2021-02-28, 19:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
På vilket sätt kan mäklare med gråzon få en Spekulant höja budet? Pistolhot? Hota med att inte släppa ut spekulanten från källaren om de inte lägger bud? Nu är det så att det är marknaden som styr vad marknaden är beredd att betala. Är det flera som vill ha samma fastighet så är det dom som slåss mot varandra, inte pistolhotade av mäklaren att lägga ett ytterligare bud.

Tja, i mitt fall, mäklaren anlitade sin kompis som la motbud och bad säljaren spika igen vindsluckan, så varken jag eller anticimex kom åt att inspektera. Kostade mig över en miljon och en svindyr renovering av vinden.
2021-02-28, 19:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det är ingen ide. Vresrosen har bestämt sig för att juridiken inte spelar någon roll, utan det är fantasier och påhitt som är det viktiga här.

Dvs att om man bara vill bryta ett avtal tillräckligt mycket, samt att man måste ha nått över en viss ålder, så kan man göra lite som man vill.

Det är sorgligt då vår taggige vän faktiskt visade glimtar av riktig klarsyn.
Höll faktiskt med honom flertalet tillfällen, ja ja det är bara acceptera och gå vidare.
2021-02-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Han skrev rakt ut att KD är sprungna ur pingströrelsen och är därför inte kristna.

Helt galet.
Det påvisar ju trovärdigheten i övrigt också..
Noll Koll!!
2021-02-28, 19:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Fastigheten har inte varit ute på öppna marknaden. Att ni vill få det till så är en sak men det är ren och skär lögn, ni får tydligen ljuga hej vilt, faktum kvarstår den har inte legat ute till försäljning.

Vem har påstått att den legat ute till försäljning?
Den har däremot varit till salu lång tid, men utan mäklare inblandad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Förvånande att det tas upp redan på tisdag i tingsrätten. har de någon slags förtur?
Förtur? När kom du in i matchen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tja, i mitt fall, mäklaren anlitade sin kompis som la motbud och bad säljaren spika igen vindsluckan, så varken jag eller anticimex kom åt att inspektera. Kostade mig över en miljon och en svindyr renovering av vinden.
ok då tar jag för givet att den mäklaren har förlorat sin registrering.
2021-02-28, 19:07
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du inser inte att det finns olika typer av brott?
Du tror att det bara finns straffrättsliga brott - men lagen är mer omfattande än brottsbalken.
hur tänkte du att ett skadestånsdanspråk skulle kunna uppstå om inget brott var begånget?
på vilken grund skulle det då utdömas?
Och var kommer då rättsväsende inte i bilden? Varför löser man inte detta via kyrkan eller förskolepedagog?
På vad sätt är vi oense? Jag skrev att detta sköts av rättsstaten som kommer att bestämma att Ebba får fastigheterna.

(Avtalsbrott brukar inte rangeras in under vad som är brottsligt; terminologin är lite haltande. Därav pratet i tråden om skillnad mellan avtalsbrott och brott.)
2021-02-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vem har påstått att den legat ute till försäljning?
Den har däremot varit till salu lång tid, men utan mäklare inblandad.
Det är era lögner ja.
2021-02-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja du har rätt det är pengarna som påverkar alltid pengarna, hur mycket dom än redan fått.
Ännu värre kan det bli trots att dom känner varandra och borde veta bättre.
Det värsta är dom som är både vänner och släktingar dessutom nära släkt vid arvskiften, dom tror allt är värt hur mycket som helst men bara när/om någon annan fått det.
Usch och det finns dom som redan slåss om arvet fast givaren ej är död.

Rent generellt har vi samma erfarenheter när det rör sig om pengar, men inte i detta specifika fall som inte rör någon annan än Esbjörn. Det som diskuteras om hans nära och kära är ren spekulation, och ett ärekränkande som pågår i detta forum och i media om folk vi inget vet något om.

Att inte gardera sig i livet med enkla medel som att anlita mäklare visar på att Ebba "kan själv" saknar omdöme. Jag är faktiskt trött på "naiva" politiker som inte tar ansvar för beslut som har förstört den Sörgårdsidyll vi alla delade när vi växte upp i Sverige.
2021-02-28, 19:10
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Eller att buden inte uppnått den nivå han vill ha?
Varifrån kommer dessa uppgifter om att det varit en sån frenetisk budgivning på hans kåk? Finns de dokumenterade någonstans? Kan det helt enkelt röra sig om fingerade bud? Det kan väl ändå inte, Gud förbjude, röra sig om lejda bulvaner som bearbetat gubben med alltför låga bud för att Ebba sen skulle kunna komma med ett förlösande i gubbens ögon fantastiskt högt bud?
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Försöker förtydliga vad som sker i Ebba-Esbjörn-affären. Ord/begrepp kan hjälpa.

Åldringsrånsdrev (som myntades av annan medlem). Identitetspolitiska generaliseringar används för att styrka sin sak, även om generaliseringen är felaktig. Majoriteten av personangreppen mot Ebba gäller Esbjörns ålder (han är inte medicinskt konstaterat dement). (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Skademedia (som jag skrev om tidigare) är hur medierna jobbar aktivt för att åsamka en person maximal skada av politiska/värdegrundsmässiga skäl. Skademedia drar sig inte för att fulklippa intervjuer (TV4s intervju med Esbjörn är ett praktexempel), förnedrande rubriker, undanhållande av fakta och allmän svartmålning av en persons karaktär. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Vi lägger till ett annat nyord tycker jag nog:

Facebookplanera
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varför tror du det heter "Avtalsbrott"?

Avtalsbrott är inte en term som används i lagspråket. Brott är sådant som är belagt med straff (se brottsbalken 1 kap 1 §:
Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet.
Att inte vilja fullgöra ett avtal är inte belagt med straff, alltså är det inte ett brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in