2021-03-02, 08:33
Medlem
Eldpumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det är ju tyvärr ganska vanligt, då den/de åtalade sitter inne med makt använder den makten till att få vittnen att ta tillbaka sina uppgifter.

Ok, men hur vet man att det är så vanligt då? Gäller generellt eller vid speciella sorts mål? Källa?

I detta fallet har ju det s.k. trovärdiga vittnet redan innan betett sig så konstigt att det blir svårt att få förtroende för hennes berättelser. Men det märkliga är väl ändå att åklagaren vill driva på så hårt - hoppas han på att vittnet ska ändra sig en gång till kanske?
Citera
2021-03-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag möter hellre en varg än Karl Hedin i skogen, vargen hör hemma där och är betydligt mindre farlig än Hedin.

Släpper man ut djuren i skogen riskerar man att de attackeras. Det finns varg, björn, lo och järv och andra rovdjur i den svenska faunan, det är bara att acceptera. Rovdjuren har en viktig funktion för balansen i naturen.

Det finns 550.000 får i Sverige, och 150 dödas av rovdjur varje år. Det är mindre än en halv promille.

Jag har mött både Karl Hedin och vargar i skogen vid flera tillfällen. Ingen av dem attackerade mig så det finns inget skäl till rädsla för någondera. Dock anser jag att Karl Hedin har större rätt att vistas på sina marker än vad vargarna har.

I den nu aktuella rättegången finns det inte på kartan att varken KH eller RP skall dömas för något brott. Det inser alla som läst FUP. Nu får vi hoppas att dom får ett rejält skadestånd för allt lidande.
Citera
2021-03-02, 09:21
Medlem
Från Jaktjournalens live-rapportering nu:
"
Magnusson visar förundersökningsprotokollet om förberedelser för jaktbrott.
- Det kan handla om att spåra eller förfölja vilt. Är det varg handlar om det grovt jaktbrott eftersom det är fredat sällsynt djur, förklarar han."

Min fråga då. När tänker han åtala SRF och diverse andra galna vargkramarföreningar som regelbundet och öppet på FB arrangerar aktiviteter där de spårar varg? Grovt Jaktbrott ju.
Citera
2021-03-02, 09:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det sjukaste är att länsstyrelsen i Västerbottens län lät lappar skjuta en genetisk viktig varg den 22 januari 2020 utanför det område ( Västerbottens län)som jakt hade tillåtits inom på den här vargen. Anledningen var att man tyckte att det hade blivit dyrt att betala för de renar lapparna skulle få rivna av vargen.
Trots att länsstyrelsen i Västerbotten visste att jakten och dödandet av vargen skedde utanför länet så gjorde man ingen polisanmälan.
Ansvarige naturvårdsdirektören Björn Jonsson lät det hela bero.
Tillförordnade landshövdingen Lars Lustig likaså.

Här har vi ett konstaterat fall av jaktbrott som myndigheterna uppenbart ser genom fingrarna med!
Ett påstått jaktbrott däremot drar man igång en jättecirkus för att utreda och få till en fällande dom, byggt på påståenden som vittnen tagit tillbaka.
Citera
2021-03-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det sjukaste är att länsstyrelsen i Västerbottens län lät lappar skjuta en genetisk viktig varg den 22 januari 2020 utanför det område ( Västerbottens län)som jakt hade tillåtits inom på den här vargen. Anledningen var att man tyckte att det hade blivit dyrt att betala för de renar lapparna skulle få rivna av vargen.
Trots att länsstyrelsen i Västerbotten visste att jakten och dödandet av vargen skedde utanför länet så gjorde man ingen polisanmälan.
Ansvarige naturvårdsdirektören Björn Jonsson lät det hela bero.
Tillförordnade landshövdingen Lars Lustig likaså.

Här har vi ett konstaterat fall av jaktbrott som myndigheterna uppenbart ser genom fingrarna med!
Ett påstått jaktbrott däremot drar man igång en jättecirkus för att utreda och få till en fällande dom, byggt på påståenden som vittnen tagit tillbaka.

Det är så uppenbart att det är Hedins skalp man vill åt till varje pris. Han drog ned byxorna på dem i Lillhärdalsfallet och det är varken glömt eller förlåtet.

Jag följer live-rapporteringen och ingenting som Magnusson lägger fram tyder på att KH ämnat skjuta varg illegalt. KH har rekat området inför hundsläpp vilket vad jag förstått är ett krav. Dessutom har han upplyst jaktlaget om P28 kan användas om hundarna skulle attackeras.
Citera
2021-03-02, 10:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Det är så uppenbart att det är Hedins skalp man vill åt till varje pris. Han drog ned byxorna på dem i Lillhärdalsfallet och det är varken glömt eller förlåtet.

Jag följer live-rapporteringen och ingenting som Magnusson lägger fram tyder på att KH ämnat skjuta varg illegalt. KH har rekat området inför hundsläpp vilket vad jag förstått är ett krav. Dessutom har han upplyst jaktlaget om P28 kan användas om hundarna skulle attackeras.
Att reka området är en självklarhet om man misstänker varg i närheten. Att berätta om att man får skjuta varg i nödvärn om tamdjur attackeras är heller inget konstigt.
Som sagt, åklagaren kokar soppa på en spik, indiciekedjan har redan fallit sönder. Trots att det enda åklagarsidan har att gå på är påståenden och tolkningar av telefonsamtal så kör man på som inget har hänt.
Citera
2021-03-02, 10:51
Medlem
"Det är åt helvete alldeles. Vi må... vi må göra någonting åt det där" hör vi KH säga på det avlyssnade telefonsamtalet från den 13 september 2018

"Har ni nå... när ni är ute och gör passen... Har ni några grejer med er?" frågar KH mannen och uppmanar honom att alltid ha "grejer med sig".

källa svt.se
Citera
2021-03-02, 11:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Är det ostridigt att KH var ute i skogen den aktuella dagen med "kontorskläder och lågskor" samt en hagelbössa - som låg i bilen? Severin påstår ju det, men har åklagaren någon annan uppfattning? Annars är det ju helt omöjligt att påstå att han var ute och jagade.
Citera
2021-03-02, 12:04
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Ok så mannen är trovärdig, enligt dig

Det svenska rättssystemet domineras av kvinnor, detta blir särskilt tydligt i processer som denna.

Bevis, logik och fakta är inte det avgörande - känslor är det som lägger grunden för beslut.

I en modern rättsstat hade:
-Hedin redan fått skadestånd.
-Journalister hade blottat åklagarnas inkompetens.
-Åklagarämbetet hade blivit utsatt för kraftigt ifrågasättande av Public Service
-Flera hade fått avsked på myndigheten

I Sverige sker det motsatta:
-Våra skattefinansierade journalister ser till att demonisera MGM i detta fall.

Skulle Hedin bli frikänd så kommer Stats TV och Sveriges Radio se till att allmänheten blir informerade i veckor om hur tvivelaktig domen blev.

Du beskriver (tyvärr) exakt hur det svenska rättssystemet och samhället fungerar. Jämför med mediabevakningen och vinklingen vad gäller t ex överfallsvåldtäkter som måste vara oerhört mer traumatiserande än en död varg för dom inblandade. Finns ingen rim och reson längre. Resultatet på lång sikt blir att allmänheten tappar förtroendet för rättsväsendet. När inser politikerna att det är dags att dra i nödbromsen? Förmodligen när det är alldeles försent.
Citera
2021-03-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det ostridigt att KH var ute i skogen den aktuella dagen med "kontorskläder och lågskor" samt en hagelbössa - som låg i bilen? Severin påstår ju det, men har åklagaren någon annan uppfattning? Annars är det ju helt omöjligt att påstå att han var ute och jagade.

Ostridigt? Hur menar du?
På stenåldern gick det bra att jaga barfota
Citera
2021-03-02, 12:32
Medlem
Citat:
"Det är åt helvete alldeles. Vi må... vi må göra någonting åt det där" hör vi KH säga på det avlyssnade telefonsamtalet från den 13 september 2018

"Har ni nå... när ni är ute och gör passen... Har ni några grejer med er?" frågar KH mannen och uppmanar honom att alltid ha "grejer med sig".

källa svt.se

”Grejer” räcker nog inte så långt. Visst kan han prata om tex gift men det kan lika gärna vara något annat kopplat till det som skulle utföras vid passen. De kanske hade hundar med sig och KH menade vapen som skyddsåtgärd, skruvdragare för att laga pass-torn, radio för att rapportera in observationer. Använder man fantasin så går det att räkna upp en mängd olika förklaringar till ”grejer”.

Finns det styrkt bevisning ska KH mfl dömas, finns det inte så kan det här nog klassas som en ytterligare en rättsskandal för våra miljöåklagare. Jag vet inte hur du skulle känna men jag hade förmodligen känt mig aningen misshandlad av de myndigheter som varit inblandade. Det har tagit polis och åklagare 2 år och 4 månader att utreda. Bara att leva i ovisshet och med ett fängelse straff hängandes över huvudet under så lång tid, sug på den en stund och berätta gärna sen att det är synonymt med en fungerande rättsstat.
Citera
2021-03-02, 12:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ostridigt? Hur menar du?
På stenåldern gick det bra att jaga barfota

Ostridigt betyder att parterna är överens om en sak. D.v.s det är ostridigt att Karl Hedin varit telefonavlyssnad (både försvaret och åklagaren håller med om detta påstående). Min fråga är alltså om åklagaren ifrågasätter, eller håller med om, att KH varit i skogen i kontorskläder, lågskor och att vapnet som fanns tillgängligt var en hagelbössa, som låg i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in