2021-02-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du puckad? Om jag inte betalar så kommer köpet att gå tillbaka eftersom det i köpehandlingen står att köpets giltighet är beroende av köpeskillingens erläggande.
Det innebär dock inte att du som säljaren kan ångra dig och vägra ta emot köpeskillingen efter avtalet är underskrivet.
Däremot kan köpet gå tillbaka om köparen saknar tillgångar nog för att erlägga den avtalade köpeskillingen.

Säljaren har redan fått handpenningen, köparen ligger på för att slutföra affären.
Hindret finns hos säljaren inte köparen.
Säljaren kommer att bli skadeståndsskyldig till köparen för att säljaren orsakat köparen merkostnader. Den skulden kommer gissningsvis att kunna kvittas av köparen mot delar av fordran som säljaren har på köparen.
Skall vi gissa att säljaren kommer att förlora mycket pengar på sitt halsstarriga beteende.

Men det är ju precis det jag har sagt, köpet är villkorat med att köpeskilling skall erläggas.

Om detta kommer kosta Esbjörn multum så kommer det inte se bra ut för Ebba i vilket fall som helst.
2021-02-27, 10:35
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan inte heller hindra att affären fullföljs genom att vägra ta emot köpeskillingen när man har skrivit ett kontrakt.

Det finns inget köpekontrakt och har aldrig funnits. Det har bara funnits ett näst intill ett kriminellt försök att med olika fällor gillrade av en djävulusisk hjärna att gissla den gamle Esbjörn vid en affär han aldrig velat ha.

Ebba har trott att det skulle gå att avkräva den gamle halvkvädna löften om försäljning men rätten kommer också att genomskåda dessa förrädiska knep.

Att Marcus Oskarsson lagt sej i affären kommer snarare att brunkleta ner Ebba och partiet ännu mer så där vinner hon inget heller. Snacka om Björntjänst. Tack Marcus.
2021-02-27, 10:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Nej det kan man inte om köpekontraktet är villkorat med att köpeskilling skall erläggas. Erlägger man inte köpeskilling enligt avtal har säljaren rätt att häva köpet.
He he, nej säljaren kan inte vägra ta emot köpeskillingen och sedan häva avtalet med hänvisning till att köparen brutit avtalet. (Skriv inte när du är redlös).
2021-02-27, 10:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Såg intervjun med Gubben i morse. Han vill alltså bestämma vad Ebba ska göra med tomt och hus även när hon är ägare. Sen finns det mig veterligen ingen ångervecka när all papper är underskrivna. Sen är det ju underligt att Ebba blir polisanmäld för förtal när hon bara berättat sanningen. Är sanningen förtal??
Det kan den vara. Om du framställer någons vandel på ett ofördelaktigt sätt i syfte att skada denne i någon omständighet som inte har med saken att göra.

Jag skulle nog som sagt vara försiktig här om jag hade varit "juristen" av flera olika skäl.
2021-02-27, 10:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag vet inte alls om det var så i det här fallet som diskuteras i tråden, men det är väl inte första gången någon blir manipulerad av en starkare person i så fall? Han kanske var lite "starstruck" också? Finns ju hundratals, för att inte säga tusentals exempel där yngre tjatat till sig fastigheter, arv, ägodelar av äldre. Både som rena gåvor, men också för att få köpa till förmånliga villkor. Jag vet själv flera exempel från vänner och släkt.

Visst, Ebba hade möjlighet att tjata sig till fastigheten när de väl träffades, men varför ens gå dit om han inte ville sälja? Varför fortsätta gå dit?
2021-02-27, 10:38
Medlem
kungenslillapigas avatar
Ebba har ju vitt och brett sagt att hon inte ska fullfölja affären om det är mot Esbjörns vilja.
Ännu en lögn - i programmet 30 minuter var hon ju väldigt upprörd att det hade tagits drönarbilden över tomten som är hennes och barnens framtida hem. Det visar väl att hon inte alls har några planer på att köpet hävs
2021-02-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det finns inget köpekontrakt och har aldrig funnits. Det har bara funnits ett näst intill ett kriminellt försök att med olika fällor gillrade av en djävulusisk hjärna att gissla den gamle Esbjörn vid en affär han aldrig velat ha.

Ebba har trott att det skulle gå att avkräva den gamle halvkvädna löften om försäljning men rätten kommer också att genomskåda dessa förrädiska knep.

Att Marcus Oskarsson lagt sej i affären kommer snarare att brunkleta ner Ebba och partiet ännu mer så där vinner hon inget heller. Snacka om Björntjänst. Tack Marcus.
Du ljuger medvetet. Köpekontraktet finns till och med att läsa i tråden.
2021-02-27, 10:39
Medlem
Facebook-tråden om planerna mot Ebba Busch: ”Gå till pressen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen

Undrar vad Aftonbladet vill nu???

Tyvärr har jag inte PLUS
2021-02-27, 10:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
He he, är det 7-åringar i forumet.
Nu skall det inte ens finnas en köpekontrakt.
Om du tar hjälp av någon med att tänkta, kommer ni tillsammans möjligen då inte fram till att rätten skulle ha avfärdat allt med att det inte ens finns ett köpekontrakt.

Kan du inte berätta vad källan är till att inte kontrakt skulle ha skrivits.

Citat:
Förrädiska knep?
Låter som jag hade för höga tankar om din kognitiva förmåga. Jag får backa till 5-åring.
2021-02-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du puckad? Om jag inte betalar så kommer köpet att gå tillbaka eftersom det i köpehandlingen står att köpets giltighet är beroende av köpeskillingens erläggande.
Det innebär dock inte att du som säljaren kan ångra dig och vägra ta emot köpeskillingen efter avtalet är underskrivet.
Däremot kan köpet gå tillbaka om köparen saknar tillgångar nog för att erlägga den avtalade köpeskillingen.

Säljaren har redan fått handpenningen, köparen ligger på för att slutföra affären.
Hindret finns hos säljaren inte köparen.
Säljaren kommer att bli skadeståndsskyldig till köparen för att säljaren orsakat köparen merkostnader. Den skulden kommer gissningsvis att kunna kvittas av köparen mot delar av fordran som säljaren har på köparen.
Skall vi gissa att säljaren kommer att förlora mycket pengar på sitt halsstarriga beteende.

Puckad? Nog flertalet här som är puckade.
Ebba äger inte huset, hon har inte betalt. De är i en tvist.
Vilket sker ofta i olika avtalssammanhang.
Det innebär INTE att avtalet fortlöper ensidigt för ena parten, i detta fall Ebba.

Nej, avtalet bryts inte för att Esbjörn håller sig undan,
men Ebba får inte huset gratis heller...

OM Ebba äger huset redan helt och hållet. Varför krångla gå via rätten?
2021-02-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Såg intervjun med Gubben i morse. Han vill alltså bestämma vad Ebba ska göra med tomt och hus även när hon är ägare. Sen finns det mig veterligen ingen ångervecka när all papper är underskrivna. Sen är det ju underligt att Ebba blir polisanmäld för förtal när hon bara berättat sanningen. Är sanningen förtal??

Ja gubben är ju helt körd nu, det gav en helt annan bild av affären.

Däremot kan det ibland bli fråga om förtal även om det som sägs är sant, du kan tex inte alltid hänga ut någon som begått ett brott, även om denne är dömd för det.
2021-02-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Som jag har sagt tidigare, då skall man nedsätta köpeskillingen hos Länsstyrelsen om motparten vägrar ta emot betalningen, DÅ har man fullgjort sin del som köpare.
Om Esbjörn menat allvar med att han ville avbryta affären så hade han kunnat handpenningen hos Länsstyrelsen, om det är som han säger att han inte fick tag på Ebba Busch kontonummer.

Men nu är det försent för tillträdesdagen har passerat och Ebba förfogar därmed över huset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in