2021-03-02, 18:45
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Jag har aldrig sagt att det ska göras det, jag har sagt att det hade väl varit bra om man gör ändring i den gamla jordbalken att det skall vara ett formkrav, eftersom det ändå krävs hos inskrivningsmyndigheten för att få lagfart. Det finns ett hålrum i lagen där det är möjligt att lura av äldre sina fastigheter. Så. Det bevittnas i regel alltid på tillträdet på köpebrevet.

Vad brukar jag kopiera in påstår du?

Hade EB använt sig av dig som mäklare, så hade EB fortfarande tvingats att ta Esb till tinget mao.

Du har ju upprepade gånger hävdat att om EB bara hade använt sig av en mäklare, så hade hon inte försatt sig i denna situation.

Även med dig så kan ju Esb göra precis det som han har gjort i detta fall och tvisten skulle forfarande hamnat i ting, därför att Esb efter avtal slutits inte fullgjort sina skyldigheter och vägrar att göra något åt det och EB som fullgjort sina inte kan komma vidare.

Även dina klienter kommer att hamna i ting vid händelser som dessa. Jag hade verkligen hoppats på att du hade visat på något annorlunda.

I all välmening, så bygg på den kunskapen du har och fördjupa dina kunskaper om avtalsrätt så kommer du att kunna serva dina klienter ännu bättre.
2021-03-02, 18:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det är precis det jag har. Gäller det höga ekonomiska värden tar de alltid upp det

Netto eller brutto? Ingen här riskerar ju att förlora speciellt mycket netto. Var skulle du gissa gränsen gick?
2021-03-02, 18:47
Medlem
Den absolut troligaste sanningen är kajutan att Esbjörn ville sälja och ha pengarna men hans brorson och tanten pressar honom eftersom de själva vill ha huset. Därför ser Ebba att det är dessa asgamar hon processar mot och inte har något moraliskt fel.
2021-03-02, 18:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ni har två helt olika argument men med samma stöd för EBT i detta, intressant!

Hon skulle väl mycket väl kunna erbjuda att häva kontraktet med säljarens medgivande, det är ju det han vill nu. Det skulle dessutom framställa henne som mer mänsklig vilket är ett av (KD)s huvudlinjer i sin politik, tror inte att deras väljare är de som gillar den hårda linjen, då väljer man (M) eller (SD).
KD har gått framåt för att EBT har varit tydlig och varit hård i vissa frågor. Sen har KD en gammelfalang med syltryggsliberaler och reservjesusar.
Det har uttryckts oro vid KD’s tidigare valframgångar och partiledarens stora popularitet att de som valt KD gjort det pga partiledaren och vad man uppfattat han hon stod för. Vilket inte riktigt är vad KD står för.
Nu ser reservjesusarna och syltryggsliberalerna sin chans att knuffa bort en i deras tycke för högervriden partiledare.
Sossetrollen hakar på och skrålar med i kören eftersom S vill sparka undan benen på ett borgerligt regeringsalternativ.

Snålbjörn och klåparen Binninge är bara verktyg i ett politiskt fulspel.
Lite lustigt att Expressen verkar ha valt sida och är med och försöker knäcka EBT.
Men det kanske är familjen Bonnier som ger order.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-03-02 kl. 18:50.
2021-03-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Uppsala tingsrätt visade sig bara ha tid för att hålla en eventuell huvudförhandling i tvistemålet under en oktobervecka. Det fick Busch att ta till orda och vädja om ett snabbare avgörande med tanke på att hennes barn behöver en fast bostad.
Rättens ordförande, tingsfiskal Per Samuelsson, avbröt henne och gav ett beskt besked om att tvisten ”inte är något förtursmål”. I domstolarna är det brottmål med häktade personer eller ungdomar som främst behandlas med förtur.
---------
Förlikningssamtalen blev givande: Ebba Busch har lämnat ett bud till Bolin som han nu ska fundera på. Han förkastade inte det direkt.
----------
Och om Esbjörn Bolin inte vill ta risken att förlora i rätten med allt vad det innebär i form av rättegångskostnader – alternativt bli stående med huset utan att få Busch miljoner – borde det luta åt att han accepterar budet förutsatt att han inte påverkas av dåliga rådgivare.
Det är något patetiskt att som Ebba använda sina barn som slagträ i målet. Jag ser ned på vuxna människor som använder sina barn som en sköld. Ta lite vuxenansvar Enna!. Hur lågt är det inte? Det kommer att slå tillbaka på hennes framtid.

Det känns verkligen inte ok att en partiledare "lämnar bud" för att köpa ut personer som hon målat ut som kriminella. Ska partiledare i Sverige ge sig in i affärer med kriminella inblandade? Det kommer att slå tillbaka på henne i framtiden. Ge inga pengar till kriminella Ebba!

Jag är ganska säker på att ett av riksdagspartierna som inte tillhör sjuklövern redan har garanterat Esbjörn full täckning under bordet, bara detta kan dras ut på till i oktober. Överklagande, knappast ny rättegång i hovrätten, överklagande igen och stopp i HD. Bättre PR mot KD kan de inte köpa får andra pengar. Det blir mycket billigare än att köpa ut en rasist ur riksdagsgruppen i alla fall och det skulle helt krossa KD. Se bara till att det inte syns var pengarna kommer ifrån.

Crewfunding för Esbjörn kanske? Jag skulle personligen bidra för att dra ut på det roliga till i oktober. Även om jag röstar sjuklöver.

Ligger en hel del i vad du skriver att där finns många både från höger och vänster som gnuggar händerna.
Detta skulle kunna ge nya röster till M och SD då de som eventuellt lämnar ser dessa som allternativ.
2021-03-02, 18:50
Avslutad
Det jag inte fattar med dem här härvan är hur Ebba Busch inte kunde inse hur illa det här skulle uppfattas.

Alla som har äldre anhöriga, vet hur orolig man kan vara för att de ska utsättas för äldrebedrägerier.

Det räcker med att nån sålt på ens föräldrar en kalsongprenumeration för att man ska må dåligt.

Tänk då att man ringer sin 81-åriga sjuka far, och får veta att "det knackade på en jättetrevlig människa, och nu har jag sålt huset, snabbt o enkelt".

Herregud, en mardröm, räcker det inte med alla BankId-bedragare, rånare och elände som våra äldre utsätts för där ute? Nu ska man vara orolig för kringflackande husklippare också, usch, man får ju ont i magen
Senast redigerad av Snuttis73 2021-03-02 kl. 19:25.
2021-03-02, 18:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebba är politiker. Politikerna bestämmer hur mycket pengar rättsväsendet ska få. Om fru Busch tycker det tar lång tid är det en åsikt jag och många medborgare delar. Men vi kan inget göra.

Ebba Busch har visat genom hanteringen av Esbjörn och genom hennes positiva syn på rättsliga åtgärder att hon kan noll om rättsväsendet. Hon har inte ens varit intresserad av rättsfrågor förrän hon själv drabbades av den överbelastning rättsväsendet lider av under pandemin men också på grund av den eskalerande kriminaliteten. Ebba Busch är en papegoja som upprepar allt som låter bra, utan att veta ett dyft om det hon babblar om.

Nu fick Ebba Busch en nyttig dos av livets skola, med praktik i verkligheten. Det är bestickande att hon trodde detta skulle vara över snabbt. Detta fall är pedagogiskt med en politiker som som får lära sig den hårda vägen hur lite de kan, och hur fel de alltid prioriterar.

Det enda raka är att den där Lamotte startar crew-funding för Esbjörn.

Jag tycker Ebba är det lägsta av det lägsta som ska ha gräddfil genom systemet och använda sina lidande och utsatta barn som murbräcka till och med i rätten.

Vad är kontonumret Lamotte? Jag vill lämna ett bidrag så Esbjörn får en opartisk rättegång i oktober utan att frukta att bli tilltvålad av Ebba och ekonomiskt lidande!
2021-03-02, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ni har två helt olika argument men med samma stöd för EBT i detta, intressant!

Hon skulle väl mycket väl kunna erbjuda att häva kontraktet med säljarens medgivande, det är ju det han vill nu. Det skulle dessutom framställa henne som mer mänsklig vilket är ett av (KD)s huvudlinjer i sin politik, tror inte att deras väljare är de som gillar den hårda linjen, då väljer man (M) eller (SD).

Gubbtjyven har ju inte ens dykt upp. Den här veckan var första gången parterna möttes efter köpet.
Så nej, Ebba har inte kunnat backa.

"det är ju det han vill nu."
Det är mycket den gubben "vill". Han höll sig undan i ett halvår.
2021-03-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Hade EB använt sig av dig som mäklare, så hade EB fortfarande tvingats att ta Esb till tinget mao.

Du har ju upprepade gånger hävdat att om EB bara hade använt sig av en mäklare, så hade hon inte försatt sig i denna situation.

Även med dig så kan ju Esb göra precis det som han har gjort i detta fall och tvisten skulle forfarande hamnat i ting, därför att Esb efter avtal slutits inte fullgjort sina skyldigheter och vägrar att göra något åt det och EB som fullgjort sina inte kan komma vidare.

Även dina klienter kommer att hamna i ting vid händelser som dessa. Jag hade verkligen hoppats på att du hade visat på något annorlunda.

I all välmening, så bygg på den kunskapen du har och fördjupa dina kunskaper om avtalsrätt så kommer du att kunna serva dina klienter ännu bättre.

Det Du inte förstår är att det hade inte sett så SMUTSIGT ut som det gör nu när Ebbas kompismäklare upprättar ett kontrakt, som dessutom inte är anpassat för parterna, och som mailar det till Ebba för att skriva ut, som inte träffar Esbjörn och därav avskriver sig allt ansvar, som han själv sagt. SMUTSIGT från Ebbas sida, smutsigt från mäklarens sida.
2021-03-02, 18:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
KD har gått framåt för att EBT har varit tydlig och varit hård i vissa frågor. Sen har KD en gammelfalang med syltryggsliberaler och reservjesusar.
Det har uttryckts oro vid KD’s tidigare valframgångar och partiledarens stora popularitet att de som valt KD gjort det pga partiledaren och vad man uppfattat han hon stod för. Vilket inte riktigt är vad KD står för.
Nu ser reservjesusarna och syltryggsliberalerna sin chans att knuffa bort en i deras tycke för högervriden partiledare.
Sossetrollen hakar på och skrålar med i kören eftersom S vill sparka undan benen på ett borgerligt regeringsalternativ.

Snålbjörn och klåparen Binninge är bara verktyg i ett politiskt fulspel.
Lite lustigt att Expressen verkar ha valt sida och är med och försöker knäcka EBT.
Men det kanske är familjen Bonnier som ger order.

I politiken behöver nog EBT vara tuff, det håller jag med om, men denna historien är något helt annat. Här handlar det om interaktionen med vanligt folk och där får inte politiker framstå som översittare, inte om man vill få folkligt stöd, läs väljare.
Senast redigerad av calmsolution 2021-03-02 kl. 19:02.
2021-03-02, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Enligt uttalande i rätten idag har man försökt 4 ggr att få Ebbas kontonr för att återbetala handpenningen men hon har inte bistått denna förfrågan. Varför tror du!

Ni Ebba-klanare tjatar om att Esbjörn har förskingrat dessa pengar o allt är bara hittepå.

Det funkar inte så. Det är ett fastighetsköp, inte ett köp av en godispåse.
2021-03-02, 19:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Gubbtjyven har ju inte ens dykt upp. Den här veckan var första gången parterna möttes efter köpet.
Så nej, Ebba har inte kunnat backa.

"det är ju det han vill nu."
Det är mycket den gubben "vill". Han höll sig undan i ett halvår.

I juridiska spörsmål så är detta riktigt handlande, inled inte egna diskussioner utan professionell hjälp av jurister och advokater och gå absolut inte ut i pressen. Det är med stor sannolikhet det rådet han har fått av sina företrädare så bara för att han inte har synts i media så innebär inte detta att hans vilja har avvikit från det han nu driver.

EBT har haft alla möjligheter att avsluta detta men något driver henne att fortsätta konflikten, vad jag fortfarande inte förstår är varför detta hus är så viktigt för henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in