2021-02-25, 16:26
Medlem
omigas avatar
Christers ömma tå

Om Christer A (eller Stig Engström för den delen) är Olof Palmes gärningsman, varför tog han/de då med hemligheten till graven? Båda avslutade sina liv i förtid så det kan inte ha funnits någon senare bikt i åtanke.

En förklaring kan vara för att han skämdes och ångrade sig, till och med inför sig själv. Det som först framstod som en gärning i nationens intresse, tillsammans med det perfekta utloppet för ett personligt motiv, förbyttes mot skam och skuld.

Inte ens vissheten att han har kommit undan i världens största mordutredning, denna känsla av överlägsenhet, har fått gärningsmannen att yppa ett enda ord.

En sådan gärningsman måste ha levt i förnekelse till och med inför sig själv under större delen av sitt liv, samtligt som den ständiga påminnelsen och behovet att yppa sig hela tiden har stått för dörren.

Att en sådan gärningsman förr eller senare lever sitt liv i isolering och psykisk sjukdom torde vara ganska naturligt.

Det är ändå anmärkningsvärt om någon har lyckats hålla tyst så länge. För en del kanske endast vetskapen och inte den externa bekräftelsen räcker, men borde ändå leda till en sjuklig ambivalens.

Kanske tillhör Christer denna kategori män, precis som Daniel Dubbelmordet Linköping, eller Hagamannen.

Men borde det inte pysa ut någonstans? Någon liten ledtråd? Eller kan dessa män bara låtsas som att ingenting hänt och fungera som vanligt i samhället?

Är det någon som har koll på forskningen i detta ämne? Och vilken var i så fall Christers ömma tå?
Senast redigerad av omiga 2021-02-25 kl. 16:41.
Citera
2021-02-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om det var CA tror jag han hade minst tre patroner med sig. En nogsamt sparad. Han kan knappast ha bedömt det som särskilt troligt att han skulle komma undan med detta.

För all del. Poängen är varför det bara sköts två snabba skott. Med en ammotyp som var tämligen ovanlig också, istället för t ex helt vanlig billigare 38 som t ex CA och andra oftast sköt med när de övade revolverskytte.
Skyttar som CA kanske sköt upp en hel ask, eller åtminstone den mängd patroner de köpt inför övningstillfället, och sedan inte hade extraammo hemma? Sportskytte på CA´s nivå skiljer sig ju lite från t ex att jägare på landet i allmänhet har en halvfull ask från förra jakten liggandes.
Citera
2021-02-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Christers ömma tå

Om Christer A (eller Stig Engström för den delen) är Olof Palmes gärningsman, varför tog han/de då med hemligheten till graven? Båda avslutade sina liv i förtid så det kan inte ha funnits någon senare bikt i åtanke.

En förklaring kan vara för att han skämdes och ångrade sig, till och med inför sig själv. Det som först framstod som en gärning i nationens intresse, tillsammans med det perfekta utloppet för ett personligt motiv, förbyttes mot skam och skuld.

Inte ens vissheten att han har kommit undan i världens största mordutredning, denna känsla av överlägsenhet, har fått gärningsmannen att yppa ett enda ord.

En sådan gärningsman måste ha levt i förnekelse till och med inför sig själv under större delen av sitt liv, samtligt som den ständiga påminnelsen och behovet att yppa sig hela tiden har stått för dörren.

Att en sådan gärningsman förr eller senare lever sitt liv i isolering och psykisk sjukdom torde vara ganska naturligt.

Det är ändå anmärkningsvärt om någon har lyckats hålla tyst så länge. För en del kanske endast vetskapen och inte den externa bekräftelsen räcker, men borde ändå leda till en sjuklig ambivalens.

Kanske tillhör Christer denna kategori män, precis som Daniel Dubbelmordet Linköping, eller Hagamannen.

Men borde det inte pysa ut någonstans? Någon liten ledtråd? Eller kan dessa män bara låtsas som att ingenting hänt och fungera som vanligt i samhället?

Är det någon som har koll på forskningen i detta ämne? Och vilken var i så fall Christers ömma tå?

I båda fallen så finns det ju rimligt nära efterlevande...särskilt i CAs fall.Inte så kul för dessa att ha en Palmemördare i släkten.Brottet i sig betraktas ju bara som hedervärt i andra omkretsar än vad som gällde för CA och SE.

Hade jag själv skjutit Palme,så hade jag sannerligen inte knystat om det..ens på dödsbädd.
Jag förmodar att samma gällde framförallt för CA,som troligen var fullt medveten om den skam som hängde ihop med dådet.

Tilläggas kan att jag inte tror att CA egentligen ångrade någonting,Palmemord som annat.
Han var inte den typen som jag uppfattar det.
Senast redigerad av Lookalike 2021-02-25 kl. 17:40.
Citera
2021-02-25, 18:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
För all del. Poängen är varför det bara sköts två snabba skott. Med en ammotyp som var tämligen ovanlig också, istället för t ex helt vanlig billigare 38 som t ex CA och andra oftast sköt med när de övade revolverskytte.
Skyttar som CA kanske sköt upp en hel ask, eller åtminstone den mängd patroner de köpt inför övningstillfället, och sedan inte hade extraammo hemma? Sportskytte på CA´s nivå skiljer sig ju lite från t ex att jägare på landet i allmänhet har en halvfull ask från förra jakten liggandes.

I min fantasi om CA som mördaren, har han tänkt att skjuta i huvudet, men pallar inte. Det andra skottet råkar bara gå av, eller halvt så. Skjuta mot Lisbeth som tittade upp från marken, nej. Kanske därför bara två.

Jag vet inte om man tänker sig att skjuta folk med svag hemladdad målskytteammunition .38 med flat nos (wadcutter)? Vet inte om han öht förvarade det i hemmet. Åtminstone tveksamt om det var tillåtet, han hade inget vapenskåp (vilket ej krävdes för vapenförvaring innan slutet av åttiotalet, vapen plus kompatibel ammunition krävde dock mer än låsta byrålådor, tror jag). Mitt intryck är att man ofta sköt med ammunition som tillhandahölls av klubben vid skjuttillfällena. Laddat av klubben själv.

Tänker mig han har nåra Winchester 357 2P som ligger i en skål eller låda med gem och nån trådrulle osv. Denna ammunition står man ej och matar med. Han köper tio st av APK -84. Fått några av Holger vid köpet 1980. Köpt själv nån gång. Fått ett par st en annan gång. Så kanske. Några hamnade i skålen.
Citera
2021-02-25, 22:29
Medlem
Roerligs avatar
Ånyo letat i byrålådan inför Vapendagen. Två nya och en äldre uppgift rörande möjliga tveksamheter i CA:s vapenhantering och kanske ledtrådar till revolverns vidare vägar, om nu inte ligger på Ålands havs botten. Har inga särskilda "teorier".

-Medlemmen ”O” i APK, som umgicks med CA i någon mån och nekade till det, ska till en person jag pratat med uppgett att CA sysslade med ”trassliga vapenaffärer”.

-Har en tidigare presenterad uppgift att CA innehaft en större revolver eller liknande som inte var S&W:en. Eventuellt en Colt. Finns ingen licens på andra än tidigare kända vapen.

-Sportskyttemateriel på Arsenalsgatan, där CA införskaffar sin revolver, hade en närmare koppling till Sten G (halvfigur som bl.a. sysslade med illegal vapenhandel) än känt, då butiken flyttar till Sten G:s/"J":s butikslokal på Birger Jarlsgatan år 1982.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-25 kl. 23:10.
Citera
2021-02-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ånyo letat i byrålådan inför Vapendagen. Två nya och en äldre uppgift rörande möjliga tveksamheter i CA:s vapenhantering och kanske ledtrådar till revolverns vidare vägar, om nu inte ligger på Ålands havs botten. Har inga särskilda "teorier".

-Medlemmen ”O” i APK, som umgicks med CA i någon mån och nekade till det, ska till en person jag pratat med uppgett att CA sysslade med ”trassliga vapenaffärer”.

-Har en tidigare presenterad uppgift att CA innehaft en större revolver eller liknande som inte var S&W:en. Eventuellt en Colt. Finns ingen licens på andra än tidigare kända vapen.

-Sportskyttemateriel på Arsenalsgatan, där CA införskaffar sin revolver, hade en närmare koppling till Sten G (halvfigur som bl.a. sysslade med illegal vapenhandel) än känt, då butiken flyttar till Sten G:s/"J":s butikslokal på Birger Jarlsgatan år 1982.

Detta att CA höll på med trassliga vapenaffärer styrker ju Fantasifostret CA’s oskuld i Palmemordet. Det var någonting han ägnade sig åt från tid till annan, så det är helt naturligt att han säljer av ytterligare ett i kungsträdgården när han hamnar i ekonomisk trångmål efter att ha levt upp sina travvinster (den höjda skatten på aktier påverkade honom nämligen inte nämnvärt).

Skandal att hänga ut en död man utan möjlighet att försvara sig.

Sluta med TRAMSET.
Citera
2021-02-26, 08:37
Medlem
Citat:
I min fantasi om CA som mördaren, har han tänkt att skjuta i huvudet, men pallar inte. Det andra skottet råkar bara gå av, eller halvt så. Skjuta mot Lisbeth som tittade upp från marken, nej. Kanske därför bara två.

Jag vet inte om man tänker sig att skjuta folk med svag hemladdad målskytteammunition .38 med flat nos (wadcutter)? Vet inte om han öht förvarade det i hemmet. Åtminstone tveksamt om det var tillåtet, han hade inget vapenskåp (vilket ej krävdes för vapenförvaring innan slutet av åttiotalet, vapen plus kompatibel ammunition krävde dock mer än låsta byrålådor, tror jag). Mitt intryck är att man ofta sköt med ammunition som tillhandahölls av klubben vid skjuttillfällena. Laddat av klubben själv.

Tänker mig han har nåra Winchester 357 2P som ligger i en skål eller låda med gem och nån trådrulle osv. Denna ammunition står man ej och matar med. Han köper tio st av APK -84. Fått några av Holger vid köpet 1980. Köpt själv nån gång. Fått ett par st en annan gång. Så kanske. Några hamnade i skålen.

CA hade väl vapenskåp?
Möjligt jag minns fel,men det sägs väl i diverse förhör i början av utredningen innan CA ändrar sig och säger att han förvarade i bankfack?
Citera
2021-02-26, 09:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
CA hade väl vapenskåp?
Möjligt jag minns fel,men det sägs väl i diverse förhör i början av utredningen innan CA ändrar sig och säger att han förvarade i bankfack?

Han skaffade vapenskåp "prompt", enligt vad som uppges, då det blev krav i slutet av åttiotalet. Innan dess fanns inget sådant krav. Fanns diverse andra regler rörande förvaring av vapen och ammunition i hemmet.

I tidiga förhör uppger han inget om sin vapenförvaring, vad jag minns. Senare hävdar han förvaring i bankfack vid tiden för MOP. Det är möjligt att finns uppgift både om säsongsvis förvaring i bankfack och förvaring mellan varje skyttetillfälle.

Det var förekommande att förvara vapen i bankfack någon gång tidigare, har jag blivit varse. Hur länge den praktiken förekom vet jag ej. Sedermera förbjudet. Så bankfacksförvaring kan ej uteslutas. Men kan likaväl vara så att CA hört talas om detta och uppger det, då han har ett bankfack.

CA gav intrycket att vara mycket omsorgs- och ansvarsfull i sin vapenhantering på klubben. Dessutom var han lugn och tillbakadragen. Men det fanns ju uppenbarligen något helt annat bakom det skalet.
Citera
2021-02-26, 11:44
Medlem
omigas avatar
Efterlyst 2011 söker efter Christer Anderssons vapen
https://www.youtube.com/watch?v=GQsL-KL7j-s

Kort version - PU efterlyser fel vapennummer
https://youtu.be/GQsL-KL7j-s?t=179

Palmeutredningen har dragit fel slutsats och efterlyst fel vapennummer.

Vi söker efter en Smith & Wesson 357

- Serienummer N694274
- Model 27-2 tillverkad år 1980
- Svartblånerad med 6 tums pipa
- Finns ej upptagen i det svenska vapenregistret år 2021
- Polisen har ej tidigare efterlyst detta vapen via svensk massmedia

Serienumret är stämplat på ramen innanför cylindern:
https://www.fototime.com/9DDBA94B6A01B91/standard.jpg

PU-dokument
https://easyupload.io/m/bg16f7
https://easyupload.io/3iwc4b

Det har skett en förväxling av vapennummer med en sportskyttepistol av märket Hämmerli kaliber 22 som köptes samma dag på Sportskyttemateriel i Stockholm. Det går att konstatera eftersom det lysta vapennumret tillhör sportpistolen. Christers vapen Smith & Wesson 357 framgår av hans licensansökan från 1980 som felaktigt "rättades" 1993 av vapenregistret i Handen.

https://easyupload.io/q497dt
Senast redigerad av omiga 2021-02-26 kl. 12:24.
Citera
2021-02-26, 11:45
Medlem
omigas avatar
Presskonferens 2016 om Christer Andersson
https://youtu.be/CM_6mNi1n2E

Kort version om vapnet
https://youtu.be/CM_6mNi1n2E?t=192

Palmeutredningen har dragit fel slutsats och efterlyst fel vapennummer.

Vi söker efter en Smith & Wesson 357

- Serienummer N694274
- Model 27-2 tillverkad år 1980
- Svartblånerad med 6 tums pipa
- Finns ej upptagen i det svenska vapenregistret år 2021
- Polisen har ej tidigare efterlyst detta vapen via svensk massmedia

Serienumret är stämplat på ramen innanför cylindern:
https://www.fototime.com/9DDBA94B6A01B91/standard.jpg

PU-dokument
https://easyupload.io/m/bg16f7
https://easyupload.io/3iwc4b

Det har skett en förväxling av vapennummer med en sportskyttepistol av märket Hämmerli kaliber 22 som köptes samma dag på Sportskyttemateriel i Stockholm. Det går att konstatera eftersom det lysta vapennumret tillhör sportpistolen. Christers vapen Smith & Wesson 357 framgår av hans licensansökan från 1980 som felaktigt "rättades" 1993 av vapenregistret i Handen.

https://easyupload.io/q497dt
Senast redigerad av omiga 2021-02-26 kl. 12:24.
Citera
2021-02-26, 12:44
Medlem
omigas avatar
Förklaring: Förväxling med en Hämmerli kaliber 22

Christer Andersson köper samma dag 1980 en Smith & Wesson 357 och en Hämmerli kaliber 22 på Sportskyttemateriel i Stockholm.

PU har lyst ett vapen 61575 i utredningen av mordet på Olof Palme, kopplat till Christer, men det går att visa att det tillverkningsnumret i själva verket tillhör hans sportskyttepistol Hämmerli kaliber 22.

Det går att konstatera eftersom 1/ Smith & Wesson aldrig har utfärdat ett vapen med tillverkningsnummer 61575 och 2/ serien tillhör pistoler av samma typ, kaliber och årgång som två andra Hämmerli Model 215 kaliber 22 med efterföljande serienummer 61576 och 61577.

Det är butiken Sportskyttemateriel på Arsenalsgatan 3 i Stockholm som vid tillfället var generalagent för Hämmerli i Sverige, och det också där Christer köper sina båda vapen. Både 61576 och 61577 kan kopplas till Hämmerli med anknytning till Sverige.

G61576 - Svensk Hämmerli 215 till salu i Sverige
https://www.skytteforum.com/t/hammerli-215/10434

G61577 - "Pistol Jämtland" - svensk Hämmerli 215 såld i Berlin
https://ctfirearmsauction.com/auction_item/hammerli-international-model-215-22lr-pistol/
Senast redigerad av omiga 2021-02-26 kl. 13:43.
Citera
2021-02-26, 14:10
Medlem
Hellbastards avatar
Undrar om CA tvekade innan han bestämde sig för ”studerande” i titelrutan på vapenlicensen. Han var ju inte studerande.

Men ”totomiljonär” lät väl inte som en rimlig titel, kantänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in