2021-02-28, 12:49
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Må dä. Verkar ändå omständigt att ta till samtal under höst/vinter och sedan terapi en gång i veckan för att uppnå detta, alltså bekräftelsen och att hon försökte lämna SD.

I samtliga förhör som jag lyssnat på framgår det också att LWs mående under våren -18 gick mot det bättre.
Dels eftersom hon började kunna använda sina ben efter skadan. Dels för att —- ja, kanske terapin gjorde sitt. Det tror jag.

Eller för att HD äntligen begärde skilsmässa och flyttade och LW var övertygad om att SD skulle vilja ha henne. Hon trodde att hon hade vunnit..
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-28 kl. 13:05.
Citera
2021-02-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fetade. Med din logik så har åklagaren gjort ett jäkla övertramp då i och med åtal och yrkanden mord?

För där kan vi snacka om att samma samhälle som stiftar lagarna du håller så hårt i då pekar ut en mördare?

Läs gärna minst stämningsansökan innan du svarar.
Åklagare i detta mål har, offentligt och in på bara huden, fått reda på att åtalet inte nådde verkshöjd för en fällande dom.
Om domen i HR inte går åkl:s väg där heller och de inte får pt i HD, då lär åkl knappast därefter utpeka SD som mördare.
Eller tror du det?
Citera
2021-02-28, 13:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eller för att HD äntligen begärde skilsmässa och flyttade och LW var övertygad om att SD skulle vilja ha henne.

Eller för att LW äntligen skulle vara stark nog för att kunna säga nej till SD?

Jag tror nämligen på riktigt att LW var intresserad av JH. På riktigt.

Jag tror att LW mådde bättre för att hon började se ljusare på framtiden, en framtid utan SD.
Jag tror att hon insåg att de inte var bra för varann, och jag tror att hon nu också började kunna se ett liv utan honom. Inte bara inse rent intellektuellt att hon borde/måste lämna deras destruktiva förhållande, utan att hon även emotionellt började bli redo för att gå vidare utan honom.
Jag tror att hon ville avsluta deras relation på ett bra sätt - de skulle ju vara ”grannar” även fortsättningsvis, och måste kunna ha en relativt normal relation som sådana.
Jag tror att LW var väldigt uppfylld av att resa iväg med JH och resten av Norge-gänget.
Jag tror att hon under den resan kunde ha haft många givande samtal med MÖS, men det får vi aldrig veta.

Detta tror jag, men det är väldigt tydligt att du inte alls håller med mej.
Citera
2021-02-28, 13:28
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Eller för att LW äntligen skulle vara stark nog för att kunna säga nej till SD?

Jag tror nämligen på riktigt att LW var intresserad av JH. På riktigt.

Jag tror att LW mådde bättre för att hon började se ljusare på framtiden, en framtid utan SD.
Jag tror att hon insåg att de inte var bra för varann, och jag tror att hon nu också började kunna se ett liv utan honom. Inte bara inse rent intellektuellt att hon borde/måste lämna deras destruktiva förhållande, utan att hon även emotionellt började bli redo för att gå vidare utan honom.
Jag tror att hon ville avsluta deras relation på ett bra sätt - de skulle ju vara ”grannar” även fortsättningsvis, och måste kunna ha en relativt normal relation som sådana.
Jag tror att LW var väldigt uppfylld av att resa iväg med JH och resten av Norge-gänget.
Jag tror att hon under den resan kunde ha haft många givande samtal med MÖS, men det får vi aldrig veta.

Detta tror jag, men det är väldigt tydligt att du inte alls håller med mej.

Hon skrev till en vän att även om det inte skulle bli något med Beholder så trodde hon att hon och hans vän RN skulle hålla kontakten för att hon tyckte väldigt mycket om honom. Hon verkade beundra honom för att det var han som planerat norgeresan. Jag tror att han var hennes nästa objekt.

Jag vet inte att jag sett att hon någonsin skrivit att hon älskade någon av männen runt henne. Det verkar ha varit viktigare vad de hade för status. Hon skrev till Jenny (?) att hon och Beholder hade ganska hög status tillsammans i GC-världen. Hon tyckte att SD hade allt det hon ville ha hos en man. Status i GC-världen, tjänade bra, hus, bil, utlandsresor, kajaker, dyra cycklar...?
Citera
2021-02-28, 13:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Hon skrev till en vän att även om det inte skulle bli något med Beholder så trodde hon att hon och hans vän RN skulle hålla kontakten för att hon tyckte väldigt mycket om honom. Hon verkade beundra honom för att det var han som planerat norgeresan. Jag tror att han var hennes nästa objekt.

Jag vet inte att jag sett att hon någonsin skrivit att hon älskade någon av männen runt henne. Det verkar ha varit viktigare vad de hade för status. Hon skrev till Jenny (?) att hon och Beholder hade ganska hög status tillsammans i GC-världen. Hon tyckte att SD hade allt det hon ville ha hos en man. Status i GC-världen, tjänade bra, hus, bil, utlandsresor, kajaker, dyra cycklar...?

Inte vet jag vad som skulle ha hänt.
Men om LW nu riktade intresset mot RN så var det likväl bort från SD.
Citera
2021-02-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Åklagare i detta mål har, offentligt och in på bara huden, fått reda på att åtalet inte nådde verkshöjd för en fällande dom.
Om domen i HR inte går åkl:s väg där heller och de inte får pt i HD, då lär åkl knappast därefter utpeka SD som mördare.
Eller tror du det?

Min poäng var ju att om staten pekat ut honom som mördare och med draghjälp av offentlighetsprincipen fått mångas blickar på hans person så står det vem som helst fritt här att peka ut honom som mördare. Då staten, ditt rättesnöre alltså, redan gjort det inledningsvis.

Se bara på Skandiamannen. Inte dömd men utpekad av staten. Ja det finns kritik och senast i dagarna här så har det debatterats att utredningen ska tas upp igen.

Det här mordet kommer vara polisiärt uppklarat om han frias i HD. Jag har ingen aning om hur det kommer gå i hovrätten. Däremot så har jag en aning om vartåt det lutar i o m tingsrättens bedömning av bevisen och det är bl.a. därför jag engagerade mig i december för att få lite rätsida på vissa tekniska detaljer de missat.
Citera
2021-02-28, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Lena intresse nu var J*immy, även om han verkade måttligt intresserad av en relation. RN var väl inte aktuell igen?
Hon var definitivt mer stabil, mådde bättre och på väg...Hon går hos en terapeut, R*ger (alltså inte RN )

A 168/3307 ff
Messenger med SJ, 21februari - 18:

Lena Wesström
gårdagens skräll: Hon lämnade in skilsmässopapper i måndags
21 feb 2018 16:14

Lena Wesström
Han sa det i förbigående sent igår kväll

Lena Wesström
jag tror'! när jag ser'!
21 feb 2018 16:15

Lena Wesström
men ändå

Lena Wesström
en synlig spricka i deras fasad

Lena Wesström
och jag kan inte annat än skadeglädjas

Lena Wesström
jag har inte ens gjort det

Lena Wesström
spelar ingen roll om jag varit inblandad eller ej

Lena Wesström
det är de som inte hållit ihop sitt äktenskap. de har tjänat ihop till det här båda två, helt själva
21 feb 2018 16:16

SJ
Ja så är det.
21 feb 2018 16:54

SJ
Vad gör ett sånt besked med dig?
Blir det så att tankar om gemensam framtid för er vaknar igen?
21 feb 2018 17:06

Lena Wesström
Nä. Faktiskt inte
21 feb 2018 20:40

SJ
Har det känts bra med den fortsatta terapin?
21 feb 2018 21 :44

22 feb 2018 07:07
Lena Wesström
Ja, den är helt rätt
21 feb 2018 23:20

Lena Wesström
R*oger har ju följt mig på nära håll i snart ett år redan. Vi konstaterade förunderligt nog just I tisdags
förmiddag (några timmar innan S berättade) att jag VERKLIGEN kommit långt. Inte "klar". Men på
väg. Att det börjar bli allt stabilare koppling mellan hjärna och känslor, att jag alltmer börjar klara av
att hålla undan för det som bryter ned. Att hans grepp om mig minskat brutalt.

Det finns kvar att jobba med. Vi har fortfarande tät kontakt, ses ibland, HÄNDER att vi är intima, men
det ÄR inte mycket.

Lena Wesström
Min största utmaning nu ÄR inte längre att inte dras till honom - den om den finns, faran är inte över,
och jag KAN såklart bli en tuff utmaning igen
22 feb 2018 07:08

Lena Wesström
Störst är ändå min egen kamp med hämndbegäret
22 feb 2018 07:09

Lena Wesström
Att han ska få igen

Lena Wesström
Hon med

Lena Wesström
Som om det skulle ge mig upprättelse och något tillbaka
22 feb 2018 07:10

Lena Wesström
(ser du är här nu, varm)

Lena Wesström
💖

SJ
Läser

Lena Wesström
Men när han gått i tisdags, då kände jag mig bara lugn
22 feb 2018 07:11

Lena Wesström
Med ett lättat leende när jag la mig

SJ
👍💖

Lena Wesström
Vi har tjafsat ASMYCKET I chatt sen dess. Jag har varit FRUKTANSVÄRT hård
22 feb 2018 07:12

Lena Wesström
Grymt elak

Lena Wesström
Och det var varit SÅ SKÖNT

SJ
Kan förstå det.

SJ
Det kanske har sin tid.

Lena Wesström
Det kanske räcker så. Hoppas det. Att det stannar vid att jag vräker ur mig all min besvikelse, allt hat
direkt mot honom

22 feb 2018 07:13

Lena Wesström
Att det Inte nånsin blir det öppna inferno jag varit rädd för att inte klara av att undvika

Lena Wesström
Det kanske har "ordnat sig" ändå, "jämnat ut sig", "blivit som det ska"
22 feb 2018 07:15

Lena Wesström
Det var nämligen utan min medverkan hon fattade sitt beslut

Lena Wesström
Såklart är det på grund av det jag var med och gjorde

SJ
Ja, för sen - känslan att kunna gå därifrån med högt huvud och snuva honom på infernot, som
förmodligen bara ger honom näring.
22 feb 2018 07:16

Lena Wesström
MEN, det är DE TVÅ som inte tagit hand om sitt äktenskap, som inte har den grund de behöver

SJ
Ja, så är det såklart.

Lena Wesström
Och ja, det ÄR inte ens bara hans fel. Det är även hon. Jag är ju partisk, med STORT egenintresse,
men de får faktiskt nu vad de betalat för
22 feb 2018 07:18"
Citera
2021-02-28, 15:07
Medlem
Citat:
Min poäng var ju att om staten pekat ut honom som mördare och med draghjälp av offentlighetsprincipen fått mångas blickar på hans person så står det vem som helst fritt här att peka ut honom som mördare. Då staten, ditt rättesnöre alltså, redan gjort det inledningsvis.

Se bara på Skandiamannen. Inte dömd men utpekad av staten. Ja det finns kritik och senast i dagarna här så har det debatterats att utredningen ska tas upp igen.

Det här mordet kommer vara polisiärt uppklarat om han frias i HD. Jag har ingen aning om hur det kommer gå i hovrätten. Däremot så har jag en aning om vartåt det lutar i o m tingsrättens bedömning av bevisen och det är bl.a. därför jag engagerade mig i december för att få lite rätsida på vissa tekniska detaljer de missat.
Advokatyr, Avel.

Du är väl medveten om att staten, genom folket, genom åkl, har ett uppdrag att låta domstol pröva om nån mordmisstänkt kan fällas eller ej. Tror inte åkl på framgång må h*n inte väcka åtal.

Vill du som privatperson här på Flashback och annorstädes, efter friande dom/-ar, fortsätta att benämna SD som mördare, så står det dig naturligtvis fritt.
Men det vore osnyggt.
Tycker jag.
Citera
2021-02-28, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag är osäker på hur vårt rättssystem fungerar, men jag uppfattar det som att SD kan fortsätta att vara misstänkt för mordet, trots friande dom i HR.

Högsta domstolen har som främsta uppgift att skapa prejudikat.

Varje år överklagas ca 5000 fall och av dessa tas enbart 100 upp för bedömning. Då handlar det i första hand om att ta ställning till om det har varit oklart hur TR/HR har tolkat lagar och regler.

HD kan alltså tillämpa de lagar som finns och tydliggöra innehåll på lagarna och reglerna och därigenom skapa prejudikat.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-hogsta-domstolen/om-oss/roll-och-uppgift/

Om HR nu skulle antingen fria eller döma SD, då borde det skäl till att någon överklagar domen till HD, antingen åklagaren eller försvaret (SD), måste orsken till överklagan handla om att man anser att det handlar om en feltolkning av lagar/regler, inte själv skuldfrågan.

Jag tänker att om det saknas tillräckligt med bevisning för att få en tillräckligt robust indiciekedja och frias, eller att SD fälls på en tunn men för HR tillräckligt stark bevisning, är detta inte skäl till att överklaga till HD?
Citera
2021-02-28, 15:24
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Hon hade Beholder samtidigt som SD och TT. Inget tyder på att hon var på väg bort från SD. Hon räknade dagarna tills hans skilsmässa skulle gå igenom. Antagligen var hon säker på att han skulle välja henne då. Men USA-resan var ett stort hot. Tänk om HD tog tillbaka honom?
Citera
2021-02-28, 15:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lena intresse nu var J*immy, även om han verkade måttligt intresserad av en relation. RN var väl inte aktuell igen?
Hon var definitivt mer stabil, mådde bättre och på väg...Hon går hos en terapeut, R*ger (alltså inte RN )

A 168/3307 ff
Messenger med SJ, 21februari - 18:

Lena Wesström
gårdagens skräll: Hon lämnade in skilsmässopapper i måndags

Lena Wesström
Han sa det i förbigående sent igår kväll

Lena Wesström
jag tror'! när jag ser'!

Lena Wesström
men ändå

Lena Wesström
en synlig spricka i deras fasad

Lena Wesström
och jag kan inte annat än skadeglädjas

Lena Wesström
jag har inte ens gjort det

Lena Wesström
spelar ingen roll om jag varit inblandad eller ej

Lena Wesström
det är de som inte hållit ihop sitt äktenskap. de har tjänat ihop till det här båda två, helt själva
21 feb 2018 16:16

SJ
Ja så är det.
21 feb 2018 16:54

SJ
Vad gör ett sånt besked med dig?
Blir det så att tankar om gemensam framtid för er vaknar igen?
21 feb 2018 17:06

Lena Wesström
Nä. Faktiskt inte
21 feb 2018 20:40

SJ
Har det känts bra med den fortsatta terapin?
21 feb 2018 21 :44

22 feb 2018 07:07
Lena Wesström
Ja, den är helt rätt
21 feb 2018 23:20

Lena Wesström
R*oger har ju följt mig på nära håll i snart ett år redan. Vi konstaterade förunderligt nog just I tisdags
förmiddag (några timmar innan S berättade) att jag VERKLIGEN kommit långt. Inte "klar". Men på
väg. Att det börjar bli allt stabilare koppling mellan hjärna och känslor, att jag alltmer börjar klara av
att hålla undan för det som bryter ned. Att hans grepp om mig minskat brutalt.

Det finns kvar att jobba med. Vi har fortfarande tät kontakt, ses ibland, HÄNDER att vi är intima, men
det ÄR inte mycket.

Lena Wesström
Min största utmaning nu ÄR inte längre att inte dras till honom - den om den finns, faran är inte över,
och jag KAN såklart bli en tuff utmaning igen
22 feb 2018 07:08

Lena Wesström
Störst är ändå min egen kamp med hämndbegäret

Lena Wesström
Att han ska få igen

Lena Wesström
Hon med

Lena Wesström
Som om det skulle ge mig upprättelse och något tillbaka

Lena Wesström
(ser du är här nu, varm)

Lena Wesström
💖

SJ
Läser

Lena Wesström
Men när han gått i tisdags, då kände jag mig bara lugn

Lena Wesström
Med ett lättat leende när jag la mig

SJ
👍💖

Lena Wesström
Vi har tjafsat ASMYCKET I chatt sen dess. Jag har varit FRUKTANSVÄRT hård

Lena Wesström
Grymt elak

Lena Wesström
Och det var varit SÅ SKÖNT

SJ
Kan förstå det.

SJ
Det kanske har sin tid.

Lena Wesström
Det kanske räcker så. Hoppas det. Att det stannar vid att jag vräker ur mig all min besvikelse, allt hat
direkt mot honom

Lena Wesström
Att det Inte nånsin blir det öppna inferno jag varit rädd för att inte klara av att undvika

Lena Wesström
Det kanske har "ordnat sig" ändå, "jämnat ut sig", "blivit som det ska"

Lena Wesström
Det var nämligen utan min medverkan hon fattade sitt beslut

Lena Wesström
Såklart är det på grund av det jag var med och gjorde

SJ
Ja, för sen - känslan att kunna gå därifrån med högt huvud och snuva honom på infernot, som
förmodligen bara ger honom näring.

Lena Wesström
MEN, det är DE TVÅ som inte tagit hand om sitt äktenskap, som inte har den grund de behöver

SJ
Ja, så är det såklart.

Lena Wesström
Och ja, det ÄR inte ens bara hans fel. Det är även hon. Jag är ju partisk, med STORT egenintresse,
men de får faktiskt nu vad de betalat för
22 feb 2018 07:18"

Citat:
RN var väl inte aktuell igen?

Vadå igen?

Terapin har inte lärt henne att ta ansvar för vad hon gjort. Hon skyller fortfarande ifrån sig. Hon visar ingen skuld eller ånger.

Jag kommer inte längre ihåg vem SJ är. Om det är en av hennes kavaljerer så skriver hon givetvis vad han vill höra.

Man kan inte gå efter vad hon säger/skriver. Man måste gå efter vad hon gör. Annars blir man lurad. Precis som hon blev av SD. Han kanske sa att han ville leva med henne men hans handlingar visade att det inte var sant.

Jag tycker att det borde ingå i en pastorsutbildning hur man undviker att bli manipulerad och medberoende.
Citera
2021-02-28, 15:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Vadå igen?

Terapin har inte lärt henne att ta ansvar för vad hon gjort. Hon skyller fortfarande ifrån sig. Hon visar ingen skuld eller ånger.

Jag kommer inte längre ihåg vem SJ är. Om det är en av hennes kavaljerer så skriver hon givetvis vad han vill höra.

Man kan inte gå efter vad hon säger/skriver. Man måste gå efter vad hon gör. Annars blir man lurad. Precis som hon blev av SD. Han kanske sa att han ville leva med henne men hans handlingar visade att det inte var sant.

Jag tycker att det borde ingå i en pastorsutbildning hur man undviker att bli manipulerad och medberoende.

Hon går i terapi för att få rätsida på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in