Inför den kommande råvaruboomen har jag börjat titta efter intressanta objekt. Just nu i sållningsfasen och långt ifrån vettiga analyser och än mer köp ännu men jag hoppas bitar kommer att falla på plats de närmsta veckorna. Jag vill ha en plan klar till diverse utdelningar som trillar in under våren.
Zink tror jag kan bli intressant metall framöver då den används mycket i infrastruktur, fordonsindustri osv. men även börjar bli aktuell i form av batterier. Några stora gruvor har dessutom stängts och nya verkar inte ersätta i tillräckligt hög utsträckning. Dessutom är återvinningen låg så det måste hela tiden till "ny" metall.
Intressanta småspelare finns det inte så många av utan produktionen domineras av några få jättar som glupskt tuggar i sig mindre bolag. Ett av många exempel är när australiensiska South32 bläddrade upp 2.1 miljarder CAD/6.2 CAD per aktie och svalde Arizona Mining med god vinst till dem som ett halvår tidigare handlade aktien för under dollarn.
Ett intressant case är ZincX (ZNX.V, dvs. kanadickbörsen). Helt okej storlek på deposits som man redan borrat en hel del på. JV med Teck/Korea Zinc, kinesiska Tongling NFMG som stor aktieägare och en CEO som osar självförtroende när han berättar om bolaget och deras olika samarbeten.
https://youtu.be/s78WFnAuLbI
Omsättningen är klen så det kan bli lite problematiskt om man ska in med lite större plånbok med det kanske är en risk värd att ta då en första titt pekar åt ganska rejäl felvärdering. Börjar det dra mot uppköp vilket verkar vara CEOs primära plan kan kursen givetvis fladdra iväg både 5x och 10x. Funderar vidare på caset utan att ha handlat ännu.