2021-03-01, 15:01
Medlem
När godkänner EMA Jansens vaccin (johnson johnson)?

Vore bra om vi kan få första leveransen av dom redan i mars.
Citera
2021-03-01, 15:04
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har gått på statistik från SCB.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vilka andra dataset finns? Vad gör dessa mer eller mindre trovärdiga än SCB?

Den andra undersökningen använde dödstal från John Hopkins University https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19 samt befolkningstal från World Bank https://data.worldbank.org/indicator/SP.

Jag säger inte att den ena är mer trovärdig än den andra.

Vad jag säger är att det är typiskt att man enbart presenterar undersökningen med lägst överdödlighet och håller käft om den andra i MSM.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-03-01 kl. 15:11.
Citera
2021-03-01, 15:07
Medlem
revodnebs avatar
Finland stänger ner, Norge stänger ner, Sverige stänger inte ner. Tror Tegnellianerna att resultatet kommer att bli annorlunda den här gången jämfört med i våras och höstas? Är ni medvetna om vad definitionen på vansinne är?
Citera
2021-03-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finland stänger ner, Norge stänger ner, Sverige stänger inte ner. Tror Tegnellianerna att resultatet kommer att bli annorlunda den här gången jämfört med i våras och höstas? Är ni medvetna om vad definitionen på vansinne är?

När våra grannländer gör en sak så kan man räkna med att Sverige gör samma sak...ett halvår senare.

Det kommer bli så även här. Tydligt mönster.
Sorgligt att massa folk ska dö bara för att man ska vara "efter" med allting
Citera
2021-03-01, 15:14
Medlem
Citat:
Och vad är eran långtidsstrategi med dessa konstanta 'lockdowns' och karantäner? Det skulle bara vara två veckor för att stoppa spridningen.

Nu är vi ett år in med vaccin insprutandes i folk på löpande band, och allt tyder på att det fortfarande ska fortsättas med nedstängningar, obetydliga masker och allt annat svammel i flera år till.

Jag var lika rädd som ni var i början av Covid när vi inte visste vad det var, men det var snart ett år sedan. Dags att vakna, fårskallar.
Citera
2021-03-01, 15:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Första dagen med skärpta restriktioner. Vilka förutom jag kommer fortsätta leva precis som vanligt?

Du är nog inte ensam. Kollade i kollektivtrafiken igår och då var det kanske 10% som hade munskydd. Det stora centrumet jag gick förbi var det jag kunde se allt också som vanligt.

Det här med munskydd skiter nog de flesta är, verkar det som. Många med utländsk bakgrund ser jag med munskydd däremot. Trots att det är konstaterat att det är ett luftvägsvirus med spridning via droppar och aerosol?
Det är nog många som lever som vanligt tror jag för man börjar bli så trött på detta nu. Man glömmer bort sig. Jag kommer på mig själv att också glömma bort när jag ska gå ut, tex munskydd men går tillbaka och tar med mig.
Citera
2021-03-01, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Minns fortfarande hur Tegnell förra sommaren hävdade att vi minsann skulle ha flockimmunitet förra hösten Inte ens nu är vi nära.
Min slutmening var en pik mot gårdagens påstående att Stockholm nu har immunitet vilket inte Oslo har så de måste stänga ner.

Jag skulle ha frågat hur trenden är på IVA i Oslo över helgen. Någon som vet?
Citera
2021-03-01, 15:20
Medlem
Citat:

Norges senaste rörlighetsiffror för shopping/nöjen, mataffärer, transitstationer/kollektivtrafik, arbetsplatser
-11%, 0%, -44%, -31%
Sverige:
-23%, -7%, -44%, -32%

Sverige har mindre rörlighet än Norge just nu på makronivå
Både Sverige och Norge inför ytterligare åtgärder för att minska rörligheten.
Citera
2021-03-01, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
När våra grannländer gör en sak så kan man räkna med att Sverige gör samma sak...ett halvår senare.

Det kommer bli så även här. Tydligt mönster.
Sorgligt att massa folk ska dö bara för att man ska vara "efter" med allting

Det vore tragiskt om de stänger ner lagom till våren/sommaren, det skulle jag kalla feltajming.
Citera
2021-03-01, 15:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Och vad är eran långtidsstrategi med dessa konstanta 'lockdowns' och karantäner? Det skulle bara vara två veckor för att stoppa spridningen.

Nu är vi ett år in med vaccin insprutandes i folk på löpande band, och allt tyder på att det fortfarande ska fortsättas med nedstängningar, obetydliga masker och allt annat svammel i flera år till.

Jag var lika rädd som ni var i början av Covid när vi inte visste vad det var, men det var snart ett år sedan. Dags att vakna, fårskallar.

Tja, stänger vi ner imorgon så sparar vi en hel del lidande. När vaccinen rullar in kan vi börja öppna upp.
Citera
2021-03-01, 15:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nu planerar dårarna i Helsingfors utegångsförbud.. man blir ju mörkrädd

Nu beskriver Sveriges Television planerna på utegångsförbud.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Finland stänger ner - utesluter inte utegångsförbud

Finland har beslutat att stänga ned stora delar av samhället på grund av pandemiläget. Statsminister Sanna Marin utesluter inte utegångsförbud.
...
- Regeringen ser det som en nödvändighet att vi alla har färre kontakter, sade Marin på en presskonferens efter sammanträdet.

- Nu har alla en möjlighet att påverka hur våren och sommaren kommer att bli.
...
Sanna Marin skriver på Twitter att coronasituationen i landet är "allvarlig". På presskonferensen under måndagen sade Marin att utegångsförbud inte utesluts framöver om smittoläget förvärras.

- Det epidemiologiska läget är den enskilt viktigaste faktor som inverkar på vilka restriktioner som är aktuella, säger hon enligt nyhetsbyrån SPT.
Mitt intryck är att utegångsförbud är en brutal åtgärd, som framstår som överdriven i ett land som Finland.

Citat:
Varifrån får du all rappakalja?? Vi vet ju redan att naturlig infektion ger antikroppar som är Vida överlägsna nåt jävla labbguck. Du är inte bara faktaresistent, du är även samhälssfientlig med din attityd.

Din retorik får dig inte att framstå som trovärdig. Du kan mycket väl ha rätt i att immunitet genom infektion är starkare än immunitet genom vaccination. Men du behöver bli bättre på att förklara din ståndpunkt.

Citat:
Vore rakt av rasistiskt med covid-pass. Ta ett land såsom Vanuatu som inte får vaccin innan 2023, hur ska dess befolkning då få resa?

"Rasism" är ett nonsens-begrepp, vars enda syfte är att skuldbelägga vita människor för alla möjliga problem som andra folkslag drabbas av.
Citera
2021-03-01, 15:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Samma argument som du kört med sedan du äntrade tråden. "Sverige har ingen överdödlighet", "De andra länderna har lika många döda, de rapporterar in långsammare..."

Tillåt mig att gapskratta Du lever verkligen i din egna lilla Tegnell-värld, du.

Utsäkta?
Kan du ta fram dessa inlägg du talar om?!
Den diskussionen har jag inte överhuvudtaget deltagit i. Förutom möjligtvis att jag tycker att överdödligheten är ett bättre mått än rapporterade dödsfall.

Men du har säkert finfina källor på att svenska regioner har hundratusentals doser vaccin liggande i källaren?! För det är ju vad du försöker antyda..
Vi får nämligen samma antal doser per capita som resten av Europa. Men du har säkert samma problem när det gäller att förstå det du läser när det gäller denna frågan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in