2021-03-02, 17:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
EB:s trumfkort:
Hon har rätt i sak och all rätt på sin sida och Esbjörn (läs: Binninge) kan inte presentera något alls som motbevisar detta.

Esbjörns trumfkort:
EB är partiledare och det är val nästa år. Smutskastningen gentemot henne (bl.a. här) är tärande.

Det finns alltså ett bud och det har kommit från EB. Att Esbjörn behöver fundera på saken kan inte jag tolka som något annat än att en del av detta bud betyder att Esbjörn till slut ger sig och medverkar till att EB får lagfart. Man kan väl gissa att det finns en pengapåse med i bilden. Jag har lite svårt att se att det skulle finnas fler ingredienser men det kanske gör det ändå.

För egen del tänker jag att om inte EB hade varit den offentliga person hon nu är så hade inte förlikning funnits med på kartan. Det hade helt enkelt inte funnits någon anledning då fallet är solklart. Däremot kan jag förstå ifall EB nu försöker köpa sig ett avslut. Hur pass "mör" (för att återknyta till Monika Lüllmaas Facebook) EB blivit är ju svårt att säga men naturligtvis påverkar den här tvisten. Helt bakom flötet var de inte, de som där började dra upp strategin för hur de skulle jävlas med EB och försöka få Esbjörn att behålla huset.

Mitt tips är inget besked kommer att komma på så länge det bara är möjligt för att sedan landa i ett "nej". HuF i oktober kommer inte att ske. Därtill kommer Binninge jobba hårt för att dra ut på tiden så mycket det bara är möjligt så att oktober spricker och även om det skulle bli HuF i oktober så ser jag möjligheten att Binninge/Esbjörn helt enkelt struntar i att dyka upp på HuF:en varvid det blir en tredskodom som Binninge sedan begär återvinning på och så börjar vi om från början igen. Jag tror ingen riktigt kan förstå hur överlycklig Binninge skulle vara om den här tvisten levde till hösten nästa år. EB i Uppsala TR mitt under valrörelsen.... vilken jackpot för honom!

Några trodde att vi skulle få se ett avslut idag. Kocken Binninge har bara börjat tillreda soppan!

Om Binninge drar ut på det här en bra bit inpå 2022, borde det inte räknas som otillbörlig valpåverkan då?
2021-03-02, 17:19
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud, Esbjörn säger ju själv att han ångrar affären! Han säger inte att han inte fattar att han sålt.

Vem är det som behöver en demensutredning här egentligen? ? Esbjörn verkar klar i knoppen, det är andra som inte verkar vara med i matchen.
Allt dravel som arvsintressenternas anhängare öser på med som ligger helt utanför vad Esbjörn med ombud själva hävdar kan lämpligen bara lämnas okommenterat. Det är ju bara varmluft. Det enda av värde att diskutera är vad parterna själva hävdar. Där finns tillräckligt mycket att granska och träta om. Oavsett att utgången är given.
Senast redigerad av Evaristo 2021-03-02 kl. 17:22.
2021-03-02, 17:29
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Såg precis en TV4-intervju med Ebba när hon kom ut från rätten och hon såg mäkta tagen ut och uttryckte förhoppning om att hon o gubben ska komma fram till en lösning utan huvudförhandling i oktober. 17:51 kommer det mer om detta i TV4.
Ett nytt nervous breakdown som hon enligt uppgifter i tråden haft förut. Men varför utsätter hon sig och KD för detta? Eftersom det knappast är rucklet så är det någonting förståndsmässigt som fattas henne.
2021-03-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Du som har hävdat att du är mäklare, hur gör du själv i de affärer som du deltar i?
Jag går igenom avtalet med säljarna, dvs högläser och vad gällande kontraktsbrott går jag igenom vad konsekvenserna blir om man skulle ångra sig och inte kan fullfölja köpet som köpare och att man som säljare inte kan häva kontraktet annat än i fall man inte får köpeskillingen betalt, så gör faktiskt de flesta mäklare. Och det ligger som krav på oss också, att parterna förstår innebörden av avtalet.

är det äldre människor säkerställer jag givetvis att de är förmögna att ta egna beslut. Hade ganska nyligen precis en försäljning med en 80 årig individ, jag är väldigt glad att dennes barn var del i korrespondensen så jag visste att jag hade säljaren med mig och att denne förstått, för i kontakten med hen var hen väldigt gammal. Men hen var med, men långsam, och att just barnen var med i dialogen, gjorde att allt kändes lugn också. Annars hade jag varit mer tveksam. Är en säljare inte förmögen att ta egna beslut, så kan hela försäljningen bli ogiltig, och det ska man inte medverka till som mäklare.
2021-03-02, 17:33
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud, Esbjörn säger ju själv att han ångrar affären! Han säger inte att han inte fattar att han sålt.

Vem är det som behöver en demensutredning här egentligen? ? Esbjörn verkar klar i knoppen, det är andra som inte verkar vara med i matchen.
Herregud förstår du inte att det började gå upp för honom först när Eb kom med motorsågen? Klart han fattar att han sålt nu, dummer.
Senast redigerad av Condyloma 2021-03-02 kl. 17:38.
2021-03-02, 17:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Domaren vet redan hur han kommer att döma i höst. Avtalet gäller kommer han att säga. Och skulle tingsrätten säga något annat så kommer högre instans rätta till det. Den lilla chans säljaren hade, dvs Ebbas uttalande att hon inte kommer forcera igenom ett köp, har hans ombud inte tagit tillvara. Ocker kan inte användas med någon framgång, och otillräknelighet fungerar inte heller. Det är faktiskt inte ett begrepp man kan använda lite som man själv tycker är lämpligt.
I höst? Hur kan det ta tio månader att avgöra detta?
Det dröjsmålet måste ju absolut vara till Ebbas nackdel, det innebär ju att den här historien kommer ältas i media till och från fram till i höst. De kommer klagas och jämras från gubben och hans släktingar, med risk att Ebba förlorar i popularitet under tiden. Hennes bästa chans vore ett snabbt avslut med hänvisning till enkel juridik: gubbe är myndig och det finns ett kontrakt - saken är klar, huset är Ebbas.
2021-03-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
TV4 har tagit reda på orsaken till säljarens ångerande.
Han vill att ska vara orört på tomten och själva huset.
Typiska tankar av en gammal ägare.
https://www.tv4.se/artikel/3v7X0UpdipGQ6k15RD3Nni/marcus-daerfoer-aendrade-sig-esbjoern-om-affaeren-med-ebba-busch
Kan absolut vara ett skäl att ångra en affär.
Men inte ett skäl som håller juridiskt för att häva försäljningen.
- Herr domare - jag åberopar NOSTALGI som skäl för hävande av affären.
2021-03-02, 17:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Esbjörn Bolin har fått ett bud och Ebba Busch har lämnat ett motbud, berättade Esbjörns juridiska ombud efter förhandlingen.
https://www.expressen.se/dinapengar/tros-ebba-buschs-vadjan-beskedet-kan-droja-till-host/

Vad betyder det här?

Esbjörn har alltså fått ett bud.
Från vem?
Ebba?

Sedan har Ebba lämnat ett motbud.
Mot vilket bud?
Har Ebba lämnat ett motbud mot hennes eget bud som hon själv har lämnat till Esbjörn?

Lider Esbjörns juridiska ombud också av kognitiva funktionsnedsättningar?

Detta verkar motbjudande!
2021-03-02, 17:42
Medlem
Varför köper inte kärringen ett annat hus?? Finns tusentals att välja på, eller är hon van att få som hon vill och riskerar allt??
2021-03-02, 17:42
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Jag går igenom avtalet med säljarna, dvs högläser och vad gällande kontraktsbrott går jag igenom vad konsekvenserna blir om man skulle ångra sig och inte kan fullfölja köpet som köpare och att man som säljare inte kan häva kontraktet annat än i fall man inte får köpeskillingen betalt, så gör faktiskt de flesta mäklare. Och det ligger som krav på oss också, att parterna förstår innebörden av avtalet.

är det äldre människor säkerställer jag givetvis att de är förmögna att ta egna beslut. Hade ganska nyligen precis en försäljning med en 80 årig individ, jag är väldigt glad att dennes barn var del i korrespondensen så jag visste att jag hade säljaren med mig och att denne förstått, för i kontakten med hen var hen väldigt gammal. Men hen var med, men långsam, och att just barnen var med i dialogen, gjorde att allt kändes lugn också. Annars hade jag varit mer tveksam. Är en säljare inte förmögen att ta egna beslut, så kan hela försäljningen bli ogiltig, och det ska man inte medverka till som mäklare.

Specifikt undrar jag när du hanterar dina avtal som mäklare om du alltid ser till att "säljarens namnteckning skall bevittnas av två stycken" på avtalet direkt?

Det andra brukar du kopiera in, men i denna specifika fråga säger du aldrig hur du själv gör. Jag är genuint nyfiken.
2021-03-02, 17:43
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
https://www.expressen.se/dinapengar/tros-ebba-buschs-vadjan-beskedet-kan-droja-till-host/

Vad betyder det här?

Esbjörn har alltså fått ett bud.
Från vem?
Ebba?

Sedan har Ebba lämnat ett motbud.
Mot vilket bud?
Har Ebba lämnat ett motbud mot hennes eget bud som hon själv har lämnat till Esbjörn?

Detta verkar motbjudande!
Kanske från KDs partikassa så hon inte drar detta i långbänk fram till valet?
2021-03-02, 17:45
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Varför köper inte kärringen ett annat hus?? Finns tusentals att välja på, eller är hon van att få som hon vill och riskerar allt??
Det finns initierade källor som uppger att hon aldrig förlorat och inte avser göra det nu heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in