2021-03-02, 21:13
  #445
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Nån som vet exakt vart?
Enligt bilderna ser det ut som Brandområdet.
De södra delarna av Brandområdet har alltid varit de lite mer farligare med branta klippor och en massa lössten.
Är det brandområdet mot Åva?
59.171602, 18.293407
Citera
2021-03-02, 21:13
  #446
Moderator
OYs avatar
Stämmer det att bombtekniker finns på plats så är det väl inte särskilt långsökt att det kan handla om DA och ett suicid?
Citera
2021-03-02, 21:14
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Inget vet något i dagsläget med säkerhet. Dock har jag aldrig hört att polisen tillkallat bombtekniker när de funnit kvarlevor i naturen...

Så något lär ha framkallat detta tillkallande av bombtekniker.

Kanske en militär som varit trött på livet och sprängt sig själv med en handgranat samtidigt som han haft fler handgranater på sig?

Ingen vet.. Dock lär något ha fått polisen att tillkalla bombtekniker..

Så du menar att en handgranat, max 1m ifrån dig inte gör klart jobbet utan man måste ha flera på sig?
Citera
2021-03-02, 21:17
  #448
Medlem
Frihet2010s avatar
Jobbigt om Missing People och Ardas (om det nu är han) kollegor utsatts sig för explosiva faror i sitt sökande.
Citera
2021-03-02, 21:18
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Snarare har han sprängt sig själv i så fall. Varför skulle någon sprängt han? Känns inte som ett vidare värst diskret sätt att nacka någon på.
Fyll gärna i luckorna så vi andra förstår hur du kan dra slutsatserna, blir enklare så. Bara för det inte är värsta diskreta sättet att döda någon på så har det inte hänt alltså. Ingen har någonsin blivit skjuten i huvudet på öppen gata i din värld eller iom att det inte känns som ett vidare värst diskret sätt att nacka någon på?
Citera
2021-03-02, 21:20
  #450
Medlem
En yrkesmilitär skulle:
1.ha säkerhetstänk-om man skulle ge sig ut på 5 mil. Skulle ta med sig minimum telefon. Garanterat med sig plånbok. Han skulle med största sannolikhet berätta för någon exakt vart han skulle springa.

2. Han äter för att springa 5 mil-kolhydratsladda. (En omelett skulle inte räcka.)

3. Har tillgång till handgranater

4. Det är inget normalt beteende att jogga 5 mil ensam och inte tala om det för någon (ENORM påfrestning på kroppen. DA hade sprungit ett par km i normala fall enligt info i tidningar)
Att han skulle springa sörmlandsleden (som förövrigt är 100 mil lång utan att säga exakt vart-finns inte. Militärer är inte fostrade så.

Gällande DA:
5. Kulturella skillnader finns, oavsett om man är född här eller ej. Självmord är ett big no no
Många gånger vet ingen vad en självmordsbenägen människa tänker på. Ibland, men inte alltid.

6. Bilderna visar en ganska ångestladdad person- titta på hans ögon.

Är övertygad om att det är DA som är hittad. Ingen skulle ta någon till otillgänglig terräng för att därefter sätta en handgranat i handen och blåsa personen. (då gör man det på ett mycket enklare sätt)

Han har helt enkelt sprängt sig till döds och trott att ingen skulle hitta honom.
Valt en väldigt enskild plats.
Citera
2021-03-02, 21:22
  #451
Medlem
dannerockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Inget vet något i dagsläget med säkerhet. Dock har jag aldrig hört att polisen tillkallat bombtekniker när de funnit kvarlevor i naturen...

Så något lär ha framkallat detta tillkallande av bombtekniker.

Kanske en militär som varit trött på livet och sprängt sig själv med en handgranat samtidigt som han haft fler handgranater på sig?

Ingen vet.. Dock lär något ha fått polisen att tillkalla bombtekniker..


Tror du är inne på ett rätt spår! Dock tror jag inte på självmord!
Jag tror i så fall att han hade handgranater på sig och där ute I ödemarken skulle han träna i granat övning ,men granaten brann av i näven på honom och de övriga granaterna hittats nu intarkta, eller så har någon tvingat ut honom där och sprängt han på samma vis som görs i krig
__________________
Senast redigerad av dannerocker 2021-03-02 kl. 21:30.
Citera
2021-03-02, 21:28
  #452
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Fyll gärna i luckorna så vi andra förstår hur du kan dra slutsatserna, blir enklare så. Bara för det inte är värsta diskreta sättet att döda någon på så har det inte hänt alltså. Ingen har någonsin blivit skjuten i huvudet på öppen gata i din värld eller iom att det inte känns som ett vidare värst diskret sätt att nacka någon på?
Ptjaa, varför tar man ut någon till en så oländig terräng för att döda han? För att handgranat är det enda tillgängliga man har och för att man inte vill att liket/kvarlevorna skall upptäckas? Går man till sådana längder så borde diskretion stå ganska högt upp på listan. Att dra av en jävla granat är inte vidare värst diskret och då har man liksom motverkat moment 1. Finns ju i så fall materialmässigt mycket enklare, samt diskretare sätt att nacka han på.
Citera
2021-03-02, 21:29
  #453
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Men skärp dig. Urskog betyder bara att man låter fallna träd ligga. Åk dit och kolla om du vågar 😉

Det försvinner inga I dom skogarna. Det kryllar av folk som strövar omkring. Den här personen måste ha hamnat väldigt undanskymd helt enkelt. Skulle lika gärna kunnat vara i Hagaparken.
Du skämtar nu? Hagaparken är bara en bråkdel av Tyrestaskogen och där är mycket mer folk hela tiden.

Tyresta är unikt så nära en storstad skulle jag vilja säga. Det handlar om en nationalpark, med stor del urskog och man kan vara där utan att höra en bil, eller något annat buller, förutom något flygplan som susar förbi då och då. Motsvarigheten är nästan svår att hitta i hela södra Sverige faktiskt.

Jag var där med en jägmästarutbildad person för några år sedan som inte varit där tigiare och han blev imponerad av vilka naturvärden som finns där. Absolut värt att bevara.

Men nog är det betydligt svårare att söka igenom Tyresta än Hagaparken...
Citera
2021-03-02, 21:29
  #454
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannerocker
Tror du är inne på ett rätt spår! Dock tror jag absolut inte på självmord!
Jag tror i så fall att han hade handgranater på sig i och där ute I ödemarken skulle han träna i granat övning ,men granaten brann av näven på honom och de övriga granaterna är intarkta

Tror snarare att de kanske hittat övningsgranater eller annat i samband med att de samlar in spår. Kryllar säkert av gamla granater och ammo i skogar så det behöver ju inte vara en direkt koppling till kroppen som hittats
Citera
2021-03-02, 21:29
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannerocker
Tror du är inne på ett rätt spår! Dock tror jag absolut inte på självmord!
Jag tror i så fall att han hade handgranater på sig och där ute I ödemarken skulle han träna i granat övning ,men granaten brann av i näven på honom och de övriga granaterna är intarkta

Men för i helevet!! En yrkesmilitär skulle aldrig i helvete göra något sådant!!

Hur tänkte du nu????
Citera
2021-03-02, 21:30
  #456
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannerocker
Tror du är inne på ett rätt spår! Dock tror jag absolut inte på självmord!
Jag tror i så fall att han hade handgranater på sig och där ute I ödemarken skulle han träna i granat övning ,men granaten brann av i näven på honom och de övriga granaterna är intarkta
Det tror jag med, det är ju trots allt väldigt vanligt att svenska elitsoldater ger sig ut och tränar handgranatkastning runt omkring i Svedalas skogar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in