2021-03-02, 12:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Varför går det inte att söka bland stenar och i håligheter och skrevor?

Fundera över koncepten "personal-" och "tidsbrist". Med obegränsat med folk i ett två mil långt led kunde du ju gått kolonn rakt över hela naturparken, såklart. Hur lång tid det tar att gå just i en linje - över alla hinder samtidigt som du söker igenom dom - får du lista ut med hjälp av karta. Eller gör som vi andra, gå NÅN gång ut i en vildvuxen otillgänglig skog, så inser du att det inte går att gå rakt oavsett vad du gör.

Och hur många eftersökare tror du finns att tillgå? Med ett led på 2 mil och en person varannan meter, räkna ut antalet du behöver.
Citera
2021-03-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du ett troll? Har de som sökt varit tillräckligt många för varenda kvadratmeter av Nacka och Tyrestareservaten? Tror du att man söker igenom varenda millimeter vid eftersök?
Områden som dessutom är kuperade och med mängder av stenar, håligheter och skrevor går inte att söka igenom exakt överallt.

Jag är fd militär och har varit med vid eftersök. Man gör jobbet bra eller inte alls. Jag är övertygad om att detta område/denna hektar inte har sökts av medans kroppen låg där.
Citera
2021-03-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Man har inte en eftersökare per meter (eller varannan) terräng att tillgå. Du har fortfarande inte gjort som föreslogs tidigare - kikat på en karta över tyresta, va?

Det du skriver blir bara dummare och dummare, antagligen för att du är för nackstinn för att backa från tidigare korkade påståenden.

OK, varenda sökuppdrag jag varit på, och varenda bild jag sett från söket efter Deniz har varit folk med ibland hund, och med ca 2 meters mellanrum, men vad vet jag liksom?
Citera
2021-03-02, 12:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Är du ett troll? Har de som sökt varit tillräckligt många för varenda kvadratmeter av Nacka och Tyrestareservaten? Tror du att man söker igenom varenda millimeter vid eftersök?
Områden som dessutom är kuperade och med mängder av stenar, håligheter och skrevor går inte att söka igenom exakt överallt.
Kan ha varit en person som fortsatt leta och nu lyckades hitta kroppen. Ska ganska mycket till att en person tar sig till det ställe kroppen ligger tydligen.
Citera
Medlem
Det är ingen slump att kroppen hittas när snön smält och allt fler rör på sig ute pga det fina vädret vi har nu. Misstänker också starkt att det är Deniz i och med "elektroniken" dom verkar ha hittat vid platsen. Förmodligen då hans Garmin-klocka.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Om det är Deniz, var det som jag trodde, en olycka i terrängen där han hamnar nånstans där ingen hittar kroppen på länge. Dvs inte mitt på stigen, utan han faller olyckligt när han ska gå och pinka eller göra nån riskfylld manöver.
Jag har själv stukat foten rejält i Tyresta när jag var ute och sprang i ganska svår terräng. Lite orolig var jag, men jag lyckades ta mig ut till parkeringen till slut. Skadar man sig värre kan det nog gå illa, särskilt om man ramlar ned i någon klyfta eller liknade och inte syns. Dock så rör det sig ganska mycket folk där, så har man kapacitet att skrika borde man väl klara sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Eller gör som vi andra, gå NÅN gång ut i en vildvuxen otillgänglig skog, så inser du att det inte går att gå rakt oavsett vad du gör.

Måste de gå i en linje?
Citera
2021-03-02, 12:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Varför går det inte att söka bland stenar och i håligheter och skrevor?
Om området är stort och det är håligheter och skrevor överallt så blir det väldigt tidsödande.
Citera
2021-03-02, 12:48
Medlem
Citat:
Om området är stort och det är håligheter och skrevor överallt så blir det väldigt tidsödande.

Säkert, men det är väl inte fångarna på fortet. Vill man hitta någon får man ju ta den tid som behövs om det inte finns något mer högprioriterat ärende att ägna sig åt.
Citera
2021-03-02, 12:49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
OK, varenda sökuppdrag jag varit på, och varenda bild jag sett från söket efter Deniz har varit folk med ibland hund, och med ca 2 meters mellanrum, men vad vet jag liksom?

Precis, vad vet du. T.ex hur stort det där området är. Trettio pers, eller kanske även hundra om man går all-in, täcker HUR stor del av hela området på en dag?

När du vet lika lite som du nu uppger, varför ger du dig ens in i den här diskussionen? Eftersökare måste välja var man ska söka - för "sök överallt" är aldrig nånting som fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det blir tidsödande men bara för att man har ett stort område söker man inte av slarvigt, man söker av långsamt, men inte med sämre kvalitet. Möjligen om man tror sig kunna hitta en person levande eller om det är barn man letar efter kan man "springa" över ett sök, men likaväl står det sen inte i sök-loggen att området är 100% avsökt då..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har själv stukat foten rejält i Tyresta när jag var ute och sprang i ganska svår terräng. Lite orolig var jag, men jag lyckades ta mig ut till parkeringen till slut. Skadar man sig värre kan det nog gå illa, särskilt om man ramlar ned i någon klyfta eller liknade och inte syns. Dock så rör det sig ganska mycket folk där, så har man kapacitet att skrika borde man väl klara sig?
Det ska ha ösregnat den fredag han antingen försvann. Kanske mycket få ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in