2021-02-26, 17:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Skaka händer och kindpussas kan man göra bäst man vill, har absolut ingenting med covid att göra. Är du helt bakom flötet ??
Ja tydligen!
Citera
2021-02-26, 17:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är inte R0 typ 1? Vill man få ner den till 0.999999999?

Jag håller med om att det kanske inte är den mest kraftfulla åtgärden.

I Sverige får man dock vara glad för det lilla
Citera
2021-02-26, 17:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur tänker du dig att man ska "bevisa" detta?
Tänker du dig då att man ska medvetet smitta en person med corona?

Nej, detta går inte att bevisa. Och det behövs heller inte göras.

Våra ögon har ACE2-receptorer och är därmed en perfekt ingång för det aktuella viruset.
https://eyewire.news/articles/scientists-find-eye-cells-are-a-prime-target-for-covid-19-to-attach-to/

Man skulle kunna göra det på försöksdjur. Men som jag sa tidigare - det SKADAR inte heller, att folk har blivit bättre på handhygien nu.
Citera
2021-02-26, 17:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja tydligen!

Du blir ju inte smittad genom att slicka i dig corona-virus.
Citera
2021-02-26, 17:40
Medlem
Citat:
Skaka händer och kindpussas kan man göra bäst man vill, har absolut ingenting med covid att göra. Är du helt bakom flötet ??

Nej det ska man verkligen inte göra!!
Handskakning ska förbjudas!

Vidrigaste som finns

Du nyser eller kliar dig i näsan, sen ska du på ett möte och skakar hand med alla som är där. Sen är alla sjuka, nej tack
Citera
2021-02-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Varsågod!
Genom 20 minuter nätsökande hittade jag detta. Varför jag tittat på överdödlighet är för att jag har varit så grymt trött på alla alarmister i tråden som tittat på worldometer m.m och blint litat på siffrorna där när alla normalbegåvade förstår att det såklart inte går.

Enkelt uttryckt sverige har klarat sig väldigt bra gällande både dödstal och ekonomi trots våra mildare restriktioner. Dessutom har vi i Sverige fortfarande haft våran frihet relativt intakt vilket vi också ska vara stolta över.

Jag förnekar inte att våra nordiska grannländer plus några länder i asien och oceanien klarat dödstalen mycket bättre och att vi säkert kunnat göra många saker annorlunda men jag är stolt att vi vågade gå våran egen väg.

Sverige har klarat sig bättre än
USA, Ryssland, 2/3 av Europa, hela mellanasien, hela sydamerika, hela mellanamerika och stora delar av Afrika hittills när det gäller överdödlighet. Det enda vettiga sättet att mäta dödsfall i denna pandemi.
Jag sätter ett par kronor på att vi kommer få addera Indien och ett gäng länder till så småningom och så tvivlar jag starkt på Kinas siffror.

Stolt? Jag skäms varje dag över detta skitland. Regeringen och FHM har svikit folket totalt.

Vi skulle stängt ner ALLT. Ingen borde fått åka in eller ut ur Sverige sedan ett år tillbaka, munskydd överallt utanför sitt hem borde varit en lag sen ett år tillbaka, alla som kan borde tvingas jobba hemifrån, kollektivtrafiken borde i princip stängts ner, det skulle varit extrema restriktioner i matbutiker etc.

12000 människor har dött helt i onödan, tusentals familjer har förlorat någon, tusentals till har drabbats av hemska effekter även om de inte dött.

En pandemi ska betraktas på samma sätt som ett krig, det ska gå före ALLT i ALLA lägen.
Citera
2021-02-26, 17:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu pratar vi om olika saker.
Jag pratar om kontaktsmitta och jag tror att du pratar om indirekt kontaktsmitta.

Risken att smittas via föremål tror jag är väldigt liten även om den inte är obefintlig.
Risken at smittas av att man tar någon i handen eller kindpussas är relativt stor gissar jag.

Pratade vi inte om saltkaret i München? Det var indirekt kontaktsmitta, i så fall. Men som sagt, jag tror mer på att de kom för nära varandra, och att kinesiskan andades ut en massa virus just då när hon höll på att insjukna.

Kanske, för då är chansen större att virusen precis lämnat den andres kropp. Om han precis har hostat eller nyst i handen, eller torkat bort snor från näsan med handen. Vid kindpussar är nog risken större att man andas in varandras virus, om inte båda håller andan medan kindpussandet pågår. Från kinden kan inget virus ta sig ner i lungorna.
Citera
2021-02-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Stolt? Jag skäms varje dag över detta skitland. Regeringen och FHM har svikit folket totalt.

Vi skulle stängt ner ALLT. Ingen borde fått åka in eller ut ur Sverige sedan ett år tillbaka, munskydd överallt utanför sitt hem borde varit en lag sen ett år tillbaka, alla som kan borde tvingas jobba hemifrån, kollektivtrafiken borde i princip stängts ner, det skulle varit extrema restriktioner i matbutiker etc.

12000 människor har dött helt i onödan, tusentals familjer har förlorat någon, tusentals till har drabbats av hemska effekter även om de inte dött.

En pandemi ska betraktas på samma sätt som ett krig, det ska gå före ALLT i ALLA lägen.

Håller med, mycket mycket bra sagt!!!

Men nä, farmor och mormor kan gott dö för jag klarar inte av att hålla mig hemma. MOT PUBBEN. Jag kan absolut inte träffa mina kompisar en och en nej det går inte...Gå på stan och fika?? Det är väl en livsnödvändighet!!

Översociala extroverter är vår död. Fyfan för dom..
Mer egoistiska människor får man fan leta efter
Citera
2021-02-26, 17:48
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gissar, men en kvalificerad gissning, för annars skulle det finnas /fler/ sådana fall, där folk smittats av kontaktsmitta. Det här viruset måste ner i lungorna för att orsaka skada, det gör inget om man får ner det i magen. (Eller kanske kan man få diarré, det är lite oklart, men detta är i alla fall inte farligt för de flesta av oss. Kan kanske vara farligt av andra orsaker - att de inte bör ha diarré alls - för folk med Crohns sjukdom, ulcerös colit och sådant.)

jag tror det farligaste är att få det i näsan eller ögonen eftersom du har störst risk att få en inflammation i hjärnan då vilket är det allvarligaste problemet med covid-19 just nu.
Citera
2021-02-26, 17:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade

Hade vi haft lockdown sedan ett år tillbaka hade 100.00+ tagit livet av sig eller slagit ihjäl sin partner utöver all ekonomisk misär förstås. Du är urtypen av en räddhågsen idiot som inte kan tänka i flera led.
Citera
2021-02-26, 17:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag tror det farligaste är att få det i näsan eller ögonen eftersom du har störst risk att få en inflammation i hjärnan då vilket är det allvarligaste problemet med covid-19 just nu.

Länk, eller det är inte sant
Citera
2021-02-26, 17:53
Medlem
Citat:
Hade vi haft lockdown sedan ett år tillbaka hade 100.00+ tagit livet av sig eller slagit ihjäl sin partner utöver all ekonomisk misär förstås. Du är urtypen av en räddhågsen idiot som inte kan tänka i flera led.

BS

Dom länder som haft lockdown har inte haft någon märkbar skillnad

Exempel:
https://documents.manchester.ac.uk/display.aspx?DocID=51861

Det är bara massa gnällande. Tonårsbeteende från folk för att de blir "obekvämt"

"Jag hatar dig, du förstör mitt liv"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in