2021-02-26, 17:35
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har inget arbetsgivarintyg, kan inte få A-kassa. Hur kört är det för mig?

Min uppsägningstid går ut 1 mars och jag trodde att jag kunde börja få A-kassa tills jag fick reda på idag att man behöver ett arbetsgivarintyg. Jag har varit inskriven i IF-metalls A-kassa i 6 år, så det blir ganska mycket pengar kastade i sjön om jag inte får A-kassa. Jag har gått med i onödan helt enkelt.

Problemet är att min arbetsgivare knappt förstår Svenska och Engelska kan hon heller inte, Hon är Polska. Innan hon tog över så var det en svensk arbetsgivare och han hade även en svensk kontorist som hjälpte till med intyg och liknande och hon slutade men även då var det svårt att få intyg men dom som har slutat fick tillslut efter några veckors gnäll. Allting har blivit sålt i företaget av konkursboet så vi har ingen dator som vi kan skriva ut intyg på eller genom nätet, har heller inte vart på jobbet sedan början av Januari.

Idag ringde jag till advokaten för konkursboet (företaget gick i konkurs under November) Och hon sa att hon kan inte göra någonting och det finns inga andra intyg som jag kan använda mig av. Jag frågade om jag kunde ringa till IF-metall så att dom kanske kunde fixa ett alternativt intyg, men hon sa nej det går inte.

Hon föreslog att jag skulle höra med en polsk arbetskollega som är med i facket enligt henne, men han förstår ungefär lika bra Svenska som arbetsgivaren så det är ingen idé. Han fick heller inget intyg utskrivet verkar det som, eftersom arbetsgivaren är hans mamma och dom hatar varandra. Det känns som mitt enda hopp är arbetsförmedlingens alfakassa. Det blir nog inte lika mycket pengar men med tanke på hur körd jag är nu så har jag nog inget annat val.

Det är klart att det är mitt fel med, brist på kunskap om bidrag och liknande leder nu till att jag nog inte kommer få A-kassa. Jag skulle ha frågat efter intyg tidigare när dom svenska cheferna jobbade där. Är det verkligen bara arbetsgivaren som kan skriva ut intyg?
Citera
2021-02-26, 17:39
Medlem
Låter sugit men dags att kriga för din rätt, inte ditt fel att idioten till arbetsgivare inte kan sitt jobb. Förklara läget för a kassan, du kan väll visa upp lönebesked?
Citera
2021-02-26, 17:54
Avstängd
Det är lagstiftat. Arbetsgivaren är skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg. Det finns en färdig mall. Om det är konkursförvaltare som har hand om företaget nu, så är det denna person som ska skriva intyget
Citera
2021-02-26, 18:03
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är lagstiftat. Arbetsgivaren är skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg. Det finns en färdig mall. Om det är konkursförvaltare som har hand om företaget nu, så är det denna person som ska skriva intyget

Jag ringde ju till konkursförvaltaren idag och hon sa att: "Eftersom företaget du jobbade på inte har tillräckliga bevis eller info om hur det är uppbyggt el dylikt så kan jag inte skriva alternativa intyg eller arbetsgivarintyg, utan det är din arbetsgivare som är ansvarig"

Jag tror att företaget inte gick efter kollektivavtalet så det kan bero på det att hon inte ville hjälpa mig överhuvudtaget. Hon verkade vara väldigt ointresserad och okunnig för att vara en konkursadvokat/förvaltare och hänvisade bara till min arbetskamrat precis som att han hade löst allting genom facket på nåt sett. Jävligt skum advokat/förvaltare med ett adligt efternamn f.ö.
Citera
2021-02-26, 18:11
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreditBaronen
Där lös kommunist-genen igenom också. Hoppas du blir ersättningslös, jävla fjolla xD

(Jag går på A-kassa, IF-Metall) Ska tänka på dig nästa gång pengarna trillar in (Varje Torsdag)
Sluta säg dumma saker till mig. Jag bryr mig inte så mycket om pengar, jag har så det räcker. Hälsan är det viktigaste för mig. Det som suger är att jag har slösat pengar på att vara medlem under alla dessa år. Sen är jag varken kommunist eller blå av mig.
Citera
2021-02-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Idag ringde jag till advokaten för konkursboet (företaget gick i konkurs under November) Och hon sa att hon kan inte göra någonting och det finns inga andra intyg som jag kan använda mig av. Jag frågade om jag kunde ringa till IF-metall så att dom kanske kunde fixa ett alternativt intyg, men hon sa nej det går inte.
På vilket sätt kan du inte ringa ditt fack, fungerar inte din telefon? Det är just facket som ska kopplas in vid permittering, avsked, konkurs osv. Ring ditt fack så hjälper de dig, det är det du betalar för!
Citera
2021-02-26, 18:16
Medlem
Messerschmitts avatar
Är TS även med i facket? Ring dem i så fall och be om råd. Det låter jävligt underligt att du skulle kunna bli utan ersättning på grund av att företaget gått i konkurs. Fick du ut något genom den statliga lönegarantin efter konkursen?
Citera
2021-02-26, 18:19
Medlem
Citat:
Min uppsägningstid går ut 1 mars och jag trodde att jag kunde börja få A-kassa tills jag fick reda på idag att man behöver ett arbetsgivarintyg. Jag har varit inskriven i IF-metalls A-kassa i 6 år, så det blir ganska mycket pengar kastade i sjön om jag inte får A-kassa. Jag har gått med i onödan helt enkelt.

Problemet är att min arbetsgivare knappt förstår Svenska och Engelska kan hon heller inte, Hon är Polska. Innan hon tog över så var det en svensk arbetsgivare och han hade även en svensk kontorist som hjälpte till med intyg och liknande och hon slutade men även då var det svårt att få intyg men dom som har slutat fick tillslut efter några veckors gnäll. Allting har blivit sålt i företaget av konkursboet så vi har ingen dator som vi kan skriva ut intyg på eller genom nätet, har heller inte vart på jobbet sedan början av Januari.

Hon föreslog att jag skulle höra med en polsk arbetskollega som är med i facket enligt henne, men han förstår ungefär lika bra Svenska som arbetsgivaren så det är ingen idé. Han fick heller inget intyg utskrivet verkar det som, eftersom arbetsgivaren är hans mamma och dom hatar varandra. Det känns som mitt enda hopp är arbetsförmedlingens alfakassa. Det blir nog inte lika mycket pengar men med tanke på hur körd jag är nu så har jag nog inget annat val.

Det är klart att det är mitt fel med, brist på kunskap om bidrag och liknande leder nu till att jag nog inte kommer få A-kassa. Jag skulle ha frågat efter intyg tidigare när dom svenska cheferna jobbade där. Är det verkligen bara arbetsgivaren som kan skriva ut intyg?

Det är alltid arbetsgivarens skyldighet att skriva ut arbetsgivarintyg fastän de har gått i konkurs. Detta har hänt mig.

Skriv till arbetsgivaren på polska, använd översättningsprogram!

Många arbetsgivare vill inte ha Kollektivavtal.

Anmäl arbetsgivaren!
Senast redigerad av Braskamin58 2021-02-26 kl. 18:23. Anledning: Tillägh
Citera
2021-02-26, 18:23
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Är TS även med i facket? Ring dem i så fall och be om råd. Det låter jävligt underligt att du skulle kunna bli utan ersättning på grund av att företaget gått i konkurs. Fick du ut något genom den statliga lönegarantin efter konkursen?
Jag är inte medlem i facket men jag är medlem i IF-metall A-kassa. Jag fick statlig lönegaranti ja.
Citera
2021-02-26, 18:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Jag är inte medlem i facket men jag är medlem i IF-metall A-kassa. Jag fick statlig lönegaranti ja.

Har du förklarat situationen för A-kassan? Om du visar utbetalningsbeslutet avseende lönegarantin för dem så ser de i alla fall att du varit anställd på företaget. Men anställningstiden framgår kanske inte?
Citera
2021-02-26, 18:40
Medlem
Citat:
Det känns som mitt enda hopp är arbetsförmedlingens alfakassa.

Den kan du inte använda dig av heller för det krävs arbetsgivarintyg. Alla a-kassor kräver detta.
Citera
2021-02-26, 18:44
Medlem
yz44s avatar
Kontakta den som tidigare var arbetsgivare och begär intyg på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in