2021-02-28, 14:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
EBT är en ensamstående mamma lol, inte speciellt kristet om du frågar mig!

Det är precis den typen av argumenation som vi ser från fundamentalister.

En person har inte slaviskt underkastat sig den bokstavliga tolkningen av den heliga skriften, alltså är vederbörande inte religiös.

Då vet vi i alla fall vad du är för avskum.
2021-02-28, 14:45
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebbas utfästelse på Facebook, är det nya avtalet som är gjort i samförstånd.

Det är ett rörigt anbud och accept förhållande som leder till avtal, där Ebbas utfästelse är ett anbud som Esbjörn ger accept. När han sen trilskas och inte vill fullfölja köpet förtydligar han att han verkligen inte vill sälja.

När Esbjörn säger upp avtalet, häver avtalet, accepterar Ebba hävningen offentligt på Facebook när hon skriver att Esbjörn behöver inte sälja om ha verkligen inte vill. Då godkänner hon hävningen och prestationerna ska tillbaka, men då vägrar Ebba ta tillbaka sin handpenning.

Att stämma inför domstol efter en utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja om han inte vill är också ett avtalsbrott.

Det roliga är att varken parterna eller ombuden uppfattat denna avtalsrätt i fastighetsjuridiken.

Du missar att enligt JB skall det till vissa formkrav. Ett Facebookinlägg uppfyller inte formkraven.
2021-02-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Rättsstaten kommer att bestämma att Ebba har bäst rätt till fastigheterna.

Kul att du jämställer avtalsbrott med brott ...
Du inser inte att det finns olika typer av brott?
Du tror att det bara finns straffrättsliga brott - men lagen är mer omfattande än brottsbalken.
hur tänkte du att ett skadestånsdanspråk skulle kunna uppstå om inget brott var begånget?
på vilken grund skulle det då utdömas?
Och var kommer då rättsväsende inte i bilden? Varför löser man inte detta via kyrkan eller förskolepedagog?
Senast redigerad av martinator 2021-02-28 kl. 14:51.
2021-02-28, 14:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Kul att du kallar avtalsbrott för brott ...

Såvitt jag kan se i tråden och eljest har Ebba inte utsatts för något brottsligt.

Eftersom du själv blivit påkommen två gånger senaste dygnet med att vara dåligt påläst så kanske du ska stämma ned tonen lite?

Generellt sett skulle tråden, diskussionen och du tjäna på om du var lite trevligare.

Varför tror du det heter "Avtalsbrott"?

Nej, att du saknar förmågan att se det mesta i denna sak och bara det som passar dig själv, det har du gjort extremt klart. Men dina förnekanden och fantasier förändrar inga faktum i den verkliga världen.

Generellt skulle tråden tjäna på om du läste på lite och slutade fantisera och förneka.

De saker jag nämnde är några av de brott som Ebba utsatts för. Att du väljer att blunda för faktum påverkar inte det.
Medlem
Citat:
Jag tycker dina frågeställningar är relevanta när du poängterar dessa självklarheter som dessa Ebba anhängare diskuterar i absurdum. De följer sin ledares demagogik på Facebook, trots att det som ledaren framför är förtal och smutskastning, som saknar annan relevans än att man ser hur utsatt Esbjörn är, där han inte kan vara trygg i det nya Sverige på ålderns höst.

Denna sak har gjort att jag ifrågasatt var jag själv står politiskt och vilket pris jag vill betala som en borgerlig väljare som har medlemskap i Moderaterna. Att du och jag skulle ha samma syn i en tråd på detta forum, är en annan sak som jag funderar över. Jag blir chockerad över att jag plötsligt har samma värdegrund som Anders Lindberg på Aftonbladet, en skribent jag förr avskytt.

Ebba Busch har verkligen rört om i grytan och det är intressant och se hur övriga politiker ligger lågt och inväntar hur detta ska sluta. Jag gillade verkligen KD som en motvikt till SD i framtida regering, men nu har vi Åkesson som styr över pack, och pack som styr över KD.
Jag vill inte dissa hela KD pga Ebba. Jag skulle aldrig röstat på KD. Men trots att jag är vänster så gillade jag ändå Göran Hägglund för att han hade humor och han var en normal, empatisk människa. Efter hans utträde finns nu bara Ebba, Skyttedal och Adaktusson. Ingen av dem har humor eller empati.
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Hur tror Ni läget är tisdag EM?

EBT backar ur?

Esbjörn fullföljer sälj?

Det går vidare till huvudförhandling?

Har alltid trott att hon inte backar, sedan vände jag ändå lite vid förtalsanmälan. Men efter gårdagens Nyhetsmorgon har jag inga tvivel. Det blir en muntlig förhandling och Ebba är helt säker på att huset kommer bli hennes. Sedan kan hon renovera och få ett fint hem åt sig och sina barn medans pedofilen och sol och vårarna letar nya offer och rättshaveristerna här skriker sig hesa om Covid-19 och budorden. Det rör knappast Ebba i ryggen

Citat:
Ebbas utfästelse på Facebook, är det nya avtalet som är gjort i samförstånd.

Det är ett rörigt anbud och accept förhållande som leder till avtal, där Ebbas utfästelse är ett anbud som Esbjörn ger accept. När han sen trilskas och inte vill fullfölja köpet förtydligar han att han verkligen inte vill sälja.

När Esbjörn säger upp avtalet, häver avtalet, accepterar Ebba hävningen offentligt på Facebook när hon skriver att Esbjörn behöver inte sälja om ha verkligen inte vill. Då godkänner hon hävningen och prestationerna ska tillbaka, men då vägrar Ebba ta tillbaka sin handpenning.

Att stämma inför domstol efter en utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja om han inte vill är också ett avtalsbrott.

Det roliga är att varken parterna eller ombuden uppfattat denna avtalsrätt i fastighetsjuridiken.

Nej det är bara du som förstår det. Vresfittan, trådens egna Perry Mason. Bara för att du upprepar dumheter in i absurdum betyder det inte att du har rätt. Tack och lov.

Trevlig helg på dig!
2021-02-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
EBT är en ensamstående mamma lol, inte speciellt kristet om du frågar mig!

Vad snackar du om? Vad om hennes man har lämnat henne t.ex., hon kan liksom inte tvinga honom att vara med henne.
2021-02-28, 14:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Nu när Esbjörn kommit in med en värdering för de aktuella fastigheterna är det bara Ebbas värdering som saknas.

1) I avvaktan på hennes värdering från Notar har jag närmare studerat Esbjörns värdeutlåtande från Densia och särskilt de jämförelseobjekt som redovisas i utlåtandet.

Min genomgång av jämförelseobjekten visar att värderaren tillämpat reglerna om närhet till strand på ett inkorrekt sätt. Dessutom har han gjort ett grovt räknefel vid bestämmande av normvärdet för Fjällbo 1:20. Sammantaget dessa fel har, som jag ser det, värderingsobjektets värde underskattats.

2) Reglerna för vad som avses med närhet till strand sammanfattas så här.
-Tomtmark för småhus indelas som egen strand (belägenhetsklass 1) om avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är högst 75 m samtidigt som området mellan strandlinjen och byggnadsplatsen inte används för bil-, park- eller gångväg.
-Strandnära (belägenhetsklass 2) indelas tomtmark där avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är högst 75 m utan egen strand.
-Strandnära (belägenhetsklass 3) indelas tomtmark där avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är mer än 75 m men högst 150 m.
-Inte strand eller strandnära (belägenhetsklass 4) indelas tomtmark där byggnadsplatsen är belägen mer än 150 m från strandlinjen.

3) Jämförelseobjekten har värderaren kategoriserat i två grupper dels a) fastigheter med egen strand och dels b) fastigheter utan egen strand.

a) I gruppen fastigheter med egen strand har värderaren listat fastigheterna Fjällbo 1:74, Fjällbo 1:122, Fjällbo 1:20, Funbo-Hovgården 1:14 samt Fjällbo 1:131.

b) I gruppen fastigheter utan egen strand redovisas fastigheterna Marielund 4:99, Marielund 4:91, Marielund 19:2, Marielund 20:3 samt Marielund 4:9.

En närmare titt på fastigheterna i grupp a) som värderaren anser/betraktar ha egen strand och jämfört med vad som redovisas om dessa fastigheter i fastighetsregistret visar att enbart en av dessa i verkligheten har egen strand nämligen Funbo-Hovgården 1:14. Emellertid är denna fastighet belägen i ett värdeområde (380923) som är mindre attraktivt än det värdeområde (380409) som värderingsobjektet är beläget i.
Fjällbo 1:74 har varken strand eller strandnära läge. En enbart ca 50 kvm stor markbit skild från huvudtomten finns nere vid strandlinjen.
Fjällbo 1:122 har ett strandnära läge (belägenhetsklass 2), byggnadsplatsen är belägen mindre än 75 m från strandlinjen, utan egen strand. Fastigheten är uppdelad i två delar med en järnväg mellan dessa.
Fjällbo 1:20 har också ett strandnära läge (belägenhetsklass 2) med byggnadsplatsen belägen mindre än 75 m från strandlinjen, utan egen strand. En bilväg som är allmänt tillgänglig korsar tomten mellan huvudbyggnaden och strandlinjen.
Fjällbo 1:131 har strandnära läge (belägenhetsklass 3) med byggnadsplatsen belägen mellan 75 m - 150 m från strandlinjen.

4) Fastigheterna i grupp b) dvs de fastigheter som enligt värderaren saknar egen strand är alla belägna i det mindre attraktiva värdeområdet 380923, jämfört med värderingsobjektets område 380409, och är därför mindre lämpliga som jämförelseobjekt.

5) Vad gäller normvärdet för Fjällbo 1:20 har värderaren felaktigt beräknat detta värde till 8 500 000 kr. Köpeskillingen var 8 400 000 kr när denna fastighet bytte ägare 2015. Med ledning av uppräkningen i procent för Fjällbo 1:122, som i juni 2015 såldes för 7 000 000 kr, torde det rätta normvärdet för Fjällbo 1:20 vara knappt 10 200 000 kr (8 400 000 x 1,21).

Sammantaget har Densias värdering sådana brister att den borde göras om för att bli trovärdig, annars passar den bättre i papperskorgen.

Densia har tydligen vid tidigare tillfälle haft problem med vissa mätregler.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/densia-familjen-har-inte-lidit-skada-av-felet

Faktum är att med Esbjörns värdering, om man nu sätter någon tilltro till den i denna tvist då värderaren själv gjort klart att värderingen inte är tillförlitlig, så behövs inte någon mer värdering, allra minst Ebbas. Ty, denna värdering visar att det inte föreligger något "uppenbart missförhållande" avseende köpeskillingen.

Ännu en gång har Binninge serverat ett bevis emot sig själv, på ett silverfat, till Ebba och hennes ombud.

2021-02-28, 14:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Esbjörn har begär till sin nästas hus.
Matz har begär till sin nästas hus.
Majkgård har begär till sin nästas hus.
MPL har begär till sin nästas hus.
Binninge har begär till sin nästas hus.

Bara det att Ebba äger det huset.
Vad gud och konungen stadfäst i lag ska väl gälla?
Det är väl ändå Ebba som är kristen eller kanske var kristen nu då när hon så flagrant brutit mot det nionde gudsbudet Du skall inte ha begär till din nästas hus. Det är så uppenbart och hur i h-e hon ska kunna vara kvar som KDs ledare efter detta är ju helt obegripligt utan att det är något som hela partiorganisationen också i stor vånda får tugga i sig och svälja inför Gud i stor förtret....?! Ja iofs om inte även de då ger tusan i trosbekännelsen hädanefter
2021-02-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Nu när Esbjörn kommit in med en värdering för de aktuella fastigheterna är det bara Ebbas värdering som saknas.

1) I avvaktan på hennes värdering från Notar har jag närmare studerat Esbjörns värdeutlåtande från Densia och särskilt de jämförelseobjekt som redovisas i utlåtandet.

Min genomgång av jämförelseobjekten visar att värderaren tillämpat reglerna om närhet till strand på ett inkorrekt sätt. Dessutom har han gjort ett grovt räknefel vid bestämmande av normvärdet för Fjällbo 1:20. Sammantaget dessa fel har, som jag ser det, värderingsobjektets värde underskattats.

2) Reglerna för vad som avses med närhet till strand sammanfattas så här.
-Tomtmark för småhus indelas som egen strand (belägenhetsklass 1) om avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är högst 75 m samtidigt som området mellan strandlinjen och byggnadsplatsen inte används för bil-, park- eller gångväg.
-Strandnära (belägenhetsklass 2) indelas tomtmark där avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är högst 75 m utan egen strand.
-Strandnära (belägenhetsklass 3) indelas tomtmark där avståndet mellan byggnadsplatsen och strandlinjen är mer än 75 m men högst 150 m.
-Inte strand eller strandnära (belägenhetsklass 4) indelas tomtmark där byggnadsplatsen är belägen mer än 150 m från strandlinjen.

3) Jämförelseobjekten har värderaren kategoriserat i två grupper dels a) fastigheter med egen strand och dels b) fastigheter utan egen strand.

a) I gruppen fastigheter med egen strand har värderaren listat fastigheterna Fjällbo 1:74, Fjällbo 1:122, Fjällbo 1:20, Funbo-Hovgården 1:14 samt Fjällbo 1:131.

b) I gruppen fastigheter utan egen strand redovisas fastigheterna Marielund 4:99, Marielund 4:91, Marielund 19:2, Marielund 20:3 samt Marielund 4:9.

En närmare titt på fastigheterna i grupp a) som värderaren anser/betraktar ha egen strand och jämfört med vad som redovisas om dessa fastigheter i fastighetsregistret visar att enbart en av dessa i verkligheten har egen strand nämligen Funbo-Hovgården 1:14. Emellertid är denna fastighet belägen i ett värdeområde (380923) som är mindre attraktivt än det värdeområde (380409) som värderingsobjektet är beläget i.
Fjällbo 1:74 har varken strand eller strandnära läge. En enbart ca 50 kvm stor markbit skild från huvudtomten finns nere vid strandlinjen.
Fjällbo 1:122 har ett strandnära läge (belägenhetsklass 2), byggnadsplatsen är belägen mindre än 75 m från strandlinjen, utan egen strand. Fastigheten är uppdelad i två delar med en järnväg mellan dessa.
Fjällbo 1:20 har också ett strandnära läge (belägenhetsklass 2) med byggnadsplatsen belägen mindre än 75 m från strandlinjen, utan egen strand. En bilväg som är allmänt tillgänglig korsar tomten mellan huvudbyggnaden och strandlinjen.
Fjällbo 1:131 har strandnära läge (belägenhetsklass 3) med byggnadsplatsen belägen mellan 75 m - 150 m från strandlinjen.

4) Fastigheterna i grupp b) dvs de fastigheter som enligt värderaren saknar egen strand är alla belägna i det mindre attraktiva värdeområdet 380923, jämfört med värderingsobjektets område 380409, och är därför mindre lämpliga som jämförelseobjekt.

5) Vad gäller normvärdet för Fjällbo 1:20 har värderaren felaktigt beräknat detta värde till 8 500 000 kr. Köpeskillingen var 8 400 000 kr när denna fastighet bytte ägare 2015. Med ledning av uppräkningen i procent för Fjällbo 1:122, som i juni 2015 såldes för 7 000 000 kr, torde det rätta normvärdet för Fjällbo 1:20 vara knappt 10 200 000 kr (8 400 000 x 1,21).

Sammantaget har Densias värdering sådana brister att den borde göras om för att bli trovärdig, annars passar den bättre i papperskorgen.

Densia har tydligen vid tidigare tillfälle haft problem med vissa mätregler.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/densia-familjen-har-inte-lidit-skada-av-felet
Stor eloge att du tagit dig tid och gått igenom denna sörja till värdering! Jag förkastade värderingen när jag läste att det bästa jämförelseobjekt (grannfastighet) förkastades med ursäkt att det var 10 år sedan den såldes...
2021-02-28, 14:56
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Hur tror Ni läget är tisdag EM?

EBT backar ur?

Esbjörn fullföljer sälj?

Det går vidare till huvudförhandling?

Vad gissar Ni?
2021-02-28, 14:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är väl ändå Ebba som är kristen eller kanske var kristen nu då när hon så flagrant brutit mot det nionde gudsbudet Du skall inte ha begär till din nästas hus. Det är så uppenbart och hur i h-e hon ska kunna vara kvar som KDs ledare efter detta är ju helt obegripligt utan att det är något som hela partiorganisationen också i stor vånda får tugga i sig och svälja inför Gud i stor förtret....?! Ja iofs om inte även de då ger tusan i trosbekännelsen hädanefter
Ja köpa en fastighet är en stor synd 🤡
Troll

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in