2021-02-26, 17:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Skillnaden är ju hårfin, Notar hade inget försäljningsuppdrag utan endast ett värderingsuppdrag som dessutom utfördes i samarbete med Anticimex (två dagars besiktning av huset), Densia har gjort en okulärbesiktning av samma objekt, du får själv välja vilken som är mest trovärdig, min peng ligger på Notars.

Okulärbesiktningen Densia gjort gäller, vad jag förstår, endast fasaden; inomhus har de väl inte varit?
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-26 kl. 17:34.
2021-02-26, 17:28
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag förstår inte i vilket avseende advokaten blivit förtalad ?

Hon skriver: att han är "dömd för sexualbrott mot barn."

Det är ju ett faktum, precis som Aftonbladet kan skriva ;
Anders Eklund har snart avtjänat tolv år av det livstidsstraff han dömdes till 2008 efter att han våldtog och mördade tioåriga Engla i Stjärnsund och sommaren 2000 våldtog och mördade Pernilla Hellgren, i Falun. Han sitter i dag på Tidaholmsanstalten

Det är ju inte förtal utan faktaredovisning.

Ja, det tycker jag också. Men s k experter påstår ju något annat. Hoppas att anmälan mot Ebba inte leder till något. Men vi får se.
2021-02-26, 17:28
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
111000 till brottsofferfonden , är det skadestånd relaterat till sexbrottet tro?
Binninge dömdes till att betala 125.000:- i skadestånd 2005 i våldtäktsmålet.
Då har han alltså enbart betalat in 14.000:- sedan år 2005, alltså runt 1000:- per år sen 2005.
Men det är 6% ränta sedan 2005 enl gällande räntelag, det har jag inte räknat in här....
2021-02-26, 17:29
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Man skulle ju tro att det hänför sig dit, men jag vill minnas att det stod i domen att han skulle betala 500:- till brottsofferfonden. Och då börjar man undra var det kravet kommer ifrån.
15 år av krav påminnelseavgifter dröjsmålsränta kanske dragit upp 500kr till den summan. Även små skulder har en tendens att växa snabbt om man inte reglerar dem.
2021-02-26, 17:30
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Vad har hon gjort för fel? Hon har köpt ett hus ett överenskommet markandsvärde, två mäklare har varit inblandade, det ingångna avtalet är hedrat. Vad mer kan hon göra? Ska hon backa bara för att några giriga släktingar blivit förbannade på Esbjörn för att dom inte fick förtur?
Även om en slipad toppolitiker har aldrig så mycket juridisk rätt så är hon körd om hon självsvådligt ger sig in i smutskastingskampanj på sociala media mot en gammal gubbe.

Vi lever i en demokrati och det förstår uppenbarligen inte du vad det innebär? Ke?

En god människa?

Etiken behandlar också kritiskt frågorna om vad som utmärker en god handling och vad som kännetecknar en god människa. Studiet av etik brukar delas in i tre underområden: normativ etik, metaetik och tillämpad etik.

De olika normativa etiklärorna går att dela upp i tre huvudgrupper: teleologiska, deontologiska och dygdetiska. Den förstnämnda gruppen hävdar att det är handlingens konsekvenser som avgör en handlings riktighet.
Den andra talar istället om absoluta principer som det alltid är fel att bryta mot oavsett konsekvenserna (exempelvis "det är alltid fel att döda").

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Etik

För att återgå till Ebba så äger teologiska etikläran sin riktighet i fallet med en ung slipad toppolitiker som inte förstår konsekvensen att försöker "vinna" över en gammal knackig gubbe.

Det är konsekvensen som partiledare för KD som avgör hennes handlings riktighet.

För en politiker är det etiskt kardinalfel att gå i juridisk klinsch med en gammal gubbe i avsikt att komma över hans födernetomt. Hon är chanslös.

Uppenbart saknar Ebba Busch Thors etisk kompass. Vore jag i ledande ställning i KD skulle jag vara mycket orolig att låta en partiledare med dysfunktionell moral fronta KD inför väljarna fram till valet..
Senast redigerad av Taggad 2021-02-26 kl. 17:35.
2021-02-26, 17:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag förstår inte i vilket avseende advokaten blivit förtalad ?

Hon skriver: att han är "dömd för sexualbrott mot barn."

Det är ju ett faktum, precis som Aftonbladet kan skriva ;
Anders Eklund har snart avtjänat tolv år av det livstidsstraff han dömdes till 2008 efter att han våldtog och mördade tioåriga Engla i Stjärnsund och sommaren 2000 våldtog och mördade Pernilla Hellgren, i Falun. Han sitter i dag på Tidaholmsanstalten

Det är ju inte förtal utan faktaredovisning.

Mycket riktigt som du påtalar. Pressen kan skriva vad som helst, till och med rena lögner om folk, utan minsta risk.

Men vi andra, ojojoj, minsta lilla yttrande om att någon är en grov brottsling så ska vi åtalas.

Sverige är ett paradis för kriminella och ljusskygga, typiskt sådana som Binninge. Han har skulder på över 300 000 kr till det allmänna, är dömd för diverse brott, men kan ändå uppträda som ombud i domstol. Hur sjukt är inte det.
2021-02-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag bara gapskrattade åt den ändrade rubriken i Leif Brännströms lögnaktiga artikel, det här är komik på hög nivå

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experternas-vardering-sa-mycket-ar-huset-vart/

Det är alltså Densias värdering Brännström skriver om, samma värdering där de klart och tydligt skriver att de endast okulärbesiktat objektet, det blir detaljstuderat om man använder Brännströms nyspråk, den värdering som dessutom inte Densia vill stå för i en tvist gällande jordabalken för att den är för tunn och ytlig, stor komik

Brännström är en total nolla som journalist. Helt oduglig.
2021-02-26, 17:36
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det jag noterade var att läkarna som uttalat sig säger att brännskadan sannolikt INTE är tillfogad av henne själv. Att hon dessutom försökt dölja skadan, snarare än tvärtom, styrker bara läkarens uttalande.

Det räcker gott så för att motbevisa dina lögnaktiga insinuationer ovan i syfte att försvara en dömd pedofil.
Ja men du såg väl ändå att det också stod att det inte kunde uteslutas att skadan var självorsakad. Beträffande brännskadan var det ju högst märkligt att inte hovrätten inhämtade yttrande från Socialstyrelsens rättsliga råd, som JB ville, beträffande skadan på höften

Just att hon försökte dölja skadan var ju för att hon skämdes för sitt självskadebeteende. Hade skadan tillfogats henne av styvpappan så hade hon ju såklart direkt visat fram den så hon skulle bli av med honom. Inte ens hennes mor trodde på hennes anklagelser.

Lägg märke till hur hon ändrar sin story om brännskadan. I tingsrätten uppger hon att hon blir bränd när hon står i köket men i hovrätten smyger sig JB på henne när hon sitter å tittar på TV. Hon har tillfogat sig skadan inte JB.

Skulle du glömma bort var,när o hur du blivit brännmärkt av någon?
2021-02-26, 17:37
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är faktiskt märkligt att inget var avtalat om bilarna, eftersom det var så många. Jag har uppfattat att vissa bilar inte var direkt körbara.

I ett avtal av detta slag borde det ha diskuterats. Om nu Ebjörn trodde bilarna ska vara kvar tyder det att han inte förstod vad som pågick när han var bjuden på Ebbas andra slags bullar.

Att inte trädfällning, tillträde, inventarier är med i avtal eller i en diskussion, och att det var saker Esbjörn inte känner till, ger mig ytterligare vibbar om att detta är en mycket sunkig transaktion. Det var viktigt för fru Busch att allt skulle ske snabbt. Tyckte hon allt annat som Esbjörn äger var sopor?

Frågade Ebba ens om hur Esbjörns flytt från fastigheten skulle gå till och inom vilken tidsram?
Det är inte alls märkligt (om så nu skulle vara fallet). Det är så här fastighetsaffärer brukar gå till mellan parter som känner varandra och litar på varandra. Man litar på varandra och ger varandra handslag på muntliga överenskommelser.
Och det var under samförstånd allt gjordes i den här affären tills Binninge, Majkgård och brorsonen beslutade att lägga sig i.

I den liknande fastighetsaffär som jag dryftat tidigare i tråden, ingick det faktiskt också uttjänta fordon, som säljaren fick löfte om att ha kvar på tomten, men skulle avlägsna inom rimlig tid.

Så förklaringen till en eventuell brist på detaljavtal är inte att Ebba hade bråttom, utan att parterna litade på varandra och hade förtroende för varandra på grund av tidigare kännedom och gemensamma vänner, som kunde gå i god för den andres redlighet.
2021-02-26, 17:37
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Även om en slipad toppolitiker har aldrig så mycket juridisk rätt så är hon körd om hon självsvådligt ger sig in i smutskastingskampanj på sociala media mot en gammal gubbe.

Vi lever i en demokrati och det förstår uppenbarligen inte du vad det innebär? Ke?

En god människa?

Etiken behandlar också kritiskt frågorna om vad som utmärker en god handling och vad som kännetecknar en god människa. Studiet av etik brukar delas in i tre underområden: normativ etik, metaetik och tillämpad etik.

De olika normativa etiklärorna går att dela upp i tre huvudgrupper: teleologiska, deontologiska och dygdetiska. Den förstnämnda gruppen hävdar att det är handlingens konsekvenser som avgör en handlings riktighet.
Den andra talar istället om absoluta principer som det alltid är fel att bryta mot oavsett konsekvenserna (exempelvis "det är alltid fel att döda").

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Etik

För att återgå till Ebba så äger teologiska etikläran sin riktighet i fallet med en ung slipad toppolitiker som inte förstår konsekvensen att försöker "vinna" över en gammal knackig gubbe.

Det är konsekvensen som partiledare för KD som avgör hennes handlings riktighet.

För en politiker är det etiskt kardinalfel att gå i juridisk klinsch med en gammal gubbe i avsikt att komma över hans födernetomt. Hon är chanslös.

Uppenbart saknar Ebba Busch Thors etisk kompass. Vore jag i ledande ställning i KD skulle jag vara mycket orolig att låta en partiledare med dysfunktionell moral fronta KD inför väljarna fram till valet..

När har Ebba smutskastat Esbjörn? Det var Esb ombud det gällde. Varför ljuger du? Är det din "teologiska etik" som vägleder dig?
2021-02-26, 17:38
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
.........

Jag tycker Binninge skött denna sak bra, och tack vare fru Usch olika plumpa uttalanden, har saken nått media. Det betyder att ingen kan fixa och trixa i den fria bevisföringens namn. Jag anser att Binninge styrt i saken så att Esbjörn har chans på en rättvis rättegång.
.

Heil på dig.
Binninge pröjsar inte skadestånd, av utdömt 125.000 har han sen 2005 enbart betalat in 14.000:-
Han har också stora aktuella skatteskulder + minst 6 konkurser de senaste 5 åren
Alla hans turer med Esbjörn kan man skriva en bok om, som till 90% baseras på div lögner.
Och det finns inga spår av juridisk skola eller tidigare tjänstgöring inom juridik av Binninge.

Ja han har skött sig jävligt bra.
Samma stolpskott övertygade Assange om att gå till Hurtig, som sen fick fan i engelsk domstol innan Assange han byta till Samuelsson-men då var skadan redan skedd och nu väntar 175 år om det vill sig illa.

Det roliga är alla dina drapor i Assangetråden, Binninge har alltså fuckat upp rejält 2ggr, och du anser fortfarande att han "är bra". Sätter en peng på att du köpte Ardins bok som är slående lik Binninges alla lögner, dom 2 borde bilda par, så kan väl du viga dom i någon obskyr kyrka typ mytomankyrkan i Grönköping....
2021-02-26, 17:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja det var ju en osedvanligt korkat inlägg.

Låt mig citera referensen.

"Det finns inte några juridiska hinder att anlita någon av de yrkesmän du nämner."

Och som redan påpekats. I detta ärende hade mäklaren inget intresse eftersom affären genomfördes utan mäklare.

Nej, det är självklart inte brottsligt att låta en mäklare, målare, pilot eller sjuksköterska uttala sig om vad denne tror om värdet på fastighet.

Men uppriktigt sagt så tror jag risken finns att om en kändis (och även framstående politiker) anlitar någon så gör denna sitt yttersta för att vara till gagn. Även mäklare, och kanske gör en värdering som ligger i uppdragsgivarens intresse.

Nu var det ju ingen större skillnad på värderingarna, men rent principiellt så bör man vara milt skeptisk till ena partens anlitade mäklare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in