2021-03-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Den börjar 13:00

Esbjörn skulle kunna ordna en återbetalning av handpenningen på egen hand, om han verkligen vill. Det är inget svårt.

Men Ebba kommer inte att medverka till detta, inte imorgon heller. Orsaken är enkel, mycket enkel.
Ebba har köpt huset. Huset är hennes. Hon har ingen avsikt att låta Esbjörn få tillbaka huset. Därför har hon heller ingen anledning att ta tillbaka handpenningen. Hon vill inte ha tillbaka handpenningen.

Om hon bidrog till att ta tillbaka handpenningen, skulle detta kunna ses som att hon har accepterat Esbjörns ånger och att avtalet skall återgå. Nu är detta i just ett fall som detta med ett fastighetsköp förmodligen inte troligt. Eftersom det krävs ett formriktigt avtal för ett fastighetsskifte, även i fallet att de väljer att köpet skall återgå.

Detta innebär i praktiken, IMO, att Esbjörn och Ebba kan inte själva säga att avtalet är ogiltigt och att köpet därför inte gäller. Det vore att bryta mot lagen. Istället måste de då upprätta nya formriktiga avtal där fastigheten överlåts tillbaka från Ebba till Esbjörn. Det blir ett litet krux här med stämpelskatter, som måste betalas. För bägge affärerna. Och det är ett exempel på varför de själva inte bara kan säga att avtalet är ogiltigt. Det vore att blåsa skattebetalarna på pengar.

Detta visar också varför det inte bara är för Ebba att "släppa" affären. Ebba och Esbjörn MÅSTE komma överens om hur det ska gå till, och vem som skall stå för vilka avgifter och kostnader.

Detta är sådana här saker som idioter som LN6 m.fl. inte fattar ett skit av.

Det blir ett litet krux här med stämpelskatter, som måste betalas. För bägge affärerna. Och det är ett exempel på varför de själva inte bara kan säga att avtalet är ogiltigt. Det vore att blåsa skattebetalarna på pengar.

Det här var något nytt. På vilket sätt skulle vi skattebetalare blåsas på stämpelskatterna? Är det i så fall Ebba som värnar om det?
2021-03-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Var det bla. denna bilden kanske:
https://imgur.com/a/NxnJI2u

Stämmer bra, det!

Ett bedårande hus, som jag är säker på att det finns potential att återställa om bara viljan finns.
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Skrattretande, Ebba har besökt krogar under Coronan, dansat nära varandra, kramats med "kleti och pleti" detta VET jag!
Jag kan säga att få sällskap visade sådan brist på respekt för Coronan som Fröknarna Busch och Dietz sällskap gjorde då!

Jag skulle ha lättare för att acceptera sådana klagomål på Ebba, om inte en del av personerna som klagat själva gjorde likadant, Strandhäll klagade ju på Ebba, samtidigt som hon själv gick till en konsnärsväninnas vernissage och tog selfies kind mot kind...

https://t.co/h3aWQCQm5N?amp=1
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Du glömmer att Ebba i intervju garanterat att hon inte kommer köpa mot säljarens vilja. Det kan man se som ett anbud som säljaren direkt accepterat. Men om man undantar den svårigheten så kommer tingsrätten döma till Ebba Buschs fördel.

Det är kärnan i denna tvist. En tvist som borde ha varit över när Ebba lovade Esbjörn att han inte inte behövde sälja om han verkligen inte vill.

Ett nytt anbud, är inledandet till ett bindande avtal vid accept. Ett nytt avtal som Ebba bryter lätt som en plätt. Media har inte uppfattat innebörden, och frågat någon expert på civilrätt vad denna utfästelse på Facebook innebär enligt gängse avtalsrätt.

Vi har här ett exempel på att politiker inte känner sig bundna av några som helst löften/utfästlser till valboskapet, och det ger oss vägledning inför nästa val att ens röst kan hamna i fel block. Eftersom en borgerlig väljare som lägger sin röst på ett litet parti vill ju verkligen inte ha en borgerlig regering när S lurar in dem i maktens härlighet med billigt godis.
.
KDs trovärdighet är verkligen i fara.
2021-03-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sätt då?

Esbjörn själv anser inte att han har blivit blåst. Anledningen till att han vill häva affären beror på att Ebba vill ta bort sly på den igen vuxna tomten. Anser du detta vara ett legitimt skäl att ensidigt bryta ett ingånget avtal?

Ebba har betalat 3,9 miljoner kronor för denna tomt, som varit värderad mellan 4,2-4,5 miljoner. Anledning till det lägre priset vara att Esbjörn sluppit mäklarkostnaden som i detta fall kan ha hamnat på runt 200 000 samt sluppit besväret och kostnaden att frakta bort all skrotet som finns på tomten.

Visst priset kanske ligger lite i underkant, men det ligger inom ramarna för en skälig betalning. Jämför detta även med hans värdinnas bud som var 2,5 miljoner. Viss skillnad där alltså. Har någon som spyr galla över Ebbas bud i denna tråd ens kritiserat detta lägre budet?

Ebba vill göra rätt för sig och betala ett pris som ligger inom skäliga ramar. Jämför detta med Ygeman-fasoner att helt strunta i att betala sin hyra och skövla den bostad som är hyresgäst hos. Nej ingen av er belackare av Ebba kommer att kritisera Ygemans hederslösa skandalbeteende därför ni spelar i samma lag så att säga.

Finns det någon debattör här som inte vill köpa sin fastighet eller bostadsrätt till ett hyfsat pris?

Vad jag vet är det Ebba som talar om att hon har rensat sly. (Det låter förstås mycket mer oförargligt.)

Esbjörn själv sade i intervjun med TV4 att hon hade huggit ner träd. Åtminstone i den som intialt visades på TV. Det hindrar inte folk här i tråden från att lägga Ebbas ord i hans mun, och det är trist. Har inte Esbjörn använt ordet "sly" är det oärligt att påstå det.

(Med förbehåll för att Esbjörn kanske har sagt det - vad jag förstår har T4:s intervju fått kritik för "fulklippning".)

(Ett litet gott råd i all välmening till dig: blanda inte in sossarnas coronahantering eller Ygeman i den här tråden. Jag tänker inte anmäla dig för Off Topic men risken finns att andra gör det och att du därmed kan bli avstängd. Jag, och säkert många med mig, tycker illa om båda sossar i allmänhet och regeringens pandemihantering men det finns många separata trådar för det. Den här är väl tillräckligt stor och spretig som den är?)
2021-03-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du förstår väl att tomten blir värdefullare utan hus?
Då det stått ett hus på tomten som brunnit ner, är det bara sanera och bygga nytt hus på samma ställe utan att dispens från strandskyddet behövs.
Återuppbyggnad av bostadshus på redan befintligt bygglov kallas det.

ja - i sak har du rätt. Japp.
Det ser dock väldans roligt ut.

MEN... en del rika människor köper och river direkt, så vem vet vad som händer.
2021-03-02, 10:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är kärnan i denna tvist. En tvist som borde ha varit över när Ebba lovade Esbjörn att han inte inte behövde sälja om han verkligen inte vill.

Ett nytt anbud, är inledandet till ett bindande avtal vid accept. Ett nytt avtal som Ebba bryter lätt som en plätt. Media har inte uppfattat innebörden, och frågat någon expert på civilrätt vad denna utfästelse på Facebook innebär enligt gängse avtalsrätt.

Vi har här ett exempel på att politiker inte känner sig bundna av några som helst löften/utfästlser till valboskapet, och det ger oss vägledning inför nästa val att ens röst kan hamna i fel block. Eftersom en borgerlig väljare som lägger sin röst på ett litet parti vill ju verkligen inte ha en borgerlig regering när S lurar in dem i maktens härlighet med billigt godis.
.

En liten detalj i din harang, kanske vore att tänka på att utfästelsen kanske inte automatiskt gäller för evärderlig tid, och oavsett att Esb gjort sig oanträffbar.

Jag tycker att man är en totalt värdelös varelse om man menar att en sådan utfästelse fortfarande skall gälla villkorslöst efter vad som utspelats framför våra ögon senaste halvåret...
Medlem
Citat:
Jag tror att Majkgård och Esbjörns vänskap är genuin, och jag unnar honom det stödet. Jag är faktiskt glad för hans skull, att han inte är så ensam och utsatt som Ebba Usch kalkylerade med,

Det är inte lätt att hitta advokater som kan fastighetsrätt. I organisationen RO finns Ismo Salmi och Björn Hurtig. Deras kunskaper är inte inom fastighetsjuridiken. Då är Binninge ett bättre val, för han är ödmjuk och vill segra över Ebba.

Bara den makalösa fräckheten att anlita Binninge mot pariledaren i KD, får mig att le. Det gör detta drama ännu mer njutbart. Det blir domstolen som måste jobba och styra upp processen för att inte orsaka ännu en rättsskandal för RO att driva.

Ebba har satt sig i skiten, och sköter Binninge detta rätt, kommer huvudförhandlingen till hösten, när Ebba bara är en i raden av arbetslösa ensasamtående morsor. Utan den trovärdighet hon nu tillåts missbruka.

Inte utan det uppfattas som du är polare med Binninge, är det du som håller i hammaren?
Medlem
Citat:

.
Det är förmodligen bara du och några barn som tror att man köper och säljer hus på Facebook. Det ingås inga avtal där. Men däremot planeras det uppenbarligen smutskastningskampanjer som du sen bidrar till i brist på förstånd. Du är en ”nyttig idiot” som av oförstånd springer barnmisshandlarens och avtalsbrytarens ärenden. De älskar sådana som dig, ni gör det möjligt för dem att fortsätta med sitt kriminella leverne.
2021-03-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad jag vet är det Ebba som talar om att hon har rensat sly. (Det låter förstås mycket mer oförargligt.)

Esbjörn själv sade i intervjun med TV4 att hon hade huggit ner träd. Åtminstone i den som intialt visades på TV. Det hindrar inte folk här i tråden från att lägga Ebbas ord i hans mun, och det är trist. Har inte Esbjörn använt ordet "sly" är det oärligt att påstå det.

(Med förbehåll för att Esbjörn kanske har sagt det - vad jag förstår har T4:s intervju fått kritik för "fulklippning".)

(Ett litet gott råd i all välmening till dig: blanda inte in sossarnas coronahantering eller Ygeman i den här tråden. Jag tänker inte anmäla dig för Off Topic men risken finns att andra gör det och att du därmed kan bli avstängd. Jag, och säkert många med mig, tycker illa om båda sossar i allmänhet och regeringens pandemihantering men det finns många separata trådar för det. Den här är väl tillräckligt stor och spretig som den är?)

Esbjörn säger själv i polisförhör att det fanns jobbare med motorsåg och trimmer på plats när han och Ebba skrev på avtalet som han sen glömde att han skrev på. Jag vet iofs inte vad de gjorde på tomten i mörkret eftersom avtalet skrevs på i månskenet av en kandelaber. Men det kanske bara handlade om en kortare solförmörkelse som stoppade kalhuggningen en stund? Lurigt av Ebba att välja precis en sådan dag för avtalsskrivandet, men hon hade väl hjälp från högre makter.

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=18
2021-03-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Om det möjligtvis hade varit det (vilket det långt ifrån är, då formkrav inte har uppfyllts för fastigheter), så är det definitivt ett avslag när Esb vänder i dörren i det möte som det bjudits in till.

Esb har inte uppfyllt de skyldigheter han har, därav är de nu i tinget tills Esb på något sätt löst denna situation som han själv är skyldig till (med benäget bistånd av ett ombud som är helt i avsaknad av juridisk kompetens inom detta område).

PS. Med detta har Esb ytterligare försvagat sin redan svaga position, vilken redan är usel. Det är usel juridisk rådgivning som nu enbart till stor del syftar till att fylla Esbs ombuds fickor som gör att detta fortsätter. Det är inte för att tillvarata Esbs intressen angående fastigheten, för avtalet kring det ifrågasätter inte ens Esbs ombud. DS.

Anbud och accept, är en ritual som leder till avtal, och kan börja med att Esbjörn säger upp/bryter/häver avtalet genom att säga att han inte längre vill sälja. Ett avtalsbrott, där man häver ett avtal, men som fru Busch accepterar, och ger accept på genom att på Facebook skriva att Esbjörn behöver inte sälja om han verkligen inte vill.

Att hans vilja nu enligt Ebba Busch är kapad av omgivningen, nära och kära som påverkar honom, insinuerar till att hans vilja lätt kan kapas, och att han är lättpåverkad. Men den slutsatsen från Ebba Busch förklarar hon också hur hon fick honom att skriva under, när han inte var på sin vakt, eller bara utmattad efter det han säger var hennes tjat.
2021-03-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Jag varken "hatar" Ebba Busch eller KD, men däremot kan jag inte acceptera om en partiledare (vilket parti som helst) visar ett beteende vilket Ebba nu gjort.
Hon ljuger tills hon blir överbevisad, hon struntar i Coronarestriktioner, hon mörkar ett husköp för att slippa konkurrens, hon övertalar säljaren att sälja, jag skulle kunna förlänga denna lista betydligt längre men stoppar.

Om du inte ser detta är du blind minst sagt eller så är du väl också en dotter till Gud och därmed är det fritt fram att begå moraliska, etiska felsteg så länge man själv tjänar på dessa, helt utan samvete inblandat.

Jag hyser inga religiösa villfarelser av något slag. Jag ser till sakfrågan och blandar inte in ovidkommande faktorer, vare sig religiösa, känslomässiga eller moralistiska. Jag bedömer fastighetsköpet utifrån reglerna i JB. Och utifrån dessa har EB handlat korrekt.

Du behöver nog kyla ner dina känslomässiga reaktioner en smula och förflytta ditt perspektiv från EB. Enligt min erfarenhet är det inte sällan den som predikar om andras dåliga moral som man bör ta sig en ordentlig titt på. Det där bibelspråket om grandet och bjälken brukar kunna stämma in rätt bra på högljudda moralister.

Ett råd till dig är att skifta perspektiv och se på EBs husköp med lite svalkande likgiltighet. Då kanske du kan lära dig att den svenska fastighetsmarknaden inte styrs av religiösa fundamentalistvärderingar utan av Jordabalken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in