2021-02-26, 20:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Nu finns det inga bevis eller "indicier" för att SE hade en revolver för denna ammunition eller något vapen öht mer än sin grandiosa självbild.

Nej, jag uttryckte mig dåligt.
Det var inte JAG som menade detta utan "denna tråd"!

Läs mina inlägg så ser du vart jag står...
Citera
2021-02-26, 20:49
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är detta som är diskussion. Vi är i ett diskussionsforum.

Skillnaden mellan denna och andra trådar är att vi i denna tråd har ett antal personer som till 99% tror det var SE. Så bensäkra skribenter har inga andra trådar. Trots att SE-spåret inte innehåller fler tydliga indicier. Man får tänka på att indicier har olika tyngd. Ett bevis är ett bevis liksom, ett indicium kan ha betydligt mer varierat värde.

Så när man som TP stolpar upp alla tunga indicier och bevis runt mordplatsen, och sen skapar en lösning där SE sicksackar mellan dessa tunga indicier och bevis, så gör man något ohederligt. Man skapar en helt påhittad fantasi inom ramarna. Man har gjort det förr och man gör det igen. TP använder sig av det faktum att det är bokstavligt talat omöjligt att visa att någonting INTE har hänt.

Det är fler som gjort på detta sätt. Men TP och Filter har en mer korkad och ovärdig självsäkerhet. De pekar ju offentligt ut en man man har noll bevis mot, noll påtagbara indicier förutom en rock och något väskliknande på David Bagares gata.

Och det största problemet för dem är att tex LP nämner midjelång jacka eller något längre, inte ned till knäna.

AB som uppger mörk knälång rock som var fladdrig lika gärna kan ha varit OPs. Han uppger däremot sig vara helt säker på att GM hade en grovt stickad mössa med uppvikt kant som var mörkblå.

Den man Nicola ser gå efter LOP är utan tvivel AB.

Det ger mer underlag för att GM väntade vid Dekorimahörnet på LOP.

Chevamannen och Jan nämner i förhör att GM var barhuvad och svarthårig.

AH nämner barhuvad och mörkt hår.

Andra vittnen nämner mörkt tjockt hår eller tjock mörk mössa.

Många andra säger att GM var runt 25-35 år.

Redan här så kan man utifrån vittnesuppgifter avfärda SE.
Citera
2021-02-26, 20:52
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, jag uttryckte mig dåligt.
Det var inte JAG som menade detta utan "denna tråd"!

Läs mina inlägg så ser du vart jag står...

Avsåg SEs grandiosa självbild.
Citera
2021-02-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Det motiv som majoriteten hänvisar till är att SE utförde dådet för att han blev kränkt av OP, avsnäst.

Som bevis hänvisar man till intervjun i S&S som var SEs sista intervju, vad jag vet, där SE beskriver hur dådet kunnat gå till. Men SE referar till hur det kunnat gå till om CP var GM. De som söker motiv ser hela intervjun som en bekännelse.

Sedan finns det ett fåtal som anser att SE var en rabiat palmehatare och såg sin chans att rädda nationen från den röda djävulen.

Nej, du har rätt.

Motiv saknas helt.

Det är onekligen mycket problematiskt måste ju även de som tror att SE begick dådet känna.
Något som helst belägg för att SE överhuvudtaget hade motiv till att döda Palme finns således icke.
SE teorin stupar således vid ett M.

Än värre blir det vid nästa..som ju är Medel.
Jag återkommer om detta,men det blir ingen rolig faktakoll för de som tror att Engström begick dådet är jag rädd.
Citera
2021-02-26, 21:10
Medlem
Jag var länge övertygad om att det var Christer Pettersson som var skyldig till mordet på Olof Palme. Men uppenbarligen kan även en gammal hund lär sig sitta. Jag har sedan förra sommaren ändrat ställning och lutar nu åt att det var Skandiamannen som höll i vapnet.

Det krävs både mod och ett öppet sinnelag för att kunna ändra ett ställningstagande. Det är något jag tycker fler borde lära sig att göra.
Citera
2021-02-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är onekligen mycket problematiskt måste ju även de som tror att SE begick dådet känna.
Något som helst belägg för att SE överhuvudtaget hade motiv till att döda Palme finns således icke.
SE teorin stupar således vid ett M.

Än värre blir det vid nästa..som ju är Medel.
Jag återkommer om detta,men det blir ingen rolig faktakoll för de som tror att Engström begick dådet är jag rädd.

Vad hade Mijailo Mijailović för motiv att mörda Anna Lindh?
Skulle du ha avskrivit honom med samma motivering om du var förundersökningsledaren då?
Du upprepar samma misstag som PU har gjort i 30 års tid.
Tur att du inte driver nån förundersökning.
Citera
2021-02-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Välkommen till tråden. Håll i hatten för här kommer du bli attackerad för det du tror på.

Tack för välkomnandet. Men förstår inte varför jag ska bli attackerad. Det är väl i stort sett en vedertagen sanning att Skandiamannen var gärningsmannen.

Krister Petersson höll en presskonferens i somras där han gjorde en gärningsbeskrivning, omnämnde Skandiamannen med namn och la ned utredningen. Kan ju inte bli mer klockrent än så.
Citera
2021-02-26, 21:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag var länge övertygad om att det var Christer Pettersson som var skyldig till mordet på Olof Palme. Men uppenbarligen kan även en gammal hund lär sig sitta. Jag har sedan förra sommaren ändrat ställning och lutar nu åt att det var Skandiamannen som höll i vapnet.

Det krävs både mod och ett öppet sinnelag för att kunna ändra ett ställningstagande. Det är något jag tycker fler borde lära sig att göra.

Det är många som bytt från CP till SE. Vill man vara illsinnig så kan man ju fundera lita på detta med att köpa det auktoriteter säger åt en är sanningen.
Citera
2021-02-26, 21:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Vad hade Mijailo Mijailović för motiv att mörda Anna Lindh?
Skulle du ha avskrivit honom med samma motivering om du var förundersökningsledaren då?
Du upprepar samma misstag som PU har gjort i 30 års tid.
Tur att du inte driver nån förundersökning.

MMs motiv var serbisk nationalism påstås det. Anna Lindh ansågs som en fiende till Serbien.
Citera
2021-02-26, 21:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Tack för välkomnandet. Men förstår inte varför jag ska bli attackerad. Det är väl i stort sett en vedertagen sanning att Skandiamannen var gärningsmannen.

Krister Petersson höll en presskonferens i somras där han gjorde en gärningsbeskrivning, omnämnde Skandiamannen med namn och la ned utredningen. Kan ju inte bli mer klockrent än så.

La KP fram en gärningsbeskrivning?
Citera
2021-02-26, 23:03
Medlem
Citat:
Behöver man fantasi för att avfärda SE trots att det enda som pekar på SE är en rock och något väskliknande på David Bagares gata? Behövs ingen fantasi för att misstänka SE? Trots att det inte finns ett enda tecken på att SE innehade en revolver? Behövs ingen fantasi mär TP i stort sett matat er med "det kan vara SE men det finns ingenting som säger nånting om hur detta mord skulle gått till".
Ja man behöver god fantasi för att förklara alla märkligheter kring honom och för att få hans berättelse att gå ihop.
Man behöver god fantasi för att förklara varför han hånade polis och vittnen eller varför han flera gånger placerade sig själv i mördarens ställe tex.
För att kunna få honom till GM krävs en iofs rätt stor portion av slump men det krävs ju mycket mer av slump för att kunna förklara alla märkligheter och indicier kring och mot honom,
Jag tycker bitarna faller bra på plats jag behöver inte använda mycket fantasi för att kunna konstatera att SE mycket väl kan vara GM.
Däremot krävs det mycket fantasi för att få honom till det vittne han påstod sig vara.
Citera
2021-02-26, 23:10
Medlem
Citat:
Det är många som bytt från CP till SE. Vill man vara illsinnig så kan man ju fundera lita på detta med att köpa det auktoriteter säger åt en är sanningen.
Jag har aldrig trott på CP.Möjligen undantaget när han stod åtalad i tingsrätten men då var jag 13-14 år och brydde mig inte nämnvärt om Palmemordet.
När jag blev lite intresserad och började sätta mig in det lite så föll CP snabbt bort.
Likheten mellan CP och SE är väl just den ensamma gärningsmannen men i övrigt ser jag stora skillnader mellan dem,
Både i deras livssituationer och bakgrund liksom hur starkt själva spåret är.
SE är oerhört mycket mera sannolik som GM än CP.
SE är ju med marginal den mest sannolika GM som går att finna.Givetvis måste man ändå ha en dörr på glänt för att GM inte finns i materialet alls även om det är rätt osannolikt.
Framförallt om man tänker sig att en sådan GM var ett proffs det finns ingenting som tyder på ett professionellt och välplanerat dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in