2021-03-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det mest underliga är han inte är dement!?

Kanske kan gå upp och ner som alzheimers.
2021-03-01, 10:58
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis tvärtom, KD har gått upp i förtroende hos väljarna sista månaderna och ligger som vanligt med Ebba stadigt högre i opinionen än innan hon tillträdde. De har enligt väljarna så sent som denna månad den bästa politiken inom äldreomsorgen såväl som vårdsektorn. Och Ebba har ett riktigt högt förtroende hos väljarna, Dubbelt mot Dadgostar, trippelt mot Sabuni och fyrdubbelt så högt som Stenevi.

Och nu när sanningen kommer fram kommer det bara bli ännu bättre. De kommer nå över 15% innan valet med en liknande resa som 2019 då de nådde 12% men denna gång med en bevisat stark och orädd kvinna i ryggen som visat att hon inte går av för hackor, smutskastning, lögner och hot.

Nu vet jag inte om vi läser samma väljarbarometer. Sifo 2021-02-21: KD 4,3%

Vilken raketresa 🤣
2021-03-01, 11:00
Medlem
Oogway7s avatar
Citat:
Precis tvärtom, KD har gått upp i förtroende hos väljarna sista månaderna och ligger som vanligt med Ebba stadigt högre i opinionen än innan hon tillträdde. De har enligt väljarna så sent som denna månad den bästa politiken inom äldreomsorgen såväl som vårdsektorn. Och Ebba har ett riktigt högt förtroende hos väljarna, Dubbelt mot Dadgostar, trippelt mot Sabuni och fyrdubbelt så högt som Stenevi.

Och nu när sanningen kommer fram kommer det bara bli ännu bättre. De kommer nå över 15% innan valet med en liknande resa som 2019 då de nådde 12% men denna gång med en bevisat stark och orädd kvinna i ryggen som visat att hon inte går av för hackor, smutskastning, lögner och hot.

Låter som din egen våta dröm.
Du vet att bara för att du skriver det på flashback så blir det inte mer sant för det?
2021-03-01, 11:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Hur ska rätten kunna ställa det utom allt rimligt tvivel att gubben inte är virrig och sinnesförvirrad pga ålderdom om han säger olika saker hela tiden? För det är väl det dom måste om de skall kräva att avtalet skall vara fortsatt giltigt.

För att ett test säger så enligt er? Om testet innehåller frågor finns nog stor risk att svaren är lika olika varje gång där också.

Nu är det så finurligt att det inte räcker med att vara virrig och säga olika saker.
Köpeskillingen för fastigheten måste stå i uppenbart missförhållande till marknadsvärde.

Sen ska även Ebba ha känt till virrigheten och i ond tro förvärvat fastigheten till ett pris som står i uppenbart missförhållande till värdet.
Hon ska alltså veta rätt värde också.

Sen testet är testerna gjorda 2010, 2012 och sen den MPL och Binninge beställde 2020.
Dom visar faktiskt samstämmighet vad gäller hans svar på frågorna och är samma test
Så det håller inte heller att svaren varierar om dessa inte nämnvärt ändrats under 10år.
2021-03-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.

Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.

Hon "märkte" inte att det "inte stod rätt till med gubben" eftersom det inte är något som helst fel på hans förstånd.

Att det däremot är fel på hans moral dolde han skickligt. Den som har lång vana att luras och ljuga för sin omgivning, en sån som Esb verkar vara, är väldigt svår att avslöja innan det är för sent och man sitter fast i rävsaxen.

Det fanns alltså inget för henne att "märka".

EB gör alldeles rätt som tar det hela till TR. Någon annan möjlighet finns inte när man har att göra med ohederliga individer, både journalister, fejkjurister och penninghungriga vampyrkärringar.
2021-03-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Läsförståelse är som sagt ej din starka sida så jag bifogar synonymerna för ordet teoretiskt.

Synonymer till teoretisk
tankemässig, grundad på teorier, tänkt, abstrakt, hypotetisk, spekulativ, akademisk; opraktisk, verklighetsfrämmande

Som jag påpekat innan så är det komiskt att du med 1000+ inlägg i denna tråd skyller andra för att skvallra framförallt med dina inlägg om detta ämne i tråden kändisskvaller.

Att jag skall anmäla något är en fantasi i din egen lilla värld.

Tror ej att vi kommer vidare i detta men som sagt läsförståelse är en viktig del på denna typ av forum.
Det är också en fördel att man står för det man skriver, men det är så klart inget krav. Så du får fortsätta dela med dig av ditt skvaller även om du inte ens törs stå för det anonymt och förnekar det fast det finns att läsa svart på vitt.
2021-03-01, 11:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Tack för detta.

Det är tacknämligt att det finns vettiga människor som tar till sig sakargument och ser till fakta också i denna tråd.

Jag tillhör den grupp "skyddsvärda" äldre som på grund av den makalöst usla pandemihanteringen i Sverige hållits i husarrest under ett års tid. Det ska alltså inte räcka med att jag inte ska få vistas ute i samhället utan nu ska jag alltså, tillsammans med andra som uppnått en viss ålder, oklart vilken, dessutom, enligt vissa i tråden, stämplas som dement och rättsinkapabel.

Själv har jag har ingått mängder av avtal under året som gått. Både på nätet och vid ett par tillfällen IRL under säkra förhållanden.

Det är självklart för mig att hålla avtal. Ålder är inget tillåtet skäl för att att bete sig skurkaktigt.

Ett tankeexperiment: Tänk om det hade varit jag som köpt fastigheten av Esb. Två gamlingar som gjort en fastighetsaffär där säljaren ångrat sig. Hur skulle det sett ut?

Det är intressant att fundera över om det av media (och vissa moralister i tråden) hade bedömts vara tillåtet för Esb att bete sig bedrägligt mot en kvinna som är nästan lika gammal som han själv. Eller om jag hade ansetts vara en dement gammal häxa, dock välutbildad, med status, talets gåva och erfarenhet av affärer, som hade kört över honom.

De som slåss för Esbjörns sak i denna tråd kanske ska börja att förespråka en ny lag - en Lex Ebba

En lag där alla som blir pensionärer helt förbjuds att avyttra sin egendom utan att uppfylla dessa två rekvisit:

1. Inneha ett aktuellt friskhetsintyg

2. Inneha en skriftligt godkännande av sina legala arvingar eller av personer som inte är legala arvingar men som ändå anser sig ha rätt till personens egendom.

Vissa undantag kan förstås göras, egendom som understiger 200 kronors värde kan vara ok för pensionären att sälja, byta eller ge bort utan giltiga tillstånd. Ett annat undantag kan vara att gåvor riktade till politiska partier eller organisationer med en ytterst god värdegrund också undantages från dessa rekvisit.

Jag vet inte om Esbjörn uppsåtligen velat uppträda bedrägligt. Efter att ha analyserat hans situation kan jag ha förståelse för att han hamnat i en svår situation. Han bor tydligen på en konferensanläggning och hans värdinna har också velat köpa denna fastighet och enligt uppgift erbjudit honom 2,5 miljoner för den. Denne kvinna ska också varit arvtagerska av förmögenheter som hennes tidigare avlidna gäster lämnat efter sig. Man kan på goda grunder spekulera i att hon fortfarande på något vis är intresserad av Esbjörns fastighet. Esbjörn befinner sig som kund hos henne i ett slags beroendeställning. Dessutom kan hon ha ansträngt sig för att odla en "vänskapsrelation" med Esbjörn vilket gör det ytterligare försvårande att stå fast vid sin försäljning till Ebba. Nu hävdar jag naturligtvis att det inte är klarlagt att saken är sådan, men mot bakgrund av de uppgifter som framkommit finns skäl att tro att Esbjörn sitter i en klämd situation.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-01 kl. 11:22.
2021-03-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha, ni har inte bott och varit en del av bostadsmarknaden runt Uppsala/Stockholm.
Det har under många många år ansetts vara förenat med "vinst" att investera i sin egen bostad.
OM man säljer vilket jag skrev i första inlägget.

Ex - renoverar kök, investering på 200 000kr - omvärdering av huset när det är klart.
Och värdet har ökat + 300 000kr. Binder om lånen avseende den nya värderingen.
Mycket vanligt.

Visst det är en risk, och alla investeringar ger inte en stora värdeökningar.
Men det har varit en ganska stabil marknad rätt länge nu.

Ebba kan renovera i en smart ordning, omvärdera huset - få högre värde och kunna pantsätta det mer med lån. Göra om processen osv.
OM nu Ebba har behov av att låna med huset som säkerhet vill säga...

Så ja - 2 miljoner i investeringar kan mycket väl ge värdeökning på mer än 3 miljoner.
Så i slutändan har du investerat sju miljoner för att kanske tjäna 1 miljon? Då är det lika bra att köpa obligationer och slippa risken. Att belåna huset är något man gör för att få bra ränta när man köper båt eller husbil, det hör liksom inte ihop med ämnet investeringar. Det är liksom två helt olika saker.
2021-03-01, 11:10
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Hon "märkte" inte att det "inte stod rätt till med gubben" eftersom det inte är något som helst fel på hans förstånd.

Att det däremot är fel på hans moral dolde han skickligt. Den som har lång vana att luras och ljuga för sin omgivning, en sån som Esb verkar vara, är väldigt svår att avslöja innan det är för sent och man sitter fast i rävsaxen.

Det fanns alltså inget för henne att "märka".

EB gör alldeles rätt som tar det hela till TR. Någon annan möjlighet finns inte när man har att göra med ohederliga individer, både journalister, fejkjurister och penninghungriga vampyrkärringar.

Jo man har en annan möjlighet, och det är att avstå. Speciellt om man är partiledare och ens högsta önskan är att bli statsminister.

Är huset så viktigt för henne att hon avstår hennes högsta önskan i sin politiska gärning?

Otroligt klantigt hanterat av henne.
2021-03-01, 11:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oogway7
Låter som din egen våta dröm.
Du vet att bara för att du skriver det på flashback så blir det inte mer sant för det?

Jag skriver det för att det är sant, inte för att det skall bli sant. Men jag förstår att du som lever i en fantasivärld har svårt att förstå skillnaden.

Ebba är en framgångssaga för KD, det är bara för dig att inse det. Stadigt högt förtroende för såväl partiet som för henne som partiledare, och de senaste två månaderna har sympatierna för partiet ökat nästan 1% i opinionen.
2021-03-01, 11:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Jo man har en annan möjlighet, och det är att avstå. Speciellt om man är partiledare och ens högsta önskan är att bli statsminister.

Är huset så viktigt för henne att hon avstår hennes högsta önskan i sin politiska gärning?

Otroligt klantigt hanterat av henne.

Nej, hon kan inte bara avstå. Lagen förpliktigar henne att vidta vissa åtgärder, som att söka Lagfart till exempel. När Esbjörn vägrade mötas och vägrar prata med henne, något han upprepade så sent som i slutet av förra veckan, då har Ebba inte längre något val. Hon måste stämma Esbjörn.

Därtill har Esbjörn lagt rabarber på handpenningen och hon ligger totalt till dags dato ute med över en halv miljon, tvisten ej inräknad. Du kanske kan slänga en halv mille i sjön bara sådär, men Ebba tycker nog inte det är ok. Och inte större delen av svenska folket heller.
2021-03-01, 11:17
Medlem
Oogway7s avatar
Citat:
Jag skriver det för att det är sant, inte för att det skall bli sant. Men jag förstår att du som lever i en fantasivärld har svårt att förstå skillnaden.

Ebba är en framgångssaga för KD, det är bara för dig att inse det. Stadigt högt förtroende för såväl partiet som för henne som partiledare, och de senaste två månaderna har sympatierna för partiet ökat nästan 1% i opinionen.

Jovisst är det väl en framgångssaga.
Men sagor har ju som bekant en tendens att ta slut.

Snipp snapp snut, så var Ebba slut!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in