Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Vad jag förstår anlitade Esbjörn en värderare, medan Eb*a Bus*h anlitade en mäklare. Se nedanstående länk angående skillnaden mellan värderare och mäklare.
https://lawline.se/answers/16655
Det man anlitar är en sakkunnig. Mäklare och värderingsmän kan göra värderingar, om det görs fackmannamässigt. En värdering ska göras enligt vissa principer, där man får fram fastighetens värde på orten eller likande ort om jämförelseobjekt saknas på den ort man ska värdera.
I detta fall hade Ebba två värderingar, med de som värderat fastigheter har inte bett ägaren om ett uppdrag, eller haft tillträde till den fastighet de ska värdera. Det går inte att värdera utan tillträde till byggnader.
Jag skulle inte kalla Ebbas värderingar som opartiska, och fackmannamässigt utförda. De gjordes inte vid tiden innan avtal skrevs, och dessa värderingar överlämnades inte till Esbjörn. Om mäklaren på Sjönära friskriver sig från inblandning i denna sak, är det dubiöst om han kvarstår vid sin värdring. Han vet vad det rätta priset är och nu gömmer han sig.
Vid huvudförhandling kommer värderingsmannen vittna och förklara olika frågor kring sin värdering.
Jag tror att den risk som fru Usch tar med att sätta sin partiledare roll i fara, står i proportion till det ekonomiska värde fru Usch inte kan motstå enligt en YEAH kalkyl, i stil med den kalkyl Dr.Brasa gjorde i sina affärer. Det rör sig om mer pengar än den diskrepansen vi hittills diskuterat mellan värderingar. När folk förklararar sina gärningar med
baaaarnen är det för att slippas skämmas. I dagen Sverige paketerar man allt från barn till illbattingar som
baaarnen och sen är man per automatik en godhetsapostel.