2021-02-26, 17:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Chansen att rentvå sig! Han har anmält Ebba Busch för förtal för att han inte vill att sanningen ska komma fram. 111.000:- i skulder till brottsofferfonden. Han gör inte rätt för sig någonstans.
Märklig slutsats å tillbaka dubbelt eftersom du menar att förtalsanmälningen döljer istället för belyser.
2021-02-26, 17:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad

För en politiker är det etiskt kardinalfel att gå i juridisk klinsch med en gammal gubbe i avsikt att komma över hans födernetomt. Hon är chanslös.

Uppenbart saknar Ebba Busch Thors etisk kompass. Vore jag i ledande ställning i KD skulle jag vara mycket orolig att låta en partiledare med dysfunktionell moral fronta KD inför väljarna fram till valet..

I beg to differ.
Var och en måste gå till sig själv och ställa sig frågan hur du skulle agera i EBT's fall ?

För min del, så kan jag inte förstå att hon är villig att betala den ök köpeskillingen för detta
ruckel som jag tror kan bli svårt att rädda. Jag var där sommaren 2019 och det är ett rivningsobjekt.

I frågan om konflikten så skulle jag utan att tveka sätta hårt mot hårt. Det är inte Esbjörn som är
motståndare/motpart. Det är EN släkting som har grillat Esbjörn till detta då han tror att han kan
få ut mer pengar i framtiden. Esbjörns tårar och ånger är ett resultat av hårdhänt uppvaktning
av släkting.

Om EBT har dysfunktionell moralisk kompass så sitter jag i samma båt.
2021-02-26, 17:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
15 år av krav påminnelseavgifter dröjsmålsränta kanske dragit upp 500kr till den summan. Även små skulder har en tendens att växa snabbt om man inte reglerar dem.

Lägger man på ett par påminnelseavgifter och kostnader för inkasso och ansökan till KFM så landar man ändå på en effektiv ränta på över 30%. Men det kanske finns fler avgifter som tillkommit längs vägen.
Ja, omöjligt är det ju inte.

Fan vad klantigt i så fall. Att ha låtit en skuld på 500kr år 2005 växa till 111 000kr.

Men med den klantskallen är det nog fullt möjligt. För varje gång kravet steg, blev det viktigare att inte betala. Ja jösses. Smått otroligt att inte KFM kunnat driva in den skulden under alla dessa år.
Ibland känner man verkligen att KFM borde ta sig i kragen lite. Detta är verkligen ett sådant fall.
2021-02-26, 17:45
Medlem
DVikings avatar
Kanske redan påtalats men skillnaden i värdering på huset i augusti 2020 jmf med februari 2021 kan, förutom alla andra saker, förklaras av att husmarknaden gått upp rejält. HOX Valueguard (HOXHOUSESWE) justerar man 4.2M från aug-2020 till jan-2021 får man ca 4.5M.

Priset var 4.2M minus 0.3M för att ta bort allt junk.
2021-02-26, 17:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om EBT har dysfunktionell moralisk kompass så sitter jag i samma båt.

Om man anser att det är fel att driva ett avtalsbrott av denna art till domstol. Då har man verkligen en dysfunktionell moralisk kompass.

Du och jag har inte det Våra fungerar.
2021-02-26, 17:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, det är självklart inte brottsligt att låta en mäklare, målare, pilot eller sjuksköterska uttala sig om vad denne tror om värdet på fastighet.

Men uppriktigt sagt så tror jag risken finns att om en kändis (och även framstående politiker) anlitar någon så gör denna sitt yttersta för att vara till gagn. Även mäklare, och kanske gör en värdering som ligger i uppdragsgivarens intresse.

Nu var det ju ingen större skillnad på värderingarna, men rent principiellt så bör man vara milt skeptisk till ena partens anlitade mäklare.

"ena partens"?

Jaha, så det är bara ena partens anlitade yrkesman som vill vara sin uppdragsgivare till gagn? Inte Densia?

Det finns ingen anledning att misstro Notar. De har mer att förlora på att utge felaktiva värderingar än på att tillmötesgå en enskild kund om en falsk värdering.

Samma sak lär gälla Densia, trots att deras värdering var beställd i det enda syfte att kunna skriva upp värdet på fastigheten till minst 5.7 miljoner.
De var dock klocka nog att både skriva i värderingen att det var det som var syftet, och att värderingen inte kan användas i det syftet.
Lustigt nog har de ändå åtagit sig uppdraget, och så klart tagit betalt för det. Även de har tillmötesgått sin uppdragsgivares önskan. Så på samma vis finns där ett ännu starkare skäl till misstro.
Medlem
Trulfs avatar
När är MUF?
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Bakade du kanelbullar och bjöd på, knäppte du upp blusen och la till charmen när du övertalade säljaren att sälja, besökte du en 80+ man 8-10 gånger i Coronatider innan du lyckades få säljarens underskrift på papper, lovade du sedan att om han verkligen inte ville sälja så givetvis skulle köpet inte genomföras, underlät du dej att besvara fyra mail med frågan om vart handpenningen skulle återbetalas, gjorde du upp affären utan mäklare inblandade för att få köpa fastigheten till underpris, nej det finns viss skillnad mot en normal fastighetesförsäljning här !
Var du med när Ebba o Esbjörn träffades? Du verkar ha unik insyn i upptakten till affären. Eller så har kanske bara livlig fantasi?

Varje fastighetsaffär är unik, så även min. Det finns ovanliga inslag även i min fastighetsaffär. T ex krävde säljaren (ett dödsbo) att få skriva in en friskrivningsklausul. Tycker du att jag skulle skrivit in den och sen vägrat fullfölja för att jag ångrat friskrivningsklausulen? Nyhet - de villkor som man går med på gäller! Man tänker efter före.

Det enda onormala med Ebbas fastighetsaffär är att säljaren vägrar att fullfölja. Din fantasier om uppknäppta blusar, kanelbullar och whatever är oväsentligt.
2021-02-26, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Var inte den där kvinnan Fly*org överläkare ,, där finns alla möjligheter till alla sorters piller.
Skulle inte förvåna mig det minsta om släktingarna drogar ner Esbjörn för att få honom att framstå som hjälplös och utnyttjad. De enda som utnyttjar Esbjörn är hans närmaste.
2021-02-26, 17:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kanske redan påtalats men skillnaden i värdering på huset i augusti 2020 jmf med februari 2021 kan, förutom alla andra saker, förklaras av att husmarknaden gått upp rejält. HOX Valueguard (HOXHOUSESWE) justerar man 4.2M från aug-2020 till jan-2021 får man ca 4.5M.

Priset var 4.2M minus 0.3M för att ta bort allt junk.

Ja jäklar du har rätt. Jag hade i min enfald trott att det inte skulle ha så stor effekt, så jag har inte ens kollat. Men det har det.

4.2 mille i mitten av förra året blir 4.5 mille i början av detta.

Skillnaden i värderingarna är alltså i princip ingen alls. Kom ihåg att det dessutom utförts arbete på fastgheten mellan datumen.
2021-02-26, 17:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
När är MUF?

På tisdag 1300.

Tänk den som ändå kunde få vara en fluga å väggen i det rummet
2021-02-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag förstår anlitade Esbjörn en värderare, medan Eb*a Bus*h anlitade en mäklare. Se nedanstående länk angående skillnaden mellan värderare och mäklare.

https://lawline.se/answers/16655

Det man anlitar är en sakkunnig. Mäklare och värderingsmän kan göra värderingar, om det görs fackmannamässigt. En värdering ska göras enligt vissa principer, där man får fram fastighetens värde på orten eller likande ort om jämförelseobjekt saknas på den ort man ska värdera.

I detta fall hade Ebba två värderingar, med de som värderat fastigheter har inte bett ägaren om ett uppdrag, eller haft tillträde till den fastighet de ska värdera. Det går inte att värdera utan tillträde till byggnader.

Jag skulle inte kalla Ebbas värderingar som opartiska, och fackmannamässigt utförda. De gjordes inte vid tiden innan avtal skrevs, och dessa värderingar överlämnades inte till Esbjörn. Om mäklaren på Sjönära friskriver sig från inblandning i denna sak, är det dubiöst om han kvarstår vid sin värdring. Han vet vad det rätta priset är och nu gömmer han sig.

Vid huvudförhandling kommer värderingsmannen vittna och förklara olika frågor kring sin värdering.

Jag tror att den risk som fru Usch tar med att sätta sin partiledare roll i fara, står i proportion till det ekonomiska värde fru Usch inte kan motstå enligt en YEAH kalkyl, i stil med den kalkyl Dr.Brasa gjorde i sina affärer. Det rör sig om mer pengar än den diskrepansen vi hittills diskuterat mellan värderingar. När folk förklararar sina gärningar med baaaarnen är det för att slippas skämmas. I dagen Sverige paketerar man allt från barn till illbattingar som baaarnen och sen är man per automatik en godhetsapostel.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-26 kl. 17:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in