Citat:
Ursprungligen postat av
sandraso
Det Du inte förstår är att det hade inte sett så SMUTSIGT ut som det gör nu när Ebbas kompismäklare upprättar ett kontrakt, som dessutom inte är anpassat för parterna, och som mailar det till Ebba för att skriva ut, som inte träffar Esbjörn och därav avskriver sig allt ansvar, som han själv sagt. SMUTSIGT från Ebbas sida, smutsigt från mäklarens sida.
Mao även med dig som mäklare hade Esb och EB hamnat i ting över att Esb inte fullför sina skyldigheter och inte vill fullgöra dem.
Jag har redan förut påpekat att det inte ens krävs att en mäklare deltar för att ett avtal om en fastighet skall kunna slutas. Det görs tusentals sådana affärer varje år. Det finns inga lagkrav som helst om detta.
Däremot skulle jag råda de flesta att använda en mäklare, då i varje fall de flesta kommer att uppfylla formkrav mm för att avtal ska ha slutits. Även rättens ordförande konstaterade ju idag att avtal hade skett (att formkrav mm var uppfyllda även i detta), men att den fortsatta tyngdpunkten nu var om det finns något skäl att göra det ogiltigt vilket åligger Esbs ombud vars inlagor hittills snarare stärkt att avtalet är giltigt på punkt efter punkt.
Jag kan förstå att du vill värna ditt skrå eftersom det är ditt levebröd, men även om du hade varit mäklare i detta fall så ser vi att de hade hamnat inför ting då Esb valt att göra som han gör.