2021-03-01, 05:14
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Dom höll måttet i Expressen iallafall det enda som räknas av en rättshaverist och först efter det lämnats till tingsrätten.
Att dom sen inte håller rättsligt spelar ingen roll för Binninge, men dom måste lämnas in det håller media ögona på.
Verkligt innehåll till tingsrätten, det kollas inte upp av media däremot.
Den här tvisten har Binninge satsat på att vinna via media inte i tingsrätten, så synd att någon råkade nämna en tråkig sak på Facebook och
nu verkar sabba upplägget helt.

Å andra sidan har Binninge genom detta agerande dragit ner byxorna på sig själv.
---

Antag att Esbjörn verkligen har en lindrig nedsättning av sin kognitiva förmåga (som till och från ger problem). Hur skulle Ebba kunnat veta detta? Jag kan tänka mig hur det låter vid Odalgårdens kaffebord:

- Nu Esbjörn ska vi tvåla till den där nippertippan som lurade dig att skriva på kontraktet.
- Du har i alla fall brutit upp avtalet, inte sant Esbjörn? Ebba är bara tvär och dum som inte fattar det.
- Jag ska hjälpa dig Esbjörn att få tillbaka huset. Allt ska bli bra ska du se.
o.s.v o.s.v fortsatt skitsnack.

Betänk vilken stress och press Esbjörn nu befinner sig i, påtryckningar från de som engagerar sig, förlöjligad av SVT och exponerad stort i media. Hur kan personerna runt honom ens tillåta att han blir exponerad på detta sätt? Varför håller de på så här? Det är i alla fall inte för Esbjörns bästa då han far rätt illa nu.

Att han är under stark press från M-gård, kvinnan han bor hos, som (i sin troligtvis egoistiska godhetsiver) kör mission "rädda Esbjörns ruckel som han inte brytt sig om på trettio år" skapar säkert stor förvirring för honom när han just har sålt det. Att han börjar yra om nedsågning av träd stärker intrycket att han inte är riktigt klar i huvudet, även arrogansen och hånfullheten kan vara ett tecken på kognitiva problem.

Om jag skulle hjälpa en äldre nära släkting som var skör, kognitivt sett, skulle jag som nummer ett absolut inte exponera denne i media.
Senast redigerad av Passepartout 2021-03-01 kl. 05:18.
2021-03-01, 05:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tål att upprepa hur fullmakten ser ut.

https://www.docdroid.net/imJC4cM/vastmanlands-tr-a-7012-20-aktbil-2-sekretess-pdf#page=2

Där har man ett bra upplägg för att mjölka kon tills pengarna tar slut, tvisten ökar farten på uttaget av kapital

MPL kommer överens om ersättning skickar den till Esb som har eftersändning till sin revisor i sitt felaktiga namn se ansökan (läst MPL) som attesterar och och betalar till Binninge, genom sig själv

Hur kan det ens vara möjligt att göra detta.
2021-03-01, 05:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Å andra sidan har Binninge genom detta agerande dragit ner byxorna på sig själv.
---

Antag att Esbjörn verkligen har en lindrig nedsättning av sin kognitiva förmåga (som till och från ger problem). Hur skulle Ebba kunnat veta detta? Jag kan tänka mig hur det låter vid Odalgårdens kaffebord:

- Nu Esbjörn ska vi tvåla till den där nippertippan som lurade dig att skriva på kontraktet.
- Du har i alla fall brutit upp avtalet, inte sant Esbjörn? Ebba är bara tvär och dum som inte fattar det.
- Jag ska hjälpa dig Esbjörn att få tillbaka huset. Allt ska bli bra ska du se.
o.s.v o.s.v fortsatt skitsnack.

Betänk vilken stress och press Esbjörn nu befinner sig i, påtryckningar från de som engagerar sig, förlöjligad av SVT och exponerad stort i media. Hur kan personerna runt honom ens tillåta att han blir exponerad på detta sätt? Varför håller de på så här? Det är i alla fall inte för Esbjörns bästa då han far rätt illa nu.

Att han är under stark press från M-gård, kvinnan han bor hos, som (i sin troligtvis egoistiska godhetsiver) kör mission "rädda Esbjörns ruckel som han inte brytt sig om på trettio år" skapar säkert stor förvirring för honom när han just har sålt det. Att han börjar yra om nedsågning av träd stärker intrycket att han inte är riktigt klar i huvudet, även arrogansen och hånfullheten kan vara ett tecken på kognitiva problem.

Om jag skulle hjälpa en äldre nära släkting som var skör, kognitivt sett, skulle jag som nummer ett absolut inte exponera denne i media.

Även min tanke sen länge,, men tilläggas ska att Esb verkar springa ut och ge sin version nu vilket "företaget i Uppsala ej vet om" troligen ej M-gård heller o varför ska revisorn vara informerad om hans intervju?
Detta lyser genom honom, enligt hans upträdande.
2021-03-01, 05:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Även min tanke sen länge,, men tilläggas ska att Esb verkar springa ut och ge sin version nu vilket "företaget i Uppsala ej vet om" troligen ej M-gård heller o varför ska revisorn vara informerad om hans intervju?
Detta lyser genom honom, enligt hans upträdande.

Det kan ju vara så att media jagar honom för enskilda intervjuer, något M-gård & Co inte räknat med.

När jag kollar på M-gårds Facebook om Odalgården är det mesta bortrensat, men lite finns kvar: änglakristaller, nyttiga bananer och kritik mot M och SD. Hon är själv åttio år och jag uppfattar henne som New Age, vänster och godhetssignalerande; hennes konst är också minst sagt flummig. Problemet, som jag tror, är att hon är så upptagen med att vara en god människa att hon glömmer bort att se till Esbjörns bästa (en vanlig åkomma hos new age/vänster; en sorts godhets-ego-onani).

Är därför inte så säker på att hela karusellen sattes igång av pengabegär från hennes sida, snarare ett automatiskt affektpåslag p.g.a hennes politiska åsikter och personliga agg mot Ebba. Kanske hon tog kontakt med brorsonen och fick vatten på sin kvarn, skrev på Facebook och så var det hela igång.

Många av de som kritiserar Ebba i denna tråd är inte mottagliga för fakta och är på samma sätt som M-gård helt känslostyrda.
Senast redigerad av Passepartout 2021-03-01 kl. 05:56.
2021-03-01, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Min far som är åttio år kommer ihåg det mesta som vi barn gjorde som små.
Men han minns inte vad han åt igår.
Min farbror är 93 och minns precis allt.
Äldre är individer inte ett homogent kollektiv där alla har exakt samma diagnoser - fatta det. Alla blir inte dementa vid 55. En del blir det aldrig, trots att de blir 110 år gamla.
2021-03-01, 06:24
Medlem
Det senaste med att kontraktet skrevs på i månskensljuset av tre kandelabrar verkar ganska mystiskt och stämmer inte riktigt överens med Esbjörns tidigare vittnesmål med polisen. I den versionen skrevs avtalet på vid 15-tiden och samtidigt var det människor där som jobbade med motorsåg. Så både tidpunkten och att det var ljust nog att använda motorsåg gör det lite svårt att köpa historien om månskensljus och kandelabrar. Det är väl inte mörkt vid 15-tiden i augusti?

Det förefaller vara Esbjörns sedvanliga sätt att hitta på en liten lögn för att förstärka en händelse varje gång han återberättar vad som hänt. Esbjörn är säkert en rolig historieberättare i normala sammanhang.

Citat:
Vid ett tillfälle som de båda, XXX och Bolin befann sig i huset, så satt han vid matbordet åt högra sidan. Då märkte han att de körde med motorsågen på norra sidan. Han sa då åt XXX att säga åt dem att bara ta ned det som var torrt eller skadat, om de skulle såga ner något. Då var XXX så finurlig att hon bara öppnade det vänstra fönstret, där hon inte kunde komma åt att prata med dem. Hon tog då upp de där pappren där det stod Sjönära på köpekontraktet, som Bolin sedan skrev på.

Citat:
När Bolin tillfrågas om vilken dag de träffas vid 15-tiden, då även träden sågades ner, så är Bolin osäker. Han menar att det borde stå på köpekontraktet, men han hittar det inte vid förhöret.

Citat:
Det är bara den dagen kontraktet skrevs, som de sågade ner träd.

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=19
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-01 kl. 06:32.
2021-03-01, 06:52
Medlem
Expressens artikel där Esbjörn berättar om tillfället när avtalet skrevs under ger också lite vägledning till det påstådda månskensmörkret när avtalet undertecknades. I artikeln finns en bild där Esbjörn sitter vid det aktuella köksbordet med kandelabern tänd, han berättar exakt till Brännström var han, Ebba och väninnan satt den 20 augusti (enligt polisförhöret vid 15-tiden) när avtalet skrevs på. Han och Ebba satt i varsin ände av matbordet när Ebba, som Esbjörn påstår, pekade i avtalet och sade var han skulle skriva för att han inte såg i månskensmörkret.

På en annan bild ser man att det förutom dessa kandelabrar även hänger en elektrisk taklampa ovanför matbordet som vid Brännströms besök är tänd.

När han berättar hur det gick till när avtalet skrevs under så nämner han ingenting om att det skulle ha varit svårt att läsa avtalet. På en direkt fråga om varför han skrev på svarar han så här:

Citat:
Men varför skrev du på?
Esbjörn är först tyst, men säger efter några sekunder att han inte förstår varför han skrev på kontraktet.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-01 kl. 07:10. Anledning: Glömde länken till Expressens artikel.
2021-03-01, 06:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det senaste med att kontraktet skrevs på i månskensljuset av tre kandelabrar verkar ganska mystiskt och stämmer inte riktigt överens med Esbjörns tidigare vittnesmål med polisen. I den versionen skrevs avtalet på vid 15-tiden och samtidigt var det människor där som jobbade med motorsåg. Så både tidpunkten och att det var ljust nog att använda motorsåg gör det lite svårt att köpa historien om månskensljus och kandelabrar. Det är väl inte mörkt vid 15-tiden i augusti?

Det förefaller vara Esbjörns sedvanliga sätt att hitta på en liten lögn för att förstärka en händelse varje gång han återberättar vad som hänt. Esbjörn är säkert en rolig historieberättare i normala sammanhang.
'

Från intervjun..

Tre fyra träd med diameter på 80 cm dessa borde man med lätthet kunna se på drönarbilden
jag har funderingar på om det då endast stubbar på någon dec har fotograferats.
Har någon verifierat det?
2021-03-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Expressens artikel där Esbjörn berättar om tillfället när avtalet skrevs under ger också lite vägledning till det påstådda månskensmörkret när avtalet undertecknades. I artikeln finns en bild där Esbjörn sitter vid det aktuella köksbordet med kandelabern tänd, han berättar exakt till Brännström var han, Ebba och väninnan satt den 20 augusti (enligt polisförhöret vid 15-tiden).

På en annan bild ser man att det förutom dessa kandelabrar även hänger en elektrisk taklampa ovanför matbordet som vid Brännströms besök är tänd.

När han berättar hur det gick till när avtalet skrevs under så nämner han ingenting om att det skulle ha varit svårt att läsa avtalet. På en direkt fråga om varför han skrev på svarar han så här:

Se,där ja...

Esbjörn slits mellan peddot och vargarna som drar i honom och den verklighet som han faktiskt är medveten om-han skrev under.
2021-03-01, 07:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Urs. Ebba tänker verkligen tvinga sina värnlösa barn att bo i det ruttna huset. Sen ska de tvingas bo på en byggarbetsplats när det hela ska renoveras. Jag tycker en orosanmälan borde upprättas.

Vad är Ebba för vidrig moder?

Om man har pengarna och nån månads förvarning, så är det inga problem att renovera upp ett ruckel till någonting fint och fräscht på kort tid.

Även om man inte skulle hinna med precis allt innan inflytt, så hinner man nog med tillräckligt många rum plus vatten/el/avlopp, så man slipper bo i ett rum som renoveras.

Själv bor vi hela familjen på bottenvåningen och hantverkarna går loss på övervåningen. Det enda vi lider av, är att vi inte magasinerade alla möbler som hör hemma på övervåningen. Blev fullt i garaget, så bilen får stå på uppfarten.
2021-03-01, 07:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Av det jag läst har det framgått att någon ledsagare inte fanns på plats.
Har du någon referens där det framgår att det verkligen gjorde det, så skulle jag gärna ta del av den.

Esbjörn hade någon med sig och när Ebba & co ville veta vem det var, vände Esbjörn på klacken och gick.
2021-03-01, 07:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Se,där ja...

Esbjörn slits mellan peddot och vargarna som drar i honom och den verklighet som han faktiskt är medveten om-han skrev under.

Han skarvar som han vill. Och vad som passar honom vid tillfället
Tre olika senarie nu, ett vid första intervjun i oktober (mins inte var eller om)
I polisens papper står det klart att han var där.
Och i tv4 nyligen så har han en ny version

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in