2021-02-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror också att Lena ville göra ett bra avslut, men kanske inte i vänskaplig ton. Snarare förklara och få ur sig sin bitterhet, men att hon nu bestämt sig för att gå vidare i livet. Starten på det nya livet skulle bli norgeresan.

Hon måste ha övertygat SD ganska bra att det var slut en gång för alla - och han förstod att hon var på väg bort för alltid. Tror ändå att SD nånstans gillade allt tjafs kvinnorna emellan, det fick honom att växa. Hans ego smordes. Han var åtrådd!

Detta gjorde honom rasande att hon ville göra slut för gott, för det fick inte ske. Han ville fortsätta att ha det som tidigare!
Så han dödade henne för han kunde inte ta det .
Plus en massa geotjafs, för Lena hade avslöjat SDs (och HDs) fuskande. Kanske mer än så? Det förekom också oegentligheter med en oförklarlig ebb i klubbkassan, som SD åtminstone under en period var ansvarig för. .. och det skulle betyda att paret D blev avklädda på bara skinnet, om det kom ut.

Kanske någon annnan här i tråden vet mer om den saken? Det är inte helt oviktigt i sammanhanget.

Vi verkar vara flera som tror att LW ville få till ett bra avslut men att SD inte tålde den vändningen det tog på slutet. Tragiskt är bara förnamnet. Min teori har ju varit svartsjuka, kränkthet och det tror jag är ett par av ingredienserna. En dryg månad kvar nu, får göra som Depardieu och hala in skumpan i kylen?
Citera
2021-02-28, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Lundby (bland villorna) är det, som jag tror, många som bor kvar länge. Någon som kan lista ut hur länge resp familj haft sina hus (SOA och An St:s föräldrar)?

Kanske har HD och denna kvinna An St varit skolkamrater (kanske tom klasskompisar)? Lundbyskolan har årskurs 1-6).

HD är ett par år äldre, 46 år.
Men visst, de kan ha gått i samma skola då det begav sig om föräldrarna bodde där redan då.
Citera
2021-02-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är saker jag också har reagerat starkt på. "De har ingenting på SD".... Ett sånt språkbruk använder sig kriminella av.
(Eller när SD i ett mycket tidigt skede säger:"De kommer aldrig lösa mordet". HUR kan han veta något om det?)
Det är självklart att SD måste ha hört samtalet mellan väninnorna irl för att vara så snabb med sitt sms. TB har nog känt sig väldigt illa till mods, för det var inte det enda hon reagerade över. Märker man när man läser hennes vittnesmål.
Grannen Judit är också en pärla med sin klarsynthet.

Det var sjukt idiotiskt av SD att uttala att de aldrig kommer att lösa mordet. Han måste ha varit omtöcknad efter gärningen. Man kunde ha fattat vad han sade om han hade anlitat ett proffs till brottet, någon som hade rätt profession liksom. Men det sägs att alla mord lämnar spår.
Citera
2021-02-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Lundby (bland villorna) är det, som jag tror, många som bor kvar länge. Någon som kan lista ut hur länge resp familj haft sina hus (SOA och An St:s föräldrar)?

Kanske har HD och denna kvinna An St varit skolkamrater (kanske tom klasskompisar)? Lundbyskolan har årskurs 1-6).

Tolkar man vissa uppgifter rätt så har hon bott 50 meter från SOA/BA i 6 1/2 år. I eget boende då alltså.
Senast redigerad av Avel 2021-02-28 kl. 10:39.
Citera
2021-02-28, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jo men de här två "tonåringarna" skickade bilder mellan varandra på allt de gjorde, som en mani men jag tror också att de hade ett bildspråk sinsemellan. Bara de båda visste betydelsen.

Jag är inne på att SD som agerade allt mer stressat mot HD och barnen under den sista tiden men verkade läskigt samlad mot Lena, var ute i ärende om att lugna henne, fresta henne för att kunna "få till" sin plan. Han hade bestämt sig, lockade henne och hon nappade direkt.

Hon var på inget sätt "avgiftad".
Citera
2021-02-28, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Visst är det så. Vidare så är en aspekt av och syfte med triangulation att skapa fientlighet, rädsla och osämja mellan "Betty och Lindsey".
Särskilt i fall där "Betty och Lindsey" inte umgås med sin "Sara" alla tre tillsammans.

Det ger "Sara" tillfällen att utmåla sina "Betty och Lindsey" som galna, jobbiga och rent av farliga framför den andra. Dessutom älskar "Sara" att skapa och elda på ett hat och en konkurrens mellan "Betty och Lindsey". Inte sällan genom att påstå att "Lindsey/ Betty sa till mig att du..." , "Lindsey/ Betty är bättre än du på att...". Varvat med värme och försäkringar att "jag gillar ju dig mest!"

Vi ser tecken på både gällande HD och LW.

HD beskriver vid ett eller flera tillfällen en viss rädsla för LW och vad hon kan tänkas ta sig till.

Hon uttrycker öppet ett hat mot LW till sin chef (hoppas hon är död).

LW å sin sida har som det verkar matats med beskrivningar av en svårt psykiskt sjuk fru som nog aldrig blir frisk igen "men som jag inte kan lämna i detta tillstånd, ädel och ansvarsfull som jag är"

"Sara" är för övrigt i regel mån om att "Betty och Lindsey" inte ska kommunicera annat än genom "Sara". För då avslöjas ju sannolikt Saras spel och lögner och Betty och Lindsey kanske rent av gaddar ihop sig mot Sara när de inser vilket svin hon är. Och är det något som skrämmer Sara så är det tanken på att bli övergiven. Samtidigt vill hon ha kakan och äta den. Hon njuter för mycket av att styra de andra och spela ut dem mot varandra för att köra med öppna kort eller välja en.

Ja, det här är ju riktigt intressant. Det du beskriver framgår också bra i yoububeinslaget som jag länkade till. Där tar psykiatrikern upp exakt det du nu pratar om.

Jag har redan för länge sedan tänkt i liknande banor, helt utan att veta att det här är ett sätt som narcissister (och även andra) använder. Jag har nu fått en mycket bättre bild och förståelse av på vilket sätt det fungerar.

Nu kan man även förstå bättre hur JG kommer in i bilden. JG och HD gaddar ju ihop sig mot Lena, vilket på flera sätt kan verka helt galet, med tanke på vad SD gjort. Däremot umgås båda med SD både efter otroheten och efter mordet.
Citera
2021-02-28, 11:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var sjukt idiotiskt av SD att uttala att de aldrig kommer att lösa mordet. Han måste ha varit omtöcknad efter gärningen. Man kunde ha fattat vad han sade om han hade anlitat ett proffs till brottet, någon som hade rätt profession liksom. Men det sägs att alla mord lämnar spår.

Iofs kan man tolka det som polisen LS uppfattade att SD sa som något annat än att "de inte kommer att lösa mordet".

Jag uppfattar det nog mer som att SD menade (eller i varje fall som LS uppfattar det) att Lenas försvinnande är det som inte kommer att lösas (på ett bra sätt).

A145/303

" [...]Han säger att kvinnan aldrig skulle försvinna frivilligt, och att hon ä rju dessutom pastor. Jag frågar då om hur kvinnan mådde psykiskt om det kunde vara så att hon kanske mådde dåligt, Stefan svarar mig då "nej nej, hon var starkare än någonsin nu".
Min kollega ropar på mig och säger att vi måste åka, Stefan säger då "jaja både du och jag har
bråttom så hej då". Jag säger då till honom att hoppas det löser sig och att kvinnan kommer
hem igen, då säger Stefan till mig "nej det kommer inte lösa sig", jag säger då till honom "jodå
det kan det visst göra", varpå han svarare något i stil med" nej jag tror inte det faktiskt"
.[...]
"
Citera
2021-02-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hur ser du på SD som gm utifrån de indicier som presenterats i FUP och analyser av fakta i FUP som har kommit fram och diskuterats i tråden?
Tack för att du frågar och jag ber om ursäkt för att jag pga resa ej återkopplat förrän nu.

Som jag tidigare har "medgivit" här i tråden, har jag själv inte läst FUP men är naturligtvis inte helt okunnig gällande vad som där presenteras. Folk har dessutom privat med mig dryftat frågan om SD:s ev medverkan till Lenas död.

Det finns väldigt mycket som talar för att SD skulle kunna vara Lenas baneman, t ex saknas ju knappast motiv, men går det inte att tekniskt binda honom till brottsplatsen resp mordet, så skall han naturligtvis frias. Så ser svensk lagstiftning ut och i det stycket ser jag inte minsta skäl att göra någon lagändring.

OffT: Att pöbeln, både den flashbackianska och den irl, gärna vill se en annan ordning gör mig sorgsen. Lynchjustis är ett oskick och därför är det ändå hoppingivande att Patrik Sjöbergs tröja med uppmaning till att döda pedofiler gjort folk upprörda. Att utan fällande dom utpeka SD som mördare är också ett oskick.
Tycker jag.
Citera
2021-02-28, 12:18
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Terapin var ännu inte avslutad.
Hon hade till exempel en tid 15/5 men då var hon ihjälslagen.

Har du lyssnat på förhör med JH?

Varför tror du hon gick till terapeuten?

Nej, men det verkade gå åt fel håll. Hon sökte mer bekräftelse utifrån än någonsin verkar det som.

Citat:
Varför tror du hon gick till terapeuten?

För att få bekräftelse från ytterligare en man kanske? För att kunna säga till sina vänner att hon försökte lämna SD?
Citera
2021-02-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för att du frågar och jag ber om ursäkt för att jag pga resa ej återkopplat förrän nu.

Som jag tidigare har "medgivit" här i tråden, har jag själv inte läst FUP men är naturligtvis inte helt okunnig gällande vad som där presenteras. Folk har dessutom privat med mig dryftat frågan om SD:s ev medverkan till Lenas död.

Det finns väldigt mycket som talar för att SD skulle kunna vara Lenas baneman, t ex saknas ju knappast motiv, men går det inte att tekniskt binda honom till brottsplatsen resp mordet, så skall han naturligtvis frias. Så ser svensk lagstiftning ut och i det stycket ser jag inte minsta skäl att göra någon lagändring.

OffT: Att pöbeln, både den flashbackianska och den irl, gärna vill se en annan ordning gör mig sorgsen. Lynchjustis är ett oskick och därför är det ändå hoppingivande att Patrik Sjöbergs tröja med uppmaning till att döda pedofiler gjort folk upprörda. Att utan fällande dom utpeka SD som mördare är också ett oskick.
Tycker jag
.

Fetade. Med din logik så har åklagaren gjort ett jäkla övertramp då i och med åtal och yrkanden mord?

För där kan vi snacka om att samma samhälle som stiftar lagarna du håller så hårt i då pekar ut en mördare?

Läs gärna minst stämningsansökan innan du svarar.
Senast redigerad av Avel 2021-02-28 kl. 12:34.
Citera
2021-02-28, 12:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var det därför hon skickade duschbilder dagen innan?

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nej, men det verkade gå åt fel håll. Hon sökte mer bekräftelse utifrån än någonsin verkar det som.

För att få bekräftelse från ytterligare en man kanske? För att kunna säga till sina vänner att hon försökte lämna SD?

Må dä. Verkar ändå omständigt att ta till samtal under höst/vinter och sedan terapi en gång i veckan för att uppnå detta, alltså bekräftelsen och att hon försökte lämna SD.

I samtliga förhör som jag lyssnat på framgår det också att LWs mående under våren -18 gick mot det bättre.
Dels eftersom hon började kunna använda sina ben efter skadan. Dels för att —- ja, kanske terapin gjorde sitt. Det tror jag.
Citera
2021-02-28, 12:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vi verkar vara flera som tror att LW ville få till ett bra avslut men att SD inte tålde den vändningen det tog på slutet. Tragiskt är bara förnamnet. Min teori har ju varit svartsjuka, kränkthet och det tror jag är ett par av ingredienserna. En dryg månad kvar nu, får göra som Depardieu och hala in skumpan i kylen?

Det verkar vara flera som vill tro att LW avslutade förhållandet med SD. Jag ser ingenting i hennes beteende som tyder på det. Sex, nakenbilder, hjärtformad tårta. Om SD hade varit svartsjuk så hade han bara behövt säga att han ville ha ett seriöst förhållande med henne. Då hade hon släppt allt annat. Men han hade inte kunnat åka till USA med HD. Han var tvungen att välja. Och han valde HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in