Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
JInom militären kan inte valfri basse släpa hem handgranater för det är roligt. Eller så brister hela min syn på hur organisationen ser ut, såklart.
Alltså i princip, ja det kan man. Får ju vara förslagen. Det som är väldigt svårt att stoppa är ju att man exempelvis övar att spränga C4 i skogen. Istället för att skjuta av 200 gram så åker 50 g "ner i fickan" och man spränger bara 150 g. Sedan på väg hem till kasernen dumpas dessa 50 g på lämpligt ställe. När du ska hem visiteras du, men sedan är det ju bara att plocka upp den dumpade laddningen utanför murarna.
"Förbrukningsvara" är väldigt lätt att sno. Jag tror inte man övar så sjukt mycket med skarpa handgranater, men det kommer att finnas tillfällen.
Ska du sno annan utrustning gäller ju det helt enkelt att "få ut den" utan att du skriver under på det. Det är mycket svårare. Finns lite olika alternativ. Antingen snor du något och säger att du tappat bort det. Då får du faaaan kan jag säga dig, men det händer så klart. Eller så snort du någon annans grejjor, nedsidan med det är ju uppenbart. Det vanliga är nog att saker knycks vid inlämning/utlämning när adjuktanten är ouppmärksam.