2021-02-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Så kan man tolka saken, du kan ha helt rätt. Men det kan också vara så att Esbjörn har svårt att bo i en vanlig bostad och att "pensionatstanten" inte vill eller förmår ta hand om honom längre. Det kan också vara så att han inte längre förmår betala räkningar och sköta saker och ting så att han behöver en god man eller en hjälpsam person med generalfullmakt.

Jag vet inte hur det är. Mycket talar för att han utnyttjas, men saken behöver undersökas bättre för att man ska vara säker. Men det kan heller inte uteslutas att de båda damerna vill hjälpa honom av ren välvilja och utan baktankar. Vi får nog aldrig reda på vilket.

Men oerhört korkat av generalfullmäktige att inte anlita en kunnig advokat.
Enligt Binninge har Esbjörn kallat sig Faktotum på Odalgården. Men han är ju över 80 så det är väl dags att byta ut honom mot någon yngre.
2021-02-28, 22:00
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har som vanligt inte koll på någonting.
Det finns som sagt gott om belägg, och det har presenterats i tråden.

Som sagt, en massa påståenden och mer eller mindre rimliga slutsatser, det har jag sett. Men belägg har jag inte sett. Det finns inga belägg i tråden.
2021-02-28, 22:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hur klarade han av att skriva på avtalet, där i skenet av stearinljus?

Nu vet vi ju i och för sig att det finns elbelysning i huset, för det har Expressen visat på sina bilder inifrån huset tillsammans med Esbjörn där det finns tänd belysning. Det är redan analyserat och fastställt tidigare i tråden. Så även det är ju ett ganska beklämmande klagomål. Huset har såväl belysning som fönster och i augusti är det ljust större delen av dygnets timmar.

Han har som sagt svårt, Esbjörn, för att bestämma sig för varför han ska ha rätt att bryta avtalet. Nu är det alltså för att han inte sett till att tända tillräckligt med lampor i sitt hus, mitt i augusti, när han skulle skriva under avtalet. Stackars Esbjörn. På odalgården är det väldigt ljust och fint har vi sett, det ligger alldeles intill. Varför gick han inte dit och läste avtalet, undrar man.

Han sa i första intervjun: enligt Brännström
Citat:
När jag pratat med Esbjörn är han oklar med var han skrivit på köpekontraktet. Om det skett hos dig eller hemma hos honom vid köksbordet. Han är också oklar med hur ni kommit fram till summan 3,9 miljoner. Spelar han då, menar du?

Och i dag!

"jag kunde knappt läsa vad det stod i månskenet från dom tre ljusen."
2021-02-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då kan hon anlita Juridik Konsulterna i Sverige AB som ombud. De har vassa medarbetare:
http://juridikkonsulterna.se/?page_id=19

Johann Binninge är ju känd vid det här laget.

Sedan har dom Amand* Otterstr*m, utredare, jobbar även på Tuppens krog.
https://www.facebook.com/otterstrom1

Medarbetaren med multikompetens är Sa*uel K*rt, han har även eget. Bygg och juridik i Örebro AB.
https://www.merinfo.se/foretag/Bygg-och-Juridik-i-Örebro-AB-5590582770/2kghl9u-1leum

Juridikkonsulterna nås även via Facebook. Det här inlägget visar deras specialitet:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=980917775687167&id=425635 421215408

Det sista är lite smaklöst faktiskt.....

Kurt är syrianer o driver justa kafeer o bagerier i Örebro - har fikat o handlat där -
dom är justa - juste denne kurt har kanske juridisk examen men inte hittat adekvat
jobb o bygger iställer eller så både han o Amanda lärlingar hos Binnekemasken
eftersom juridikkonsulterna inte kan betala löner (noll personalkostnader så måste
de ha andra jobb vid sidan om för att få in några pengar ö h t
2021-02-28, 22:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det är era lögner ja.

Nej det är Esbjörns lögn i så fall
2021-02-28, 22:12
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Citat:
När jag pratat med Esbjörn är han oklar med var han skrivit på köpekontraktet. Om det skett hos dig eller hemma hos honom vid köksbordet. Han är också oklar med hur ni kommit fram till summan 3,9 miljoner. Spelar han då, menar du?

Och i dag!

Esbjörn ljuger som en borstbindare. Det är väl uppenbart för alla? Han är klar i knoppen och är rätt dålig på att spela dement.
2021-02-28, 22:16
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Du förstår alltså inte skillnaden på ett ogiltigt avtal och att bryta ett avtal? Trots att det omnämnts så många gånger i tråden.

Frågan gällde vid vilka "situationer" det är ok att bryta ett dylikt avtal!?

Eller ska jag tolka ditt senaste inlägg som att du insett att det inte finns några "situationer" där det är ok att bryta ett dylikt avtal?
Du är ju helknäpp Det finns ju ingen anledning att fråga om något som du säger redan står i tråden.

Edit.
Jag ska vara snäll och svara dig. Esbjörn ansåg att han hade rätt att bryta avtalet. Vad han menar med det vet jag inte. Jag håller inte med honom. Jag tänker att han kanske kan få avtalet ogiltigförklarat. Det verkar vara det hans ombud siktar på och förmodligen är det detta som Esbjörn syftar på när han säger "bryta avtalet".

Så intervjun I TV4 stärker bilden av att Esbjörn inte är riktigt klar i huvudet. Han förmår inte hålla isär begreppen.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-02-28 kl. 22:38.
2021-02-28, 22:16
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Och kollar man på inlägget så har han nu ändrat sin version

Och i dag!

Knappt.. alltså kunde han det.

han ljuger som en häst galopperar. han har koll men envis en.
Ja, än är Esbjörn inte uträknad. Ålder går före skönhet och ungdom
2021-02-28, 22:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Avtalsbrott är inte en term som används i lagspråket. Brott är sådant som är belagt med straff (se brottsbalken 1 kap 1 §:
Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet.
Att inte vilja fullgöra ett avtal är inte belagt med straff, alltså är det inte ett brott.

Det är ett brott om du som säljare emottagit hel eller delvis betalning enligt ett avtal, men bryter avtalet, undandrar dig ansvar och inte medger återbetalning av te.x handpenning.
Så ja avtalsbrott är straffbart i brottsbalken, det heter där grovt bedrägeri, då summan är såpass hög som 390.000:- finns fängelse i straffskalan.
2021-02-28, 22:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, än är Esbjörn inte uträknad. Ålder går före skönhet och ungdom

-Ja han har ju brutit avtalet vad e det hon inte förstår kan inte hans ombud informera honom om vad det blir för påföljder då han gör detta???
2021-02-28, 22:23
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det är ett brott om du som säljare emottagit hel eller delvis betalning enligt ett avtal, men bryter avtalet, undandrar dig ansvar och inte medger återbetalning av te.x handpenning.
Så ja avtalsbrott är straffbart i brottsbalken, det heter där grovt bedrägeri, då summan är såpass hög som 390.000:- finns fängelse i straffskalan.

Nu är väl inte rekvisiten för bedrägeri uppfyllda (ännu i varje fall)?

Brottsbalken 9 kap 1 §
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.
2021-02-28, 22:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
-Ja han har ju brutit avtalet vad e det hon inte förstår kan inte hans ombud informera honom om vad det blir för påföljder då han gör detta???
Men Ebba lovade ju honom att han fick ångra sig/bryta avtalet om han ville det. Jag hoppas att hon skrev in det i avtalet också. Annars har hon ljugit honom rätt upp i ansiktet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in