2021-02-27, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En kort korrigering. Psykopatichecklistan är PCL-r och inte DSM 5.

Psykopati är inte med ens utan skrivs in under
Antisocialt personlighetssyndrom (APS) med psykopatiska drag. Varav APS inte är samma som psykopati för att krångla till det lite extra.

Menade givetvis inte att checklistan heter Dsm5, utan att den, PCL-r, finns i Dsm5.
Saker har ändrats lite senare åren iom nya upplagor, men störningarna är desamma.

(Psykopati är inte ens en p-störning. Det är en, vad man tror medfödd brist i hjärnan hos vissa personlighetstyper. Du har väl lyssnat på psykiatriprofressorn och psykopaten James "Jim" Fallon på youtube?) ;-)

Tack för korrigeringen.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-27 kl. 05:14.
Citera
2021-02-27, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Menade givetvis inte att checklistan heter Dsm5, utan att den, PCL-r, finns i Dsm5.
Saker har ändrats lite senare åren iom nya upplagor, men störningarna är desamma.

(Psykopati är inte ens en p-störning. Det är en, vad man tror medfödd brist i hjärnan hos vissa personlighetstyper. Du har väl lyssnat på psykiatriprofressorn och psykopaten James "Jim" Fallon på youtube?) ;-)

Tack för korrigeringen.
Men den finns inte i Dsm5?
Nu fattar jag inte alls vad du menar.
Pcl-r är en checklista med bifogad handbok som kräver utbildning för att anv av leg psykolog el läkare.
Ett instrument eller bedömningsunderlsg och inte ett test.

Kommer aldrig att lyssna på Fallon igen och det har jag sagt förut. :
Han är neurolog, professor i psykiatri och självdiagnosticerad psykopat.

Håller mig till professor Hare och Cleckleyan tradition som PCL-r härstammar från.
Med intakt Amygdala, hahaha!

Men nog om det.
Det här som LW berättar tiil väninnan i Skottland (el vart hon nu bodde) visar verkligen hur absurt mansgristänk SD har.
Han diskuterar H som om hon vore ett påsättbart sto eller nåt. Snart kan hon börja avla...
Han får mig att tänka på farbror Bosse i Lorry som slickar på sin tomteklubba och ser pilskt förväntansfull ut.

"Härom dagen sa han att det nog inte dröjde förrän de är intima, "det går otroligt fort nu".
Senast redigerad av develi 2021-02-27 kl. 06:06.
Citera
2021-02-27, 07:28
Medlem
Citat:
Bevare mig väl för att tro att sunt gränssättning är nåt negativt och tillåtas bete sig som SD gör.
Det han gör mot barnen är ju ren terror.
Han är inte en bra pappa oavsett om han är en lattjo, energisk lektant dess emellan.
Det kompenserar inte, det är too much det han gör som kontrollfreak.

HD tar väl över stafettpinnen och skapa en miljö som gör att han får fortsätta leva med sina issues. Nåt medberoende kanske.
De matchar iaf varann på ett obehagligt sätt.
Kryddat med lite pys och smackljud.

Jepp. Ska läsa Attwoods bok. Hans egen son är också aspie.
Citera
2021-02-27, 08:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Obegripliga misstag redan vid rubriceringen Människorov med en anhållen o snabbt frisläppt trots anmälningshistorik. Miss att inte göra regelrätt husis hos S. Miss m larmsamtal om skrik.
4 dar senare visar det sig vara Mord. Misstänkt nr 2 på förhör när kroppen hittas.
Misstänkt nr 1 VET att det är bekräftat Lena.
Alla ljuger mer eller mindre.
Tekniska chefen m hans bästa IT-forensiker Passar på elementära åtgärder med flit eller avstår p g a jävsituation (polare m S)?
Undrar om någon ifrågasätter de misstag som har gjorts och frågar sig vilken betydelse vänskapen mellan polisen och den misstänkte har.
De kan ju också vara vana vid att polisvännen inte är särskilt skärpt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu görs allt om, men Rätt efter belysande tips från trådisen Avel m fl?

Chefen på tekniska vill vara Superhjälte han med i alla lägen o efter alla pinsamma misstag blir han tvungen att låta kallet gå före vänskap. Detta fall måste också ges 110% attention. Måhända med hjälp av externa superheroes.
Polisvännens insatser i det här fallet verkar vara närmare 50 % än 110 %.
Citat:
Kan inte tänka mig att de har varit overksamma, åtminstone inte det senaste halvåret. Som små ekorrar som flitigt samlar nötter ;-) har de i det tysta skaffat en massa ny information och kanske även omvärderat en del gammal.
Både åklagare och NA.
Det förutsätter jag att de har gjort.
Frågan är om de har haft möjlighet att ta in nya utredare som kan analysera all info de har fått från Avel.

Måste de inte också redovisa nya fynd, genom kompletteringar inför rättegången?
Jag antar att SD och hans advokater ska få en chans att bemöta nya bevis.
Vad är i så fall rimligt? Två veckor innan rättegång?
Citera
2021-02-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag utgår från att vi alla i tråden är vuxna, men alla är inte som ni experter på autism eller den nu på utgående diagnosen aspberger. Det betyder inte heller att man som tråddeltagare inte kan något, begriper något om diagnosen. Vi har alla olika yrken, livserfarenheter och kunskapsnivå, sådant som man inte vill eller behöver skylta med i tråden. Man får acceptera och respektera det, även om man "vet och kan bättre" än andra.

Jag börjar med att säga att jag inte hävdar att SD inte har aspberger eller autism.

Kanske reagerar jag något negativt på den demonisering och på den stigmatisering som följer av hur ni resonerar runt diagnosen.

I några andra trådar om mord har just denna diagnos kommit upp som orsak till de morden. Det verkar finnas inte bara en stor missuppfattning om hur personer med diagnosen fungerar, men också ett stort förakt, ibland rent uttalat hat mot människor med diagnosen.

Jag känner som sagt till en del om autism genom kännedom om personer med diagnosen. Spektrumet inom diagnosen är stor. Det finns personer med diagnosen som visserligen har ett handikapp, men som fungerar bra i samhället. Alla är verkligen inte våldsamma, hotfulla eller på annat sätt potentiella mördare.

Ni som experter om diagnosen har också ett stort ansvar att inte bidra till att personer med aspbergers görs till åtlöje, utmålas som monster och farliga som diagnosgrupp.

Absolut att jag kan se en social oförmåga hos SD. Jag är som sagt ingen expert, men kan tänka mig att en del av hans beteende kan bero på den oförmågan en empatilös person kan ha också. För en sådan person innebär det en inlärning att förstå hur andra känner och därmed reagerar i vissa situationer.

Har man som SD växt upp i en familj där prestation har belönats framför att duga som den man är, där känslomässiga band med kärlek och ömhet saknats, då kan vilken person som helst få ett slags handikapp. Har man resurser inom familjen, men kanske en förälder, syskon eller far/morföräldrar som backar upp den svaghet den andra föräldern har, kan skadan bli mindre. Har barnet även ett eget handikapp såsom autism eller psykopati kan skadan förstås bli allvarlig.

Jag vet också att vi alla har olika personlighetsdrag, men det är först när de skapar ett hinder i det dagliga livet för personen som man kan sätta det som en diagnos.

En människa måste gå på en utredning hos en psykiatriker för att få diagnosen. Det är inget som görs under en timmes besök. Vissa personer får diagnosen redan i tidig ålder, men ibland har det utretts flera gånger under uppväxten och diagnosen kan först ställas i vuxen ålder. Det är alltså inget lätt att bara sitta på nätet utan att ha träffat personen och ställa diagnosen.

Jaha, tycks vara tonen och raljerandet som stör dig. Är inget jag vanligtvis fäster vikt vid för egen del. Gör man det kan Flashbacks debatter bli stötande. Blandar inte in egna personliga känslor, det vore ohälsosamt. Är mest intresserad av roten, beteenden och utfall. Att lära mig mer om hur personer fungerar och varför, samt vilka följder det får.

Identifikation och inlevelseförmåga är nyttigt för att förstå hur andra människor fungerar och agerar. Att vara kreativ på detta område stimulerar.

Medkänsla kan vara bra till viss nivå, men att tycka synd om människor hjälper vanligtvis inte. Det förhållningssättet leder ofta till partiskhet och en skev bedömning.Då ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild. Man resonerar skevt. Stefan är ett bra exempel. Han kommer med simplistisk lösningar på komplexa problem. Nu tycker han då endast synd om sig själv, men ändå. Han förenklar, det som är komplicerat, för han brister i kreativitet. Gör honom korkad och ensidigt ologisk.

Men eftersom han kan skilja på rätt och fel, som alla övriga aspies varken tycker jag synd om honom eller har överseende. Han åker inte i en egen gräddfil för att han har en neuropsykiatrisk utmaning att hantera. Lika lite som mina syskonbarn. Istället förklarar man världen för dem genom att hjälpa dem tolka och förstå hur saker fungerar. Att det finns strategier som man kan utveckla för att leva bland andra även om man är annorlunda. Man tränar dem inför livet och bygger upp starka aspies som en injektion av motståndskraft. Att tycka synd om dem är förminskande. Nu fick kanske inte SD den hjälpen men han känner till lagen och dess funktion, den måttstocken kan han fortfarande förhålla sig till. Den är tydlig och klar inom en fyrkantig ruta, lättförståelig: Man får inte döda.

Du blandar korten och läser in saker som utgår från dina egna känslor. Har inte hävdat att aspies är mer benägna att mörda, jag delar egna erfarenheter och läser utdrag av Attwodd kopplat till uppgifter om SD ur Fup. Han är en aspie. Det Attwood beskriver överensstämmer tydligt med vad vi vet om SD via Fup. Attwood försöker inte stigmatisera, han vill förklara. Han är en världsledande forskare i ämnet. Hans egen son är aspie. Vad gäller forskning, fakta och information, är det en sak. Min raljerande ton en annan. Det är en stilistisk fråga och inbegriper värdeladdade element man bör fokusera på kärnbudskapet. Om du blir provocerad, triggad och besvärad uppmuntrar jag dig att scrolla. Är ingen mobbare som föraktar aspies, de upptar stor del av min fritid. Men jag särbehandlar inte människor, såtillvida att jag ursäktar. Däremot anpassar jag förhållningssätt eftersom jag är flexibel och anpassningsbar, till skillnad från den rigida- aspie gruppen.

Om Asperger stör din bild. Synd. Jag har inte sagt att SD inte kan ha psykopatiska, eller narcissistiska drag därtill. Precis som Lena upplevde. Det lämnar jag öppet men finner i högsta grad troligt. Min diagnos på vad jag tolkar som ditt huvudproblem är att du inte gärna vill att S visar sig vara aspie, för då måste du omvärdera hur du ska se på skuldfrågan. Eller graden av skuld. Men du måste inte välja mellan Lena, eller SD. Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat. Och betrakta Lena som ett värnlöst offer. Om SD nu visar sig ha en neurologisk utmaning, känner du dig tvingad att känna sympati också med honom. Och det stör dig. Men det är ditt eget känsloliv som spökar. Verkligheten är en annan. Stefan ansvarar för sina handlingar och bör dömas därefter. Han är tillräknelig.

Efter läsning i fup. Jag ser inga vinnare i triangeldramat. Inga hjältar eller glorior fortfarande intakta. Jag tycker inte synd om någon, allas byk är skitig. Vissa lever, någon dog. Men jag anser SD ska straffas för ett begånget mord.
Senast redigerad av Mimmirider 2021-02-27 kl. 09:32.
Citera
2021-02-27, 09:42
Medlem
Honan6s avatar
I aktbilaga 155 finns ett beslagsprotokoll som är mailat 180831. Den första posten på sida 49 (44) i pdf:en avser SD:s arbetsdator som togs i beslag den 15 maj -18. Det som förvånar mig är att beslaget redan i augusti -18 är Utlämnat trots att det pågår en förundersökning om Mord och det beslagtagna föremålet härrör från den huvudmisstänkte.
www.docdroid.net/f7Tqxid/b2705-18-aktbilaga-155-husrannsakan-beslag-pdf#page=49

SD återfick alltså tidigt sin arbetsdator och det tycker jag är väldigt konstigt eftersom den borde ha varit lika intressant som mobilen att behålla under förundersökningen som handlar om det allvarligaste brottet.

Hävning och utlämnande av beslag under pågående Förundersökning ska godkännas av Förundersökningsledare och/eller Åklagare.
Vem/vilka godkände utlämningen av främst dator BG50942-1 och vilken datum återfick SD den?
Har TM, PW och Anett* Strandl* haft inverkan i beslutet om hävningarna?

Jag har hela tiden varit övertygad om att det digitala kan bli avgörande för en fällande dom, men det förutsätter att inget av det som "fångats" in från SD:s och LW:s enheter har förkommit hos polisen i Örebro.

Senast redigerad av Honan6 2021-02-27 kl. 09:54.
Citera
2021-02-27, 10:10
Medlem
Citat:
Det där är väldigt intressant. Vet själv inte så mycket om autismspektrat men tillräckligt för att ta till mig det du (och andra som kan det där) skriver och förstå det.

Att pilla och undersöka saker, plocka isär och sätta ihop. Att plåga levande varelser och tycka det är kul att se hur grodan sprattlar när man drar av den ena benet. Hur en fluga försöker undkomma när man dragit av den en vinge. Inte bry sig det minsta om lidandet man utsätter djuret för. Reaktionen vill tillsägelse av ven annan person biter inte. Annat än intellektuellt och att det renderar någon form av straff: t.ex att man inte får gå ut resten av dagen. Känslomässigt är reaktionen noll.

Vissa går så långt att de provar på människor. En pojke som slår en sten i huvudet på ett syskon för att "jag ville bara se om det skulle komma blod".

En flicka i England jag läste om för flera år sen, Mary, som hade asperger försökte dränka en skolkamrat under en utflykt. Tack och lov kunde en lärare förhindra katastrofen. Mary reagerade inte alls på tiillsägelsen. Hon var helt blank.

Efter några år på institution kom hon ut, hittade märkligt nog en man som hon gifte sig med och fick två små barn tätt. Äktenskapet blev oroligt. En dag när mannen var på jobbet dränkte hon sin dotter i badkaret. Därav författade någon den morbida dikten till hennes "ära" :

Mary held ger little daughter
Twenty minuters under water
Not to save her from the troubles,
just to see the funny bubbles

Ja, det är en fascinerande intressant parrallell värld. Ett eget aspie- universum där mycket mindre sannolikt inträffar som om det tillhörde normaltillståndet. Men för egen del har aldrig en normaliseringsprocess infunnit sig, jag överraskas pågående. Det kan vara besvärande och påfrestande och överväldigande slitsamt både för aspies såväl som anhöriga. Ofta finns flera aspies i samma hushåll.

Brister i empatin är främst kopplat till föreställningsförmåga att förstå hur andra tänker till skillnad från dig själv. Däremot har många en välfungerande sympati.

Mary är ett exempel, men det finns många fler. Ragnar Nilsson från Härnösand dödade styvfar och två halvsyskon med yxa för att han uppfattade sig orättvist behandlad.
Dubbelmörardaren Daniel Nykvist dödade Anna-Lena och Mohamed i Linköping. Han knivade ihjäl dem och han hade Asperger.

Likaså Bodenmördaren Kristoffer Johansson dödade Vacharaya ( jobbig stavning ) och han hade Asperger, det hördes tydligt under domstolsförhandlingarna.

Kristoffer Andersson som dödade och stympade Ida i joggingspåret.

Listan kan göras lång.

Både människor med och utan Asperger har dödat.
Citera
2021-02-27, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jaha, tycks vara tonen och raljerandet som stör dig. Är inget jag vanligtvis fäster vikt vid för egen del. Gör man det kan Flashbacks debatter bli stötande. Blandar inte in egna personliga känslor, det vore ohälsosamt. Är mest intresserad av roten, beteenden och utfall. Att lära mig mer om hur personer fungerar och varför, samt vilka följder det får. Separerar empati från sympati.

Vi är alla olika, för mig handlar mordet väldigt mycket om känslor. Känslor av alla de slag som inkluderar både Lena och alla andra runt om. Det är förmodligen den största anledningen till att jag är engagerad i tråden. Naturligtvis är det också intressant vad som får en människa att gå över den förbjudna linjen, att mörda.

Det om fick mig att reagera handlade om hur diskussionen om aspbergerpersoner i allmänhet hölls, inte om SD hade diagnosen eller inte.

Citat:
Identifikation och inlevelseförmåga är nyttigt för att förstå hur andra människor fungerar och agerar. Att vara kreativ på detta område stimulerar.

Jag vet inte hur jag ska tolka denna mening?
Du menar att jag inte har inlevelseförmåga, förmåga till identifikation, inte är kreativ för att jag reagerar över hur det diskuteras om aspbergerpersoner i allmänhet?

De flesta i tråden försöker på någon nivå förstå vad och varför det som har hänt skedde. Man får lov att utgå från sig själv och de kunskaper och erfarenheter man har. Vi kan inte alla hålla samma nivå.

Citat:
Medkänsla kan vara bra till viss nivå, men att tycka synd om människor hjälper vanligtvis inte. Det förhållningssättet leder ofta till partiskhet och en skev bedömning.Då ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild. Man resonerar skevt. Stefan är ett bra exempel. Han kommer med simplistisk lösningar på komplexa problem. Nu tycker han då endast synd om sig själv, men ändå. Han förenklar, det som är komplicerat, för han brister i kreativitet. Gör honom korkad och ensidigt ologisk.

Vi ska väl hålla oss till att prata om mgm (i synnerhet) och inte aspeberger i allmänhet.
Vilken förutbestämda bild menar du att jag har om SD?

Jag ursäktar på inget vis mordet, tycker inte synd om mgm. Jag har inte ens en bestämd bild av vilka eventuella diagnoser SD kan lida av. Något är väldigt fel, han verkar sakna en hel del förmågor för att kunna leva och umgås med andra personer, inte bara på ett trevligt sätt, utan på ett säkert sätt. Det är möjligt att jag har en helt skev bild, men vem avgör det?

Citat:
Men eftersom han kan skilja på rätt och fel, som alla övriga aspies varken tycker jag synd om honom eller har överseende. Han åker inte i en egen gräddfil för att han har en neuropsykiatrisk utmaning att hantera. Lika lite som mina syskonbarn. Istället förklarar man världen för dem genom att hjälpa dem tolka och förstå hur saker fungerar. Att det finns strategier som man kan utveckla för att leva bland andra även om man är annorlunda. Man tränar dem inför livet och bygger upp starka aspies som en injektion av motståndskraft. Att tycka synd om dem är förminskande. Nu fick kanske inte SD den hjälpen men han känner till lagen och dess funktion, den måttstocken kan han fortfarande förhålla sig till. Den är tydlig och klar inom en fyrkantig ruta, lättförståelig. Man får inte döda.

Jag pratar inte ett ord om att det är synd om SD.

Citat:
Du blandar korten och läser in saker som utgår från dina egna känslor. Har inte hävdat att aspies är mer benägna att mörda, jag delar egna erfarenheter och läser utdrag av Attwodd kopplat till uppgifter om SD ur Fup. Han är en aspie. Det Attwood beskriver överensstämmer tydligt med vad vi vet om SD via Fup. Attwood försöker inte stigmatisera, han vill förklara. Han är en världsledande forskare i ämnet. Hans egen son är aspie. Vad gäller forskning, fakta och information, är det en sak. Min raljerande ton en annan. Det är en stilistisk fråga och inbegriper värdeladdade element man bör fokusera på kärnbudskapet. Om du blir provocerad, triggad och besvärad uppmuntrar jag dig att scrolla. Är ingen mobbare som föraktar aspies, de upptar stor del av min fritid. Men jag särbehandlar inte människor, såtillvida att jag ursäktar. Däremot anpassar jag förhållningssätt eftersom jag är flexibel och anpassningsbar, till skillnad från den rigida- aspie gruppen.

Länka gärna till Attwood, jag har inget emot att försöka få ett bättre grepp på hur SD funderar och hur detta ledde fram till mordet.

Citat:
Om Asperger stör din bild. Synd. Jag har inte sagt att SD inte kan ha psykopatiska, eller narcissistiska drag därtill. Precis som Lena upplevde. Det lämnar jag öppet. Min diagnos på vad jag tolkar som ditt huvudproblem är att du inte gärna vill att S visar sig vara aspie, för då måste du omvärdera hur du ska se på skuldfrågan. Eller graden av skuld. Men du måste inte välja mellan Lena, eller SD. Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat.

Som sagt, jag har inte skrivit att SD inte kan ha aspberger. Jag tycker inte heller att det "stör min bild".

Citat:
Efter läsning i fup. Jag ser inga vinnare i triangeldramat. Inga hjältar eller glorior fortfarande intakta. Jag tycker inte synd om någon, allas byk är skitig. Vissa lever, någon dog. Men jag anser SD ska straffas för ett begånget mord.

Delar inte din uppfattning alls här.
Visserligen är ingen vinnare i det här dramat, men jag ser absolut att det finns en person är förövare och att andra är offer.

Ansvaret är verkligen inte jämt fördelat mellan de olika personerna.
Att uttrycka det som du gör:

"Vissa lever, någon dog"

låter inte bara som att det har ingen betydelse vem som dog. Ingen är bättre än den andra, ingen var det synd om.

Jag tycker att det är en väsentlig skillnad på graden av vad personerna gör. Enorm skillnad. Deras "byk" som du kallar det är inte jämförbara på något sätt.

Att en person tar steget till mord, visar att den personen går till ytterlighet.

Jag tvivlar absolut på att Lena skulle ha dödshotat barn, eller på annat sätt önskat livet ur någon enda person. Inte heller tror jag att hon skulle ha dödat någon.
Citera
2021-02-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I aktbilaga 155 finns ett beslagsprotokoll som är mailat 180831. Den första posten på sida 49 (44) i pdf:en avser SD:s arbetsdator som togs i beslag den 15 maj -18. Det som förvånar mig är att beslaget redan i augusti -18 är Utlämnat trots att det pågår en förundersökning om Mord och det beslagtagna föremålet härrör från den huvudmisstänkte.
www.docdroid.net/f7Tqxid/b2705-18-aktbilaga-155-husrannsakan-beslag-pdf#page=49

SD återfick alltså tidigt sin arbetsdator och det tycker jag är väldigt konstigt eftersom den borde ha varit lika intressant som mobilen att behålla under förundersökningen som handlar om det allvarligaste brottet.

Hävning och utlämnande av beslag under pågående Förundersökning ska godkännas av Förundersökningsledare och/eller Åklagare.
Vem/vilka godkände utlämningen av främst dator BG50942-1 och vilken datum återfick SD den?
Har TM, PW och Anett* Strandl* haft inverkan i beslutet om hävningarna?

Jag har hela tiden varit övertygad om att det digitala kan bli avgörande för en fällande dom, men det förutsätter att inget av det som "fångats" in från SD:s och LW:s enheter har förkommit hos polisen i Örebro.

Menas att Nettan K:SON (Strandl*) är involverad ? :x
Vem är hon fö ?
Citera
2021-02-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Undrar om någon ifrågasätter de misstag som har gjorts och frågar sig vilken betydelse vänskapen mellan polisen och den misstänkte har.
De kan ju också vara vana vid att polisvännen inte är särskilt skärpt.
Polisvännens insatser i det här fallet verkar vara närmare 50 % än 110 %.
Det förutsätter jag att de har gjort.
Frågan är om de har haft möjlighet att ta in nya utredare som kan analysera all info de har fått från Avel.

Måste de inte också redovisa nya fynd, genom kompletteringar inför rättegången?
Jag antar att SD och hans advokater ska få en chans att bemöta nya bevis.
Vad är i så fall rimligt? Två veckor innan rättegång?

Nu kan inte jag förutså hur utgången blir i hovrätten om det bevisas där att SD inte hanterat datorn 23:34 och att någon faktiskt har varit i hennes kök/dator 05:23. Men frågan är om åklagaren ”vågar gambla” genom att inte sätta nån IT-människa på att köra igenom de händelserna och komma in med ny komplettering.
Målsägarbiträdet har fått just samma uppgifter då hon har större möjlighet att påverka utredningen än typ jag då.

Det är väldigt mycket skattepengar som kommer gå i sjön om han frias i hovrätten. Men den egentliga katastrofen ligger i att målsägarna sen ska leva med det.
Senast redigerad av Avel 2021-02-27 kl. 11:01.
Citera
2021-02-27, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lägg ner om att vara nån fiende och jag bryr mig inte ett skvatt om du håller med eller inte. Jag har en diskussion med en annan person som inte heter Miranda varav du gick in och påstod att det var frågan om att göra AST till åtlöje.

Ämnar lämna ytterligare ett citat iom att artikeln i expressen är något missvisande ang att AST är asociala och introverta.
Vilket även kommit upp i tråden.

Tack för länken.
Ja, jag känner till att det finns variationer och att några kan vara mer utåtriktade.
Citera
2021-02-27, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Googla "what is narcissistic triangulation?" eller liknande så finns en del bra förklaringar av begreppet triangulering. Jag hittade inga empiriska källor på svenska. Instagramkontot hur_tanker_en_narcissist förklarar fenomenet på ett enkelt sätt, men är ju ingen empiriskkälla det heller.

Jag läste en högskolekurs om mäns våld mot kvinnor för nåt decennium sedan och den smygande process du beskriver kallas (ganska lämpligt) för normaliseringsprocessen.

Tillslut uppfattar offret (vare sig det är en man eller en kvinna) de mest absurda livssituationer och beteenden som normala, eftersom det negativa beteendet kommer så stegvis. Att varva värme och kyla gör att partnerns ljusa stunder upplevs som helt fantastiska i jämförelse med de mörka. Relationer där fysiskt våld förekommer inleds i regel av en lång normaliseringsprocess där den första tiden består av sk love bombing

Nån studie som jag inte minns namnet på visade även att banden mellan mödrar som varvar kyla eller våld med värme och deras barn är starkare än mellan varma mödrar och deras barn.

En slags stegvis pågående hjärntvätt helt enkelt där traumabindning skapar osunda men väldigt starka band mellan parterna.
Den utsatte får ett slags beroende av de ljusa stunder som erbjuds mellan de mörka stunderna.

Tack!

Det passar väl bra in på hur SD behandlar Lena, med iskall kyla, sedan presenter, RT/öppet osv.

Läste på något ställe att den som blivit utsatt för våld i nära relation under en längre tid, kommer att längta mycket efter de där stunderna när det är bra. Då är det ofta väldigt bra, offren kan överösas med ursäkter och kärleksbetygelser. Förklaringarna kan vara övertygande på varför det blev dåligt och att det inte kommer att hända igen. Det kan verkligen verka som att ångern är stor och offret gärna vill "ge personen en chans". Förstår, förlåter.

Så småningom blir de bra stunderna allt kortare, och offret alltmer bunden. Och övertygelsen att ma själv är skyldig har införlivats i offrets bild av sig själv.

Såsom expertvittnet VE förklarade det: Att gm och offer tillsammans kommer på en förklaring till det som skedde.

Det är väl det som HD håller på med, när hon accepterar att SD ville ta bort familjen. Att han ville hjälpa HD för att hon var deprimerad, och hon orkade inte med att ta hand om barnet (barnen).

Internalisering kallas det. Offret övertar gm förklaringsmodell och synen på sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in