Citat:
Ursprungligen postat av
Clyo
Nu när Esbjörn kommit in med en värdering för de aktuella fastigheterna är det bara Ebbas värdering som saknas. I avvaktan på hennes värdering från Notar har jag närmare studerat Esbjörns värdeutlåtande från Densia och särskilt de jämförelseobjekt som redovisas i utlåtandet.
Min genomgång av jämförelseobjekten visar att värderaren tillämpat reglerna om närhet till strand på ett inkorrekt sätt. Dessutom har han gjort ett grovt räknefel vid bestämmande av normvärdet för Fjällbo 1:20. Sammantaget dessa fel har, som jag ser det, värderingsobjektets värde underskattats. Sammantaget har Densias värdering sådana brister att den borde göras om för att bli trovärdig, annars passar den bättre i papperskorgen.
1: Det är Binninge som kommit med värdering - Inte Esbjörn.
2: Esbjörn själv har inte klagat på summan för köpet utan andra detaljer typ såga ner träd.
3: Esbjörn har själv vidimerat att han haft "visningar'" på rucklet under 7 års tid typ spekulantregister.
4: Densia:s värdering har friskrivningsklausul att den inte får användas i rättstvist.
5: Du behövde en vecka på dig för att snurra ihop ännu en "värdering".
Då kan du väl ta din värdering och kontakta Binninge direkt, så får du ev framföra dina uträkningar i TR eftersom Densia:s inte får användas, så kan vi spara sidor här eftersom värderingarna nu mer påminner om gamla stryktipset på TV, gardera med 1:a...