2021-02-27, 23:00
Medlem
Såg intervjun med TV4. Verkar som gubben ändrat sig och vill dra tillbaks avtalet eftersom Ebba vill göra om huset och inte vill behålla ”skogstomten”.
Ska säljaren ställa krav och bestämma vad Ebba får göra med huset och tomten, nej det är orimligt.
Ska bli intressant att höra vad tingsrätten säger på tisdag men hittills verkar Ebba ha rätt och gubben är den som har fel som tror han kan bryta ett ingått avtal för han har synpunkter på vad Ebba vill göra med huset.
2021-02-27, 23:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jepp, skummade lite snabbt de utlåtanden som Ebbas två experter gjorde över utredningen från 2020 och de var inte nådiga. Jag har väldigt svårt att se att Esbjörn kan vinna detta. Hans chans ligger i att dra ut på detta maximalt genom att "bli sjuk" och liknande, och skandalisera Ebba i media. Känns som att den taktiken dock skar ihop de senaste dagarna. Men det är klart, om Esbjörn lyckas få ett läkarintyg på att han drabbats av något stressrelaterat och de kan kleta det på Ebba så kanske smutskastningen kan ta fart igen i sossemedia. Det är Esbjörns anhangs taktik, det enda sättet de kan nå någon framgång.

Det är domstolen som sätter tempot, och det är svårt för Esbjörn att dra ut på det. Hans ombud har redan ljugit för domstolen i sina försök att dra ut på det, men fått på pälsen av domstolen för att han inte inkommit i tid med saker. Domstolen kommer inte att ha något överseende med förseningar från Esbjörns sida framöver, och om han eller hans ombud inte båda två dyker upp på tisdag, så blir det nog obönhörligen en tredskodom mot Esbjörn.

Esbjörn och hans ombud har inte kunnat belägga en endaste liten sak till sitt försvar, så det hade varit enormt intressant att få vara med på den muntliga förberedelsen på tisdag för att höra om domstolen har några synpunkter på bristerna i Esbjörns försvar, eller rent ut sagt den totala avsaknaden av belägg för det anförda.

Att undersöka möjligheterna till en förlikning är en viktig del i en MUF, och det är inte alls orimligt att rätten informerar Esbjörn, och hans ombud, om bristerna i deras bevisning och låter Esbjörn förstå att hans chanser att vinna detta mål är infinitesimala under rådande omständigheter.

Givet att Binninge farit med osanning vid flera tillfällen i sina inlagor och yrkanden till domstolen, så finns också skäl för domstolen att ge en reprimand till Binninge, eller till och med avfärda honom helt som ombud. Nu lär ju inte det hända innan tisdag, men det är inte omöjligt att det händer på tisdag, om parterna inte enas om en förlikning.
2021-02-27, 23:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag skrev ombud att man gör affär via ombud

Som en offentlig person så går man via ombud eller sitt bolag, aldrig privat utan att det ska vara snårigt fram till pudelns kärna, då äger man juridiskt sett en fördel mot en privat säljare.

Felet som Ebba har gjort det är att i egen person gå in och dansa tango med gubben och nu får hon dansa. Den gubben står nämligen inte som tappad bakom en vagn.

Enbart handpenningen är en vinst i sig!

Kanske är lite gammalmodig av mig, men det där lät ganska illa i mina öron.

"Som en offentlig person så går man via ombud eller sitt bolag, aldrig privat utan att det ska vara snårigt fram till pudelns kärna, då äger man juridiskt sett en fördel mot en privat säljare."

Är man inte både ohederlig och svekfull som offentlig person, om man med beräkning skaffar sig ett sånt övertag.

Att sen säljaren sen blir sveklig i affären men inte tappad bakom en vagn och tycker handpenningen är hans vinst, är inte en ärlig köpare (fastän offentlig person) beredd på.

Tror detta visar ganska öppet din egen moral i affärer och din åsikt om köparen i fallet.
2021-02-27, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
jaha intressant, tror kanske att han riskerar att polisanmälas för de inlägg han skrev om Esbjörn, hade varit roligt. Tycker de var långt över gränsen mot en stackars privatperson att omtalas på det sättet och som hamnat i klorna på Busken helt ofrivilligt, det är ju inte Esbjörn som varit påstridig och tagit kontakt med Ebba från första början utan det är tvärtom!!
Esbjörn har själv sagt att han varit intresserad av att sälja i flera år. Det var en person som både kände Ebba och Esbjörn som kopplade ihop dem, då denne visste att den ene letade efter ett hus i området och den andre var intresserad av att sälja ett. Ebba och Esbjörn umgicks inte, utan deras kontakt under sommaren har helt handlat om huset. Esbjörn har haft många möjligheter att besinna sig och kunde helt enkelt gjort sig onåbar för Ebba om han kände sig pressad. Göra sig onåbar är ju en förmåga han visar på efter kontraktsskrivningen...
2021-02-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Esbjörn har själv sagt att han varit intresserad av att sälja i flera år. Det var en person som både kände Ebba och Esbjörn som kopplade ihop dem, då denne visste att den ene letade efter ett hus i området och den andre var intresserad av att sälja ett. Ebba och Esbjörn umgicks inte, utan deras kontakt under sommaren har helt handlat om huset. Esbjörn har haft många möjligheter att besinna sig och kunde helt enkelt gjort sig onåbar för Ebba om han kände sig pressad. Göra sig onåbar är ju en förmåga han visar på efter kontraktsskrivningen...
okej och kan du visa källa på det tack. hittills har jag inte sett ngt sådant utan bara att det är en sanning ni skapat här för er själva här i tråden. Ebba har själv gått ut med att det var hon som tog kontakt med Esbjörn.
2021-02-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
All skit på Ebba, det ska hon ha. För hon har varit med i Livets Ord. Är man med i en så dysfunktionell avart är man så störd att det inte finns återvändo. KD är dessutom ett helt onyttigt parti.
http://www.islandsbloggen.com/2008/09/sexfrbrytare-i-bibelskola-hos-livets.html
Dysfunktionell är ingen religion
Vi har religionsfrihet i Sverige så vilken kyrka någon tillhör är irrelevant i sammanhanget. Mig veterligen tillhör inte Ebba Livets ord i dagsläget men har nog inget emot att besöka någon kyrka när Coronan är över det vill säga.
2021-02-27, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är domstolen som sätter tempot, och det är svårt för Esbjörn att dra ut på det. Hans ombud har redan ljugit för domstolen i sina försök att dra ut på det, men fått på pälsen av domstolen för att han inte inkommit i tid med saker. Domstolen kommer inte att ha något överseende med förseningar från Esbjörns sida framöver, och om han eller hans ombud inte båda två dyker upp på tisdag, så blir det nog obönhörligen en tredskodom mot Esbjörn.

Esbjörn och hans ombud har inte kunnat belägga en endaste liten sak till sitt försvar, så det hade varit enormt intressant att få vara med på den muntliga förberedelsen på tisdag för att höra om domstolen har några synpunkter på bristerna i Esbjörns försvar, eller rent ut sagt den totala avsaknaden av belägg för det anförda.

Att undersöka möjligheterna till en förlikning är en viktig del i en MUF, och det är inte alls orimligt att rätten informerar Esbjörn, och hans ombud, om bristerna i deras bevisning och låter Esbjörn förstå att hans chanser att vinna detta mål är infinitesimala under rådande omständigheter.

Givet att Binninge farit med osanning vid flera tillfällen i sina inlagor och yrkanden till domstolen, så finns också skäl för domstolen att ge en reprimand till Binninge, eller till och med avfärda honom helt som ombud. Nu lär ju inte det hända innan tisdag, men det är inte omöjligt att det händer på tisdag, om parterna inte enas om en förlikning.
Nu har jag själv bara varit inblandad i ett tvistemål och det är således min enda erfarenhet av en sådan muntlig förberedelse, men den gången gick inte domaren in och värderade bevisen utan efterhörde bara om parterna kunde tänka sig att ingå förlikning.
2021-02-27, 23:11
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fel?

Jag är inne på N.Armstarks linje, E*björn själv säger just 1954 som det år han började vara där.

Hade han varit där tidigare så hade han givetvis sagt det, t.ex att han som liten parvel brukade gunga i de träd som Ebba har märkt för nedtagning eller något liknande men det enda han säger om någon tidpunkt för sitt anknytande till platsen är faktiskt 1954.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Polisutredning om skadegörelse på tomten. Förhör med Esbjörn Bolin. Finns i tråden.

Tack för hänvisningen.
Förklaringen var att föräldrarna köpte huset när Esbjörn var 15 år. Då lägger vi det till handlingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Esbjörns pappa köpte det när Esbjörn var 15-16år, då han jobbade extra där ikring som läkare under somrarna och farfar bodde hemma i Dalarna där hela familjen är ifrån.
Esbjörn är barnfödd i och har sin hembygd i Bollnäs, men barndomshemmet är borta.
Ja eller, en snårig historia om Stockholm, Öland, farfar Bolin som egentligen inte var en Bolin och halv finsk, nä tror jag lämnar det därhän.
2021-02-27, 23:11
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men nu får du väl för helvete dig med all din okunskap och lathet och läsa på om de allra enklaste saker. Du är ju som en femåring som måste fråga om precis allting. Du är väl äldre än fem år, eller?

Ska jag verkligen behöva upprepa mitt förra inlägg bara för att du inte fattar första gången?

Det normala i tvistemål är att det räcker med att man inställer sig genom att ens ombud finns på plats. Så det att Esbjörn är kallad betyder att han måste infinna sig själv eller att ombudet infinner sig och representerar honom. (Givetvis kan båda infinna sig.) Domstolen kan kräva personlig inställelse.
"Vid ett sammanträde för förberedelse och vid annan förhandling är en part skyldig att infinna sig personligen, om hans närvaro kan antas främja syftet med sammanträdet."
Eftersom du, vad jag funnit, inte berättat om personlig närvaro krävts av Esbjörn eller om det räcker med närvaro genom ombud. Detta får ju stor betydelse eftersom man troligen hotat med tredskodom vid utevaro.
Senast redigerad av Grotius 2021-02-27 kl. 23:24.
2021-02-27, 23:12
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Kanske är lite gammalmodig av mig, men det där lät ganska illa i mina öron.

"Som en offentlig person så går man via ombud eller sitt bolag, aldrig privat utan att det ska vara snårigt fram till pudelns kärna, då äger man juridiskt sett en fördel mot en privat säljare."

Är man inte både ohederlig och svekfull som offentlig person, om man med beräkning skaffar sig ett sånt övertag.

Att sen säljaren sen blir sveklig i affären men inte tappad bakom en vagn och tycker handpenningen är hans vinst, är inte en ärlig köpare (fastän offentlig person) beredd på.

Tror detta visar ganska öppet din egen moral i affärer och din åsikt om köparen i fallet.

Verkligen mossig rent ut sagt.
Min moral är hög och just därför så gick jag den vägen om jag vore hon.
I det här fallet så är det två av samma skrot o korn som har funnit på varandra och inom juridiken så har man sett igenom det hela, detta är ett djävla trams för deras del och det juridiska utfallet kommer att yrka på en förlikning= Ingen blir nöjd.
2021-02-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
N.Armstark refererar till den dom som kommer på måndag den 1/3-2021, E*björn får veta vad hans trafikolycka är värd rent rättsligt.

Sedan på tisdagen den 2/3-2021 så ska han som du skriver pallra sig iväg för sin MUF och träffa Ebba Busch öga mot öga, kan ju inte kännas så där värst kul med tanke på vad han sagt i media på sistone.

Slutta gotta dig. Esbjörn behöver inte närvara på förberedande förhandling. Han har ombud. Det vore idiotiskt att han utsatte sig för Covid. Han ska definitivt ta det lugnt hemma, och låta ombudet göra rätt för sitt arvode.

Det är bara ett möte i domstolen där ombuden redogör för sin inställning och vad parterna har att komma med. Rådmannen kommer fråga om det finns en möjlighet till förlikning. Jag hoppas Binninge har is i magen och hänvisar till Ebbas bindande utfästelse på Facebook om; "att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill". För att göra sig viktig, kan han mumla pacta sunt servanda.

Om är Ebba slug går hon med på det och glömmer sina stora planer om alla möjligheter hon med att göra fstighetsreglering på en stor tomt, utan hinder som strandskydd, där möjligheterna att bli rik är oändliga. Den uppenbara orsaken till fru Busch envishet, och som gör att det är för stora pengar för att släppa Esbjörns fastighet utan vidare.

Vidlyftiga planer som triggade igång denna sunkiga historia, som också föranledde den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå att krypa under en sten efter att ha friskrivit sig från inblandning.

Inte undra på att ingen förstår varken turerna eller juridiken. Först är huset ett obeboeligt ruckel, sen skulle fru Busch och ungarna in i huset innan jul därför att de var hemlösa, och sen var det inget vatten och avlopp. Det är tydligt att det fanns andra planer som skulle genomföras, där inflyttning till detta hus som permantboendse redan innan jul, var idioti. Det är något helt annat än en god mors omsorg för sina barn som ligger bakom dessa underliga uttalanden från Ebba Busch. Det som gick fel är att Esbjörn är just som Ebba uppfattade, lite egen, och med kombon kognitiva svårigheter gick hon på en riktig mina.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-27 kl. 23:15.
2021-02-27, 23:13
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Nog är deras trådlösa prylar skyddade visst är dom det, men inte mot riktig specialutrustning.
Vilka avlyssnar & spelar in ALL radio trafik i närheten under skyddsuppdrag?

TV-bolagen kör inte med krypterade trådlösa mickar, eftersom dom har stora förråd av mickar som far runt, att då ha några med kod gör rotationen svår vid olika produktioner. Sen bytte man frekvensband för några år sedan som kostade multum i nyinköp pga PTS nya regler. Sen jobbar de krypterade i 1,9ghz bandet som ger sämre räckvidd, dessa mickar används uteslutande av stora företag som har dessa i sina konferensrum. T.ex Sth:s polisen körde vanliga okodade Sennheisers i sina konferensrum tills dom fick veta att det satt folk i kronis-parken intill och lyssnade i sina scanners.

Sennheiser går c:a 100-150m i stan, 40-80m inomhus, öppet fält upp runt 300m, sen kan man stacka antennerna till mottagaren och då kan man lätt komma upp nästan typ 1 km öppet fält. Den kodade på 1,9 går kanske 20-50m inomhus beroende på planlösningen. Röde digital ligger i wifi-bandet 2,4ghz, går kanske typ 70m, det enda man behöver göra där är att köra pairing om man ska snappa upp en sändare.

Mätte upp platsen för Esb samt parkeringen, exakt 265m, inga problem att ta emot signalen då han satt invid ett fönster som vette åt samma håll, så ryktet stämmer tekniskt sett, ni kan ju själva kolla/mäta på kartorna över kursgården....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in