2021-02-25, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att kostnaderna för betalningar stiger och det drabbar oss alla i slutänden. Svenskar är ganska obrydda om detta. Se på tyskarna och lär, de använder Maestro kort istället för Mastercard för att kostnaden är lägre.

Jag förmodar att det är Tyskland som varit drivande till den lagstiftning som kom för bara några år sedan. Tyvärr finns det ett loophole som Amex använder sig av.

Vi får helt enkelt se vad som händer. Men jag är inte lika övertygad som du. AMEX har funnits länge och prishöjningar av varor har vi inte bevittnat hittills.
Citera
2021-02-25, 16:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vi får helt enkelt se vad som händer. Men jag är inte lika övertygad som du. AMEX har funnits länge och prishöjningar av varor har vi inte bevittnat hittills.

Historiskt har användningen av kreditkort allmänt och Amex i synnerhet varit ganska ovanligt. De flesta använde debitkort en bra bit in på 00-talet.
Citera
2021-02-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Anledningen till att man undviker amex på många ställen är att de har ca 4 gånger högre avgift än de debit och kreditkort som har cap i europa. Amex tar en chansning när de låter dig bli kund. Oftast går det bra, emellanåt går det åt helvete men eftersom amex tjänar multum på avgifterna de tar ut av handlarna kör de förmodligen "gungor och karuseller".

Att Amex har fyra ggr högre avgifter än kreditkort från Visa/MC må ha varit sant förut men knappast längre. Amex har sänkt sina avgifter till handlarna (den är numera individuell och förhandlingsbar - dvs det finns handlare med avgifter som är lägre än motsvarande för Visa/MC), och personligen skulle tro att jag använder Amex för ca 80-90% av all min spendering.

Använder du som handlare iZettle, vilket jag tycker mig se oftare och oftare, är avgiften samma för alla kort.

Där Amex inte accepteras är i regel kiosker, cafeér, enstaka lunchrestauranger och liknande, men det gör mig inte så mycket.
Citera
2021-02-25, 23:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Vad händer om jag exempelvis skulle börja studera nästa år och söker kreditkort då? Då kommer jag få kreditkortet för att jag har tjänat pengar detta år men min förmåga att betala tillbaka skulle vara sämre nästa år som student. Känns det rimligt?

Nä, om du är ärlig i din ansökan då och skriver att du saknar jobb och inkomst så får du inget kort. Tar du en rövare och skriver att du har jobb och inkomst, och den uppgivna inkomsten ligger i paritet med din taxerade inkomst från i år, så går det antagligen bra. Kollar de upp dig genom att exempelvis ringa arbetsgivare så blir det inget kort. Det är rimligt.
Citera
2021-02-26, 00:03
Medlem
Citat:
Men hur fan menar du att handlarna lägger på priset om man handlar med AMEX? Tror du att de ser att man har AMEX och sedermera lägger till på kvittot? Så kan man inte göra. Och du kan väl inte tro att man höjer priset på allt för alla så att alla som inte använder AMEX skulle ”drabbas” av en allmän prishöjning för vissa använder AMEX? Hur tänker du?

Det är givet att den allmänna prisnivån går upp om folk väljer betalningsmetoder som har högre transaktionskostnader för säljarna. De sätter ett visst mål i sina budgetar och om fler köpare går över till AMEX kommer de att hamna längre ifrån det målet. Då blir det prishöjningar.

Det kommer aldrig att komma en studie som "bevisar" det eftersom det är så pass elementärt, samt att det bara är en av tusentals anledningar till att priser ökar.
Citera
2021-02-26, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nä, om du är ärlig i din ansökan då och skriver att du saknar jobb och inkomst så får du inget kort. Tar du en rövare och skriver att du har jobb och inkomst, och den uppgivna inkomsten ligger i paritet med din taxerade inkomst från i år, så går det antagligen bra. Kollar de upp dig genom att exempelvis ringa arbetsgivare så blir det inget kort. Det är rimligt.

Och vad är oddsen för att de skulle ringa upp just min (före detta) arbetsgivare och se så att uppgifterna stämmer? Väldigt osannolikt. Så ja, det är helt orimligt att man endast går efter taxerad inkomst.

Min betalningsförmåga är bra nu. I detta nu. Om ett helt år kan det se helt annorlunda ut. Men det är NU jag ska ha kreditkortet.
Senast redigerad av HenrikN96 2021-02-26 kl. 01:30.
Citera
2021-02-26, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Det är givet att den allmänna prisnivån går upp om folk väljer betalningsmetoder som har högre transaktionskostnader för säljarna. De sätter ett visst mål i sina budgetar och om fler köpare går över till AMEX kommer de att hamna längre ifrån det målet. Då blir det prishöjningar.

Det kommer aldrig att komma en studie som "bevisar" det eftersom det är så pass elementärt, samt att det bara är en av tusentals anledningar till att priser ökar.

Tror du på fullaste allvar att matpriser går upp för att folk i affären använder AMEX? Om du inte, som du säger, kan hänvisa till forskning eller studier som stödjer det du säger så blir det helt irrelevant det du säger. Ingenting du säger kan bevisas. Kan du exempelvis säga att Coca cola priset har gått upp för att fler väljer att betala med AMEX? Tycker du att det låter rimligt?

Och på vilket sätt skulle den breda allmänheten som inte använder AMEX acceptera denna utveckling? Eller du menar att det pågår en prishöjning bakom kulisserna just pga AMEXs inträde i Sverige?
Citera
2021-02-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Med sådan spend borde du hellre snegla på SAS Amex Premium. Där krävs det 150k/år och då får du en 2-4-1 som gäller i hela världen, inte enbart inom Europa som med SAS Amex Classic.
Det kostar förvisso 100 kr/mån. Men de ger 3 månaders gratis månadsavgift när du blir ny kund och se till att bli inbjuden så får du en bra boost i poängintjäningen.
Är det enbart detta som skiljer korten åt (Premium mot classic), så har jag ingen större nytta av det just nu, då vi troligtvis inte kommer längre än till spanien på semester innan ungarna är utflugna. I annat fall låter det som en självklarhet! Men finns det något annat att dra nytta av? Tacksam för all info
Citera
2021-02-28, 09:08
Medlem
Ang Komplett Bank bonus:

Har inte fått en enda bonuspoäng sedan nyår (Och deras ändrade bonusprogram)
Det står bara att jag har 2000 intjänade poäng senaste 12 månaderna. Jag satte mig med miniräknaren och plussade ihop mina poäng, men av nån anledning redovisar dom inte 12 månader tillbaka så jag kom bara till april-dec och fick då ihop 1745 poäng, men då hade jag en del höga belopp mitt i sommaren. Jag tvivlar på att jag verkligen har 2000 poäng på 12 /mån

Någon annan som reflekterat över detta? Vågar man lita på detta längre?

(Ja jag skriver om två olika saker i samma tråd då jag redan sneglar på Sas Amex som ersättare till komplett bank)
Senast redigerad av johan81 2021-02-28 kl. 09:13.
Citera
2021-02-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Är det enbart detta som skiljer korten åt (Premium mot classic), så har jag ingen större nytta av det just nu, då vi troligtvis inte kommer längre än till spanien på semester innan ungarna är utflugna. I annat fall låter det som en självklarhet! Men finns det något annat att dra nytta av? Tacksam för all info

Du får 15 poäng per 100 kr istället för 10 poäng per 100 kr. Dvs snabbare poängintjäning. Dessutom får du en reseförsäkring:
https://www.americanexpress.com/se/kundservice/reseforsakringar/sas-premium/?intlink=se-se-cs-insurance-saspremium-lend
Citera
2021-02-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Ang Komplett Bank bonus:

Har inte fått en enda bonuspoäng sedan nyår (Och deras ändrade bonusprogram)
Det står bara att jag har 2000 intjänade poäng senaste 12 månaderna. Jag satte mig med miniräknaren och plussade ihop mina poäng, men av nån anledning redovisar dom inte 12 månader tillbaka så jag kom bara till april-dec och fick då ihop 1745 poäng, men då hade jag en del höga belopp mitt i sommaren. Jag tvivlar på att jag verkligen har 2000 poäng på 12 /mån

Någon annan som reflekterat över detta? Vågar man lita på detta längre?

(Ja jag skriver om två olika saker i samma tråd då jag redan sneglar på Sas Amex som ersättare till komplett bank)

Det enda jag hört är att vissa har haft problem med returer till kortet och att dessa poäng fortfarande räknas som intjänade poäng fast du fått tillbaka dem. Dvs tex om du köpt något för 1000 kr (20 poäng) och då kommit upp i 2000 poäng, sedan lämnat tillbaka varan och fått 1000 kr i retur (fått 20 poäng avdrag) så har systemet fortsatt räknat som om du tjänat in 2000 poäng och inte kan tjäna fler poäng.
Citera
2021-03-03, 12:27
Medlem
Har nyligen skaffat Amex blue cashback och använder sedan tidigare Komplettbank. Eftersom Komplett blev rätt undermåligt, ansökte jag nu om Everyday, men blev nekad. På telefon med Nordea fick jag det förklarat för mig att den taxerade inkomsten var för låg. Det hade alltså inget med hur stor min befintliga kredit låg på.

Jag tror det är värt att försöka igen efter deklarationen är inne. Eftersom jag jobbat drygt ett år nu efter studierna så förmodar jag att deras uppgifter är 'gamla'. Tror ni annars på kombinationen Everyday och Blue cashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in