2021-02-28, 11:47
Medlem
Cannibalizations avatar
Jag hade tagit arbetet och börjat spara så mycket jag kunnat av den lönen.

Att gå hemma är överskattat, men det beror väl till viss del vad man väljer att ägna sin tid åt. Bara slappa är ju rätt bortkastat medan det kan vara värt att starta upp en egen verksamhet eller liknande.
Citera
2021-02-28, 12:03
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Gillar verkligen att folk tror att a-kassa är lika med att gå hemma och ha det skönt.
Det är ett central koncept och påstående hos puckohögern att folk hellre skulle leva på bidrag om det finns ett val.

Jag tror till och med att många av dom faktiskt tror det, inte de smarta i toppen, men alla stormtrupper i tidningar och på internet.

Sen har jag träffat folk med rätt små krav på livet som ev skulle välkomna det, som klarar sig på den sortens summa. Men som du säger a-kassa är allt annat än gratis pengar rakt i fickan, den måste jobbas och betalas för före, jobbas för under och den räcker vadå typ ett år? Kommer inte ihåg.
Citera
2021-02-28, 12:14
Medlem
Tjänar svenskar så lite nuförtiden? 17k efter skatt är verkligen ingenting år 2021....förstår inte hur ni stackare överlever.
Citera
2021-02-28, 12:39
Medlem
Lever på 12 000 efter skatt själv.
Citera
2021-02-28, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Lever på 12 000 efter skatt själv.

Jag har ca 13.000 efter skatt med f-kassan. Det lönar sig knappt att arbeta, vill inte jobba i Corona tider men får utbildning just nu också. Vore gött att få jobb till hösten dock, har gärna en sommar ledig nu.
Citera
2021-02-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Jobba.

Tro mig. Hur stora ambitioner du än har på att "utbilda dig över Youtube, starta ett projekt eller bara sitta och pilla dig i naveln" så kommer du att tröttna, tappa motivationen och till slut är varje dag så tråkig att du önskar att du jobbade.

A-kassa får du ju inte "gratis", du måste faktiskt anstränga dig lite.

Ta det från en som inte kan jobba pga sjukdom. Det är inget vidare efter några månader.

Ta dig i kragen och börja jobba om du nu har ett jobb på bordet.

Det är från person till person. Du kan inte anta saker hos andra som du precis gjorde.
Citera
2021-02-28, 13:39
Medlem
A-kassa är att föredra för mig i detta scenario. Hellre skriva böcker, göra research om AI och spela League än att sitta och slänga på stänkputs på en väggjävel 8 timmar om dan.
Citera
2021-02-28, 13:56
Medlem
LillTurkens avatar
Jag har upp till 16 500kr ( beroende på antal dagar i månaden ) efter skatt i aktivitetsstöd sedan sommaren 2020. Har det fram till 2023. Jag lever för att bygga muskler. Köper en massa mat och tränar. Det är mitt liv nu.
Citera
2021-02-28, 14:03
Medlem
VincentLels avatar
Jag hade klarat mig bra på 13500 kr brutto och jag hade velat sitta hemma och spela dataspel några månader. Så jag hade tagit det, IFALL jag kunde få jobb lätt efteråt. Dessutom coronasäkert att sitta hemma i morsans källare, slippa ta sig till jobb osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Gillar verkligen att folk tror att a-kassa är lika med att gå hemma och ha det skönt.

Det är precis vad det är nu under Covid. Min polare körde A-kassa några månader, det enda han behövde göra var att söka 4 jobb i månaden.
Citera
2021-02-28, 14:53
Medlem
Rasputin420s avatar
Kan du jobba ska du ha bidrag
Citera
2021-02-28, 15:05
Medlem
Lingon_s avatar
Stanna hemma en månad eller två om du vill ha lite ledigt, är väl ungefär så lång tid det kommer ta innan arbetsförmedlingen börjar jaga dig som blodhundar. Systemet är så jävla utnyttjat idag av folk som aldrig lyft ett finger för Sverige, kan väl lika gärna få lite tillbaks själv när man ändå suttit och betalat in för A-kassan.
Citera
2021-02-28, 15:47
Medlem
Jag förstår att det kan vara svårt för er millenials att förstå men det är alltså så att tidigare generationer har knegat inte bara för sin egna personliga vinning utan även för kollektivet. Tanken är att det som gynnar kollektivet även gynnar dig i det lite längre perspektivet. Därför har ni sedan kunnat få allt serverat under hela livet. Det handlar inte bara om hur mycket en själv kan suga ut på bekostnad av andra. Ju mer du själv bidrar med, ju mer kommer finnas för dig att ta del av vid behov i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in