2021-03-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om han ville det hade det varit säkrare att använda samma granat nånstans till havs, under vattnet. Mindre risk att nån identifierar det som blir kvar. Så att det handlar om självmord där man inte vill bli funnen ser jag som långsökt. Det är avlägset (från stan) men inte på nån absolut skala alls.

Nu är jag inte nåt medium, så det måste inte vara rätt. Men långsökt.

Under vattnet? Du vet väl att det är betydligt större chans att en kropp / kroppsdelar flyter in i land pga vågor än i skogen där kroppen förblir där eller i värsta fall uppäten av rovdjur bara.

Dessutom tror jag inte heller Deniz har tillgång till en båt för att komma så långt ut at kroppen inte har någon risk att bli upptäckt.

Men man kan fråga sig också om detta inte handlar om mord snarare än självmord?
Citera
2021-03-02, 15:26
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Om han ville det hade det varit säkrare att använda samma granat nånstans till havs, under vattnet. Mindre risk att nån identifierar det som blir kvar. Så att det handlar om självmord där man inte vill bli funnen ser jag som långsökt. Det är avlägset (från stan) men inte på nån absolut skala alls.

Vill man försvinna så är en ryggsäck med sten i som sänke, cykellås som fixerar bärselar, och en kula genom gomen ett bra sätt. Gäller då att man faller bakåt ner i djupt vatten.
Citera
2021-03-02, 15:26
Medlem
HolySimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
"Enligt uppgifter till Aftonbladet är polisens bombtekniker på plats."

Det räcker med att de hittat en ryggsäck, så kallas bombtekniker in.
Citera
2021-03-02, 15:27
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Tack!
Det är en bit avsides från där i vart fall vi brukade vandra. Var D väl förtrogen med området?
För den som är militär med fysisk inriktning kan det finnas en poäng i att inte upprepa turer, så det är tänkbart att nya turer valdes med jämna mellanrum. En specialsoldat undviker upprepningar om det inte enbart handlar om cardio. En stor del är som orientering - att hitta enklaste vägarna i okänd terräng.

Återigen spekulation; vi vet inte ens om det var denne personen ännu. Men om - så är det inte alls oväntat att man byter rutt, det fick vi lära oss även om det inte vore uppenbart.
Citera
2021-03-02, 15:28
Medlem
Citat:

Men självmord kan ju ändå vara rimligt. Det behöver inte vara så att man aldrig vill bli funnen, men snarare att man bara vill vara helt ifred. Om han var van löpare så visste han säkert redan om platsen sen tidigare och hade valt den. Det var hans egna, "hemliga", plats. Speciellt om han nu "sprängde sig" så ville han förmodligen vara särskilt långt bort för att det skulle kunna gå diskret till och inte behöva väcka halva stan.

För längesen när jag själv var jävligt deppig hade jag också en "egen plats" där jag skulle "göra det". Det låg skymundan och var diskret, och även fint, men även tillräckligt nära stan för att vara praktisk.
Senast redigerad av vanexa 2021-03-02 kl. 15:35.
Citera
2021-03-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Det räcker med att de hittat en ryggsäck, så kallas bombtekniker in.
De har hittat "nån form av elektronik". Är det INGEN som kan läsa innantill längre här?
Citera
2021-03-02, 15:30
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Säger mycket om den polisen som i så fall skvallrar för kreti och pleti sekunden efter hen vet något. De jag känner skulle aldrig viska i något öra i ett så här skarpt läge.
Vad är det som är så jävla skarpt i det här läget menar du?
Citera
2021-03-02, 15:30
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Under vattnet? Du vet väl att det är betydligt större chans att en kropp / kroppsdelar flyter in i land pga vågor än i skogen där kroppen förblir där eller i värsta fall uppäten av rovdjur bara.

Jag vet. Men beroende på vad du har för medel med dig, och om du grundar skelettet med kätting .. så kan du undvika det. Kräver bisarr planering :/

Tillgång till båt har alla, eller så tar det 2 dagar och ett kontantköp från Blocket, så det är inte en punkt.

En skreva i en nationalpark är dock ifrågasatt. Om man verkligen *ville* försvinna så är ju ett 100kilos ankare i en djuphavsgrav en modell. Kanske inte lika simpel som bakom tre tallar i skogen, såklart.
Citera
2021-03-02, 15:32
Medlem
Att ta livet av sig och samtidigt aldrig vilja bli hittad känns inte logiskt. Om självmordet inte är enbart stundens hetta finns det ingen anledning att medvetet låta anhöriga undra vart man tog vägen i alla år.
Senast redigerad av priestess 2021-03-02 kl. 15:36.
Citera
Medlem
HolySimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De har hittat "nån form av elektronik". Är det INGEN som kan läsa innantill längre här?

Elektronik kan vara allt från en pulsklocka till en bomb.

Vi kan läsa, och du kanske ska andas lite
Citera
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanexa
tillräckligt nära stan för att vara praktisk.
Det där är det smartaste jag läst hittills, tack.

Om det är så och om nån depression eller annat drabbat det tänkta offret här, så kan det definitivt spela in. Inte alla planerar som NASA inför månlandningen (ok inga diskussioner om det nu!) utan är på en mer mänsklig nivå.

Och då är det helt tänkbart, det du skriver. Nästan så man hoppas det inte är så, för vilka varningssignaler missades då av anhöriga och kollegor?
Citera
2021-03-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Vad är det som är så jävla skarpt i det här läget menar du?
Själva fyndet och tiden. Det är inte så att man hittade det förra veckan. Eller för ett par månader sen. Det är DET jag menade. Att insatsen pågår här och nu. Man ringer inte upp polaren från nån buske och skvallrar under initialskedet av en förundersökning. Skulle för mig vara ett mycket märkligt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in