Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Hur kommer vi att minnas Trump?
I början på nästa år får vi se vilken form det tar. Mycket av det som Trump fört in i politik och i hans förhållningssätt till media och till olika organ inom statsapparaten är nytt. Vad kan man hitta som varit bra och vad har varit dåligt? Här är några exempel som jag kom att tänka på.
Bra med Trump
– Han har sänkt skatter.
– Han har i viss mån lyckats ifrågasätta delar av "den utvidgade PK-värdegrunden".
– Han har försökt minska makten hos den tredje statsmakten (media).
– Han har krattat manegen för att kommande presidenter inte ska vara narcissistiska mytomaner som sprider konspirationsteorier.
– Han har genom att vara "spektakulär" och full av överraskningar upprätthållit ett ovanligt stort intresse för USAs politik i USA och i resten av världen.
– Han har försökt peka på nackkdelar med en globalistisk värld.
Dåligt med Trump
– Handelsunderskottet har ökat till att bli rekordstort.
– Statsskulden har ökat till att bli rekordstor.
– Han har varit dålig på att kommunicera med media.
– Han har skapat ansträngda relationer till stora delar av omvärlden.
– Han har i viss mån undergrävt förtroendet för forskning och vetenskap genom att lansera egna teorier, utan grund.
– Han har försummat miljöfrågor och frågor som rör klimatet.
Kommer kritiken mot Trump att öka eller att avta?
Å ena sidan har Trump som president åtnjutit den respekt som POTUS alltid har hos folket i USA. När den respektan upphör kanske hans brister och svagheter kommer att exponeras mer än tidigare? Å andra sidan kanske han snart faller i glömska. Hur snabbt det sker beror väl delvis på hans framtida roll inom politiken. Om republikanerna hittar en något mer rumsren "ledare" som framgångsrikt kan kandidera som republikansk presidentkandidat 2024 så tror jag att Trump snart försvinner från den politiska arenan.
Då blir han den parantes inom politiken som jag anser att han förtjänar att bli.
Hur tror du att vi kommer att minnas Trump?
–
Jag kommer nog minnas tRump som
1. USAs mest inkompetenta president genom tiderna
2. För hans rekommendation att injicera blekmedel mot Corona
3. För hur han regelbundet lät Putin ta honom i A't t ex i Helsingfors
4. För hur han aktivt försökte sänka samarbetet mellan västliga demokratier i t ex NATO
5. För hur han förådde kurderna i Syrien till Turkiet efter att de hade varit USAs starkaste allierade på plats
6. För hans nepotism där han t ex gav sin dotter och hennes man jobb i Vita Huset
7. För alla hans öknamn mot alla han uppfattade som sina motståndare, ffa andra demokratiska ledare inom USA (t o m mot egna partikamrater) och utom USA, men aldrig någonsin mot någon diktator, eller någon öppen rasist/fascist/nazist/KKK.
8. "Very good people on both sides" där den ena sidan skrek nazistiska slagord -- "jews will not replace us"
9. "Stand by, stand back" till terroristorganisationen Proud Boys
10. För det stora antalet galna anhängare, både inom och utom USA
....
Och det är bara de 10 första grejerna jag kommer på. Finns mycket mer!