2021-03-01, 04:05
Medlem
Har varit sjukskriven i 5 år pga problem med kronisk inflammation i matstrupen. Mår så illa vissa dagar att jag inte ens kan gå ur sängen. Hade gett min högra pungkula och resten av kuken bara för att kunna jobba för en pisslön på 12k efter skatt.
Citera
2021-03-01, 07:25
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Vad du ska göra sedan? Slänga din offerkofta är väl det enda tipset jag kan ge dig. Resten måste du komma på själv. Det är ingen som har stulit något från dig. Tvärt om har du troligtvis fått bättre förutsättningar än 90% av världens befolkning för ett trivsamt liv.
Wow här har vi en synsk man som vet vad fakta är genom att känna den i sitt lilla huvud. Slutdiskuterat.

Edit: Btw jag är har mitt på det torra så mig som person, eller min ekonomi behöver du inte alls försöka kommentera, ärthjärna.
Citera
2021-03-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Haha, och så undrar ni varför killen som kör BMWn har dyra kläder och åker på semester. Han jobbar. Man måste börja jobba för att kunna bygga sin framtid. Man pluggar medans man jobbar, man bygger och utvecklar sig själv. Utvecklingen är exponentiell. Från 16000 i månaden till 25000, sen till 40tkr, osv...
Vem fan bryr sig om BMW och dyra kläder förutom statuskåta babbar från ”orten”?

Semester har man 24/7, 365 dagar om året om man lyckats få någon form av bidrag istället för löneslaveri.
Meningen med livet är fritid, arbete är bara ett verktyg för att skapa sig fritid men nu kan man få oändligt med fritid på andras bekostnad tack vare välfärdsstaten.
Citera
2021-03-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Jag förstår att det kan vara svårt för er millenials att förstå men det är alltså så att tidigare generationer har knegat inte bara för sin egna personliga vinning utan även för kollektivet. Tanken är att det som gynnar kollektivet även gynnar dig i det lite längre perspektivet. Därför har ni sedan kunnat få allt serverat under hela livet. Det handlar inte bara om hur mycket en själv kan suga ut på bekostnad av andra. Ju mer du själv bidrar med, ju mer kommer finnas för dig att ta del av vid behov i framtiden.
Tidigare generationer betalade mindre i skatt och hade således råd med en högre levnadsstandard än oss ”millenials”.
Skattetryck genom svensk historia.
Idag gör det ingen skillnad om man arbetar eller ej, arbetaren bor i ett kommunistblock och bidragslyftaren bor i ett kommunistblock, den enda skillnaden är att arbetaren fick låna 3,000,000kr för sin lilla låda medans bidragslyftaren får sin gratis.
Citera
2021-03-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Jag är rejält 35+. Och jag bor naturligtvis inte hemma hos föräldrarna mina om det är det du menar.

Maten betalar jag för men inte för steroiderna. Tvärtom faktiskt. Inte bara mat jag lagar.

Finns så många svenska bodybuilders som valt att inte jobba. Många av dom får ju en viss inkomst genom försäkringskassan eller A-kassan om dom nu jobbat nyligen. Martin Kjellström fick ju sjukpenning. Bodybuilders är oftast värdelösa på att jobba. Det är helt enkelt för att dom inte vill jobba. Jag kände mer seriösa bodybuilders förr. Nuförtiden. Jag anser inte att det är seriöst nuförtiden. Det var bäst på 90-talet. Då var det ju en jävla massa bodybuildingtävlingar i Sverige. Och det var tillåtet med steroider för eget bruk fram till 1999. 1 april 1999 faktiskt. Jag trodde det var ett aprilskämt.
Så vad får du rent konkret ut av att köra kroppsbyggar livet om du krast sätt inte har någon chans att vinna någon större tävling eller tjäna pengar på det?

Jag menar det är ju som att leva som en elitidrottare med 8000 kcal cardio flera dagar i veckan samt hårt träning på det.
Det sliter på kroppen, livet är väldigt fyrkantigt då mat ska planeras, träning som ska genomföras etc.
Är det uppenbart att du fått din fysisk via steroider så är inte de flesta människor speciellt imponerande om det är self validation du sökter från andra människor.
Det är inte ens bra för hälsan så vad har du kvar egentligen?
Intresset för kroppsbygge är det enda jag kan komma på.
Men är det verkligen värt det med tanke på allt annat man går miste om?
Citera
2021-03-01, 09:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Varför skulle man göra det?

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt gräva fram en gammal räkning, men skulle något sådant behov uppstå så räknar jag med att de ligger kvar i internetbanken.

Samma med lönebesked: de finns förstås elektroniskt tillgängliga, i alla fall så länge jag inte får sparken och blir utestängd från min arbetsgivares HR-system. Byter jag jobb så vet jag inte i vilket skede jag skulle vara betjänt av att ha en pärm med gamla utskrivna lönebesked hemma.
Nej räkningar ligger bara kvar på banken i ett år nånting. Men du kanske inte gör några större inköp med fleråriga garantier, så då är det väl lugnt.

Alla kan behöva sina egna lönespecar, förr fick jag dem i kuvert från arbetsgivaren, sen på mail. Det är en smal sak att spara dem. Men arbetsgivare måste spara sådant i tio år så man kan alltid be folk att skriva ut dem.
Citera
2021-03-01, 09:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Han är 90 år och lite senil, förstår sig inte på datorer och intyg, isåfall får väl jag försöka få tag på en intygsblankett först och ta mig in i hans hus på nåt sett. Den nuvarande arbetsgivaren är hans assistent/hemhjälp kan man säga, så hon tar hand om honom. Om den nuvarande arbetsgivaren får reda på att jag befinner mig i den tidigare arbetsgivarens hus så blir det drag i luckan, hon kommer troligtvis prata för honom och säga att han inte kan skriva på ett intyg, lönlöst.
Det är LAG på att arbetsgivare ska skriva arbetsintyg med jobbade timmar.

Det är också lag på att arbetsgivare ska arkivera viktiga papper i tio år, så om de vägrar skriva intyg så måste de åtminstone skriva ut dina lönespecar (lönespecifikation) från nu och ett år bakåt
Citera
2021-03-01, 09:48
Medlem
Novus4212s avatar
Tråkig situation men det måste finnas dokumentation i företaget som konkursförvaltaren kan komma åt om inte i annan form än digitalt som utbetalningar gjorda till TS, inbetalda skatter till SKV för utbetald lön, TS har mottagit betalningar till sitt eget konto, etc.

Det känns som att det finns lite mer till denna historien än vad som kommer fram men hoppas det löser sig.

Sen är det extremt klantigt att kasta lönespecar men det inser säkert TS nu.
Citera
2021-03-01, 10:00
Medlem
Sommarvikingens avatar
Nu har jag pratat med en ombudsman på IF-metall och han säger att konkursförvaltaren har ansvaret att skriva på arbetsgivarintyget, eftersom det blev en konkurs. När jag ringde konkursförvaltaren för några dagar sen så var hon helt ointresserad och sa att hon inte kunde göra nåt som sagt så. Nu får jag ringa till IF-metalls huvudkontor så att dom kan skicka ett arbetsgivarintyg till förvaltaren med en paragraf att det är hennes skyldighet att underteckna.
Citera
2021-03-01, 12:41
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Bättre att ha ett jobb då man får lättare att ha sunda rutiner. Dessutom ser folk inte en som belastning för samhället utan istället någon som bidrar.
Citera
2021-03-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Bättre att ha ett jobb då man får lättare att ha sunda rutiner. Dessutom ser folk inte en som belastning för samhället utan istället någon som bidrar.

Vem bryr sig om vad folk tycker? Speciellt svenskar som ändå bara bryr sig om sig själva? Varför ska man vara solidarisk i ett självcentrerat/egoistiskt samhälle?
Citera
2021-03-01, 15:48
Medlem
Tänkte kolla om någon har svar på detta..:

Jag har nu blivit uppsagd pga att boendet jag jobbat på fick stänga. Sista anställningsdag var igår, 28/2.
Jag har varit medlem i a-kassa 11 månader. Det behövs ju 12 månader för att fylla kraven så förmodligen får jag vara medlem en månad till för att uppfylla det.
Under den tiden verkar det vara möjligt att få grundersättning.
Frågan är om karens dras nu under första månaden som jag förhoppningsvis får grundersättning eller om karens dras när denna månaden har gått.
Jag hoppas inte de drar karens två ggr...

Jag har arbetat fullt hela tiden så jag uppfyller de villkoren.
Senast redigerad av HsEgen 2021-03-01 kl. 16:02. Anledning: Viktigt tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in