2021-02-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Nu frågar jag, med risk för att svaret kan finnas tidigare. Efter några år med komplett bank och nu deras (väntade) sänkning av cashback börjar jag lite smått att snegla på nya alternativ.

Behöver lite hjälp att reda ut Sas amex classic?
Jag förstår att man får poäng vid köp. Som jag tolkar det 10 poäng för varje 100lapp? Betyder det att köp under 100kr ej ger poäng?

Poängen kan användas i deras poängshop, eller som betalning för hotellnätter, men framför allt flygbiljetter? Hur länge är poängen giltiga? Finns det någon övre gräns? Vid 100K /år får man en 2-4-1 voucher. Man kan alltså använda alla sina samlade poäng för delbetalning av flyg och få en biljetterna gratis?

Räknas en 2-4-1 då för enkel eller t/r?

Berätta gärna allt jag behöver veta om detta kort. Både för och nackdel. Jag känner till att alla butiker inte tar amex, men har isf ett Revolut Visa som backup. Jag är heller inte främmande för att snäppa upp till ett bättre och dyrare kort om man kan dra nytta av fördelarna

Att bränna 100k /år är en barnlek för oss. Det går typ åt i mataffären. Jag skulle lätt tro att vår spend är minst 180-200k/år. Och flyga sas är i vissa fall billigare än Ryanair, så där ser jag heller inga problem. Det är bara det att ska jag måla in mig i något som inte är ren cashback så vill jag verkligen kunna dra nytta av det. Så var finns fallgroparna? När vi köper flygbiljetter är vi tot 6 pers. Fyra (>12 år) och två (<12år) om det har någon betydelse?

Än en gång, med risk att frågorna kan ha lyfts tidigare i denna långa tråd, men frågar man inte får man inget veta...

Med sådan spend borde du hellre snegla på SAS Amex Premium. Där krävs det 150k/år och då får du en 2-4-1 som gäller i hela världen, inte enbart inom Europa som med SAS Amex Classic.
Det kostar förvisso 100 kr/mån. Men de ger 3 månaders gratis månadsavgift när du blir ny kund och se till att bli inbjuden så får du en bra boost i poängintjäningen.
Citera
2021-02-22, 09:20
Medlem
Någon som testat att avsluta Amex cash back blue efter några månader och fått ut välkommst bonus samt genererad bonus? Förstått det som stt bonus betalas ut mån 11. Ser framåt inte att jag kan få bonus som täcker månadsavgift pga av många handlare inte accepterar kortet.

Hade en diskussion med min lokala ICA-handlare. Han kollade upp vad som gäller, avgiften för han är nästan 4ggr så hög mot VISA/Master card. Därför väljer han att avstå kortet i sin butik.
Citera
2021-02-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Någon som testat att avsluta Amex cash back blue efter några månader och fått ut välkommst bonus samt genererad bonus? Förstått det som stt bonus betalas ut mån 11. Ser framåt inte att jag kan få bonus som täcker månadsavgift pga av många handlare inte accepterar kortet.

Hade en diskussion med min lokala ICA-handlare. Han kollade upp vad som gäller, avgiften för han är nästan 4ggr så hög mot VISA/Master card. Därför väljer han att avstå kortet i sin butik.

Inte provat att avsluta i förtid men det låter som en risk att du inte får bonusen utbetald då.
Men oavsett går du ju plus då du får 15-18 månader gratis månadsavgift när du signar upp för ett Amex Blue Cashback.

Märkligt med din ICA också. Här fungerar kortet i alla mina fyra närliggande ICA-butiker.
Citera
2021-02-25, 06:19
Avslutad
Jag fattar inte riktigt hur kreditkortsutgivarna tänker (förutom AMEX) när det gäller att acceptera ansökan. Om man inte jobbade förra året men jobbar nu så måste man alltså vänta ett helt år för att taxera inkomsten man har detta år för att sedan ansöka. Det som rimligen borde vara det mest väsentliga när man ansöker om kreditkort är vad man tjänar NU och inte vad man gjort. Detta fungerar på AMEX då de beviljat min kreditansökan men i princip alla andra vill se vad man tjänat året innan. Så himla less och behöva vänta ett jävla år när man mycket väl kan betala och sköta sina fakturor nu.
Citera
2021-02-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag fattar inte riktigt hur kreditkortsutgivarna tänker (förutom AMEX) när det gäller att acceptera ansökan. Om man inte jobbade förra året men jobbar nu så måste man alltså vänta ett helt år för att taxera inkomsten man har detta år för att sedan ansöka. Det som rimligen borde vara det mest väsentliga när man ansöker om kreditkort är vad man tjänar NU och inte vad man gjort. Detta fungerar på AMEX då de beviljat min kreditansökan men i princip alla andra vill se vad man tjänat året innan. Så himla less och behöva vänta ett jävla år när man mycket väl kan betala och sköta sina fakturor nu.

Det beror på att för historidka data är det bara att ta en UC (el motsvarande) och göra en enkel analys som du i princip kan automstisera. Ska fu ha skyuell inkomst då ska sökande skicka in anställningspapper som någon person ska rimlighetsbedöma ifall de är äkta mm och det kostar ju hela vinsten de gör på dig. Det är helt enkelt inte lönsamt att göra på något annat sätt än hur de gör nu.

Hur gör Amex? (De tar ju rejäla avgifter så de kan säkert finansiera en mer manuell process)
Citera
2021-02-25, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det beror på att för historidka data är det bara att ta en UC (el motsvarande) och göra en enkel analys som du i princip kan automstisera. Ska fu ha skyuell inkomst då ska sökande skicka in anställningspapper som någon person ska rimlighetsbedöma ifall de är äkta mm och det kostar ju hela vinsten de gör på dig. Det är helt enkelt inte lönsamt att göra på något annat sätt än hur de gör nu.

Hur gör Amex? (De tar ju rejäla avgifter så de kan säkert finansiera en mer manuell process)

Jo, jag förstår väl att det är en automatisk process men känns så fel att behöva vänta så länge när jag mycket väl kan betala kreditfakturorna nu. AMEX beviljade min ansökan direkt efter min första lön när jag började arbeta, inga problem alls. Så det är jättebra men kan inte bara köra med amex då alla inte tar det.
Citera
2021-02-25, 13:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo, jag förstår väl att det är en automatisk process men känns så fel att behöva vänta så länge när jag mycket väl kan betala kreditfakturorna nu. AMEX beviljade min ansökan direkt efter min första lön när jag började arbeta, inga problem alls. Så det är jättebra men kan inte bara köra med amex då alla inte tar det.

Använd vanligt debitkort då, varför har du så bråttom att skuldsätta dig när du precis kommit ut i arbetslivet?
Citera
2021-02-25, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Använd vanligt debitkort då, varför har du så bråttom att skuldsätta dig när du precis kommit ut i arbetslivet?

Finns så många fördelar med att använda kreditkort och hade AMEX funkat överallt så hade jag använt det hela tiden. Men nu är inte så fallet och därför blir jag sur att andra inte kan se min situation som den är idag.
Vad händer om jag exempelvis skulle börja studera nästa år och söker kreditkort då? Då kommer jag få kreditkortet för att jag har tjänat pengar detta år men min förmåga att betala tillbaka skulle vara sämre nästa år som student. Känns det rimligt?
Citera
2021-02-25, 14:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Finns så många fördelar med att använda kreditkort och hade AMEX funkat överallt så hade jag använt det hela tiden. Men nu är inte så fallet och därför blir jag sur att andra inte kan se min situation som den är idag.
Vad händer om jag exempelvis skulle börja studera nästa år och söker kreditkort då? Då kommer jag få kreditkortet för att jag har tjänat pengar detta år men min förmåga att betala tillbaka skulle vara sämre nästa år som student. Känns det rimligt?

Gilla läget, eftersläpning kommer alltid finnas. Kreditkortsföretagen kan inte gissa sig till nuläget, det enda de har att gå på är historiken. AMEX är egentligen helt värdelöst då det har så höga avgifter för handlarna, förstår faktiskt inte varför man ens vill ha det - allra helst nu när det knappt går att resa heller. Förhoppningsvis stryper EU snaran även för dem och sätter cap på avgiften som får tas ut.

Om tillräckligt många nötter handlar dagligvaror med sitt amex så stiger priserna på livsmedel för oss alla så jag tycker det är mycket bra när handlare sätter ner foten och vägrar amex
Citera
2021-02-25, 14:28
Medlem
Citat:
Gilla läget, eftersläpning kommer alltid finnas. Kreditkortsföretagen kan inte gissa sig till nuläget, det enda de har att gå på är historiken. AMEX är egentligen helt värdelöst då det har så höga avgifter för handlarna, förstår faktiskt inte varför man ens vill ha det - allra helst nu när det knappt går att resa heller. Förhoppningsvis stryper EU snaran även för dem och sätter cap på avgiften som får tas ut.

Om tillräckligt många nötter handlar dagligvaror med sitt amex så stiger priserna på livsmedel för oss alla så jag tycker det är mycket bra när handlare sätter ner foten och vägrar amex
Tack för att du använder Debitkort! Du subsiderar min årliga Asienresa i Första klass betald med poäng intjänade från Amex!
Mvh
Citera
2021-02-25, 14:28
Avslutad
Citat:

Uppenbarligen så har ju inte AMEX gissat och sett till min nuvarande situation med en arbetsgivare och lön. Eller menar du att AMEXs krav är lägre att andra kreditkortsgivare? Då får du isåfall länka till det. För det tror jag inte på.
Sedan att AMEX tar höga avgifter för handlarna är ju deras val. Men om man väljer att inte godta AMEX så kan man ju tappa kunder då många har AMEX idag. Att priser skulle gå upp om många kör AMEX har jag svårt att tro. Det är bara din hypotes.

Varför skulle AMEX vara bättre att resa med menar du?
Citera
2021-02-25, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Tack för att du använder Debitkort! Du subsiderar min årliga Asienresa i Första klass betald med poäng intjänade från Amex!
Mvh

Exakt. Vem fan vill betala med debitkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in