2021-02-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I extremt liten omfattning ja, samt att du behöver få den återfå sin aerosolform om du inte gnuggar in händerna i ögonen vilket inte är speciellt sannolikt. Allt känns som ett patetiskt försök att bortförklara att man var så motsatt till munskydd i ett helt jävla år.

Men nu minsann är läget HELT annorlunda.

Lägger ingen värdering huruvida det är en möjlig/vanlig smittväg eller inte utan enbart konstaterar att sars cov2 inaktiveras efter 15sek. i sprit, en enkel åtgärd.

Enkel åtgärd, utför-besvärlig åtgärd, ta in stöd för att det har effekt.
Citera
2021-02-26, 16:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller absolut med om att det största felet var att inte från början göra allt som var möjligt för att få så liten smittspridning som möjligt inledningsvis.

Ja. Man hade allt att vinna på att agera så tidigt som möjligt. Folkhälsomyndigheten valde att avvakta.

När viruset hade tillåtits att få fäste i svenska befolkningen, så var det kört för Sverige. Anders Tegnell svek svenska folket i det tidiga skedet. Detta gick inte att reparera i efterhand.

Vi har sett från diverse länder hur svårt viruset är att bekämpa, när det en gång har fått stadigt fäste. Dom länder som har klarat sig, såsom Taiwan, gjorde det genom att agera tidigt.

Citat:
Övriga nordiska länder har ju också sportlov ungefär när Sverige har det.
Hur lyckades de lösa dessa "oöverstigliga" problem?
Någon som vet?

Vad kunde man gjort då med hänsyn till gällande lagar i Sverige?
Alla ankommande kunde ha fått en informationsskrift med
  • Information om smittan, om smittspridning och om åtgärder för att undvika smittspridning.
  • Uppmaning om att sätta sig själv och familjen i självkarantän i en vecka.
  • Uppmaning om att täcka för näsa och mun med nästan vad som helst för att inte lika lätt smitta andra (taxichaufförer och buss/tåg-resenärer) under resan hem.

Instämmer. För att medborgarna ska kunna agera korrekt, så behöver medborgarna få tillgång till korrekt information. Det duger inte att ge ut vilseledande information, eller rena lögner, för att därefter hänvisa till medborgarnas egna ansvar.

Ännu värre är det att hänvisa till medborgarnas egna ansvar, och samtidigt insistera på att potentiellt smittbärande barn ska närvara i skolan.

Citat:
Om Regeringen /FoHM hade försökt att göra något så hade kritiken mot dem sannolikt varit mindre idag.

Instämmer. Ifall makthavarna hade tagit hård strid mot viruset, och förlorat, så hade det varit mycket ädlare jämfört med att omedelbart kapitulera helt utan strid.

Ännu värre är att ha en smittskyddsmyndighet som strider på virusets sida, exempelvis genom att upprätthålla skolplikten för barn som nyligen har besökt länder med pågående epidemi.
Citera
2021-02-26, 16:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Du store tid!
Varifrån har du fått att överföring av coronasmitta mellan människors kontakt med varandra inte förekommer?
Om jag nyser coronavirus i min hand och kletar in din (eller någon annans) hand med snor mm. och du (eller den jag tagit i handen) petar sig i munnen, ögonen och/eller näsan så menar du att corona inte kan smitta den vägen?

Eller
Menar du att det inte finns en chans att du kommer att skicka en länk till en studie som visar att corona inte kan smita via kontakt mellan människor på det viset?

Bevisbördan ligger på dig, visa ett bevis på ditt tramsiga scenario
Citera
2021-02-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Säg det till araberna och negrerna istället.

Det är just dessa som är målgruppen + några här på FB som inte förstår och kan tänka själva. Ofta drivs ju restauranger och kaféer av invandrare. Och många invandrare hänger/umgås på dessa ställen och på gallerior i allmänhet.
Citera
2021-02-26, 16:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kontaktsmitta är verkligen inte tramsigt.
Varför vill man undvika handslag och kindpussar tror du?

Hör du till de som tror att alla världens stater har någon sorts gemensam konspiration och i ditt fall vill alla stater att vi ska sluta ta på varandra????

Ja, ja!
Alla blir saliga på sin tro!
Citera
2021-02-26, 16:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du nyser på mig, jag får av någon anledning slem på min hand.
Slem som jag inte ser med blotta ögat.

Jag rör mig sedan i näsan eller i ögat. Viruspartiklarna får en passage in i min kropp genom de receptorer som finns i dessa organ.

Jag smittas.
Citera
2021-02-26, 17:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur tänker du dig att man ska "bevisa" detta?
Tänker du dig då att man ska medvetet smitta en person med corona?

Nej, detta går inte att bevisa. Och det behövs heller inte göras.

Våra ögon har ACE2-receptorer och är därmed en perfekt ingång för det aktuella viruset.
https://eyewire.news/articles/scientists-find-eye-cells-are-a-prime-target-for-covid-19-to-attach-to/
Men enligt Tegnell så ska sånt som inte går att bevisa fördömas och varnas för. Saknas vetenskapen bakom så ska man inte rekommendera nått. Spelar ingen roll vad logiken säger där. Inga bevis, så ska det födömas.

Det finns inga vetenskapliga bevis på att det hjälper att tvätta händerna eller att det skulle vara skadligt att peta sig i ögat. Eller slicka trappräcket, eller dricea en smittads saliv. Då ska man hävda att handtvätt skapar falsk trygghet som gör att folk blir mindre försiktiga. Man ska uppmuntra folk att peta sig i ögonen och slicka på allt möjligt. Så har Tegnell och FHM gjort med munnskydd. Varför denna dubbelmoral?
Citera
2021-02-26, 17:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Enligt Japansk undersökning (googla) så tar det nio timmar innan viruset är inaktiverat på hud och 15 sekunder med alkohol, såå, sprita föremål/händer.

Sars cov2 alltså..
Tvätta med tvål och vatten funkar också bra, tar bara 20 sekunder eller kanske 30 att förstöra viruset eftersom skyddshöljet (eller vad det nu kan heta på ett virus) är fett och därmed lösligt i tvål.
Citera
2021-02-26, 17:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länkarna!

Det verkar som att även Afrika kan ha drabbats av epidemin. Jag tänkte att många afrikanska länder hade lyckats skydda sig genom att stänga sina gränser.

Europeiska länder kan ju inte stänga sina gränser, utan att det genast uppstår anklagelser om "främlingsfientlighet". Afrikaner är ju däremot immuna mot anklagelser om rasism, och afrikanerna kan därför skydda sig genom att stoppa inresor till sina länder.

Afrika har även en fördel i form av låg medelålder bland befolkningen, på grund av skenande befolkningsökning.

Men trots allt, så förefaller även Afrika ha drabbats. Det verkar som att jag kan behöva ompröva min syn på Corona-viruset har slagit mot Afrika.

Varsågod!
Genom 20 minuter nätsökande hittade jag detta. Varför jag tittat på överdödlighet är för att jag har varit så grymt trött på alla alarmister i tråden som tittat på worldometer m.m och blint litat på siffrorna där när alla normalbegåvade förstår att det såklart inte går.

Enkelt uttryckt sverige har klarat sig väldigt bra gällande både dödstal och ekonomi trots våra mildare restriktioner. Dessutom har vi i Sverige fortfarande haft våran frihet relativt intakt vilket vi också ska vara stolta över.

Jag förnekar inte att våra nordiska grannländer plus några länder i asien och oceanien klarat dödstalen mycket bättre och att vi säkert kunnat göra många saker annorlunda men jag är stolt att vi vågade gå våran egen väg.

Sverige har klarat sig bättre än
USA, Ryssland, 2/3 av Europa, hela mellanasien, hela sydamerika, hela mellanamerika och stora delar av Afrika hittills när det gäller överdödlighet. Det enda vettiga sättet att mäta dödsfall i denna pandemi.
Jag sätter ett par kronor på att vi kommer få addera Indien och ett gäng länder till så småningom och så tvivlar jag starkt på Kinas siffror.
Citera
2021-02-26, 17:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gissar, men en kvalificerad gissning, för annars skulle det finnas /fler/ sådana fall, där folk smittats av kontaktsmitta. Det här viruset måste ner i lungorna för att orsaka skada, det gör inget om man får ner det i magen. (Eller kanske kan man få diarré, det är lite oklart, men detta är i alla fall inte farligt för de flesta av oss. Kan kanske vara farligt av andra orsaker - att de inte bör ha diarré alls - för folk med Crohns sjukdom, ulcerös colit och sådant.)

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/coronavirus/konsument?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Kan corona smitta via lösgodis?
Det finns i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter vare sig lösgodis eller andra livsmedel som det finns coronavirus på. Det har inte rapporterats att någon har smittats med det nya coronaviruset på det sättet. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen.

Risken för att bli smittad med coronavirus när man tar på eller äter lösgodis bedöms vara mycket liten.

För att ytor och föremål av olika slag, som till exempel lösgodis eller godisskopor, ska kunna överföra coronavirus måste viruset först hamna på föremålet i fråga. Det kan ske genom att en sjuk person hostar och nyser på föremålen, eller tar på dem med virus på händerna. Om en frisk person sedan tar på föremålen och därefter tar med handen i ögon, näsa eller mun, utan att ha tvättat händerna skulle hen kunna bli smittad.

Mängden virus som överförs via föremål eller ytor är dock få jämfört med om någon i din närhet hostar eller nyser på dig. Det beror på att viruset måste överföras i flera led från en sjuk person till en annan frisk person (till exempel hand-föremål-hand-näsa). För varje led minskar antalet virus och det minskar risken för att infekteras. När viruset legat ett tag på en yta, torkar det och förlorar gradvis sin förmåga att smitta. Med god handhygien minskar risken ytterligare.
Nu pratar vi om olika saker.
Jag pratar om kontaktsmitta och jag tror att du pratar om indirekt kontaktsmitta.

Risken att smittas via föremål tror jag är väldigt liten även om den inte är obefintlig.
Risken at smittas av att man tar någon i handen eller kindpussas är relativt stor gissar jag.
Citera
2021-02-26, 17:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Kontaktsmitta är verkligen inte tramsigt.
Varför vill man undvika handslag och kindpussar tror du?

Hör du till de som tror att alla världens stater har någon sorts gemensam konspiration och i ditt fall vill alla stater att vi ska sluta ta på varandra????

Ja, ja!
Alla blir saliga på sin tro!

Skaka händer och kindpussas kan man göra bäst man vill, har absolut ingenting med covid att göra. Är du helt bakom flötet ??
Citera
2021-02-26, 17:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du nyser på mig, jag får av någon anledning slem på min hand.
Slem som jag inte ser med blotta ögat.

Jag rör mig sedan i näsan eller i ögat. Viruspartiklarna får en passage in i min kropp genom de receptorer som finns i dessa organ.

Jag smittas.

Nä absolut inte troligt , däremot om du andas in nysningen kan smittan överföras. Men försök gärna krysta fram ett mera långsökt scenario
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in