2021-02-27, 10:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det har jag inte sagt heller men det är ju någon sorts trådsanning att man kan bli ägare till ett hus utan att betala köpeskilling här i tråden. Det kan man inte.

Visst kan men det. Min sambo gjorde det. Hon betalade aldrig en krona.

Ebba blev också ägare utan att ha betalat en krona. Hon blev nämligen ägare den 20e augusti, men betalade handpenningen den 22a eller 23e.
2021-02-27, 10:25
Medlem
Såg intervjun med Gubben i morse. Han vill alltså bestämma vad Ebba ska göra med tomt och hus även när hon är ägare. Sen finns det mig veterligen ingen ångervecka när all papper är underskrivna. Sen är det ju underligt att Ebba blir polisanmäld för förtal när hon bara berättat sanningen. Är sanningen förtal??
2021-02-27, 10:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det kanske hon har det vet vi inte, det har inte framkommit.

Poängen är att det finns folk i tråden som tror att man kan bli ägare till en fastighet bara man skriver under ett köpekontrakt och utan att betala hela köpeskillingen, därför upplyser jag om att så inte är fallet.
Är du puckad? Om jag inte betalar så kommer köpet att gå tillbaka eftersom det i köpehandlingen står att köpets giltighet är beroende av köpeskillingens erläggande.
Det innebär dock inte att du som säljaren kan ångra dig och vägra ta emot köpeskillingen efter avtalet är underskrivet.
Däremot kan köpet gå tillbaka om köparen saknar tillgångar nog för att erlägga den avtalade köpeskillingen.

Säljaren har redan fått handpenningen, köparen ligger på för att slutföra affären.
Hindret finns hos säljaren inte köparen.
Säljaren kommer att bli skadeståndsskyldig till köparen för att säljaren orsakat köparen merkostnader. Den skulden kommer gissningsvis att kunna kvittas av köparen mot delar av fordran som säljaren har på köparen.
Skall vi gissa att säljaren kommer att förlora mycket pengar på sitt halsstarriga beteende.
2021-02-27, 10:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jaså, hur visste "vi" det?

Du kanske inte kan se några men Jakobsson lär vara liiite mer kompetent.

1. Hur länge sen är publiceringen? "så vitt känt", ja det är ju en j-vligt bra formulering.

2. Spela inte dum, du känner till lagstiftningen. Det har inte med påståendets sanninghetsgrad att göra.

3. Som ovan. Låt den juridiska expertisen hantera ärendet. Uttalanden om "tjänstefel" riskerar att åldras dåligt, vi får väl se ...

Många av hennes partikamrater håller inte med:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAwLpm/kd-politiker-om-hustvisten-har-paverkat-fortroendet

(Det här är intressant: "Många kristdemokrater som Aftonbladet har varit i kontakt med vill överhuvudtaget inte uttala sig om tvisten, bland andra Alf Svensson, Göran Hägglund och Lars Adaktusson." Vad kunde ha varit enklare än att stå upp för Ebba - om de hade velat?)

Men fortsätt för all del att skicka ut eloger till Ebba - snart finns det inte så många kvar.

Vill minnas att du skrev minst en gång att Ebba hade betalat ett överpris. Det vill säga, att priset hon baserade på just värderingen (eller om det var två värderingar?) var för högt. Ber om ursäkt om jag blandar ihop skribenterna men det var någon av de mer "tongivande".

Har det någon gång bekräftats eller är det en trådsanning att Esbjörn inte ville anlita en mäklare?

Med tanke på Ebbas manipulativa stil skulle det inte förvåna om det i själva verket var hon som sa att "du behöver INTE tänka på praktiska detaljer, Esbjörn, JAG tar hand om allting" med sin sliskigaste röst.

Intressant är också att det numera talas om "värdering". I flera månader hette det ju att Ebba hade fixat två.

Jösses, du håller verkligen på att ta över tätpositionen i fabuleringar. Allt du skriver är antingen så galet eller sådana fantasier att inget ens är lönt att bemöta annat än med att

I princip allting som du förnekar är redan fastställt som fakta på olika vis.
2021-02-27, 10:28
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan inte heller hindra att affären fullföljs genom att vägra ta emot köpeskillingen när man har skrivit ett kontrakt.
Nej, men man stoppar ju upp allt genom att bara tjura och ingen kommer vidare. Jag är förvånad att säljaren kan tvärnita allt! Varför inte bara ”då köpeskilling ankommit säljarens bankkonto .. datum...anses köpet fullbordat”. ”Är inte pantbrev lösta av köpare kan motsv innehållas...”. Då kan inte säljare stoppa genom att tjura!

Som jag hävdat tidigare:
Varför har inte ebba drivit förhandlingen framåt snabbare genom att tex åka hem till Esbjörn alt ombud? Och där backat eller fått klart köpet?
2021-02-27, 10:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Såg intervjun med Gubben i morse. Han vill alltså bestämma vad Ebba ska göra med tomt och hus även när hon är ägare. Sen finns det mig veterligen ingen ångervecka när all papper är underskrivna. Sen är det ju underligt att Ebba blir polisanmäld för förtal när hon bara berättat sanningen. Är sanningen förtal??

Det kan vara förtal även om det är sant.
Men om det var försvarligt att uttala sig, så är en sann uppgift inte förtal.

I Ebbas fall fanns all anledning att uttala sig.
Det börjar folk inse när de läser gårdagens Aftonbladsartikel.

Det visas också av Marcus Facebook inlägg där dubbelt så många står på Ebbas sida såväl moraliskt som juridiskt.
2021-02-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Känns lite osnyggt. Känner inte till juridiken kring husköp, om det finns någon ångerrätt från säljarens sida?

Men lite osmidigt är det när hon ger sig på en gammal gubbe som inte verkar helt klar i bollen och samtidigt är Ebba uppbackad av några medarbetare eller vänner. Hon är väldigt intresserad av att göra ett "klipp". Det hade varit snyggare att bara häva köpet och köpa något annat istället (och givetvis fått tillbaka handpenningen) istället för att driva gubben från släktgården.

Mycket skit om Ebba just nu. Lite typiskt media, bygga upp någon för att sedan sänka personen och eventuellt bygga upp personen igen.

Tror inte någon av dessa affärer kommer leda till hennes avgång men börjar KD siffror att sjunka kan sånt här bli ammunition för folk som vill peta henne inom kd, men just nu tror jag hon sitter ganska säkert.

Som säljare har då få möjligheter att ångra dig när väl kontraktet är påskrivet.

Citat:
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.

Om köparen går med på din hävning så kan du få betala ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen.
Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet
2021-02-27, 10:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så varför tackade han ja till Ebbas trevare och travade hem till henne? Varför fortsatte han träffa henne, när det måste stått klart för honom, bortom alla rimliga tvivel, att hon ville köpa hans fastighet? Varför skrev han på?

Antingen är han väck i huvudet, eller så ångrade han sig, eller så lurade han till sig träffar med en kändis, men det gick överstyr.
Jag vet inte alls om det var så i det här fallet som diskuteras i tråden, men det är väl inte första gången någon blir manipulerad av en starkare person i så fall? Han kanske var lite "starstruck" också? Finns ju hundratals, för att inte säga tusentals exempel där yngre tjatat till sig fastigheter, arv, ägodelar av äldre. Både som rena gåvor, men också för att få köpa till förmånliga villkor. Jag vet själv flera exempel från vänner och släkt.
2021-02-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Visst kan men det. Min sambo gjorde det. Hon betalade aldrig en krona.

Ebba blev också ägare utan att ha betalat en krona. Hon blev nämligen ägare den 20e augusti, men betalade handpenningen den 22a eller 23e.
Nej det kan man inte om köpekontraktet är villkorat med att köpeskilling skall erläggas. Erlägger man inte köpeskilling enligt avtal har säljaren rätt att häva köpet.
2021-02-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Tänk jag tror att du har helt fel. Jag tror att Ebba när hon nu angrips av en fullständigt rabiat pedofilring som infiltrerat svenskt rättsväsende där stjärnadvokater smutsat ner sig i dynga för att gosa in sig hos pedofiler när det synliggörs då lyfts beundran hos Svensson i tacksamhet mot en politiker som står fast i kampen mot pedofila grisar. Såna som Johann Binninge ska inte få husera i svenskt rättsväsende och kalla dig jurist eller ombud. En pedofil ska inte undkomma kronofogden eller Skatteverket genom att en stjärnadvokat som Björn Hurtig låter svinet husera på dens advokatbyrå. Vad har pedofilen för hållhakar på Björn Hurtig?Vad säger Skatteverket och kronofogden om Hurtigs och Binninges ekonomiska mygel?
Göran Hägglund myntade begreppet verklighetens folk. Och det är just verklighetens folk vars samveten och moral förstår att en pedofilring infiltrerat svensk media och rättsväsende så till den milda grad att ingen substans i rapporteringen är objektiv.

Länkar för ovanlighetens skull till Flamman
Inte för att den har rätt men vi vänder på innebörden. Ebba har fått ta emot en våg från en vänstervriden trollarmé av pedofiler där Johann Binninge som härförare tillåts mangla alla kvinnor och barn som redan utsatts för våldtäkter och misshandel och han tar som sin rätt att nätstalka ohämmat men när en stark kvinna tillika partiledare står stadig då slår han till som den fege demon han är. Och en vidrig äcklig pedofilringens egen bordellmamma Monica Pernroth Lüllmaa är i det närmaste sinnesjuk. Pedofilmamman är 76 år och omyndigförklarat en man bara något år äldre än hon själv. Kärringen är så sinnesjuk och besatt i New age svammel så hjärnan slagit Knut på sig själv. Ut med varning för Riksmäklarna som ett pedofilfäste så folk aktar sig.
https://www.ratsit.se/19440505-Monika_Maria_Pernrot_Lullmaa_Uppsala/XeThJNONZ7-ZIOoVsotumohSZf078kPLhpJhB8kRr-4

Det kommer verklighetens folk beundra
Och JA,det är i allmänhetens intresse att en partiledare mån om folket markerar och därmed är hennes upplysning i en snedvriden mediarapportering fullt laglig.
http://flamman.se/a/kultureliten-ar-pedofiler

Hur många gånger kan man frossa i ordet "pedofil" i ett enda inlägg?

De som försöker försvara Ebba blir alltmer vulgära och desperata ...
2021-02-27, 10:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ni Ebbakramare kommer för sent att inse era många nederlag.

Vad menar du? Att man kan köpa sej hälsa och livslust? Den rikedom hos gubben som du försöker inbilla oss att du har kännedom om kände väl Ebba inte till då. Speciellt inte då hon o-ombedd skickar honom några hundra tusen i "förskott" och sen skickligt förhindrade att dom skickades tillbaks, genom att helt enkelt hålla sej undan. En apa har hon uppfört sig som.
Oombedd efter att man avtalat?
Jag antar att du inte är myndig.

Sedan finns inga problem för Esbjörn att returnera beloppet. Men vill han inte så går det ju inte.
Som jag berättat tidigare hade han enkelt kunna köpa en postväxel på beloppet. Och sedan be att få träffa Ebba och överlämnat den. Ännu enklare är det att bara be banken returnera beloppet.

Esbjörn har inte gjort den minsta ansträngning. Vilket inte ger något stöd för att han vill backa ur affären.

Att det finns andra som vill hindra honom från att genomföra affären råder det inget tvivel om.
2021-02-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Å det är hennes fel menar du?
Fattar du inte att det är folket som dras med i mediakriget mot henne? Det är media som driver att opinionen ska tappa förtroendet för henne.
Och det är just det som är åt helskotta.

Det är oss det är fel på (folket alltså), som ägnar så här mycket fokus på vad politiker gör och inte gör i sitt privatliv, istället för att fokusera på vilken politik de för.

Politiker ska inte vara några "idealmänniskor", med det där skitsnacket om att "de ska föregå med gott exempel". Politiker ska vara en representation av befolkningen och sen driva politik.

Om de driver en politisk fråga, så ska de inte vara hycklare och själva inte leva som de lär.

Men EBT har inte varit drivande med ,att folk i Sverige inte ska få driva tvister i domstol, i sin politik. Eller hur?

Det är hennes fel. Hon hade kunnat välja att inte driva detta och således besparat sitt parti dessa konsekvenser.

Tycker Ebba det är jobbigt att vara en offentlig person så skulle hon sökt sig till andra yrken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in