Det som är sorgligt i den här historien är ju att Esbjörn mycket riktigt blir blåst. Men inte av EB, utan av "teamet" runt honom som får Jönssonligan att framstå som ett gäng schweiziska banktjänstemän.
Om man läser tråden så verkar alla med insyn i juridik totalsåga Esbjörns chanser i en rättegång(inte ett ord om det i media).
Det juridiska ombudet är i själva verket inte jurist. Troligen hade en riktig advokat rått Esbjörn att inte driva en mycket kostsam rättsprocess som kan kosta honom åtskilliga hundratusentals kronor. Media verkar dock inte så intresserad av att företräda "den lille medborgaren" just i det här avseendet....
Sedan har vi kvinnan som ordnar testamentunderskrift på folks dödsbädd. Hon bara "råkar" bli bästis med ännu en äldre herre utan givna arvingar. Varför är hon intresserad? Ett ekonomisk motiv verkar inte så långsökt...
Som jag ser det så får Esbjörn bokstavligt talat betala för att kvällspressen skall få skriva artiklar. Mycket möjligt att han läser pressen och tänker "men jag har ju rätt". Något som den juridikkunniga delen av Flashback verkar rörande överens om inte är fallet.
I mina ögon så hjälper media aktivt till att blåsa Esbjörn genom att inte granska det faktiska juridiska läget och framförallt genom att inte granska det juridiska ombudet och diverse andra intressenter.
Enda undantaget är följande artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad