2021-03-02, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Isch .. det låter inte som ett optimalt val, även om det ofta används av radikaler. Men då primärt pga sekundäreffekter.

En militär som vill testa nåt gör det inte i en nationalpark.
Mm det gjordes i affekt efter ett familjebråk, så han tog väl vad han hade närmast.

Det verkar ju ändå ha hänt väldigt avsides i nationalparken, så jag skulle inte utesluta möjligheten i alla fall.
Citera
2021-03-02, 16:04
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag tror INTE det är Deniz Arda som man har hittat. Platsen är för svårtillgänglig för att nå från Stockholm city, framförallt i novembermörkret. Finns varken kollektivtrafik eller vägar/stigar till kollektivtrafik i närheten. Den enda stigen från fyndplatsen går söderut mot Åvavägen som ansluter till Dalarövägen söder om Brandbergen. Det är en OTROLIG omväg för att ta sig dit från city.
Om han dumpats där då?
Citera
2021-03-02, 16:04
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
En plats där man känner ro, mår ”bra” och där man vill avsluta så att säga.
Om det handlar om självmord och det var Deniz, så kan det precis som Vanexa skrev vara korrekt. Men det är tre antaganden på vägen dit :/
Citera
2021-03-02, 16:06
Medlem
Jag menade att det finns inget givet syfte att anstränga sig lite extra just för det enda skälet att ens kropp aldrig ska hittas. Det tycker jag verkar långsökt att specifikt prioritera det vid suicid.
Däremot att hitta en avlägsen ostörd plats är "förståeligt".
Citera
2021-03-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Om han dumpats där då?
Om han dumpats där så är det han. Men jag tror inte han dumpats där, så jag tror inte det är han.
Citera
2021-03-02, 16:15
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Om han dumpats där så är det han. Men jag tror inte han dumpats där, så jag tror inte det är han.
Runt 1500 personer anmäls försvunna varje år. Oklart hur många av dom som återfinnes, men Occams Razor säger att oddsen är emot att detta är Deniz.

Och om inte så faller en massa debatter, men delar av dom är ju ändå relevanta. Kan vara en plats av frid och man vill kliva av tåget. Här och nu.
Citera
2021-03-02, 16:21
Medlem
Om vi antar att det är DA som har hittats och om han hade för avsikt att ta sitt liv, varför sa han då att han skulle ut och springa i skogen?
Han måste ju ha tänkt att han någon gång skulle hittas. Annats hade det ju varit smartare att inte säga något om vad han tänkte göra.
Citera
2021-03-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
JInom militären kan inte valfri basse släpa hem handgranater för det är roligt. Eller så brister hela min syn på hur organisationen ser ut, såklart.

Alltså i princip, ja det kan man. Får ju vara förslagen. Det som är väldigt svårt att stoppa är ju att man exempelvis övar att spränga C4 i skogen. Istället för att skjuta av 200 gram så åker 50 g "ner i fickan" och man spränger bara 150 g. Sedan på väg hem till kasernen dumpas dessa 50 g på lämpligt ställe. När du ska hem visiteras du, men sedan är det ju bara att plocka upp den dumpade laddningen utanför murarna.

"Förbrukningsvara" är väldigt lätt att sno. Jag tror inte man övar så sjukt mycket med skarpa handgranater, men det kommer att finnas tillfällen.

Ska du sno annan utrustning gäller ju det helt enkelt att "få ut den" utan att du skriver under på det. Det är mycket svårare. Finns lite olika alternativ. Antingen snor du något och säger att du tappat bort det. Då får du faaaan kan jag säga dig, men det händer så klart. Eller så snort du någon annans grejjor, nedsidan med det är ju uppenbart. Det vanliga är nog att saker knycks vid inlämning/utlämning när adjuktanten är ouppmärksam.
Citera
2021-03-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Om han dumpats där då?

Är inte platsen väldigt otillgänglig? Man släpar inte 100 kg död kropp genom terrängen i onödan. Jag tror att man är ganska nervös och vill bli av med den så fort som möjligt. Vem det än är så är det nog någon som gick på egna ben.
Citera
2021-03-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Är inte platsen väldigt otillgänglig? Man släpar inte 100 kg död kropp genom terrängen i onödan. Jag tror att man är ganska nervös och vill bli av med den så fort som möjligt. Vem det än är så är det nog någon som gick på egna ben.

Ser ut som att en traktorväg går dit om man jämför kartan för NPn och GPS-punkten nån la upp, men där kör man inte vanlig bil utan det är fyrhjuling o dyl som gäller..
Citera
2021-03-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
"Enligt uppgifter till Aftonbladet är polisens bombtekniker på plats."

99 % säkert nu att det handlar om Deniz.

Endast Deniz kan ha tillgång till handgranat. Hur ofta behöver man ha bombtekniker till en grotta långt ute i terrängen där ingen kan ens komma åt.

Allt pekar på att det är Deniz med sin vältränade kropp kan lyckas komma in till svårtillgängliga grottan och han hade med sig handgrater (varför - det vet man inte? Suicid?)

Det finns annat än handgranater som säger puff.
Citera
2021-03-02, 16:27
Medlem
Angående att platsen är "otillgänglig" -- det är ju till 100 procent en definitionsfråga. Ska du till ett ställe och behöver belysning, teknisk utrusning osv. så är det ju hyfsat bökigt att bära det bara en kilometer. Du behöver generator, bensin till den, strålkastare, alla andra grejjor.

Det är säkert en väldig skillnad för bängen att göra en brottplatsundersökning 750 meter in skogen jämfört med vid vägkanten.

Bara för att någon kallar en plats "väldigt otillgänglig" behöver det inte vara svårt att ta sig till den rent fysiskt, typ klättra upp för väggar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in