Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
När han ska svara på frågor så tittar han bort, han ser inte alls på den som pratar med honom, det i min åsikt är att vika undan då man försöker hitta på ett svar som egentligen inte är sanningen. Tror att han tutats i allt möjligt från de som var ute efter att ärva honom, typ: nu kommer Ebba förstöra och sen babblat på om detaljer med honom.
På annat ställe nämns det att Esb var med vid huset då det skulle röjas lite, vi pratar för att kunna ta sig från grinden till huset och träd som var oroväckande nära huset, vi pratar inte om att tömma tomten på träd men om Esb ska ha fått "på moppo" av tex pensionatstanten för försäljningen så är det här ett lämpligt sätt att måla ut all "förstörelse".
Vidare så händer det ju att man säljer/köper en bil, båt, hus och annat där den som säljer kommer efteråt och säger: inte fick du måla om bilen inte!! Inte fick du ta bort friggeboden inte!
De kan inte riktigt fatta att sålt är sålt.
Mitt fetade.
Så tolkar jag också hans beteende.
Esbs sätt att besvara frågorna liknar en mytomans. Han slingrar sig medvetet och tänker ut ett svar som han finner lämpligt för stunden. Till slut blir det för mycket att hålla koll på. De nya svaren blir ologiska och fungerar inte ihop med det han tidigare sagt.
Hans beteende har också en viss likhet med hur kriminella beter sig i polisförhör när de ändrar sina historier allt eftersom det kommer fram nya, besvärande, uppgifter.
Det gemensamma är att berättelserna till slut blir så skrattretande ologiska och motsägelsefulla att de lyfter från verkligheten och börjar flyga i en bubbla för sig själva.
Det har nu skett med Esbs berättelse om "ångern". Den har så många inslag av
när han ångrade sig,
hur han ångrade sig och
varför han ångrade sig att var och en av oss kan få ihop sin egen lilla story.
Hoppas nu att det blir lite klarhet genom MUF i morgon.