2021-03-02, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Det är otroligt att en säljare ensidigt kan surhålla på progressen på detta sätt:
Lärdom:
- gör upp hela köpet direkt på en gång
- undvik knepiga surgubbar
- gå inte till tingsrätt, förhandla mer direkt ev med medlare så inte det drar ut tidsmässigt

Nja, egentligen kan säljaren inte det. Om säljaren inte ger tillträde vid avtalad tid ådrar han sig skadeståndsskyldighet och köparen kan också söka handräckning (avhysning) från kronofogden. Handräckning är en summarisk process som är både billig och (jämförelsevis) snabb, och det räcker för köparen att uppvisa köpekontraktet varpå bevisbördan hamnar på säljaren. Nu har jag dock inte koll på detaljerna i Ebbas fall.
2021-03-02, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Tror du på Jultomten också?
Ebba t.o.m. pekade vart Esbjörn skulle skriva sina namnteckningar!

Ebba Busch har med tydlighet visat att hon INTE respekterar Coronarestriktionerna vilka vi vanliga människor måste göra, detta har skett gång på gång!
Nej, jag försöker tro på Esbjörn. Esbjörn har sagt att Ebba pekade vart han skulle skriva. Esbjörn har samtidigt sagt att de satt vid varsin kortsida på ett avlångt bord, alltså med säkerhetsavstånd. Det går inte att peka i ett papper om man sitter så. Alltså ljuger Esbjörn om det ena eller det andra. Och jag tycker att det låter som pekandet är lögnen. Tillsammans med månljuset kl 15 en augustidag, som han också påstår fanns.
2021-03-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vet inte om du är helt korkad *ursäkta*
Du menar att det bara är jag och Esbjörn som varit nära att köra på någon.
Var bor du? I en stuga i skogen utan bilvägar.
Jag har en granne som blev påkörd ( inte överkörd) där smet föraren
Det är långt ifrån alla som stannar och ber om ursäkt fast det är drömmen om hur alla människor ska vara.
Du lär dig.

Nära?

Han körde ju för fan på henne. Det är väl en jävla skillnad. OCH körde för rött.
2021-03-02, 09:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Flitens lampa lyste hos Johan Ronge på Expressen, lades upp 00:21, i dag.
https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-anvander-trafikmal-som-bevis-mot-esbjorn-bolin/

Och JK skickar tillbaka förtalsanmälan, då det inte är hans sak!
2021-03-02, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag själv som är en äldre kvinna träffade andra personer under sommaren när smittan nästan var borta. Vi träffades utomhus men också inomhus med långt avstånd och utan kramar och handskakningar. De möten mellan EB och Esb som beskrivits (i Expressen bl.a.) skedde under denna period med låg smitta och verkar inte ha genomförts på något osäkert sätt.

Du kan inte veta hur och var Esb och EB träffades (om du inte var med?) och därför kan du inte förutsätta att deras möten var riskfyllda.

Mötena med Expressen kan man dock undra över. Bilderna som visar använt porslin m.m. på bordet tyder på att flera personer än journalisten varit närvarande vid dessa möten. Hur Coronasäkrades dessa träffar? Det har inte redovisats.

Att du hatar EB har jag förstått och att det ger dig svårigheter att tänka kallt och klart utifrån fakta är helt uppenbart. Det kanske vore nyttigt för dig att avstå från den här tråden ett tag och i stället gå ut i de friska vårvindarna.

Jag varken "hatar" Ebba Busch eller KD, men däremot kan jag inte acceptera om en partiledare (vilket parti som helst) visar ett beteende vilket Ebba nu gjort.
Hon ljuger tills hon blir överbevisad, hon struntar i Coronarestriktioner, hon mörkar ett husköp för att slippa konkurrens, hon övertalar säljaren att sälja, jag skulle kunna förlänga denna lista betydligt längre men stoppar.

Om du inte ser detta är du blind minst sagt eller så är du väl också en dotter till Gud och därmed är det fritt fram att begå moraliska, etiska felsteg så länge man själv tjänar på dessa, helt utan samvete inblandat.
2021-03-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det fina med att tillhöra Ebba-älskarna är att vi inte behöver smutskasta alla människor runt Esbjörn, det gör de så bra alldeles själva. Kolla bara på binninge-klanten, han skickade till och med ut en pressrelease om att han var barnsexbrottsling

Ebba ÄR sveriges smartaste kvinna direkt. Hon tillhör de med högre IQ, det vet vi sen förut. Hennes facebookinlägg är supersmarta. Kolla bara på det senaste om huset. Det ledde genast till att Binninge hängde ut sig själv i all media, att sanningen kom fram omgående och att all media har svängt från att ljuga om Ebba till att tala sanning om Esbjörn. Ingen smickrande sanning må jag säga.

Ebba har tillbringat noll dagar i rätten. Till skillnad från Esbjörn som har fått ett eget klippkort. Imorgon blir hennes första. Esbjörn hörde jag tyckte inte det var lönt att åka hem efter att först ha haft rättegång och så fått domen under måndagen. Han skulle visst sova under en åhörarbänk inför tisdagens förhandling ryktades det.

Efter nästa val kommer Ebba bli statsminister. Hon är Sveriges svar på Angela Merkel och kommer leda Sverige fram till sin pension vid 65. Om du hade kunnat räkna hade du vetat hur många år det blir

Håller med, klanen runt Esbjörn är väldigt skickliga på att smutskasta sig själva. Dessvärre gick "Sveriges smartaste kvinna" ändå i fällan och drog på sig anmälan om grovt förtal i kuppen. Vad synd att hon inte hade dig som rådgivare.

Hade Esbjörn "klippkort" till rätten vid 33 års ålder?

"Han skulle visst sova under en åhörarbänk inför tisdagens förhandling ryktades det", vilken dyngspridare man kan vara då.
2021-03-02, 10:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluren
Signerat av psykdoktorn Susanne Flyborg i RO

Eller hennes 98 årige man som var Beckombergas siste överläkare.
Hos er äldre trillar nu poletten ner och ni får en uppenbarelse, ni yngre kan googla lite.
2021-03-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Den börjar 13:00

Esbjörn skulle kunna ordna en återbetalning av handpenningen på egen hand, om han verkligen vill. Det är inget svårt.

Men Ebba kommer inte att medverka till detta, inte imorgon heller. Orsaken är enkel, mycket enkel.
Ebba har köpt huset. Huset är hennes. Hon har ingen avsikt att låta Esbjörn få tillbaka huset. Därför har hon heller ingen anledning att ta tillbaka handpenningen. Hon vill inte ha tillbaka handpenningen.

Om hon bidrog till att ta tillbaka handpenningen, skulle detta kunna ses som att hon har accepterat Esbjörns ånger och att avtalet skall återgå. Nu är detta i just ett fall som detta med ett fastighetsköp förmodligen inte troligt. Eftersom det krävs ett formriktigt avtal för ett fastighetsskifte, även i fallet att de väljer att köpet skall återgå.

Detta innebär i praktiken, IMO, att Esbjörn och Ebba kan inte själva säga att avtalet är ogiltigt och att köpet därför inte gäller. Det vore att bryta mot lagen. Istället måste de då upprätta nya formriktiga avtal där fastigheten överlåts tillbaka från Ebba till Esbjörn. Det blir ett litet krux här med stämpelskatter, som måste betalas. För bägge affärerna. Och det är ett exempel på varför de själva inte bara kan säga att avtalet är ogiltigt. Det vore att blåsa skattebetalarna på pengar.

Detta visar också varför det inte bara är för Ebba att "släppa" affären. Ebba och Esbjörn MÅSTE komma överens om hur det ska gå till, och vem som skall stå för vilka avgifter och kostnader.

...

Du glömmer att Ebba i intervju garanterat att hon inte kommer köpa mot säljarens vilja. Det kan man se som ett anbud som säljaren direkt accepterat. Men om man undantar den svårigheten så kommer tingsrätten döma till Ebba Buschs fördel.
Senast redigerad av Hebdo 2021-03-02 kl. 10:08.
2021-03-02, 10:11
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Om huset brann ned skulle Ebba få betala 3.9 för ... tomten.
Inte illa.

Eller skulle hon backa ur affären helt plötsligt?

Du förstår väl att tomten blir värdefullare utan hus?
Då det stått ett hus på tomten som brunnit ner, är det bara sanera och bygga nytt hus på samma ställe utan att dispens från strandskyddet behövs.
Återuppbyggnad av bostadshus på redan befintligt bygglov kallas det.
2021-03-02, 10:11
Medlem
kubuns avatar
TV4 kommer att bevaka det som i dag sker i Uppsala tingsrätt och sänder live på TV4-play hörde jag dem säga för en halvtimme sen. Har det sagts innan och ni tycker att jag onödigt upprepar info så beror det på att jag inte orkar ta mig igenom en massa vattentrampares eller på-stället-march-skribenters inlägg för å se om någon tidigare omnämnt detta. Verkligen förlösande att det nu äntligen ska hända något nytt även om mycket redan läckt ut.
2021-03-02, 10:12
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Du glömmer att Ebba i intervju garanterat att hon inte kommer köpa mot säljarens vilja. Det kan man se som ett anbud som säljaren direkt accepterat. Men om man undantar den svårigheten så kommer tingsrätten döma till Ebba Buschs fördel.

Om det möjligtvis hade varit det (vilket det långt ifrån är, då formkrav inte har uppfyllts för fastigheter), så är det definitivt ett avslag när Esb vänder i dörren i det möte som det bjudits in till.

Esb har inte uppfyllt de skyldigheter han har, därav är de nu i tinget tills Esb på något sätt löst denna situation som han själv är skyldig till (med benäget bistånd av ett ombud som är helt i avsaknad av juridisk kompetens inom detta område).

PS. Med detta har Esb ytterligare försvagat sin redan svaga position, vilken redan är usel. Det är usel juridisk rådgivning som nu enbart till stor del syftar till att fylla Esbs ombuds fickor som gör att detta fortsätter. Det är inte för att tillvarata Esbs intressen angående fastigheten, för avtalet kring det ifrågasätter inte ens Esbs ombud. DS.
Senast redigerad av Xiu 2021-03-02 kl. 10:20.
2021-03-02, 10:15
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Känns som att alla kvinnliga framstående politiker är riktiga häxor. Ebba, Sabuni och Lööf fyfan jag spyr på samtliga. För att hålla mig till ts så är det nog väldigt troligt att Ebba försökt hustla gubben och som ngn nämnde så bör hon dra sig ur denna affär, sen hoppas jag hon håller sig borta från rampljuset.
Den telefonförsäljareetik hon använder gör henne till olämplig person att företräda ett politiskt parti i en demokrati. En svårsmält grandios självupptagenhet i avsaknad av ödmjukhet som kan beskrivas en feminin form och mix av Trump och Erdogan.

Förutom att hennes exempelösa framfart snillat gubben på hans arv bör man ha i åtanke att det inte "vanliga" människor (utan etisk mognad) utan en av KD centralstyrd informationssatsning (trollfabrik) av en hord avlönade medlöpare som försvarar vad hon gjort mot en åldrad, vädjande man. Dvs, "försvaret av hennes narcissistiska begär är inte representativt för KD,s väljarbas eller svenska folket. Så misströsta inte av det moraliska förfallet gott folk.

Riktiga människor slickar inte uppåt och sparkar nedåt. Tack och lov..
Senast redigerad av Taggad 2021-03-02 kl. 10:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in