som ser bra ut i vintermörker är sämre på vårkanten när den stora detektiven allmänheten vill utforska skog och mark.
Citera
2021-03-02, 22:58
Medlem
Har läst igenom tråden men jag såg ingen som nämnde hans brors uttalande?
tyckte hela uttalandet lät väldigt konstigt.

"Deniz Arda kan ha gått under jorden efter att ha rekryterats till ett hemligt jobb. Det misstänker hans bror. Men i så fall ligger en främmande makt troligen inte bakom, enligt en tidigare anställd vid Must, den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. ”Däremot kan man tänka sig ett annat scenario,” säger ex-militären."

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Lnjm4V/ex-militaren-om-teorin-att-deniz-rekryterats

vad tycker ni?
Citera
2021-03-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Eller höll han på med riktigt hemska grejer? Grov jävla spekulation nu, men det var kanske en ny Breivik på gång som var ute i skogen för att testa sin hemmabyggda terrorbomb.
SVAR: Ni har inte tänkt på att han kanske hade fått info om "något"?! Som han inte! tyckte var ok?! kan t.o.m vara så att han litat på någon som fört den infon vidare? Spekulerar nu.. Självklart måste regeringen blandat in miltären för länge sedan i deras planer åtminstone har de fått nya "inte vanliga" direktiv! Och han kanske inte ville leka nazist?!
För han blev mördad av någon anledning! Och denna finner jag mest trolig.. Minns d den grupp som innan coronan skulle kuppa regeringen? den bestod av flertalet militärer!! Och Säpo fick inte alla.. konstigt! Tycker jag att det varit TOTAL TYSTNAD!OM DETTA I ALL KÖPT MSM!
Citera
2021-03-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det fanns en norsk varg med en sändare, men vargen avlivades 4 år sedan. Vargen rörde sig mest i Haninge området.

Sannolikheten att den omkomne dödats av en varg i Tyresö är obefintlig. Sannolikheten att någon dödas av varg i områden där varg är vanligt är inte mycket högre heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in