2021-02-26, 20:11
Medlem
Ankan-mannens avatar
Om Ebba inte kan bosätta sig i närheten av sitt ex, kan exet bosätta sig i närheten av Ebba. Anar varför de separerade.
2021-02-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag syftade på avtalsbrott, inte brott i brottbalkens mening.

Det finns inget som hindrar EBT att frånträda avtalet om motparten går med på det, vilket motparten i det aktuella fallet vill göra. Det finns inget i JB som hindrar EBT. Vi lever inte i Nordkorea.

Skulle du vilja torska ett par hundra tusen utan att få det nedskrivet vad du ska få kompensation för?
Även om en påskrift från Esbjörn har visat sig ha ett ganska lågt värde.

Och eftersom det är Esbjörn som vill bryta avtalet är det rimligtvis också han som ska kompensera EBT för det.
2021-02-26, 20:13
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I beg to differ.
Var och en måste gå till sig själv och ställa sig frågan hur du skulle agera i EBT's fall ?

För min del, så kan jag inte förstå att hon är villig att betala den ök köpeskillingen för detta
ruckel som jag tror kan bli svårt att rädda. Jag var där sommaren 2019 och det är ett rivningsobjekt.

I frågan om konflikten så skulle jag utan att tveka sätta hårt mot hårt. Det är inte Esbjörn som är
motståndare/motpart. Det är EN släkting som har grillat Esbjörn till detta då han tror att han kan
få ut mer pengar i framtiden. Esbjörns tårar och ånger är ett resultat av hårdhänt uppvaktning
av släkting.

Om EBT har dysfunktionell moralisk kompass så sitter jag i samma båt.

Den delen är inte svår att förstå. Hon vill hitta en fastighet nära exmannen för att underlätta vårdnaden och skötseln av barnen.

Jag personligen tror EBT har rätten på sin sida i hela härvan och jag tror defintivt att det finns människor med dolda agendor i bakgrunden. Hon har heller inte gjort något olagligt. MEN stort MEN

Hon har själv försatt sig i denna situation genom att inte gå den normala vägen för köpet. Inget fel i det för kreti och pleti men som politiker ska man kanske tänka sig för mer än en gång. Man kan inte tro att man kan göra som alla andra. Man har betalt för att föregå med gott exempel.

Jag gillar EBT. Men jag tycker hon agerat omdömeslöst från början. Nu har hon inget val, jag förstår varför hon måste fullfölja. Det måste lösas. Men som sagt, om hon gått den normal vägen från början hade hon aldrig hamnat här.
2021-02-26, 20:13
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Läste någonstans om att hon redan äger tre hus, som hon hyr ut. Kanske någon annan som sitter på mer info om det?
Det kanske är detta du tänker på https://www.fokus.se/2021/01/livspusslet-orsaken-till-buschs-husbrak/ alltså på tomten där hennes f.d. nu bor finns tydligen flera boningshus
2021-02-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ja, jag länkade till annonsen (som nu är borta) för det huset, som då låg ute för 7,9 om jag minns rätt. Vad jag noterade då var att det lades ut till försäljning när Ebba redan köpt Esbjörns fastighet.

Jag minns att man för det priset fick modern toppstandard, men flera nyliga renoveringar, dubbelgarage (med elportar), spaanläggning och ett par gästhus. Det är sannolikt något som Ebba vill ha i sin villa, men får betala för, vilket gör det pris hon avtalade med Esbjörn rimligt – kanske något högt.

ja visst var huset jättefint, men allt var ju inte sprillans nytt.

strandtomt ger några miljoner extra också så det kan vi väl vara överens om att om det huset hade legat på den aktuella strandtomten hade slutpriset blivit snarare runt 12 milj.

Taxeringsvärdet på fastigheten Ebba köpt är högre än på den fastighet som såldes för 8,5 milj kan väl också noterats eftersom det varit sådant tjat om taxeringsvärde i tråden.
Senast redigerad av sandraso 2021-02-26 kl. 20:17.
2021-02-26, 20:15
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag undrar om hon inte snart blir utsparkad ur partiet. Detta pga att hon på sin fb förtalat ombudet. JK är ju åklagare i yttrandefrihetsmål och har till uppgift bl.a tillsynen över riksdagstjänstemän. Polisanmälan har kommit från särskilda åklagarkammaren och detta är något JK måste ta ställning till. Lönen hennes finansieras till stor del av skattemedel dessutom.

Ebba Usch spred uppsåtligen ombudets dom (som skedde för 15 år sedan) i syfte att misstänkliggöra honom och förstöra hans anseende. Om hon som riksdagsledamot och partiledare inte följer lagen blir det fritt fram för alla andra att publicera vad som helst om vem som helst
Har någon eller några anställda vid Riksdagsförvaltningen blivit inblandade i tvisten mellan Ebba och Esbjörn?
2021-02-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Renovera för 2-3 miljoner för att få normal standard låter galet. Går spklart att glra mycket billigare men Ebba lär dock lägga ned mer, hon har ju gott om pengar som kommer från våra skatter, sen har hon ju höga krav, ja till och med lyxiga sådana

Citat:
Hon har väl inte erlagt full betalning? Eller?

Citat:
Vad tror du strandtomt kostar att bygga till villan i Mariannelund? Givetvis en hypotetisk fråga, men väldigt dyrt skulle det bli.

Dina inlägg måste vara de mest intelligensbefriade i tråden. Du diskuterar till och emot Esbjörns värdering om vad det skulle kosta att göra huset beboeligt. Du har förmodligen inte ens läst värderingen som du kommenterar. Di slänger ut dig åsikter utan att ha ens minimal kunskap om trådens ämne.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Den delen är inte svår att förstå. Hon vill hitta en fastighet nära exmannen för att underlätta vårdnaden och skötseln av barnen.

Jag personligen tror EBT har rätten på sin sida i hela härvan och jag tror defintivt att det finns människor med dolda agendor i bakgrunden. Hon har heller inte gjort något olagligt. MEN stort MEN

Hon har själv försatt sig i denna situation genom att inte gå den normala vägen för köpet. Inget fel i det för kreti och pleti men som politiker ska man kanske tänka sig för mer än en gång. Man kan inte tro att man kan göra som alla andra. Man har betalt för att föregå med gott exempel.

Jag gillar EBT. Men jag tycker hon agerat omdömeslöst från början. Nu har hon inget val, jag förstår varför hon måste fullfölja. Det måste lösas. Men som sagt, om hon gått den normal vägen från början hade hon aldrig hamnat här.

Men den normala vägen?

Esbjörn har under sommaren uttryckt en vilja atr sälja till folk i området då han vill aveckla sina fastigheter.
Gott så.

Ebba har fått nys om det här och bett en bekant på bygden ta kontakt med Esbjörn om han fortfarande ville sälja.
Och det verkar han ha velat eftersom han inte bad den bekanta att hälsa EBT att den inte var till salu.
Gott så igen.

EBT har frågat Esbjörn om han vill ha en mäklare som kan sköta det. Det vill han inte då han inte vill betala en mäklare.
Gott så åter igen.

Esbjörn har sen hört sig för bland andra spekulanter om någon vill ge mer än Ebba. Det verkar ingen ha velat göra.

Vad i det förfarandet anser du är onormalt?
Vi har en säljare som uttrycker en vilja att sälja. Vi har en köpare som vill köpa.
Dom möts och kommer överens om pris och ett köpekontrakt upprättas och handpenningen betalas.
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror det är ganska många som egentligen gillar KD, men som numera är tveksamma till EB som partiledare. Och det är väl det som är det egentliga problemet i den här soppan?
Det låter som en rimlig uppfattning.
2021-02-26, 20:20
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Enligt Schultz är det möjligt att du själv just gjort sig skyldig till förtal nu. Du får hålla tummarna för att Binninge inte anmäler dig. Kanske du och Ebba kan ingå en ohelig allians?

Så bra då att vi är anonyma här ...
2021-02-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det kanske är detta du tänker på https://www.fokus.se/2021/01/livspusslet-orsaken-till-buschs-husbrak/ alltså på tomten där hennes f.d. nu bor finns tydligen flera boningshus
Nja ne jag läste om att det var en som kände en familj som hyrde av henne så hon äger nog andra med, eventuellt om den uppgiften stämmer, dessutom är hon inte ägare av den fastigheten du nämnder längre, det är exet som är det ensam sedan 2020-06-19
2021-02-26, 20:23
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Tvisten handlar om att Esbjörn bryter ett påskrivet kontrakt och inte fullgör dom åtaganden han har skrivit på i ett bindande kontralt att göra.
I dags läge är EBT ägare av huset då tingsrätten inte har ogiltigförklarat kontraktet.

Läs vad Jordbalken kapitel 4 säger om det. Samt vad HD säger om vad som gäller när ett köpekontrakt skrivs på.

Att han aktivt förhalar ändrar inte på det faktumet.
Jag vet exakt vad som står i balken. För mig handlar frågan om att Esbjörn har framfört att han inte ville sälja och jag inbillar mig att tingsrätten ändå måste ta ställning till hur den här
fastighetsöverlåtelsen har gått till. Det är känsligt när det är en äldre person, som mer eller mindre blivit påtvingad en bekantskap och dennes iver att få köpa.

Det är en sjötomt det gäller. Nu när tomten blivit riksbekant så har den säkert ökat betydligt i värde för sjötomter dräller det inte av. Blir intressant att se utgången av detta mål.

Oavsett, tror jag att EB förlorat mest. Kommer partiet verkligen vilja ha henne kvar? Hon verkar agera för mycket i eget intresse och vinning. Vilken annan partiledare skulle utsätta och riskera sin karriär för detta. Tror du Exempelvis Ulf Kristersson skulle gjort det, aldrig enl. mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Hur menar du att jag ska lägga upp en länk i trådstarten?
Jag är ingen mod.
Kan heller inte gå in och redigera en post någon annan användare har skapat för flera månader sen.

Men gå in på användaren Tngrw och leta bland hans poster i det här ämnet. Då han har lagt upp massor från tingsrätten.

Okey, fel av mig men stämningsansökan etc borde finnas med i trådstarten. Är det mod man kontaktar eller trådstartaren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in