2021-02-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han skaffade vapenskåp "prompt", enligt vad som uppges, då det blev krav i slutet av åttiotalet. Innan dess fanns inget sådant krav. Fanns diverse andra regler rörande förvaring av vapen och ammunition i hemmet.

I tidiga förhör uppger han inget om sin vapenförvaring, vad jag minns. Senare hävdar han förvaring i bankfack vid tiden för MOP. Det är möjligt att finns uppgift både om säsongsvis förvaring i bankfack och förvaring mellan varje skyttetillfälle.

Det var förekommande att förvara vapen i bankfack någon gång tidigare, har jag blivit varse. Hur länge den praktiken förekom vet jag ej. Sedermera förbjudet. Så bankfacksförvaring kan ej uteslutas. Men kan likaväl vara så att CA hört talas om detta och uppger det, då han har ett bankfack.

CA gav intrycket att vara mycket omsorgs- och ansvarsfull i sin vapenhantering på klubben. Dessutom var han lugn och tillbakadragen. Men det fanns ju uppenbarligen något helt annat bakom det skalet.

CA var noga med att låsa in sina vapen när han inte använde dem. På vintrarna sköt han ingenting, och låste därför in sina vapen i bankfack. Palme mördades 28 Februari 1986, dvs på vintern när revolvern låg inlåst i bankvalvet i kungsan. Eftersom banken inte hade öppet mitt i natten faller hela teorin med det spontana mordet.

Inga andra än makarna Palme, Mårten och Mårtens flickvän visste att de skulle till just Grand den kvällen, så med tanke på vad som sedemera hände så måste CA ha avlyssnat Palme och sedan fort som attan hämtat ut revolvern från banken, åkt hem (av någon anledning, varför inte skjuta direkt?) och sedan komma tillbaka lagom till att filmen slutar.

Tillåt mig hånle.
Citera
2021-02-26, 16:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Undrar om CA tvekade innan han bestämde sig för ”studerande” i titelrutan på vapenlicensen. Han var ju inte studerande.

Men ”totomiljonär” lät väl inte som en rimlig titel, kantänka.

Om han nu var det då lämnade in ansökan.

”Dagdrivare” skulle nog se sådär ut, så tur han hade resttenta på vårterminen. Måhända var idén att försöka fullfölja studierna även i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det är butiken Sportskyttemateriel på Arsenalsgatan 3 i Stockholm som vid tillfället var generalagent för Hämmerli i Sverige

Det var Sten G:s olika företag som var generalagent för Hämmerli.
Citera
2021-02-26, 16:10
Medlem
Citat:
I min fantasi om CA som mördaren, har han tänkt att skjuta i huvudet, men pallar inte. Det andra skottet råkar bara gå av, eller halvt så. Skjuta mot Lisbeth som tittade upp från marken, nej. Kanske därför bara två.

Jag vet inte om man tänker sig att skjuta folk med svag hemladdad målskytteammunition .38 med flat nos (wadcutter)? Vet inte om han öht förvarade det i hemmet. Åtminstone tveksamt om det var tillåtet, han hade inget vapenskåp (vilket ej krävdes för vapenförvaring innan slutet av åttiotalet, vapen plus kompatibel ammunition krävde dock mer än låsta byrålådor, tror jag). Mitt intryck är att man ofta sköt med ammunition som tillhandahölls av klubben vid skjuttillfällena. Laddat av klubben själv.

Tänker mig han har nåra Winchester 357 2P som ligger i en skål eller låda med gem och nån trådrulle osv. Denna ammunition står man ej och matar med. Han köper tio st av APK -84. Fått några av Holger vid köpet 1980. Köpt själv nån gång. Fått ett par st en annan gång. Så kanske. Några hamnade i skålen.

"Kanske några hamnade i skålen"

Är det den nivå av bevis ni har? Är det allt? Det finns ingen domare i världen som hade avlagt en fällande dom på detta.
Citera
2021-02-26, 17:32
Medlem
Roerligs avatar
CA och att finns mycket ny information om honom nämndes just i Studio ett i P1 i ett längre reportage om PU efter nedläggningen.
Citera
2021-02-26, 20:51
Medlem
Citat:
CA och att finns mycket ny information om honom nämndes just i Studio ett i P1 i ett längre reportage om PU efter nedläggningen.

Skamligt hur statligt finansierad media hänger ut en avliden människa utan möjlighet att försvara sig. CA är en återvändsgränd. Det finns varken vapen, motiv, vittnen, brottsplatsanknytning vid tidpunkten för mordet eller teknisk bevisning. Lägg ner fiaskot.
Citera
2021-02-26, 20:55
Medlem
Citat:

Faktasituationen i och omkring CA är av sådan dignitet att det är ofrånkomligt att någon inom MMS till slut vaknar ur Törnrosasömnen.
Frågan är bara vem det blir som plockar upp den tappade bollen.
Citera
2021-02-27, 08:35
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Skamligt hur statligt finansierad media hänger ut en avliden människa utan möjlighet att försvara sig. CA är en återvändsgränd. Det finns varken vapen, motiv, vittnen, brottsplatsanknytning vid tidpunkten för mordet eller teknisk bevisning. Lägg ner fiaskot.

Jag tror inte heller att CA är gärningsmannen eftersom alla omständigheter som är till hans nackdel bara är spekulationer.

Att jag följer tråden beror på att jag tycker att CA var en mycket fascinerande person.
Citera
2021-02-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag tror inte heller att CA är gärningsmannen eftersom alla omständigheter som är till hans nackdel bara är spekulationer.

Att jag följer tråden beror på att jag tycker att CA var en mycket fascinerande person.

Får jag..med all vänlighet..fråga vad du tycker är spekulationer i samband med indicier runt CA?
Jag är själv övertygad om att CA verkligen är GM utifrån materialet.
Jag tycker att helhetsbilden och de fakta som faktiskt föreligger i fallet CA entydigt pekar åt detta hållet.

Det är enkelt att utifrån materialet kunna etablera vad som är spekulation och vad som är fakta.
De fakta som faktiskt finns att tillgå utklassar enligt mitt enkla förmenande varje annan alternativ teori kring vem som sköt Olof Palme.

Jag påstår utan att tveka att om man vill hänge sig åt spekulationer,så måste man titta på annan GM än Christer Andersson.
Citera
2021-02-27, 09:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag frågade det. Om han bytte telefonnummer på 1980-talet vet kusinen inte, men han utesluter det inte. Under senare år var CA iallafall dålig på att betala telefonräkningar. Kanske hans telefonabonnemang avbröts någon gång?

Slog mig att det nog var som så, att om man inte uppfyllde sina skyldigheter som abonnent, kunde telefonnumret stängas av, men abonnemanget avslutades ej. Man hade kvar det och numret och kunde öppna det igen genom att betala. Det fanns vid denna tid något slags rättighet att ha tillgång till telefon.

Angående kusinen, har du frågat på vilket sätt det att CA flyttade ifrån innerstaden 1987 stärkte hans misstankar mot honom? Om CA nu bott kvar och rört sig i stan fram till dess.
Citera
2021-02-27, 10:42
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Får jag..med all vänlighet..fråga vad du tycker är spekulationer i samband med indicier runt CA?
Jag är själv övertygad om att CA verkligen är GM utifrån materialet.
Jag tycker att helhetsbilden och de fakta som faktiskt föreligger i fallet CA entydigt pekar åt detta hållet.

Det är enkelt att utifrån materialet kunna etablera vad som är spekulation och vad som är fakta.
De fakta som faktiskt finns att tillgå utklassar enligt mitt enkla förmenande varje annan alternativ teori kring vem som sköt Olof Palme.

Jag påstår utan att tveka att om man vill hänge sig åt spekulationer,så måste man titta på annan GM än Christer Andersson.

Indicier kan ibland få en åtalad i ett brottmål fälld eller friad. Bevis är dock att föredraga eftersom dessa är betydligt starkare. I det här fallet finns det väl varken det ena eller det andra

Ett exempel på spekulation är vad CA gjorde under mordnatten. Själv lämnar han den rimliga förklaringen att han hade gått och lagt sig. För de flesta är kl 23 en normaltid när man skall sova. Att han bodde ensam och saknade alibi för tiden anses som en omständighet som gör att man kan ifrågasätta hans uppgifter.

Trots att det varken finns indicier eller bevis förekommer det spekulationer om att CA ljuger om mordnatten och att han i själva verket var ute och mördade landets statsminister.
Citera
2021-02-27, 11:04
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Själv lämnar han den rimliga förklaringen att han hade gått och lagt sig. För de flesta är kl 23 en normaltid när man skall sova. Att han bodde ensam och saknade alibi för tiden anses som en omständighet som gör att man kan ifrågasätta hans uppgifter.

Fast när det gäller avsaknaden av alibi handlar det ju inte i första hand om huruvida det är normalt att sova vid midnatt eller inte – det är snarare en fråga om att brorsans vittnesmål motsäger CA:s egna uppgift om svår influensa. Båda kan rimligen inte tala sanning, och brorsans flytt stämmer med folkbokföringen.
Citera
2021-02-27, 11:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ett exempel på spekulation är vad CA gjorde under mordnatten. Själv lämnar han den rimliga förklaringen att han hade gått och lagt sig. För de flesta är kl 23 en normaltid när man skall sova. Att han bodde ensam och saknade alibi för tiden anses som en omständighet som gör att man kan ifrågasätta hans uppgifter.

Trots att det varken finns indicier eller bevis förekommer det spekulationer om att CA ljuger om mordnatten och att han i själva verket var ute och mördade landets statsminister.

De uppgifter CA till att börja med lämnar om sina förehavanden vid tiden för mordet (och senare ändrar) är, av allt att döma, inte med sanningen överensstämmande. Det är ingen "spekulation". (FB) Tråden om Christer Andersson

Det är anledningen till att hans uppgifter bör ifrågasättas. Inte att han bor ensam givetvis.

Det är rimligt att gå och lägga sig. Jaha. Då avskriver vi detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in