2021-02-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle du säga att du är kapabel att sälja ett hus?

Eller behöver du en förmyndare?

(Nej, det finns inga insinuationer här. Bara för att förstå hur snar du är med att omyndigförklara folk)

Jag är inte kapabel att sälja eget hus och lägenhet. Det erkänner jag villigt. Jag kan inte heller bota mig själv när jag blir sjuk, jag går till doktorn. Att tro att man kan själv visar att man inte har respekt för den sakkunskap som en skicklig yrkesman har. Vi såg ju prov på att när Ebba "kan själv", agerade själv mot Esbjörn, fick hon inte till ett köpebrev som slank igenom Lantmäteriets nålsöga.

Jag har sålt flera lägenheter och hus. Varje gång har jag haft mäklare och allt har varit smidigt tills den sista försäljningen med en köpare som skulle ha pengar för fel han hade blivit upplyst om flera gånger i skrift.

Det blev mäklaren som fick ta hand om saken, med jurister på hans försäkringsbolag. Jag blev kontaktad och kunde vara behjälplig med mailkorrespondens. Han avfärdade av försäkringsbolaget, en motpart som han inte vågade sig på att tackla i domstol. Väl värt mäklararvodet som var avdragsgillt när försäljningen skulle deklareras.

Det är idiotiskt att inte ha mäklare när man inget vet om de personer man ska ha affärer med, när det rör sig om miljonbelopp.
2021-02-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Hur tror Ni läget är tisdag EM?

EBT backar ur?

Esbjörn fullföljer sälj?

Det går vidare till huvudförhandling?

Binnikemasken lämnar in ett sjukintyg:
Esbjörn sjukskriven i 2 månader pga stress el dyl.
Ordineras strikt vila i total avskildhet under sjukperioden.
2021-02-28, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Stor eloge att du tagit dig tid och gått igenom denna sörja till värdering! Jag förkastade värderingen när jag läste att det bästa jämförelseobjekt (grannfastighet) förkastades med ursäkt att det var 10 år sedan den såldes...

Nu har ju flera personer spekulerat på det här objektet och Ebba gav det högsta budet. Ett bud som Esbjörn accepterade.

Esbjörn bor inte i huset och är inte tvungen att sälja på grund av flytt eller liknande skäl. Han hade alltså ingen anledning att acceptera ett "skambud".

Esbjörn tyckte själv att han gjorde en bra affär.
2021-02-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej nej nej!
Det går inte att ensidigt säga upp och häva ett köpeavtal som gäller fastigheter enligt JB.
JBs avtal kan endast hävas i samråd med motparten då ett nytt avtal skrivs om hävningen, samt vilka ekonomiska krav parterna ska tillmötesgå såsom återbetalning av handpenning och ersättning till den part som lider skada av att den ena ångrat sig.
Vid bindande avtal enligt JB måste hävande göras så, inte på något annat vis det går inte.

Det är ingen ide. Vresrosen har bestämt sig för att juridiken inte spelar någon roll, utan det är fantasier och påhitt som är det viktiga här.

Dvs att om man bara vill bryta ett avtal tillräckligt mycket, samt att man måste ha nått över en viss ålder, så kan man göra lite som man vill.
2021-02-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nu har ju flera personer spekulerat på det här objektet och Ebba gav det högsta budet. Ett bud som Esbjörn accepterade.

Esbjörn bor inte i huset och är inte tvungen att sälja på grund av flytt eller liknande skäl. Han hade alltså ingen anledning att acceptera ett "skambud".

Esbjörn tyckte själv att han gjorde en bra affär.
Fastigheten har inte varit ute på öppna marknaden. Att ni vill få det till så är en sak men det är ren och skär lögn, ni får tydligen ljuga hej vilt, faktum kvarstår den har inte legat ute till försäljning.
2021-02-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Du missar att enligt JB skall det till vissa formkrav. Ett Facebookinlägg uppfyller inte formkraven.

Formkraven gäller köpebrev. Utan ett korrekt köpebrev med formkraven uppfyllda får man ingen lagfart.

Avtal om en hävning av ett avtal som brister i formkraven, har inga formkrav. Det gäller att balansera på den slaka linan i avtalsrättens fria träskmarker.
2021-02-28, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Fastigheten har inte varit ute på öppna marknaden. Att ni vill få det till så är en sak men det är ren och skär lögn, ni får tydligen ljuga hej vilt, faktum kvarstår den har inte legat ute till försäljning.

"Fastigheten har inte varit ute på öppna marknaden."
Det skrev jag inte. Jag skrev att det fanns flera spekulanter och att Ebba gav det högsta budet.

Ett objekt behöver inte ligga ute på Hemnet eller vad du nu menar med "öppna marknaden" för att det ska finnas flera spekulanter.
2021-02-28, 15:14
Medlem
Citat:
Det skrev jag inte. Jag skrev att det fanns flera spekulanter och att Ebba gav det högsta budet.

Ett objekt behöver inte ligga ute på Hemnet eller vad du nu menar med "öppna marknaden" för att det ska finnas flera spekulanter.

Man kan ju undra om det vart sånt gnäll om Ebba gett 15 miljoner för det.
Eller om man då bara enkelt hade sagt "Nä men vadå, hon erbjöd det och han accepterade" Eller om det hade vart gnäll om överpris då pga avsaknaden av att den vart ute på öppna marknaden...
2021-02-28, 15:14
Medlem
Passepartouts avatar
Försöker förtydliga vad som sker i Ebba-Esbjörn-affären. Ord/begrepp kan hjälpa.

Åldringsrånsdrev (som myntades av annan medlem). Identitetspolitiska generaliseringar används för att styrka sin sak, även om generaliseringen är felaktig. Majoriteten av personangreppen mot Ebba gäller Esbjörns ålder (han är inte medicinskt konstaterat dement). (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Skademedia (som jag skrev om tidigare) är hur medierna jobbar aktivt för att åsamka en person maximal skada av politiska/värdegrundsmässiga skäl. Skademedia drar sig inte för att fulklippa intervjuer (TV4s intervju med Esbjörn är ett praktexempel), förnedrande rubriker, undanhållande av fakta och allmän svartmålning av en persons karaktär. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-02-28, 15:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Borgerliga väljare bryr sig inte eller sympatiserar med EBT.
Att KD sjunker i opinionen har med KD’s oförmåga att hamna rätt politiskt.

Det hjälper knappast att deras partiledare väsnas och skämmer ut sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag tror mycket väl att EB har rätten på sin sida och att den gamle gubbens släktingar jävlas.
Däremot vad folk ser är ju mycket riltogt det du skriver. Som offentlig person kan man ju inre göra vad som helst. Hade jag eller du gjort såhär hade ju alla struntat i vilket liksom..

Det är en enorm skillnad mellan att ha lagligt rätt och att ha etiskt rätt, hon är partiordförande för ett politiskt parti som har den äldre generationens välmående och frihet som ett av sina pelare och att öppet bråka så som hon gör nu går rakt emot vad de förespråkar.

Hon skulle ha försökt lösa detta diplomatiskt så långt det gick och när det väl inte går längre så borde hon ha gett upp, för hon är inte bara en offentlig person hon är den största representanten för sitt parti, hon ska föregå med bästa möjliga exempel och framstå så perfekt som möjligt för att locka till sig väljare som med största sannolikhet nu skräms iväg.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen hon är den bästa reklampelaren för Socialdemokraterna just nu och om hon fälls så lär inte SD ens vara så värst glada över idén av att samarbeta med KD inför nästa valår
2021-02-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det hjälper knappast att deras partiledare väsnas och skämmer ut sig.

Det är en enorm skillnad mellan att ha lagligt rätt och att ha etiskt rätt, hon är partiordförande för ett politiskt parti som har den äldre generationens välmående och frihet som ett av sina pelare och att öppet bråka så som hon gör nu går rakt emot vad de förespråkar.

Hon skulle ha försökt lösa detta diplomatiskt så långt det gick och när det väl inte går längre så borde hon ha gett upp, för hon är inte bara en offentlig person hon är den största representanten för sitt parti, hon ska föregå med bästa möjliga exempel och framstå så perfekt som möjligt för att locka till sig väljare som med största sannolikhet nu skräms iväg.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen hon är den bästa reklampelaren för Socialdemokraterna just nu och om hon fälls så lär inte SD ens vara så värst glada över idén av att samarbeta med KD inför nästa valår

Ja verkligen.

Det är ju extremt etiskt riktigt att tycka att alla som uppnått en viss ålder inte är kapabla att dels ta hand om sig själv, dels fatta egna beslut och dels få sälja sina egna egendomar. Samt att äldre människor också anses mogna nog att stå för dom val dom har gjort. Helt enkelt att bli behandlade som en tänkande vuxen varelse.
Förjävla oetiskt!
2021-02-28, 15:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:

Hur vet du att så är fallet? Kan du redovisa? Jag är övertygad om att det är rent hittepå. Det var endast och allena Ebba som smög sig på gubben likt en tjuvskytt med ljuddämpare på sitt jaktgevär

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in