Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag vill att kvinnor i normalfallet fullföljer sin frivilligt uppkomna graviditet.
Se, nu gör du det här igen, du svarar på mitt inlägg genom att yttra ett mindre stötande påstående, på så sätt antyder du att det skulle finnas en motsättning mellan det du nu säger och det jag har sagt. I själva verket existerar ingen sådan motsättning. Du vill att kvinnor i normalfallet fullföljer sin frivilligt uppkomna graviditet. Om kvinnorna inte vill detta anser du att de ska tvingas.
Jag frågar igen, är det här vad som ska föreställa att uttrycka sig så tydligt som möjligt? För mig framstår det nämligen mer som att du konstant försöker prata runt vad du faktiskt föreslår.
Citat:
Populist? Hur populärt tror Du mina förslag är?
Det är faktiskt en bra poäng. Till och med de flesta SD-väljare jag pratar med anser att det är korkat av partiet att peta i abortfrågan, så man kan ju fråga sig om det egentligen är värt min tid att fortsätta debattera det här tramset med en gubbe som försöker omdefiniera varenda ord i det svenska språket. Populism ska dock inte förstås som en synonym till ordet populär, du kan läsa mer om högerpopulismen
här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jo, vi som är bekymrade blir beskyllda för allt möjligt. Ansvarsfullhet och ansvarskänsla är inget som belönas i vårt samhälle i vår tid. Frihet tycks ha blivit synonymt med ansvarsflykt.
Det är i detta sammanhang mitt engagemang för kärnfamiljen skall förstås. Genom att lyfta fram kärnfamiljen som den önskade, men inte den enda tillåtna, familjebildningen så vill jag bygga ett stabilare och tryggare samhälle. Just tryggheten, på alla nivåer, är också en del av friheten och där har Sverige betydande problem just nu.
Man kan verkligen vara bekymrad.
Nej, medan det existerar skilda synvinklar på frihetsbegreppet så har vissa grunder varit etablerade sedan åtminstone 1700-talets slut, och det finns knappast någon synvinkel ur vilken det inte är en inskränkning av kvinnors frihet att tvinga dem att föda oönskade barn. Detta eviga tjat om att vissa ska "ta ansvar" tycks tvärtom vara en sentida (kanske rentav av dig egenhändigt påhittad) omskrivning av en historiskt väletablerad syn på vad det innebär att kränka någons frihet.
I vanlig ordning kan du läsa mer om termer du inte förstår på
Wikipedia. Kolla särskilt in stycket om positiv och negativ frihet, som visar de huvudsakliga konflikter som existerar runt begreppet.
Negativ frihet, det frihetsbegrepp som är populärt bland klassiska liberaler, kan bokstavligt talat sammanfattas till att vara fri från tvång, så det kan knappast råda något tvivel om att det är en kränkning av den negativa friheten.
Det positiva frihetsbegreppet är lite mer komplext, och att tillvarata en individs positiva friheter kan ofta leda till inskränkningar av någon annans. Att ta ifrån kvinnor aborträtten är dock givetvis att ta ifrån dem en möjlighet att agera, och således är det en inskränkning också av kvinnors positiva frihet. I med en sådan frihetssyn kan man dock argumentera för att fostret, om det nu ska ses som en person, också har en rätt att leva, och i en sådan situation kan man argumentera fram och tillbaka om vems frihet som ska vara övertrumfande.
Anledningen till att jag reagerar särskilt på demografiargumentet är att det inte hänvisar till någon rättighet hos fostret som människa, utan antyder att en extern omständighet, i det här fallet överlevnaden hos en arbiträr etnisk grupp, rättfärdiga inskränkningar av grundläggande friheter. Detta är uppenbarligen totalitär politik, även om det inte är nazism då det inte är rotat i rasföreställningar.
Intressant angående argumentet är att fostret skulle vara en människa med rättigheter är att dessa rättigheter inte tycks vara fullvärdiga, för vem skulle t.ex. avrätta ett barn för ett dess far är en våldtäktsman, eller mamman minderårig? Fostrets rätt till liv tycks alltså knappast vara fullvärdig, utan tvärtom högst möjlig att kompromissa med, så varför skulle vi inte kunna dra en lite annan gräns än den av dig föreskrivna?
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
För att internationella adoptioner till mycket stor andel (det kan vara majoriteten av fallen) bygger på korruption och människohandel.
Är det ens dåligt? Enligt det etiska ramverk där det är okej att tvinga kvinnor att bära och föda barn för att stärka demografin måste man ju fråga sig varför människohandel egentligen är så hemskt?
Citat:
Det är ingen som tvingar kvinnor att bli gravida.
Nej, ni vill tvinga kvinnor att bära och föda barn. Jag skrev bokstavligt talat precis om meningen för er skull.