Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Det går tyvärr inte att få någon exakt tid på Robrandt/Samsons möte med mannen, men ett möjligt scenario skulle kunna se ut ungefär så här:
Möte YN 23.23 - springer vidare 80 m på db gata och 15 m norrut på Regeringsgatan där han springer på Robrandt 23.23.45.
Springer vidare 60 meter fram till trappen ner mot Snickarbacken, och är vid trappkrönet 23.24.15.
Forsätter sedan nerför trappen mot Snickarbacken och vidare mot BirgerJarlsgatan. 100 m österut, är vid bilen 23.25.30.
Allt som allt 4 minuter efter skotten.
Då var den manlige P vakten ute och satte sina sista lappar.
Och sedan satt de i bilen och skrev rapport innan de åkte vidare ut på Birger Jarlsgatan. 23.29, samtidigt som poliserna kommer ner för trappen.
Det enda problemet är att Hongelin måste ha misstagit sig på tiden innan polisen kom springande. De bör ha legat 4,5 min efter, och det är ungefär samma tidsdifferens som det varit från första början.
Bra. Jag vet att jag/vi tidigare räknade ut att man i normal gångtakt går ca 85 meter på 1 minut. Eftersom vi av YN får veta att GM inte sprang särskilt fort och att GS talar om hastig gångtakt så gjorde nog språngmarschen uppför trappan och snömodden sitt.
Med detta sagt tror jag snarare på en ankomsttid till bilen på ca 23.26, dvs Taxi-HH:s klocka gick lite fel/han felbedömde tiden.
Sen har vi då problemet med de springande poliserna som började kuta från brottsplatsen ca 23.25 och därför omöjligt kan ha varit på Snickarbacken så tidigt som 23.26 utan, som du säger, snarare 23.29.
Nej, något måste (som vi konstaterade förut när vi räknade på detta) ha hänt mellan trappkrönet och den blå bilen på Snickarbacken. Det kan vara så enkelt, som jag tror jag sa förra gången, att bilrackarn inte hunnit fram. Sent beslut med Tunnelgatan. Bilen kanske befann sig vid Rådmansgatans T-bana eller nåt?
Beträffande signalement:
YN
Mannens signalement: Mörk, troligen svart, rock som var uppknäppt och fladdrade. Rocken var ungefär till knähöjd och måste ha varit i något tunt material. I övrigt var mannen helt mörkklädd. Troligen hade mannen en mörk tröja under rocken. Mannen hade huvudet nedböjt medan han sprang. Han hade sin blick riktad mot väskan som han höll på med. En väska med hårt skal. Nieminen såg mannens haka och såg att han inte hade något skägg. Mannen hade ljus hy. Hon såg inte om mannen hade glasögon och tänkte inte heller på om han bar någon huvudbonad. Mannen var 34-45 år gammal, inte tjock utan snarare satt eller grov. Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa. Det verkade som om mannen halkade till i snömodden på trottoaren vid ett tillfälle. Mannen var 175-178 cm lång.
ACR/GS
Mannens signalement enligt ACR: 35-40 år, cirka 175 cm lång, verkade snabb och spänstig.
Gerhard Samson beskriver mannens längd som 178-180 cm. Han noterade också att mannen var kraftigt byggd. Mörk täckjacka som går ner till halva låret, typ seglarjacka. Jackan hade sömmar sydda i rutor (jmf Leif Ljungqvist vid mordplatsen). En mörk person, en mörk ”vallon”.
BD
Mannens signalement: Mannen var cirka 35 år, 175-180 cm lång, troligen svart hår, mörk enfärgad keps (mörkblå eller svart), mellanblå täckjacka (ej fluffig dunjacka), jackan var något längre än midjejacka, ganska mörka byxor och skor. Mannen kan ha varit utlänning. Mannen försökte dölja sitt ansikte med handen.
Taxi-HH
Taxichauffören Hans Hongelin ser en cirka 40 år gammal man vid en blå VW Passat som står i hörnet Snickarbacken/ Birger Jarlsgatan. Mannen tar av sig en mörk jacka eller rock och sätter sig i passagerarsätet (han säger jacka under rock i ett av förhören). Under ”rocken” bär mannen en svart skinnjacka. Mannen är kraftig och har svart hår. Bilen kör i väg på Birger Jarlsgatan. Bilen framförs av en man.
Sett från Snickarbacken står Hongelin parkerad med sin taxi precis norr om gatans mynning medan den blå bilen stod mittemot honom på den södra sidan av gatans mynning.
Hans Hongelin är inte riktigt säker på bilmodellen och säger att det även kan ha varit en Saab eller något annat liknande märke på en mellanstor bil.
Signalement sammanvägt: 35-40 år, mörk tunnare jacka/rock, 175-180 cm, kraftigt byggd, satt, mörk gestalt, mörk huvudbonad, ljus hy, ej skägg, svart hår, kanske utländsk, mörk tröja/svart jacka under "rocken", mörka byxor, mörka skor. Springer inte så fort, hastig gångtakt. Tittar bakåt flera gånger. Halkar till. Försöker dölja sitt ansikte för p-vakten.
Eftersom GM enligt mordplatsvittnena var längre än Palme bör längden vara ca 180 cm. Men troligen inte längre eftersom vittnena längs flyktvägen lägger in 175, 178 osv.
Man kan alltid invända att det är ett allmänt/vagt signalement men då vill jag säga följande:
1) Mannen hade inte gul, röd, orange eller någon annan färg på jackan.
2) Han var inte 190-200 cm lång eller 160 cm kort.
3) Han var inte tanigt byggd.
4) Han var inte 20 år eller 60 år.
5) Han hade inte ljust hår och inte en ljus huvudbonad.
6) Han hade inte ett stort skägg.
Etc. Ni förstår.